AnonymBruker Skrevet 8. desember 2021 #1 Skrevet 8. desember 2021 Jentene er 13 år. Det er mange som er redde og usikre på grunn av denne jenta. Hun snakker stygt om andre hele tiden, er brautende og stygg i språket. Hun kan sette andre opp mot hverandre og få andre med på sitt lag mot andre igjen. Vi er par som har snakket med moren om det, men det blir bare verre, så barna våre tør ikke å la oss ta det opp igjen. Jenta snakker også stygt om andres foreldre og man får en følelse av at det hun sier har hun overhørt rundt middagsbordet. Aner ikke hva vi skal gjøre, annet enn å be jentene holde seg mest mulig unna henne. Foreldrene hennes er såkalt ressurssterke. Anonymkode: a7e7e...383
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2021 #2 Skrevet 8. desember 2021 De trenger ikke å omgås henne i friminutter og på fritiden og de behøver ikke å spille venninner i timen. De kan ganske enkelt slutte å snakke med og svare henne, de bør gjøre det samlet og samtidig. Det kan hende de trenger å høre dette fra dere voksne, de har tross alt vokst opp i en skolekultur der alle skal inkluderes i alt til enhver tid. Det virker som om mye ufyselig oppførsel fra barn unnskyldes og avdramatiseres av voksne. Anonymkode: 4aea8...e86 4
SoWhat? Skrevet 8. desember 2021 #3 Skrevet 8. desember 2021 Hva er det hun sier om andres foreldre, og kjenner hun dem? Det kan jo være at hun ikke har det så greit hjemme, og snakker stygt av sjalusi. Det er jo ikke akkurat for gitt at de med ressurssterke foreldre alltid har det bra. Noe plager jo denne jenta. Hva med læreren? Kan ikke vedkommende gjøre noe? 1
SoWhat? Skrevet 8. desember 2021 #4 Skrevet 8. desember 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): De trenger ikke å omgås henne i friminutter og på fritiden og de behøver ikke å spille venninner i timen. De kan ganske enkelt slutte å snakke med og svare henne, de bør gjøre det samlet og samtidig. Det kan hende de trenger å høre dette fra dere voksne, de har tross alt vokst opp i en skolekultur der alle skal inkluderes i alt til enhver tid. Det virker som om mye ufyselig oppførsel fra barn unnskyldes og avdramatiseres av voksne. Anonymkode: 4aea8...e86 Øh. Voksne skal be de gå samlet mot henne? Det er jo mobbing. Alle mot en? Og det skal voksne oppfordre til. Er du seriøs? 7
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2021 #5 Skrevet 8. desember 2021 SoWhat? skrev (5 minutter siden): Hva er det hun sier om andres foreldre, og kjenner hun dem? Det kan jo være at hun ikke har det så greit hjemme, og snakker stygt av sjalusi. Det er jo ikke akkurat for gitt at de med ressurssterke foreldre alltid har det bra. Noe plager jo denne jenta. Hva med læreren? Kan ikke vedkommende gjøre noe? Hun kan si om andre foreldre at de har dårlig råd, at de ikke er « gode i hodet», konkrete ting andre foreldre skal ha sagt og gjort etc. Mye skjer på fritiden og det vil ikke læreren ta tak i. Dersom læreren tar en prat om ting som har skjedd blir det ord mot ord fordi jenta er ganske god til å skjule og snakke godt for seg, så tar hun det ut på jentene i etterkant. Det gjør de redde for å si fra om noe som helst. Moren snakker også mye negativt om andre foreldre, så vi voksne opplever egentlig akkurat det samme med moren. Vi er redd henne. ts Anonymkode: a7e7e...383 1
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2021 #6 Skrevet 8. desember 2021 Hva sier skolen? Anonymkode: 644e6...fd7
SoWhat? Skrevet 8. desember 2021 #7 Skrevet 8. desember 2021 (endret) AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Hun kan si om andre foreldre at de har dårlig råd, at de ikke er « gode i hodet», konkrete ting andre foreldre skal ha sagt og gjort etc. Mye skjer på fritiden og det vil ikke læreren ta tak i. Dersom læreren tar en prat om ting som har skjedd blir det ord mot ord fordi jenta er ganske god til å skjule og snakke godt for seg, så tar hun det ut på jentene i etterkant. Det gjør de redde for å si fra om noe som helst. Moren snakker også mye negativt om andre foreldre, så vi voksne opplever egentlig akkurat det samme med moren. Vi er redd henne. ts Anonymkode: a7e7e...383 Ok. Det er jo vanskelig da. Hvordan er hun om det bare er henne og en til? Jeg syns det er fælt at en skal bli frosset ut, for hun gjør jo dette som et barn, tross alt. Samtidig skal jo ikke de andre være redd henne og slite heller. Det hadde vært bedre om dere foreldre samlet sa til foreldrene at det måtte bli bedring ellers kunne hun ikke være med dem iom at hun er som hun er mot andre. Endret 8. desember 2021 av SoWhat?
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2021 #8 Skrevet 8. desember 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Hva sier skolen? Anonymkode: 644e6...fd7 De sier ikke stort, bare at vi kan ta et møte, men jentene er redde for hva som skjer da. ts Anonymkode: a7e7e...383
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2021 #9 Skrevet 8. desember 2021 Tenker det beste hadde vært om flere foreldre tar dette opp med skolen. Også får skolen ordne opp på sin arena. Lettere at de tar grep når flere sier fra om det samme. Dog vanskelig å få skolen til reagere mot barn med resurs sterke foreldre. Desverre sett mange stygge episoder på det. Anonymkode: 9df04...fd1 3
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2021 #10 Skrevet 8. desember 2021 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): De sier ikke stort, bare at vi kan ta et møte, men jentene er redde for hva som skjer da. ts Anonymkode: a7e7e...383 Skolen kan faktisk ikke si noe til dere andre foreldre/elever av personvernhensyn. Men tro meg de vet nok om problemet og jobber nok med det. Endringer skjer ikke over natten. Det blir heller ikke bedre om de andre elevene går mot henne eller dere foreldre samler dere mot henne. Det vil bare gjøre det verre. Det jeg kan råde deg til er eventuelt å trykke på skolens mobbeknapp om det er så ille at det går ut over din datter. Da er skolen pliktig til å lage en handlingsplan som skal trygge din datter. Det er jo og tydelig at denne jenta og hennes familie er samtaletema ved middagsbordet hos dere. Det er ikke akkurat noe bedre enn at andre er det hos dem. Anonymkode: d92a8...ab7
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2021 #11 Skrevet 8. desember 2021 Jeg tenker at på den ene siden er det helt feil at en jente skal ødelegge skolemiljøet for alle i en klasse (alle jentene?). Jentene deres fortjener å ha det trygt og godt, både på skolen og i fritiden. På den andre siden er jo denne jenta et barn, og har tydeligvis ikke så ålreite foreldre. Dermed har hun kanskje ikke selv denne tryggheten hjemme. Har du prøvd å invitere henne hjem hos dere uten noen andre? Hvordan oppfører hun seg da? Her tenker jeg det går an å prøve å bygge litt relasjon til henne og se om hun kan respondere bra på å ha en trygg og tydelig voksen som bryr seg. Dette innebærer naturlig nok også å si fra om hun oppfører seg dårlig når hun er his dere. Hvis dere har prøvd alt sånt, så skjønner jeg også om dere velger å ve barna deres unngå henne. Men da syns jeg det skal være tydelig at det er atferden hennes de tar avstand fra. Altså at de ikke fryser henne ut ved å kollektivt ignorere henne, det blir jo ren mobbing. Men hvis dere foreldrene samler alle jentene deres, og forklarer dem at det er lov å si fra, og at de kan forlate henne (både på skole og hjemme) hver gang hun oppfører seg dårlig eller sier noe som er over streken. Men da må de presisere hvirfor de trekker deg unna i den sitiasjonen. "Anne, sånn kan du ikke si. Da ønsker jeg ikke å være sammen med deg" eller "Hvis du gjør sånn så kan du ikke være sammen med oss. Det finner vi oss ikke i.". Da vil hun jo oppleve at hun blir inkludert bår hun er ålreit, og ignorert når hun er "slem". Det avhenger jo veldig av at dere får trygget barna deres i at hun ikke kan skade dem, og at de står sterkt sammen. Anonymkode: 12a89...b40 2
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2021 #12 Skrevet 8. desember 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Skolen kan faktisk ikke si noe til dere andre foreldre/elever av personvernhensyn. Men tro meg de vet nok om problemet og jobber nok med det. Endringer skjer ikke over natten. Det blir heller ikke bedre om de andre elevene går mot henne eller dere foreldre samler dere mot henne. Det vil bare gjøre det verre. Det jeg kan råde deg til er eventuelt å trykke på skolens mobbeknapp om det er så ille at det går ut over din datter. Da er skolen pliktig til å lage en handlingsplan som skal trygge din datter. Det er jo og tydelig at denne jenta og hennes familie er samtaletema ved middagsbordet hos dere. Det er ikke akkurat noe bedre enn at andre er det hos dem. Anonymkode: d92a8...ab7 De er samtaleemne i den grad at jente vår gråter på kveldene og forteller om det. Andre foreldre ringer og forteller om det samme. Jeg og pappaen snakker om det ellers på kveldstid etter at barna har lagt seg. Vi har over flere år jobbet med jenta vår i fht hvordan hun kan være robust og tåle en del, hva hun kan svare, snakket om at jenta mest sannsynlig er usikker på seg selv, at jentene skal stå opp for seg selv , men samtidig inkludere henne etc. Men, det kommer til et punkt hvor man føler at man ikke kan forlange at jentene skal tåle mer. Mange har prøvd så godt de kan over tid, men uten resultater eller at de får noe igjen, så blir de utslitte og engstelige. ts Anonymkode: a7e7e...383 3
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2021 #13 Skrevet 8. desember 2021 Hadde ei i klassen til ene barnet mitt også. Sååå søt og smiskete i ene øyeblikket og et monster i neste. I en bursdag jeg hadde rev hun av dører og nesten tok knekken på vinduer. Så da måtte jeg til slutt bli litt sinna og fortalte at hvis hun nå ikke hørte og fant på så mye som en liten filleting til så ringer jeg mora di også får hun hente deg før du skader noe mer eller noen. Hun slang konstant med leppa. I en annen bursdag jeg skulle hente barna i bursdag. Satt mora til bursdagsbarnet å gråt på trappa. Og bursdagsbarnet hadde rømt til skogs. Så jeg tok tak i jenta og forklarte i klartekst at hun selv måtte skjønne at hun har gått for langt og må gi seg før folj sitter å griner. Så forlangte at hun skulle gå til mora å be om unnskyldning og bli med å finne bursdagsbarnet og be henne om unnskyldning også. Så hun gjorde det. Og jeg ringte mora og ba henne hente. For å si det sånn hun oppførte seg jo hun, bare noen stoppet henne til slutt. Hun var tidvis ufordagelig i kjeften, men ikke helt krakilsk. Men hun hørte heller ikke etter før man ble nesten sinna. Men når skolen blandet seg inn roet det seg mye. Uansett så er det lov å gå på denne ungen. Min mor sa til en gutt en gang som alltid skulle bite meg. At hun skulle bite faren hans om han bet meg en gang til. Etter mange forsøk med å få han til gi seg. Det fungerte. Hørte om ei som tok tak en mobber til barnet sitt, og sa at hvis jeg hører at du har vært slem eller sagt stygge ting om min datter og hennes veninde en gang til, daaaaa kan du bare vente å se hva jeg skal finne på med foreldrene dine. Og da ga det seg. Anonymkode: 9df04...fd1 1
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2021 #14 Skrevet 8. desember 2021 SoWhat? skrev (1 time siden): Øh. Voksne skal be de gå samlet mot henne? Det er jo mobbing. Alle mot en? Og det skal voksne oppfordre til. Er du seriøs? Jeg ser at du er en av de voksne som unnskylder og avdramatiserer ting enkelte barn gjør mot andre. Du mener altså at de barna som mobbes og er redde ikke skal få lov til å beskytte seg selv mot mobberen. Voksenpersoner som deg er slik jeg ser det med på å ødelegge mange unges oppvekst. Ja, jeg er helt seriøs når jeg sier at de bør droppe å snakke med og inkludere mobberen som plager dem. Å oppføre seg slik den jenta gjør bør selvsagt få sosiale konsekvenser for henne, ikke alle andre. Anonymkode: 4aea8...e86 4
SoWhat? Skrevet 8. desember 2021 #15 Skrevet 8. desember 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg ser at du er en av de voksne som unnskylder og avdramatiserer ting enkelte barn gjør mot andre. Du mener altså at de barna som mobbes og er redde ikke skal få lov til å beskytte seg selv mot mobberen. Voksenpersoner som deg er slik jeg ser det med på å ødelegge mange unges oppvekst. Ja, jeg er helt seriøs når jeg sier at de bør droppe å snakke med og inkludere mobberen som plager dem. Å oppføre seg slik den jenta gjør bør selvsagt få sosiale konsekvenser for henne, ikke alle andre. Anonymkode: 4aea8...e86 Du mener at foreldre skal oppfordre til å ekskludere et barn. Det var eneste løsningen du foreslo. Jeg har ikke ødelagt noen barns oppvekst 🙂 jøss 1
Raven.Writingdesk Skrevet 8. desember 2021 #16 Skrevet 8. desember 2021 (endret) AnonymBruker skrev (57 minutter siden): De sier ikke stort, bare at vi kan ta et møte, men jentene er redde for hva som skjer da. ts Anonymkode: a7e7e...383 SoWhat? skrev (1 time siden): Øh. Voksne skal be de gå samlet mot henne? Det er jo mobbing. Alle mot en? Og det skal voksne oppfordre til. Er du seriøs? Jeg mener faktisk at det beste de kan gjøre er å gå sammen mot henne, ja. Det er helt greit å ekskludere noen som behandler en dårlig. Vi voksne velger selv hvem vi omgås, jeg har da ingen interesse av å sosialisere meg med noen som mishandler andre verbalt. Hvorfor skal barn på død og liv tvinges til å inkludere og tolerere noen som gjør det mot dem? Vi kan ikke stille høyere krav fra barna enn vi gjør til oss selv. Det er en episode av Albert Åberg hvor det kommer en ny gutt i klassen som er i bølle. Han gjør alle redd, og får med seg to «nikkedukker». De kaster brillene til en gutt oppi treet og da «lyner det inne i Albert» og han skjeller ut gutten, med god støtte fra alle de andre barna. Ja; alle barna i klassen skjeller ut gutten. Da først skjønner gutten at han ikke har noen som støtter seg, og han endrer adferd. — Barn kan også ha adferd som er destruktiv. Denne type adferd du beskriver i jenta handler om å tilegne seg makt, å være «øverst» i hierarkiet og «respektert». Hun bruker frykt for å oppnå det. Det er lite sannsynlig at noe annet enn å dra teppet under beina hennes, vil fungere. Når hun skjønner at hun ikke er øverst på stigen, så vil hun endre adferd. Men så lenge hun tror hun er « i toppen» vil hun fortsette med dette, fordi det gir henne en avkastning. Så ja; frys henne ut! ( Edit; og alle barn fortjener en ny sjanse. Viser hun genuint anger, forstår hvorfor hun ikke inkluderes og ønsker å endre adferd, bør hun selvfølgelig få en sjanse. Det er greit å ha døra på gløtt for henne) Endret 8. desember 2021 av Raven.Writingdesk 2
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2021 #17 Skrevet 8. desember 2021 SoWhat? skrev (5 minutter siden): Du mener at foreldre skal oppfordre til å ekskludere et barn. Det var eneste løsningen du foreslo. Jeg har ikke ødelagt noen barns oppvekst 🙂 jøss Jeg mener at foreldre skal gjøre barna oppmerksomme på at de ikke trenger å late som om hun er en venn ved å snakke med og inkludere henne i friminutter og på fritiden. Årsaken til at foreldrene bør gjøre det er at voksenpersoner som deg har skapt en inkluderingskultur som gjør at barna ikke vet at de kan velge bort mobberne fra sitt sosiale liv. Det kan de selvsagt 🙂 Anonymkode: 4aea8...e86 4
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2021 #18 Skrevet 8. desember 2021 Den jenta tar nok etter foreldrene sine. Og da er det lite håp dessverre.. Anonymkode: 64780...280 1
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2021 #19 Skrevet 8. desember 2021 Det er forskjell på å si fra og å fryse ut, man kan si "det er ikke ok og jeg syns du skal la vær, oppfør deg og du blir inkludert" og det å snu ryggen til og fryse ut noen. Robusthet handler om å våge si fra, ikke la seg terrorisere, men det fungerer best om man er flere som er robuste sammen. Dersom det er slik at dere er flere foreldre som er enige kan dere jo ta det opp i plenum på felles foreldremøte - at klassemiljøet preges negativt av episoder dere ønsker få bukt med, stå sammen og lag regler for hvordan elevene skal være med hverandre både i og utenfor skoletiden liksom.. Det var foreldre som gjorde dette i klassen til vår yngste, sto sammen på felles foreldremøte og la press på resten av oss til å ta standpunkt, jeg opplevde det som en positiv dialog for egen del og jeg tror også de to foreldreparene det egentlig gjalt skjønte at de måtte ta litt rev i seglene hjemme for at ikke deres barn skulle ende opp som mobbeoffer selv etter noen mnd med terrorvelde på skolen og fritiden. Også her var foreldrene "ressurssterke" i den forstand at de gjorde mye av seg i miljøet med sine meninger, var litt buldoser i å få sin vilje osv, noe barna selvsagt lærte av og brukte på medelever og som ikke ble så godt mottatt.. Anonymkode: c407f...37b
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2021 #20 Skrevet 8. desember 2021 Minner om ei jeg gikk barneskolen med. Mista venner pga henne, og ble mer utenfor og mobbet- Kun pga jeg var sjenert og "lett" offer.. Hun fikk herje som hun ville...- og det var liksom greit. Moren hennes var venninne med noe lærerinner der nemlig.... - og enkelte var jo viktigere enn andre- særlig når de var mer "velstående" enn vi var hjemme... Barn har som regel hørt ting et sted,- og tror det er greit det skal være sånn...😠 Anonymkode: 855de...05d 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå