Gå til innhold

Pfizer-vaksinen kan være opptil 40 ganger mindre effektiv mot omikron, viser nye analyser.

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

verdenskjente Harvard-utdannede epidemiologen Eric Feigl-Ding skriver på Twitter:

vaksine.jpg.c99e1b78d6e0ca0e37100af5edf08f40.jpg

Endret av NorthernLight
  • Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Vera skrev (5 timer siden):

Ok, jeg har sett den argumentasjonen flere ganger..men jeg får aldri svar på hvorfor munnbind blir brukt ved operasjoner, isolering av smittefarlige pasienter osv?

Noen punkter: 1) Det gjøres for å hindre spredning av bakterier og virus fra helsepersonell til pasienter. Ikke for å beskytte helsepersonell fra pasienten. 2) Ved isolering av smittefarlige pasienter benytter man langt mer enn bare munnbind. Man benytter fullt smitteutstyr. 3) Randomiserte studier viser at effekten av munnbind blant helsepersonell er minimal på smitte i slike situasjoner. 4) Helsepersonell er opplært i korrekt bruk av munnbind (og andre smittevernrutiner). Enhver effekt blant helsepersonell er ikke generaliserbar til generell befolkning.

Folk misforstår begrunnelsen bak munnbindbruk. Munnbind brukes fordi det er sett på som et lite kostbart tiltak. Ikkke fordi det har en betydelig effekt.

• Liker 6
Skrevet
Lawyam skrev (1 time siden):

Det har med vaksinedekning å gjøre

Nei. Belgia har f.eks. høyere vaksineringsgrad enn Norge. Tyskland og Østerrike er på ca. samme nivå (noen færre 2 doser, men langt flere 3 doser).

• Liker 1
Skrevet
tom1986 skrev (1 minutt siden):

Noen punkter: 1) Det gjøres for å hindre spredning av bakterier og virus fra helsepersonell til pasienter. Ikke for å beskytte helsepersonell fra pasienten. 2) Ved isolering av smittefarlige pasienter benytter man langt mer enn bare munnbind. Man benytter fullt smitteutstyr. 3) Randomiserte studier viser at effekten av munnbind blant helsepersonell er minimal på smitte i slike situasjoner. 4) Helsepersonell er opplært i korrekt bruk av munnbind (og andre smittevernrutiner). Enhver effekt blant helsepersonell er ikke generaliserbar til generell befolkning.

Folk misforstår begrunnelsen bak munnbindbruk. Munnbind brukes fordi det er sett på som et lite kostbart tiltak. Ikkke fordi det har en betydelig effekt.

Munnbind har effekt - om det ikke gir garanti - betyr det IKKE at det ikke hjelper av og reduserer smitreantall. Så lenge det er bedre med enn uten bør det brukes. Alle monner drar!

Skrevet
tom1986 skrev (1 minutt siden):

Nei. Belgia har f.eks. høyere vaksineringsgrad enn Norge. Tyskland og Østerrike er på ca. samme nivå (noen færre 2 doser, men langt flere 3 doser).

Langt flere uvaksinerte. Er du klar over befolkningstallene i de landene og tettheten. Klarer du å finne ut hvor lite Belgia er og hvor mange millioner de har stuet sammen i det landet?

Skrevet
Lawyam skrev (2 minutter siden):

Langt flere uvaksinerte. Er du klar over befolkningstallene i de landene og tettheten. Klarer du å finne ut hvor lite Belgia er og hvor mange millioner de har stuet sammen i det landet?

Hva slags idioti er dette? De har også "langt flere vaksinerte". Smittedynamikk avhenger andel smitteførende og smittemottakelige i en populasjon. Ikke antall. Det er heller ingen samvariasjon mellom befolkningstetthet og f.eks. dødsfall av covid.

https://ourworldindata.org/grapher/covid-19-death-rate-vs-population-density

• Liker 3
Skrevet

Tråden er ryddet for spekulasjoner. Elaine Marley, mod.

Skrevet
tom1986 skrev (19 timer siden):

1. Så det forhindrer at bakterier går fra en person til en annen med andre ord? Det vil si at om en smittet bruker munnbind kan det forhindre luftsmitte og dråpesmitte. 
2. Det stemmer. Men man bruker også munnbind, som et viktig ledd av smittevernsutstyr. 
3. I hvilke situasjoner? 
4. Det stemmer at helsepersonell får opplæring - dog stemmer det ikke at brukerfeil betyr null effekt av smitteutstyr. Et munnbind vil ha effekt om det plasseres over nese og munn - de fleste skjønner det. 

Nå har du nettopp argumentert for at munnbind forhindret smitte mellom personell og pasient..allikevel påstår du at det har liten effekt i befolkningen? Og, hva er negativt med lite kostbare tiltak? 

Skrevet
Vera skrev (5 minutter siden):

1. Så det forhindrer at bakterier går fra en person til en annen med andre ord? Det vil si at om en smittet bruker munnbind kan det forhindre luftsmitte og dråpesmitte. 
2. Det stemmer. Men man bruker også munnbind, som et viktig ledd av smittevernsutstyr. 
3. I hvilke situasjoner? 
4. Det stemmer at helsepersonell får opplæring - dog stemmer det ikke at brukerfeil betyr null effekt av smitteutstyr. Et munnbind vil ha effekt om det plasseres over nese og munn - de fleste skjønner det. 

Nå har du nettopp argumentert for at munnbind forhindret smitte mellom personell og pasient..allikevel påstår du at det har liten effekt i befolkningen? Og, hva er negativt med lite kostbare tiltak? 

Forhindrer dråpesmitte, lite egnet til luftsmitte. 

https://www.nrk.no/vestfoldogtelemark/vil-ha-krav-om-bruk-av-maske_-_-studie-viser-at-ffp2-masker-er-tryggare-enn-munnbind-1.15761111

• Liker 1
Skrevet
NorthernLight skrev (På 8.12.2021 den 0.05):

Så da er det fortsatt verdt å ta den. Bra. 

Skrevet

Jeg lurer på hva 40 ganger mindre betyr. Hvis jeg tenker på at noen sier dobbelt så lite når de mener halvparten kan jeg jo tenke meg at 40 ganger mindre betyr en førtidel. Hvis den vanlige beskyttelsen er på litt over 90 % vil en førtidel av dette være 2,3%. Men jeg kan ikke helt se for meg at noen snakker på denne måten, så hva kan det da bety? Hva ville to ganger mindre effektiv eller én gang mindre effektiv betydd?

• Liker 2
Skrevet
Vera skrev (38 minutter siden):

3. I hvilke situasjoner? 

1. Det kan det, men effekten er i beste fall minimal (noe også randomiserte studier viser). 2) Nei, det er ikke viktig. Det klart viktigste grepet er håndhygiene. 3) En rekke forskjellige situasjoner. Det er gjort en haug med studier på dette, og gode studier (RCT) viser liten eller ingen effekt. Se her: https://www.fhi.no/globalassets/dokumenterfiler/rapporter/2021/facemasks-to-prevent-transmission-of-respiratory-illness-such-as-covid-19-report-2021.pdf.  4) 4) Hva de fleste måtte "skjønne" er ikke noe argument. Folk flest er idioter og har mange feilaktige oppfatninger. Effekten av munnbind er en slik feilaktig oppfatning. Det finnes ingen solide studier som viser at munnbindbruk har en betydelig effekt på smittespredning - hverken generell populasjon eller blant helsearbeidere.

• Liker 5
Skrevet
sicario skrev (På 8.12.2021 den 11.35):

Jeg har Astra Zeneca, Pfizer og Moderna. Skulle gjerne likt å visst noe om hvordan denne trippelkombinasjonen har  beskyttende effekt mot alvorlig sykdomsforløp mot Delta og omicron.

Hvis du fikset alle de tre uten særlige bivirkninger, så tenker jeg at ingenting biter på deg, så du er helt trygg😅

• Liker 2
Skrevet
Lovis Fenja skrev (1 time siden):

Hvis du fikset alle de tre uten særlige bivirkninger, så tenker jeg at ingenting biter på deg, så du er helt trygg😅

Hehe. Ingen ting utenom øm på innstikksted, støl arm. Etter Astra Zeneca var jeg uggen i et døgn. Ingen ting utover dette, som med se aller fleste i verden som vaksinerer seg 😊

• Liker 1
  • Opprett ny...