Gå til innhold

Din beste tapasoppskrift

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva er det du bare må lage hver gang du skal servere tapas?

Anonymkode: 260bb...b7c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Baconsurrede dadler, hjemmelaget aioli og hjemmebakt focaccia.

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hva er det du bare må lage hver gang du skal servere tapas?

Hummus og falafler

Focaccia 

Pan con tomate https://www.etkjokken.com/2016/07/pan-con-tomate-ristet-loff-med-tomat-og-olivenolje/

patatas bravas https://frukt.no/oppskrifter/patatas-bravas/

https://meny.no/oppskrifter/Gronnsaker/Aspargesbonner-med-sitronolje/

https://millasmat.com/salater/tabouleh-fra-libanon

Anonymkode: 5224f...fdb

Skrevet

Lakseruller! 

Wrap, Philadelphia hvitløk, tine krydderost (rød), røket laks, ruccula, agurk🤤

• Liker 1
Skrevet

Jeg har prøvd VELDIG mange hummusoppskrifter, men denne er min favoritt: https://cookieandkate.com/best-hummus-recipe/#tasty-recipes-28742-jump-target

Koker kikertene selv, men tror dette med å la hvitløken ligge en stund i sitron, og å blande tahini med isvann er gode triks 😄

Ellers er baba ganoush nesten enda bedre om man kan grille auberginen på flammen 😊

Anonymkode: dc444...60e

• Liker 1
Skrevet

Chilliscampi

Bacondadler

Kjøttboller i tomatsaus

potatas bravas

saltbakte poteter

Miniwrap med snøfrisk og laks og med snøfrisk og spekeskinke

Stekt chorizo

Bruchetta

Vårruller med chillisaus

Grillspyd med grønnsaker

Kyllingvinger

Spansk tortilla

Ostefat med nøtter og frukt

Aioli

Grønn salat 

Hvitløksbaguetter

Focaccia

Anonymkode: afca6...8fc

• Liker 1
Skrevet

Kutt squash på langs og stek dem på svak varme i panna til de er myke (med havsalt). Kutt opp fetaost i lange stenger. Rull squashen rundt fetaosten og top gjerne med en litt spicy, tjukk tomatsaus eller olivenolje og balsamico.

Anonymkode: 03d21...f47

Skrevet

Foccacia

Aioli, grønn pesto/urtedressing

Saltkokte poteter, patatas bravas

Små spyd med søte tomater, runde kuler av mozzarella og basilikum. 

Baconsurret dadler

Oliven

Bruchetta

Grønn salat, og gjerne noen grønnsaker, frukt og bær fordelt i skåler

Et fat med spanske skinker og faste oster. Innimellom også noen myke oster, for eksempel dadler eller pepperkaker m/ blåmuggost.

Kjøttboller i spicy tomatsaus

Hvitvinsdampet blåskjell 

Marinert scampi 

Lefser med ulikt fyll 

Salte mandler

Anonymkode: df8cb...36d

Skrevet

Ser ikke mange oppskrifter her da 😅

Anonymkode: 66d39...125

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Vel, i HI spør ts kun om hva vi bare må lage til tapas. Oppskriftene kan lett googles.

Anonymkode: df8cb...36d

Skrevet
4 hours ago, AnonymBruker said:

Enig. Hadde håpet på oppskrifter folk har prøvd 😄 Lister med forskjellig tapas finner man jo over alt 🤷🏼‍♀️

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Enig. Hadde håpet på oppskrifter folk har prøvd 😄 Lister med forskjellig tapas finner man jo over alt 🤷🏼‍♀️

Jeg lager baconsurrede dadler ved å rulle 1/2 - 1 skive nacon rundt og steke i ovn, 220 grader i ca 10 minutter.

Focaccia lager jeg etter denne oppskriften fra Trines matblogg. Av og til har jeg oliven og cherrytomater oppå i stedet for rosmarin, det avhenger litt av hva jeg skal servere den til. Om jeg lager den som tilbehør til fiskesuppe har jjeg bare salt på.

Aioli lager jeg ut fra en eggeplomme til en, en og halv dl olje. Jeg foretrekker Vita Hjertegodolje, jeg syns lett det blir for mye olivensmak hvis ikke. Bruker et par fedd hvitløk pr eggeplomme og en halv teskje Dijonsennep. Begynner med å vispe eggeplommen sammen med sennep og hvitløk, så sper jeg med oljen mens jeg visper. Smaker til med litt salt, pepper og sitronsaft til slutt.

Håper dette var et bedre innlegg enn det første jeg la inn. :) Kos deg med tapas, det er jo noe av det beste som finnes.

• Liker 1
Skrevet
Brunhilde skrev (2 timer siden):

Jeg lager baconsurrede dadler ved å rulle 1/2 - 1 skive nacon rundt og steke i ovn, 220 grader i ca 10 minutter.

Focaccia lager jeg etter denne oppskriften fra Trines matblogg. Av og til har jeg oliven og cherrytomater oppå i stedet for rosmarin, det avhenger litt av hva jeg skal servere den til. Om jeg lager den som tilbehør til fiskesuppe har jjeg bare salt på.

Aioli lager jeg ut fra en eggeplomme til en, en og halv dl olje. Jeg foretrekker Vita Hjertegodolje, jeg syns lett det blir for mye olivensmak hvis ikke. Bruker et par fedd hvitløk pr eggeplomme og en halv teskje Dijonsennep. Begynner med å vispe eggeplommen sammen med sennep og hvitløk, så sper jeg med oljen mens jeg visper. Smaker til med litt salt, pepper og sitronsaft til slutt.

Håper dette var et bedre innlegg enn det første jeg la inn. :) Kos deg med tapas, det er jo noe av det beste som finnes.

Det var jo ikke bare deg JEG mente. Men tittelen er jo "din beste tapasoppskrift" så da sier det meg ikke mye at folk skriver foccacia. Men jeg skjønner jo såklart hva en baconsurret daddel er 😛

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det var jo ikke bare deg JEG mente. Men tittelen er jo "din beste tapasoppskrift" så da sier det meg ikke mye at folk skriver foccacia. Men jeg skjønner jo såklart hva en baconsurret daddel er 😛

Jeg tok det ikke som kritikk, og jeg tenkte på at jeg burde gitt oppskriftene, syns det var fint at du minnet på! (Og den focacciaen jeg lenket til er veldig, veldig god ;) )

• Liker 1
Skrevet

Marinert sopp og asparges 

200 g sjampinjong, delt i to eller tre
en stor neve ferske aspargesbønner, delt i to
marinade:
1/2 dl olivenolje
1/2 dl soyasaus
ca 1 ts rød chili, finhakket
litt frisk gressløk eller persille, finhakket
2 fedd hvitløk, finhakket
1/2 ts sukker
litt kvernpepper  + evt litt salt (smak til) 

1. Rens og kutt av nederste delen av stilken på sjampinjongene. Del de i 2 eller 3, ettersom hvor store de er, og ha de i en bolle.

2. Skyll og kutt av stilkendene på aspargesbønnene. Kok de såvidt møre i lettsaltet vann, ca 4 min. Skyll de i kaldt vann for å stoppe kokeprosessen og legg de i bollen sammen med soppen. 

3. Bland sammen marinaden og hell denne over sjampinjong og aspargesbønner, bland godt og sett til side i kjøleskap i minst 1 time.

Aspargesgalette 

1 butterdeigsplate 
10 miniasparges
dæsj olivenolje
litt flaket havsalt
nykvernet peppermiks

Ta butterdeigen ut av fryseren og la den tine i ca 20 min. Kjevle til den er nesten halvparten så bred.
Vask og rens aspargesene. Legg dem side ved side oppå butterdeigen.

Spre over et godt dryss med havsalt og nykvernet pepper.

Sprinkle over litt olivenolje.

Stek deiligheten på 225 grader i 15 min, til den er gyllen, sprø og oppfluffet.

Kutt den i biter.

Salte mandler 

4 dl vann 
100 g (ca 1 dl) salt 
200 g (ca 5 dl) mandler

Kok opp vann. Ha i salt og rør rundt til oppløst. Nekter det å løse seg opp helt, ha i litt mer vann.

Så snart saltet er oppløst, ha i mandler og trekk av varmen. La stå i 15-30 minutter, avhengig av hvor salte du ønsker dem. Står de en full halvtime, blir de veldig salte, så det kan lønne seg å prøve litt mindre første gang.

Samtidig, forvarm ovnen til 190 grader, over- og undervarme.

Renn av mandlene og fordel på et stekebrett kledd med bakepapir. Stek til mandlene begynner å bli lysebrune i midten, 10-12 minutter. Knekk en mandel for å sjekke fargen. De vil fremdeles være litt myke, men blir helt sprø etterhvert som de avkjøles. Avkjøl helt før servering

Tomatsalat

8 stk Tomater Modne, evt. forskjellige typer 
1/2 stk Rødløk 
1 fedd Hvitløk 
1 Potte Basilikum Liten 
3 ss Olivenolje Extra Virgin 
1 ss Balsamico Eddik 
Maldoon salt 
Pepper (Nykvernet)

Rør sammen en enkel dressing av olivenolje og balsamico. Sak til med salt og pepper og finhakket hvitløk.

Kutt tomatene i grove biter eller skiver. Bland sammen finsnittet rødløk, tomater og tilsett dressing.

Rett før servering strør du over litt maloon salt og grovhakket eller revet basilikum.

Aubergineskiver med tomatsalsa

1 aubergine i skiver
Hvitløk
Litt olivenolje

Tomatsalsa: 
4 snackstomater
1/2 løk
Saften av 1 lime
2 ss olivenolje
Frisk koriander
Salt og pepper

Fremgangsmåte

Stek aubergineskivene på middels varme i olje, gjerne med en båt hvitløk i pannen. Jo lengre steketid, jo rundere og mildere smak.

Tomater og løk hakkes i fine terninger. Press over saften av limen tilsett 2 ss god olivenolje og dryss over hakket koriander. Smak til med salt og pepper

Anonymkode: 5224f...fdb

• 2 uker senere...
Skrevet

Den tomatsalaten der skal jeg sannelig prøve 😋

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...