Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Føler meg åpen og vid som en låvedør 😭 Om jeg ikke kniper konstant så kommer det fort luft inn under samleiet, det gjorde det veldig sjeldent før. Mannen sier at han merker forskjell i at sammentrekningene kjennes svakere ut. Også merker jeg jo at han bruker lengre tid og ofte må bytte stilling for å komme i mål. Synes det her er så forferdelig kjipt☹ 

Driver og trener, men merker liten effekt. Det var åpent og ubehagelig i perioden etter fødsel, så følte jeg det gikk bedre og så ble det plutselig mye verre. Nå er det 9mnd siden, så nærmer meg jo det tidsrommet alle sier at det kan ta før ting normaliseres. 

Hva skjer om man får flere barn? Blir man bare videre og slappere for hver fødsel?

Anonymkode: 8c0b9...35e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det høres ut som om du har blitt svak i bekkenbunnsmuskulaturen etter svangerskapet. Det er helt vanlig! Men det kan også trenes opp igjen. 

sannsynligvis så kniper du ikke helt riktig, veldig mange kniper feil om man ikke får veiledning. Finn en fysioterapeut som er spesialisert på kvinnehelse, og hør om den gjør innvendig undersøkelse for å kjenne på muskulaturen. Da vet hen om du kniper rett eller ikke, og kan hjelpe deg med et program for nettopp deg. Kniping er best, men det må gjøres riktig, ofte nok og sterkt nok. Også viktig å slappe av i muskulaturen mellom knip. 

føl kvinnehelse.fysio på Instagram, hun har mange innlegg om dette!

Anonymkode: 49cf5...ede

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Føler meg åpen og vid som en låvedør 😭 Om jeg ikke kniper konstant så kommer det fort luft inn under samleiet, det gjorde det veldig sjeldent før. Mannen sier at han merker forskjell i at sammentrekningene kjennes svakere ut. Også merker jeg jo at han bruker lengre tid og ofte må bytte stilling for å komme i mål. Synes det her er så forferdelig kjipt☹ 

Driver og trener, men merker liten effekt. Det var åpent og ubehagelig i perioden etter fødsel, så følte jeg det gikk bedre og så ble det plutselig mye verre. Nå er det 9mnd siden, så nærmer meg jo det tidsrommet alle sier at det kan ta før ting normaliseres. 

Hva skjer om man får flere barn? Blir man bare videre og slappere for hver fødsel?

Min erfaring er at det blir litt større der nede etter å ha født barn. Men ikke mye.

Jeg har født 3 barn, siste for 3 mnd siden og jeg er nesten tilbake til normalen. 

Gjør ikke noe særlig knipeøvelser. 

Du bør få bekkenbunnsøvelser fra en fysioterapeut.

Anonymkode: 728d7...5ea

• Liker 3
Skrevet

Anbefaler å ta kontakt med House Of Femme, uansett hvor i landet du bor. De har svært god kompetanse på kvinnehelse!

Anonymkode: eb571...a92

• Liker 3
Skrevet

Stor forskjell her også. Nå har aldri selve samleie gitt meg de helt store nytelsene uansett (er klitoris som gjelder), men nå har det blitt mye «videre» etter fødsler. 

Mannen min sliter nå med å komme i mål. Blir for lite friksjon (nei han har ikke liten penis). 

For min del ble det aldri bedre selv etter veldig mye trening. Er nå flere år siden siste fødsel.

Anonymkode: 1696e...298

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det høres ut som om du har blitt svak i bekkenbunnsmuskulaturen etter svangerskapet. Det er helt vanlig! Men det kan også trenes opp igjen. 

sannsynligvis så kniper du ikke helt riktig, veldig mange kniper feil om man ikke får veiledning. Finn en fysioterapeut som er spesialisert på kvinnehelse, og hør om den gjør innvendig undersøkelse for å kjenne på muskulaturen. Da vet hen om du kniper rett eller ikke, og kan hjelpe deg med et program for nettopp deg. Kniping er best, men det må gjøres riktig, ofte nok og sterkt nok. Også viktig å slappe av i muskulaturen mellom knip. 

Det er nok svak muskulatur som forårsaker noe av det ja, men når det kjennes vidt ut når jeg slapper av i musklene, da er det jo selve vevet og vaginalkanalen som har større diameter? :( 

Burde få sjekket på nytt sikkert, er bare redd for at det ikke er alvorlig nok så de driter litt i det. Har ikke store lekkasjer eller store smerter, bare litt lekkasje og ubehag. Jeg var hos fysio etter ca. 4mnd, da sa hun at jeg gjorde det riktig. Men da jeg var hos gynekolog etter ca. 8mnd, hun sa at jeg hadde null kontakt med musklene og gjorde det feil. Skjønner ikke hvordan det kan bli så mye verre på så kort tid. Men får komme meg til fysio igjen og se hva hen sier om tilstanden nå.

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Stor forskjell her også. Nå har aldri selve samleie gitt meg de helt store nytelsene uansett (er klitoris som gjelder), men nå har det blitt mye «videre» etter fødsler. 

Mannen min sliter nå med å komme i mål. Blir for lite friksjon (nei han har ikke liten penis). 

For min del ble det aldri bedre selv etter veldig mye trening. Er nå flere år siden siste fødsel.

Anonymkode: 1696e...298

Utrolig kjipt :( Er det virkelig ingenting man kan gjøre med det? 

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er nok svak muskulatur som forårsaker noe av det ja, men når det kjennes vidt ut når jeg slapper av i musklene, da er det jo selve vevet og vaginalkanalen som har større diameter? :( 

Burde få sjekket på nytt sikkert, er bare redd for at det ikke er alvorlig nok så de driter litt i det. Har ikke store lekkasjer eller store smerter, bare litt lekkasje og ubehag. Jeg var hos fysio etter ca. 4mnd, da sa hun at jeg gjorde det riktig. Men da jeg var hos gynekolog etter ca. 8mnd, hun sa at jeg hadde null kontakt med musklene og gjorde det feil. Skjønner ikke hvordan det kan bli så mye verre på så kort tid. Men får komme meg til fysio igjen og se hva hen sier om tilstanden nå.

Utrolig kjipt :( Er det virkelig ingenting man kan gjøre med det? 

Mange sier de har gode resultater med hypopressiv trening, men det er ikke noe forskning som underbygger det.

ville tatt en tur til fysio igjen hvertfall! Det har bare gått 9 mnd, på det tidspunktet syntes jeg fortsatt det var ubehagelig med sex etter fødselen. Det kom seg rundt 12 mnd. Er fortsatt svak i bekkenbunn da, men har ikke vært så flink med knipeøvelser heller dessverre 😥

• Liker 2
Skrevet

Jeg fikk anbefalt hypopressiv trening og holder på med nettkurs nå som går over tre måneder. Koster litt, men virker bra. Har også fokus på mage, rygg, gode stillinger for løft, pust osv. 

Anonymkode: 14409...97b

Skrevet

Samme her, så sparer opp til privat operasjon som skal tas etter fødsel (tredje og siste). Det er uaktuelt å leve resten av livet sånn her. 

Føles som en wienerpølse i en tunell, før første fødsel synes jeg ofte det var vondt fordi det var så trangt. 

Hypopressiv trening virker til å være scam når man leser forskning på det.

Anonymkode: c3068...047

• Liker 2
Skrevet
On 12/8/2021 at 10:50 AM, AnonymBruker said:

Du har fått kjempegode råd her TS! 

Jeg er trangere etter fødsel enn jeg noensinne har vært, men jeg drev aktivt med knipeøvelser gjennom hele graviditeten og fortsatte etterpå. Nå kan jeg få mannen til å komme kun ved å knipe, jeg kan altså melke ham med knipeøvelser uten at vi beveger oss. Tenk på det som en hvilken som helst annen muskel - hvis rumpa først er blitt slapp, så tar det jo tid å trene den opp til å bli stram igjen! 

Vær tålmodig og vær konsekvent. Knip ofte og knip hardt. Bytt på å knipe mange raske ganger etter hverandre, og å knipe så lenge du klarer om gangen. I begynnelsen klarer du kanskje bare knipe i ett sekund. Etterhvert klarer du holde i to sekunder, deretter videre oppover.

Anonymkode: d684e...b8f

• Liker 3
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker said:

Samme her, så sparer opp til privat operasjon som skal tas etter fødsel (tredje og siste). Det er uaktuelt å leve resten av livet sånn her. 

Føles som en wienerpølse i en tunell, før første fødsel synes jeg ofte det var vondt fordi det var så trangt. 

Hypopressiv trening virker til å være scam når man leser forskning på det.

Anonymkode: c3068...047

Har du forsøkt med knipeøvelser ofte og over lang tid da? Vil du ikke mye heller prøve det enn å ta operasjon? Det kan jo gå så mye galt med nerver og alt mulig der nede 😧

Les min erfaring over! Jeg hadde aldri i mitt liv blitt kalt trang tidligere og nå har jeg trent det opp såpass mye som jeg beskrev i mitt forrige svar. Absolutt alle kan klare det, det er virkelig ikke så vanskelig i det hele tatt! Det vanskeligste er å være konsekvent nok til å huske å gjøre det daglig.

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Har du forsøkt med knipeøvelser ofte og over lang tid da? Vil du ikke mye heller prøve det enn å ta operasjon? Det kan jo gå så mye galt med nerver og alt mulig der nede 😧

Les min erfaring over! Jeg hadde aldri i mitt liv blitt kalt trang tidligere og nå har jeg trent det opp såpass mye som jeg beskrev i mitt forrige svar. Absolutt alle kan klare det, det er virkelig ikke så vanskelig i det hele tatt! Det vanskeligste er å være konsekvent nok til å huske å gjøre det daglig.

Det er dessverre ikke tilfellet at knipeøvelser har (ønsket) effekt for alle. Det kan være til god hjelp der hvor muskler og vev ikke har blitt ødelagt, men dersom muskler har revnet e.l. vil ikke knipeøvelser ha noe for seg. Da kan man knipe seg blå om man så vil, det vil ikke hjelpe.

Men ja, kniping er definitivt noe alle kvinner burde ha på programmet, enten man har født eller ei, men det er dessverre ikke løsningen for alle dersom man har fått fødselsskader.

Anonymkode: 5c754...635

• Liker 3
Skrevet

Godt noen er ærlige om hvordan man blir etter fødsel! Samme her.. 16 år etter 1 fødsel. Man blir aldri den samme dessverre. Ikke verdt det……

Anonymkode: c2390...0e2

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du har fått kjempegode råd her TS! 

Jeg er trangere etter fødsel enn jeg noensinne har vært, men jeg drev aktivt med knipeøvelser gjennom hele graviditeten og fortsatte etterpå. Nå kan jeg få mannen til å komme kun ved å knipe, jeg kan altså melke ham med knipeøvelser uten at vi beveger oss. Tenk på det som en hvilken som helst annen muskel - hvis rumpa først er blitt slapp, så tar det jo tid å trene den opp til å bli stram igjen! 

Vær tålmodig og vær konsekvent. Knip ofte og knip hardt. Bytt på å knipe mange raske ganger etter hverandre, og å knipe så lenge du klarer om gangen. I begynnelsen klarer du kanskje bare knipe i ett sekund. Etterhvert klarer du holde i to sekunder, deretter videre oppover.

Ja, det kan godt hende at jeg har noe å hente på å trene mer intensivt. Ble bare innmari demotivert når gynekologen sa at her er det ingen kontakt med musklene så det er ingen vits 😕 Skal dra til fysio og finne ut hva jeg kan gjøre. 

Men du skriver at du er trangere nå, du mener det er pga. treningen? Er det trangere når du slapper av også?

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Godt noen er ærlige om hvordan man blir etter fødsel! Samme her.. 16 år etter 1 fødsel. Man blir aldri den samme dessverre. Ikke verdt det……

Anonymkode: c2390...0e2

Ja :( Mannen min vil ha flere barn, men jeg er så redd for at det skal bli verre for hver fødsel. 

Skrevet

Det må være skikkelig kjipt Ts :( Kred for å snakke åpent om det! Jeg tipper det er mange kvinner som har dette problemet - men ikke tør å fortelle. Har ikke så mange råd annet enn å si stå på - ikke gi deg før du har fått hjelp. 

Skrevet

Flere burde velge keisersnitt, helt utrolig at dere risikerer ødelagt underliv og ekteskap.

Skyldte på fødselsangst og fikk keisersnitt innvilget lett som bare det.

Anonymkode: dd570...408

Skrevet
Vera skrev (18 minutter siden):

Det må være skikkelig kjipt Ts :( Kred for å snakke åpent om det! Jeg tipper det er mange kvinner som har dette problemet - men ikke tør å fortelle. Har ikke så mange råd annet enn å si stå på - ikke gi deg før du har fått hjelp. 

Ja... Det er litt todelt, vil jo ikke bidra til stigma om at folk som har født automatisk vil være videre nedentil. Men at det er vanlig, plagsomt og at det påvirker livskvaliteten, det tror jeg absolutt. Og kan jo være en veldig kjip greie i samlivet.

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Flere burde velge keisersnitt, helt utrolig at dere risikerer ødelagt underliv og ekteskap.

Nå er jo keisersnitt en stor bukoperasjon så ikke noe å ta lett på, men jeg skulle absolutt ønske at jeg heller hadde født på den måten ja.

Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Hvis det er bekkenbunn som er problemet, så er det svangerskapet som er verst for den - ikke fødselen. Men klart det kan påvirke vagina å trykke ut et barn, men keisersnitt har jo også sine ulemper. 

Etter to barn har jeg ikke blitt noe løsere der nede, opplevdes nesten som om det «grodde sammen» trangere, noe som gjorde sex veldig vondt en god stund. Nå er den mer sensitiv enn noen sinne, ellers ganske lik som før. Sex ble faktisk mye bedre enn før fødsel ca et år etter. Bekkenbunnen er derimot svak som f 😑

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...