Gå til innhold

Jeg går ikke ned i vekt. Hjelp 😭

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvorfor går jeg ikke ned i vekt? 

Frokost : svart kaffe og resten av grøten til baby om det blir noe. 

Lunsj : kaffe med fløte eller redbull uten sukker. 

Middag: en porsjon med ris og kylling. Idag var det ris og kylling og potet i tomatsaus. 

Kvelds: kaffe eller te, og på tirsdager spiser jeg ben and jerrys. 

Jeg trener ikke, men er hjemme med baby som jeg bærer masse på. Han veier over ti kg og hater å bli satt ned. Har ikke mulighet til å dra på treningssenter. Synes det er alt for kaldt å gå ut nå. Kan evt utføre styrketrening hjemme. 

Jeg har 5 kg jeg ønsker å gå ned. 

Er det noe jeg kan gjøre annerledes? 

Anonymkode: dc5a2...758

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg veier 55 kg. Så erbikke overvektig, men vil bare gå ned til der jeg var før. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvorfor går jeg ikke ned i vekt? 

Frokost : svart kaffe og resten av grøten til baby om det blir noe. 

Lunsj : kaffe med fløte eller redbull uten sukker. 

Middag: en porsjon med ris og kylling. Idag var det ris og kylling og potet i tomatsaus. 

Kvelds: kaffe eller te, og på tirsdager spiser jeg ben and jerrys. 

Jeg trener ikke, men er hjemme med baby som jeg bærer masse på. Han veier over ti kg og hater å bli satt ned. Har ikke mulighet til å dra på treningssenter. Synes det er alt for kaldt å gå ut nå. Kan evt utføre styrketrening hjemme. 

Jeg har 5 kg jeg ønsker å gå ned. 

Er det noe jeg kan gjøre annerledes? 

Synes det høres ut som du spiser aaaalt for lite 😮

Anonymkode: 8d861...a62

• Liker 10
Skrevet

Det er bedre å trene å spise sunt for å øke forbrenningen, enn at du spiser for lite. Hvis kroppen mangler næring/vitaminer så forbrenner den ikke like godt.

Du skrev at du har en baby, ammer du? Jeg la på meg masse når jeg ammet, selv om kostholdet og aktiviteten var det samme. Når barnet ble større og stopper så forsvant det bare naturlig.

Ellers er mitt beste råd å drikke maaasse vann

Skrevet

Troll. 

Anonymkode: 42c01...65e

• Liker 1
Skrevet

Jeg kan ikke så mye om barn, men om babyen bare er 10 kg så er den vell ganske ny

Kroppen din trenger vell litt tid på å komme seg tilbake? Tror ikke det er lurt å spise for lite nå, slik at kroppen din går i sparebluss… Da går man ikke ned 😕 

Hva med å prøve spise mer, men noe som er kalorifattig også? Få i gang systemet mer. Hva med frukt? Det er ikke så mye kalorier i det som folk skal ha det til. Få i deg litt mer ordentlig mat (ja jeg vet det er kjipt å høre😅

Jeg gikk på en smell selv da jeg spiste for lite. Vekten sto bare bom stille. Så begynte jeg å spise mer, og da gikk jeg ned. 

Du må finne din balansegang i forhold til vekt og kalori inntak 🙈 Jeg selv fant ut ved å spise 400 kalorier mer ila dagen, så gikk jeg ned i vekt. Små marginer det er snakk om for kroppen når det kommer til sparebluss og vektnedgang!

Anonymkode: 61e08...837

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg kan ikke så mye om barn, men om babyen bare er 10 kg så er den vell ganske ny

Kroppen din trenger vell litt tid på å komme seg tilbake? Tror ikke det er lurt å spise for lite nå, slik at kroppen din går i sparebluss… Da går man ikke ned 😕 

Hva med å prøve spise mer, men noe som er kalorifattig også? Få i gang systemet mer. Hva med frukt? Det er ikke så mye kalorier i det som folk skal ha det til. Få i deg litt mer ordentlig mat (ja jeg vet det er kjipt å høre😅

Jeg gikk på en smell selv da jeg spiste for lite. Vekten sto bare bom stille. Så begynte jeg å spise mer, og da gikk jeg ned. 

Du må finne din balansegang i forhold til vekt og kalori inntak 🙈 Jeg selv fant ut ved å spise 400 kalorier mer ila dagen, så gikk jeg ned i vekt. Små marginer det er snakk om for kroppen når det kommer til sparebluss og vektnedgang!

Anonymkode: 61e08...837

Han er ni måneder, så litt ny 💕 føler det ikke er greit å skylde på graviditeten nå lenger. Dette er jo barn nr to, så virker som denne graviditeten var litt ekstra belastning på kroppen sammenlignet med første. 

Synes det er vanskelig å spise mer. Jeg har ekstremt dårlig matlyst, og hva jeg liker går i perioder. Jeg får gjerne sperre på kjøkkenet og klarer ikke og erstatter heller med kaffe med fløte om jeg er ekstra sulten. 

Frukt er jo noe alle her i huset liker, så det hørtes ut som en god ide og ikke dyr diett 😊 takk for tips 💕 

Silla123 skrev (1 time siden):

Det er bedre å trene å spise sunt for å øke forbrenningen, enn at du spiser for lite. Hvis kroppen mangler næring/vitaminer så forbrenner den ikke like godt.

Du skrev at du har en baby, ammer du? Jeg la på meg masse når jeg ammet, selv om kostholdet og aktiviteten var det samme. Når barnet ble større og stopper så forsvant det bare naturlig.

Den mangler sikkert det ene og det andre, jeg har ikke særlig matlyst. Synes det er vanskelig å nyte brødskive med gulost liksom.. 

Jeg ammer litt, en del på natten og nesten etter hvert måltid. Med forrige gikk jeg ned alt i løpet av tre måneder, men det går mye tregere denne gangen. Men det gir et lite håp! Blir sikkert bedre 😊

Vann er innafor, godt med lime oppi ☺️

Synes det høres ut som du spiser aaaalt for lite 😮

Anonymkode: 8d861...a62

Ja altså ser jo at det ikke er fullverdige måltider bestandig, men det er så vanskelig. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg veier 55 kg. Så erbikke overvektig, men vil bare gå ned til der jeg var før. 

Det krever kaloriunderskudd over lengre tid for å gå ned i vekt, og når man har små marginer, så er prosessen seig dessverre. Man kan ofte sitte lenge på et tall før det begynner å gi slipp. Det høres egentlig ikke ut som at du gjør noe feil. Jeg spiser ca likt som deg der du kan bytte ut kaffen med sukkerfri brus. Det har vært et par ganger der jeg har stått fast på et litt større tall enn jeg ønsker, og vekten har ikke gått ned selv om jeg spiser litt mindre enn det jeg er vant til. Men plutselig så slipper det. Jeg synes det er lettere når man er i et stort underskudd i noen dager, for deretter å gå over til vedlikehold, men det er fordi det har så raske resultater for meg. 

Kostholdet har mest å si, men jeg anbefaler uansett å være i aktivitet på andre måter enn det man tradisjonelt forbinder med trening. Du løfter jo mye på baby, og du kan gjøre mange ting med kroppen hjemme som vil både gi deg styrke og få opp pulsen. Jeg pleier å danse mens jeg rydder og vasker. Så enkelt, teit, men gøy, og jeg ser at jeg får en mer definert midje av det. Nei, det er ikke en hard treningsøkt, men det utgjør en liten del i det store bildet. 

Lykke til. Dette får du til! Ingen tvil om det. 

Anonymkode: ab889...f68

• Liker 1
Skrevet

Altså..spiser du ingenting frukt og grønt? Ser ikke slik ut?

Kaffe til frokost og lunsj? Det er ikke mat.. Får du ned yoghurt? Litt havregryn og eplebiter på? Cottage cheese? Skjær grønnsaker i biter og ha i en sko vann i kjøleskapet. Hver bit du spiser er bedre enn ingenting.

Egg? Kokt, stekt, eggerøre? Jeg kan ha et kokt egg eller to, men tomat/agurk/paprika til lunsj om jeg har lyst på det 🤷‍♀️

Anonymkode: 73faf...f96

• Liker 4
Skrevet

Du må ikke amme og slanke deg. Vent til du er ferdig med det. 

Anonymkode: ae246...36d

• Liker 2
Skrevet

Dårlig kosthold du har. Det er sikkert noen som mener du ikke går ned pga for lavt kaloriinntak, noe som selvsagt er en håpløs konklusjon uten rot i virkeligheten om det varer over tid. 

Anonymkode: 6a189...8b8

• Liker 1
Skrevet

Altså..spiser du ingenting frukt og grønt? Ser ikke slik ut?

Kaffe til frokost og lunsj? Det er ikke mat.. Får du ned yoghurt? Litt havregryn og eplebiter på? Cottage cheese? Skjær grønnsaker i biter og ha i en sko vann i kjøleskapet. Hver bit du spiser er bedre enn ingenting.

Egg? Kokt, stekt, eggerøre? Jeg kan ha et kokt egg eller to, men tomat/agurk/paprika til lunsj om jeg har lyst på det 🤷‍♀️

Anonymkode: 73faf...f96

Nå er dette kun et eksempel. Middagene er alltid full av grønnsaker. Jeg spiser noen ganger frukt til lunsj.

Skrevet

Hadde jeg vært deg hadde jeg spist oftere om dagen, og begynt med fysisk aktivitet hjemme. Som noen nevner over, det finnes mange sunne alternativer til frokost og lunsj (egg, cottage cheese, havregrøt etc). Jeg tror også du vil få mere overskudd av den kombinasjonen. Hvis du trenger tips til trening anbefaler jeg SWEAT-appen som også har post-pregnancy treningsprogram.

Sover du nok? Søvn er  en viktig faktor for forbrenningen som nybakte foreldre ofte får mindre av. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Det krever kaloriunderskudd over lengre tid for å gå ned i vekt, og når man har små marginer, så er prosessen seig dessverre. Man kan ofte sitte lenge på et tall før det begynner å gi slipp. Det høres egentlig ikke ut som at du gjør noe feil. Jeg spiser ca likt som deg der du kan bytte ut kaffen med sukkerfri brus. Det har vært et par ganger der jeg har stått fast på et litt større tall enn jeg ønsker, og vekten har ikke gått ned selv om jeg spiser litt mindre enn det jeg er vant til. Men plutselig så slipper det. Jeg synes det er lettere når man er i et stort underskudd i noen dager, for deretter å gå over til vedlikehold, men det er fordi det har så raske resultater for meg. 

Kostholdet har mest å si, men jeg anbefaler uansett å være i aktivitet på andre måter enn det man tradisjonelt forbinder med trening. Du løfter jo mye på baby, og du kan gjøre mange ting med kroppen hjemme som vil både gi deg styrke og få opp pulsen. Jeg pleier å danse mens jeg rydder og vasker. Så enkelt, teit, men gøy, og jeg ser at jeg får en mer definert midje av det. Nei, det er ikke en hard treningsøkt, men det utgjør en liten del i det store bildet. 

Lykke til. Dette får du til! Ingen tvil om det. 

Anonymkode: ab889...f68

Høres ut som vi tenker ganske likt 😊 

Jeg håper jo at det vil gå seg til, og at den bare trenger å komme over kneika. Jeg er veldig glad i sukkerfri redbull og kan holde det gående med det, men da blir jeg gjerne litt skjelven i 16 tiden, så trikset er å ha middagen klar. 

Så derfor tvinger jeg i meg lunsj, så det ikke skal bli sånn. 

Det beste er jo å spise næringsrikt når man er mor og ammer, men altså.. Det er vanskelig 😅

Skrevet
Zooey skrev (2 minutter siden):

Hadde jeg vært deg hadde jeg spist oftere om dagen, og begynt med fysisk aktivitet hjemme. Som noen nevner over, det finnes mange sunne alternativer til frokost og lunsj (egg, cottage cheese, havregrøt etc). Jeg tror også du vil få mere overskudd av den kombinasjonen. Hvis du trenger tips til trening anbefaler jeg SWEAT-appen som også har post-pregnancy treningsprogram.

Sover du nok? Søvn er  en viktig faktor for forbrenningen som nybakte foreldre ofte får mindre av. 

Har aldri hørt om den appen, den skal jeg sjekke ut tusen takk 😊😊

Jeg tenkte å lage rundstykker av cottage cheese og Havregryn, det er jo supergodt! 

Jeg har traumer med egg, husker en gang jeg lagde det og det smakte tran, så har ikke klart det siden unless det er masse krydder oppi, så får bare gjøre det😊 det er jo veldig sunt! 

Havregrøt er bare ekkelt og gjør meg sulten veldig kort tid etterpå merkelig nok. Nå har jeg bare blandet gryn og vann og inn i mikroen, så det kan jo hende det spiller rolle😅 

Huff, ser jeg virker useriøs nå, og veldig lat, men ja, nedprioriterer kostholdet veldig. 

Føler jeg får nok søvn, litt trøtt om morgenen bare, men det går seg til 😊

• Liker 1
Skrevet
11 hours ago, Silla123 said:

Lurer på hvordan man kan legge på pga amming, når man spiser like mye OG mister en del kcal pga selve ammingen.
Jeg hadde det motsatte. Gikk ned i vekten nettopp pga amming! Man mister jo masse kcal der, flere ganger pr døgnet

Men fikk noen kilo igjen da jeg sluttet å amme..

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Har aldri hørt om den appen, den skal jeg sjekke ut tusen takk 😊😊

Jeg tenkte å lage rundstykker av cottage cheese og Havregryn, det er jo supergodt! 

Jeg har traumer med egg, husker en gang jeg lagde det og det smakte tran, så har ikke klart det siden unless det er masse krydder oppi, så får bare gjøre det😊 det er jo veldig sunt! 

Havregrøt er bare ekkelt og gjør meg sulten veldig kort tid etterpå merkelig nok. Nå har jeg bare blandet gryn og vann og inn i mikroen, så det kan jo hende det spiller rolle😅 

Huff, ser jeg virker useriøs nå, og veldig lat, men ja, nedprioriterer kostholdet veldig. 

Føler jeg får nok søvn, litt trøtt om morgenen bare, men det går seg til 😊

Du trenger absolutt ikke spise det du ikke liker. Det var bare et forslag. For å ha et godt forhold til mat tenker jeg det er viktigst at du liker det! Yoghurt/skyr er andre alternativer. Overnight oats liker jeg veldig godt. 

Har brukt SWEAT-appen siden starten på pandemien og er veldig fornøyd! Tror også de har oppskrifter til måltider inne på appen, men har ikke brukt den delen selv. 

Skrevet
Zooey skrev (Akkurat nå):

Du trenger absolutt ikke spise det du ikke liker. Det var bare et forslag. For å ha et godt forhold til mat tenker jeg det er viktigst at du liker det! Yoghurt/skyr er andre alternativer. Overnight oats liker jeg veldig godt. 

Har brukt SWEAT-appen siden starten på pandemien og er veldig fornøyd! Tror også de har oppskrifter til måltider inne på appen, men har ikke brukt den delen selv. 

Gode forslag uansett 💕 det er sunt og næringsrikt😊 overnight oats er veldig godt! Det har jeg laget til mannen, og pleier å bruke forskjellige smaker. 

Det var en periode jeg kun spiste makdos (fylt aubergine på glass) til frokost, men nå har jeg mistet lysten totalt. 

Skrevet
Just passing by skrev (3 minutter siden):

Lurer på hvordan man kan legge på pga amming, når man spiser like mye OG mister en del kcal pga selve ammingen.
Jeg hadde det motsatte. Gikk ned i vekten nettopp pga amming! Man mister jo masse kcal der, flere ganger pr døgnet

Men fikk noen kilo igjen da jeg sluttet å amme..

Det er veldig vanlig å gå opp i vekt av å amme, det er bare veldig få som snakker om det. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er veldig vanlig å gå opp i vekt av å amme, det er bare veldig få som snakker om det. 

Ikke alle går så sykt mye ned heller. Det blir mye stillesitting om babyen ikke liker å ligge i vogn. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...