Gå til innhold

Elbil på vinteren…… krise! Evakuering av E18 «Sitat fra NRK


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

sicario skrev (2 timer siden):

Vær ærlig. Ville du gått tom for bensin/diesel eller strøm?

Trenger ikke betenkningstid for å svare en gang.

Hva hver enkelt synes er best å gå tom for er forøvrig helt irrelevant. Begge deler er brukerfeil og begge deler skjedde på europaveien. Man kan gå tom for enhver form for fremdriftskraft uten at det ene er bedre enn det andre. Dvs, det er generell konsensus om at  en form form for el er å foretrekke over fossil, med mindre man har svært spesifikke behov. 

Anonymkode: 5342f...b46

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Hva hver enkelt synes er best å gå tom for er forøvrig helt irrelevant. Begge deler er brukerfeil og begge deler skjedde på europaveien. Man kan gå tom for enhver form for fremdriftskraft uten at det ene er bedre enn det andre. Dvs, det er generell konsensus om at  en form form for el er å foretrekke over fossil, med mindre man har svært spesifikke behov. 

Anonymkode: 5342f...b46

Selvfølgelig er det ikke irrelevant om du står fast langt unna nærmeste lademulighet. Har du EL-bil er du fucked. Har du bensin holder det med 10 sekunder påfyll fra en Jerrykanne. Blir bare for dumt å påstå at det er det samme.

konsensus om at EL er foretrukket? Snakker du om klimahensyn nå? Det er irrelevant i denne tråden her. Det er ikke konsensus om at EL-bil er det foretrukne å stå fast, batteritom i snødrevet med. Tvert om.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

sicario skrev (2 minutter siden):

Selvfølgelig er det ikke irrelevant om du står fast langt unna nærmeste lademulighet. Har du EL-bil er du fucked. Har du bensin holder det med 10 sekunder påfyll fra en Jerrykanne. Blir bare for dumt å påstå at det er det samme.

I denne diskusjonen er det irrelevante da begge typer kjøretøy opplevde problemer pga brukerfeil. At person A foretrekker det ene og person B det andre endrer ikke det. 

sicario skrev (2 minutter siden):

konsensus om at EL er foretrukket? Snakker du om klimahensyn nå? Det er irrelevant i denne tråden her. Det er ikke konsensus om at EL-bil er det foretrukne å stå fast, batteritom i snødrevet med. Tvert om.

 

Jeg snakker om at 90% av nybilsalg er el. Samtidig har Audi og VW stanset utviklingen av fossilmotorer. Så ja, den generelle oppfatningen blant både forbrukere og produsentene er at el er veien videre. 

Anonymkode: 5342f...b46

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

I denne diskusjonen er det irrelevante da begge typer kjøretøy opplevde problemer pga brukerfeil. At person A foretrekker det ene og person B det andre endrer ikke det. 

Jeg snakker om at 90% av nybilsalg er el. Samtidig har Audi og VW stanset utviklingen av fossilmotorer. Så ja, den generelle oppfatningen blant både forbrukere og produsentene er at el er veien videre. 

Anonymkode: 5342f...b46

Er ikke irrelevant når Brukerfeilen har skjedd. Er det som er poenget. Enklere og raskere å rette opp igjen med fossilbil.

Jeg foretrekker hverken bensin/diesel eller EL. Dette handler ikke om hva man liker/ønsker/har. Det handler om at det er langt mer tungvint å bli stående strømløs en bensintom.

Spiller jo ingen rolle om EL-bil er veien videre og er 90% av nybilsalget🤷🏼‍♂️. Er jo ikke det tråden handlet om. Ingen som har sagt i mot det.

Jeg har absolutt ingen ting i mot EL-bil. Kjører EL-bil hele dagen på jobb. Helt fint det. Har 2 bensinbiler hjemme. Når konebilen skal byttes, blir det en EL.

Bare synd at nr-1/familiebilen ikke kan være EL-bil. Hadde det funket for vårt behov, hadde jeg gladelig byttet bensinsuven til EL-bil også. Men sånn er desverre ikke verden. 
 

Men som sagt. Kunne jeg velge over å stå strømløs eller bensintom ute på veien, hadde jeg valgt bensintom 10 av 10 ganger. Noe annet blir bare for dumt å si, selv om man har EL-bil.
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

I denne diskusjonen er det irrelevante da begge typer kjøretøy opplevde problemer pga brukerfeil. At person A foretrekker det ene og person B det andre endrer ikke det. 

Jeg snakker om at 90% av nybilsalg er el. Samtidig har Audi og VW stanset utviklingen av fossilmotorer. Så ja, den generelle oppfatningen blant både forbrukere og produsentene er at el er veien videre. 

Anonymkode: 5342f...b46

Som forbruker med elbil, har jeg ikke elbil fordi det er mitt foretrukne valg, men fordi det er bra for min lommebok.

Det er bra for min lommebok fordi staten har funnet ut at det er en vei som monner for at Norge skal nå sine forpliktelser etter Parisavtalen. (At det øker de totale globale utslipp, er de ikke like opptatt av)

Produsentene tilpasser seg markedet og føringer fra styre og stell.

Vi kan godt refusere globale utslipp, men å fornye bilparken er i så måte ikke veien å gå. Vedlikehold, reperasjoner, og bevaring av allerede produserte gjenstander er veien å gå. Kutte moms på verksted kunne vært et alternativ?
Ikke gjøre det mer lønnsomt å kjøpe nytt, før enn å reparere. Ikke innføre engangsbiler, som skal skrotes, om batteriet ryker.

Klart folk liker økonomisk «støtte» til nye fine biler, som ofte er morsomme å kjøre, og har alt av moderne teknologi og duppeditter.

Det er en temmelig kraftig hjelp elbilene har hatt for å få slik en markedsandel. Tror ikke vi hadde hatt tilsvarende elbil andel om engangsavgift hadde vært fjernet, veiavgifter, bompenger, og annet enn moms på drivstoff. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

sicario skrev (12 minutter siden):

Er ikke irrelevant når Brukerfeilen har skjedd. Er det som er poenget. Enklere og raskere å rette opp igjen med fossilbil.

Ble det gjort utenfor Tvedestrand?

Skrev også at nyere elbiler får muligheten til å lade hverandre, da slipper man til og med å kjøre rundt med diesel. 

sicario skrev (12 minutter siden):

Jeg foretrekker hverken bensin/diesel eller EL. Dette handler ikke om hva man liker/ønsker/har. Det handler om at det er langt mer tungvint å bli stående strømløs en bensintom.

Spiller jo ingen rolle om EL-bil er veien videre og er 90% av nybilsalget🤷🏼‍♂️. Er jo ikke det tråden handlet om. Ingen som har sagt i mot det.

Det var nå du som argumenterte mot det, men greit, vi kan la den ligge 😂

sicario skrev (12 minutter siden):

Jeg har absolutt ingen ting i mot EL-bil. Kjører EL-bil hele dagen på jobb. Helt fint det. Har 2 bensinbiler hjemme. Når konebilen skal byttes, blir det en EL.

Bare synd at nr-1/familiebilen ikke kan være EL-bil. Hadde det funket for vårt behov, hadde jeg gladelig byttet bensinsuven til EL-bil også. Men sånn er desverre ikke verden.

*for deg. 

sicario skrev (12 minutter siden):

 
 

Men som sagt. Kunne jeg velge over å stå strømløs eller bensintom ute på veien, hadde jeg valgt bensintom 10 av 10 ganger. Noe annet blir bare for dumt å si, selv om man har EL-bil.
 

De to gangene jeg har fått motorstopp har vært med fossilbiler. Aldri skjedd med de fire elbilene jeg har kjørt på fem år. Men at -du- foretrekker det ene eller det andre er fint og flott. 

Anonymkode: 5342f...b46

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Madame Butterfly skrev (12 minutter siden):

Som forbruker med elbil, har jeg ikke elbil fordi det er mitt foretrukne valg, men fordi det er bra for min lommebok.

Det er du ikke alene om. Det var derfor jeg kjøpte el *første* gangen og.

Madame Butterfly skrev (12 minutter siden):

Det er bra for min lommebok fordi staten har funnet ut at det er en vei som monner for at Norge skal nå sine forpliktelser etter Parisavtalen. (At det øker de totale globale utslipp, er de ikke like opptatt av)

Produsentene tilpasser seg markedet og føringer fra styre og stell.

Vi kan godt refusere globale utslipp, men å fornye bilparken er i så måte ikke veien å gå. Vedlikehold, reperasjoner, og bevaring av allerede produserte gjenstander er veien å gå. Kutte moms på verksted kunne vært et alternativ?
Ikke gjøre det mer lønnsomt å kjøpe nytt, før enn å reparere. Ikke innføre engangsbiler, som skal skrotes, om batteriet ryker.

Klart folk liker økonomisk «støtte» til nye fine biler, som ofte er morsomme å kjøre, og har alt av moderne teknologi og duppeditter.

Det er en temmelig kraftig hjelp elbilene har hatt for å få slik en markedsandel. Tror ikke vi hadde hatt tilsvarende elbil andel om engangsavgift hadde vært fjernet, veiavgifter, bompenger, og annet enn moms på drivstoff. 

Det du skriver er det delte meninger om. Og sier ikke du tar feil, men at virkeligheten er nok litt mer differensiert enn du tror. 

Feks har utviklingen i batterier til elbiler dryppet over til batteriet til hus som gjør at man er mer frigjort fra nettet og kan utnytte solenergi. 

Det er litt vanskelig å se store utviklinger når man står midt i de, men at utviklingen over på El er positivt, tviler jeg ikke på. Men dette er så off topic at den bare kan ligge. 

Anonymkode: 5342f...b46

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er du ikke alene om. Det var derfor jeg kjøpte el *første* gangen og.

Anonymkode: 5342f...b46

Da er det jo ikke et «fritt valg», når det er så sterke intensiver for å få oss over på elbil. Man kan ikke påstå «forbrukeren foretrekker», når det er så sponset. 

Om produktet hadde vært konkurransedyktig hadde man ikke behøvd sponsing av den ene og straff av den andre. En slik ordning i seg selv, tilsier at forbrukeren foretrekker, det styresmaktene ikke vil vi skal ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Madame Butterfly skrev (1 time siden):

Da er det jo ikke et «fritt valg», når det er så sterke intensiver for å få oss over på elbil. Man kan ikke påstå «forbrukeren foretrekker», når det er så sponset. 

Det jeg mente med *første* var at de andre bilene også var el, av helt andre grunner enn insentivene. Det er rett og slett bedre biler enn fossilbiler. En annen ting ting som gjør de billigere enn fossil, har heller ingenting med sponsing å gjøre - nemlig vedlikeholdet som er ca null. Og det foretrekker forbrukere uavhengig av hva staten ønsker. 

Madame Butterfly skrev (1 time siden):

Om produktet hadde vært konkurransedyktig hadde man ikke behøvd sponsing av den ene og straff av den andre. En slik ordning i seg selv, tilsier at forbrukeren foretrekker, det styresmaktene ikke vil vi skal ha.

Elbilandelen øker mens intensivene forsvinner. Så det du sier om konkurransedyktighet stemmer ikke. El trengte litt starthjelp for å kompensere for manglene teknologi i starten, men nå står de godt på egne bein. 

Så har neppe norske myndigheter noen påvirkningskraft på hvorfor VW, Audi og BMW valgte å avslutte utviklingen av fossilmotorer. 

Anonymkode: 5342f...b46

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Madame Butterfly skrev (På 10.12.2021 den 17.30):

Vi kan godt refusere globale utslipp, men å fornye bilparken er i så måte ikke veien å gå. Vedlikehold, reperasjoner, og bevaring av allerede produserte gjenstander er veien å gå. Kutte moms på verksted kunne vært et alternativ?
Ikke gjøre det mer lønnsomt å kjøpe nytt, før enn å reparere. Ikke innføre engangsbiler, som skal skrotes, om batteriet ryker.

Det stemmer nok ikke helt. Gamle fossilbiler har gjerne ekstremt høye utslipp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...