Gå til innhold

Helsepersonell og taushetsplikt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. 

Hva sier loven om pasientopplysninger om pasient har delt at han har en sykdom (eks bekterev) med en venn. Vennen forteller dette til en ansatt i helsevesenet som så forteller det videre til sin omgangskrets. 

Personen med sykdommen og helsepersonellet har samme omgangskrets. Derfor er det kommet frem hvor opplysninger kommer fra. 

Informasjonen er jo ikke tilegnet helsepersonellet gjennom arbeidet. Faller taushetsplikt bort ved slike tilfeller? 

Anonymkode: 80cbb...df3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Taushetsplikten gjelder ikke når det deles kun i privat sammenhenger. Det er kun når en ansatt innen helse får opplysninger via jobb. 

Anonymkode: a85ac...4b8

• Liker 4
Skrevet

Nei så klart kommer ikke dette under taushetsplikten 

Anonymkode: a5f2f...4a1

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Nei så klart kommer ikke dette under taushetsplikten 

Anonymkode: a5f2f...4a1

Så plikten til å tie når de blir opplyst om informasjon om helse gjelder heller ikke her? 

Jeg finner det merkelig at helsepersonell fritt kan dele andres helseopplysninger så lenge de hørte det av meg eller naboen, men ikke i jobb? 

Skrevet

Brudd på taushetsplikten er når sekretæren ringer sin mor for å fortelle at nå har onkel  blitt hentet i ambulanse på legesenteret. 

Man skal ikke blande privat og jobb, det der taushetsplikten trer inn.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Så plikten til å tie når de blir opplyst om informasjon om helse gjelder heller ikke her? 

Jeg finner det merkelig at helsepersonell fritt kan dele andres helseopplysninger så lenge de hørte det av meg eller naboen, men ikke i jobb? 

Hvorfor? På jobb er man i en profesjonell setting, og pasientene forteller deg sensitive helseopplysninger på grunn av den rollen du innehar. Derfor må man verne spesielt om disse opplysningene, og da kommer taushetsplikten inn. 

Å dele personlige ting med venner av egen vilje og lyst havner helt utenfor, og helsepersonell skal ha et privatliv de også. 

Anonymkode: c815f...e8e

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvorfor? På jobb er man i en profesjonell setting, og pasientene forteller deg sensitive helseopplysninger på grunn av den rollen du innehar. Derfor må man verne spesielt om disse opplysningene, og da kommer taushetsplikten inn. 

Å dele personlige ting med venner av egen vilje og lyst havner helt utenfor, og helsepersonell skal ha et privatliv de også. 

Men om jeg deler sensitive opplysninger fordi jeg betror meg til en gitt person nettopp fordi hen er sykepleier, da slår taushetsplikt inn 🤔

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Men om jeg deler sensitive opplysninger fordi jeg betror meg til en gitt person nettopp fordi hen er sykepleier, da slår taushetsplikt inn 🤔

Er den sykepleieren på jobb når du betror deg?

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Nei, det er kun gjennom sitt virke, altså i arbeid. 

• Liker 1
Skrevet
Duff skrev (2 minutter siden):

Taushetsplikten omfatter all den informasjon som gis helsepersonell nettopp på grunn av at de er helsepersonell. Opplysninger man tildeles som privatperson er imidlertid ikke omfattet av taushetsplikten.

På en venninnekveld med god prat og rødvin trekker en av gjestene ”vernepleieren” til side. Hun trenger en å betro seg til om problemene med sønnen og hans utagerende oppførsel. Hun ønsker noen gode råd fra vernepleieren, og tips til hvordan hun kan gå frem for å få hjelp fra tjenesteapparatet. Neste dag sitter ”vernepleieren” i prat med vertinnen fra kvelden i forveien, og legger ut om hvor synd det er på vedkommende som hun hadde pratet med i går, og hvor omfattende sønnens problemer er.

I dette eksempelet brytes taushetsplikten til tross for at dette ikke var i en arbeidssituasjon. Den profesjonsmessige taushetsplikten blir brutt fordi hun blir betrodd opplysningene i kraft av rollen som helsepersonell.

https://www.visma.no/blogg/taushetsplikt-for-helsepersonell/

Så dette er med andre ord feil? Venninnekveld med vin er jo ikke jobb eller? 

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Nei, det er kun gjennom sitt virke, altså i arbeid. 

Les gjerne innlegg under ditt eget. Lurer oppriktig på hva som stemmer

Skrevet

Helsepersonell bør generelt trå ekstra varsomt når det kommer til å dele helseopplysninger om folk på privaten privat. Jobber man på sykehus, kan det fort gå litt i surr og plutselig blander man. Dermed blir terskelen for å bikke over til noe taushetsbelagt er liten. Helsepersonell bør nøye seg med å dele helseopplysninger om pasienter de deler med annet helsepersonell.

Utenfor institusjoner blir diskusjon av folks helse lett sett på som sladder man ikke har noe med, så sant det er nær familie.

Anonymkode: 54870...333

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Helsepersonell bør generelt trå ekstra varsomt når det kommer til å dele helseopplysninger om folk på privaten privat. Jobber man på sykehus, kan det fort gå litt i surr og plutselig blander man. Dermed blir terskelen for å bikke over til noe taushetsbelagt er liten. Helsepersonell bør nøye seg med å dele helseopplysninger om pasienter de deler med annet helsepersonell.

Utenfor institusjoner blir diskusjon av folks helse lett sett på som sladder man ikke har noe med, så sant det er nær familie.

Hva mener du med nær familie? Jeg er ikke i familie med personen, men vet navn og alder på personen. Og at personen er helsepersonell. 

Skrevet

Eksempelet du  legger frem høres mer ut som ‘sladder’ om en persons helse, enn direkte brudd på taushetsplikten. Så lenge hen ikke var pasient hos noen i din omgangskrets.

Hadde opplysningene kommet ut etter at vedkommende var behandlet av et helsepersonell i nær omkrets, er det lett å mistenke brudd på taushetsplikt. Det kan derimot være vanskelig å bevise i slike situasjoner. Fordi flere kan ‘ha sladret’.

Jeg jobber i helsebransjen. Om jeg har en pasient jeg kjenner fra omgangskretsen min…og helsesituasjonen til denne personen diskuteres privat, tier jeg selvfølgelig stilt.

Jeg forsøker i det hele tatt å diskutere folks helse minst mulig fordi verden er liten og det skal så lite til før jobb og privat er blandet. Og plutselig er jeg i en taushetsplikt situasjon jeg ikke var oppi i utgangspunktet.

Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Taushetsplikten omfatter all den informasjon som gis helsepersonell nettopp på grunn av at de er helsepersonell. Opplysninger man tildeles som privatperson er imidlertid ikke omfattet av taushetsplikten.

På en venninnekveld med god prat og rødvin trekker en av gjestene ”vernepleieren” til side. Hun trenger en å betro seg til om problemene med sønnen og hans utagerende oppførsel. Hun ønsker noen gode råd fra vernepleieren, og tips til hvordan hun kan gå frem for å få hjelp fra tjenesteapparatet. Neste dag sitter ”vernepleieren” i prat med vertinnen fra kvelden i forveien, og legger ut om hvor synd det er på vedkommende som hun hadde pratet med i går, og hvor omfattende sønnens problemer er.

I dette eksempelet brytes taushetsplikten til tross for at dette ikke var i en arbeidssituasjon. Den profesjonsmessige taushetsplikten blir brutt fordi hun blir betrodd opplysningene i kraft av rollen som helsepersonell.

https://www.visma.no/blogg/taushetsplikt-for-helsepersonell/

Så dette er med andre ord feil? Venninnekveld med vin er jo ikke jobb eller? 

Jeg forstår at du reagerer på dette eksempelet her, men dette er en tolkning av loven, og det finnes ingen rettskraftig dom i Norge som kan underbygge det. Det er lovverket og tidligere rettskraftige dommer som  setter rammene for taushetsplikten til helsepersonell. Derfor så er dette veldig tynt. Jeg er ikke enig i denne tolkningen og at det er et brudd på taushetsplikten. Jeg kan ikke tenke meg at dette hadde ført til en dom. Ingen vil være helsepersonell om man ikke kan få lov til å ha et privatliv samtidig. 

• Liker 2
Skrevet

En person som fritt bringer videre sladder om en tilfeldig persons helseopplysninger, er ikke egnet til å jobbe i helsevesenet uansett. 

Anonymkode: 3130b...50e

Skrevet

Du kan google "Sosionomdommen".

Anonymkode: f406a...16b

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Hvorfor er det rart? Taushetsplikten har med arbeidet å gjøre, og dermed informasjon tilegnet ifm arbeid.

Jeg vil uansett sett si at dette stiller spm ved skikketheten til vedkommende. Har man en slik type jobb burde man vite bedre, både fordi man vet hvor sensitiv slike opplysninger er og for det kan oppfattes som om man har tilegnet seg informasjonen gjennom jobb. I tillegg, hvem faen snakker om andres sykdom som man har fått fortalt til seg av vedkommende til tredjepersoner?

Man må skille på jussen og etikken her.

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Jeg forstår at du reagerer på dette eksempelet her, men dette er en tolkning av loven, og det finnes ingen rettskraftig dom i Norge som kan underbygge det. Det er lovverket og tidligere rettskraftige dommer som  setter rammene for taushetsplikten til helsepersonell. Derfor så er dette veldig tynt. Jeg er ikke enig i denne tolkningen og at det er et brudd på taushetsplikten. Jeg kan ikke tenke meg at dette hadde ført til en dom. Ingen vil være helsepersonell om man ikke kan få lov til å ha et privatliv samtidig. 

Sosionomdommen.

Anonymkode: e5f98...e58

Skrevet

I dette tilfellet har ikke den som er helsepersonell taushetsplikt, vedkommende får jo vite det via via. Når Tom forteller Morten at han har sykdom A og Morten forteller det til Kjetil som er vernepleier, så faller det ikke inn under lov om taushetsplikt. Hvis Tom f.eks hadde sagt "Kjetil du som som er vernepleier og jobber med dette, vet du hvor jeg som har sykdom A kan få hjelp?" så faller det inn under taushetsplikten fordi Kjetil kontaktes som helsepesonell. 

Anonymkode: 11a6c...988

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...