Pølsevann Skrevet 7. desember 2021 #1 Skrevet 7. desember 2021 Vanskelig å lage tittel. Men det har seg sånn at barnet mitt og faren skal reise utenlands snart. Jeg skal reise en annen dag. Faren har ikke norsk pass, barnet har norsk pass. Han er registrert som far. Men vi er litt redd for at det skal skape noe problemer i passkontroll siden de ikke har samme nasjonalitet og mor ikke er med. Jeg har observert en familie som stod i passkontrollen hvor de fikk spørsmål om hvorfor mannen som var med ikke var registrert som far. Må vi sende med en fullmakt fra meg? Noe som bekrefter at det ikke er kidnapping eller noe sånt? Barnet er i barnehagealder hvis det er relevant og har begge våre etternavn. Vi er ikke gift.
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2021 #2 Skrevet 7. desember 2021 Mannen min er fransk og har reist med barna som har norsk pass. Samme med mange venner av oss også. Aldri hørt om at det skulle være noe problem Anonymkode: 5c04d...5ae
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2021 #3 Skrevet 7. desember 2021 Kan være lurt med fullmakt, kjenner flere som har hatt problemer på reise. Koster så lite å lage en fullmakt mot det som kan skje om du ender med feil kontrollører Anonymkode: 70de4...1f6 2
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2021 #4 Skrevet 7. desember 2021 Vi har opplevd flere ganger når mannen min har reist alene med barnet vårt at det har blitt spurt om fullmakt ved innsjekk (han er ikkke europeisk statsborger). Første gang måtte vi gå til politikontoret på Gardermoen å få bekreftelse på at jeg var mor og skrive fullmakt. Etter det har jeg alltid skrevet fullmakt med kopi av min ID og også fulgt dem på flyplassen. Anonymkode: 6b323...69b
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 7. desember 2021 #5 Skrevet 7. desember 2021 Så lenge begge har foreldreansvar trenger man ikke fullmakt fra den andre forelderen for å reise med barn. Ulikt pass har neppe noe å si hvis det er et europeisk/vestlig land. Har far pass fra et ikke-vestlig land/land man kan bli mistenkt for å kidnappe barna til og reisen går til dette landet, er det sikkert lurt med fullmakt, selv om man i utgangspunktet altså har rett til å reise med egne barn uten den andre forelderens tillatelse. Det hender de reagerer i passkontrollen dersom man har ulikt etternavn (opplevd det med egne barn), i så fall lurt å ha med kopi av fødselsattest e.l.
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2021 #6 Skrevet 7. desember 2021 Jeg vil tippe dette er problemfritt hvis både barn og far er hvite og/eller fra et vestlig land. Om de har ulik hudfarge og/eller far er fra et land med høy andel muslimer ville jeg sørget for å ha fullmakt i orden, eventuelt også andre relevante papirer. Raseprofilering er reelt. Anonymkode: d851e...2f7 3
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2021 #7 Skrevet 7. desember 2021 1 hour ago, Pølsevann said: Vanskelig å lage tittel. Men det har seg sånn at barnet mitt og faren skal reise utenlands snart. Jeg skal reise en annen dag. Faren har ikke norsk pass, barnet har norsk pass. Han er registrert som far. Men vi er litt redd for at det skal skape noe problemer i passkontroll siden de ikke har samme nasjonalitet og mor ikke er med. Jeg har observert en familie som stod i passkontrollen hvor de fikk spørsmål om hvorfor mannen som var med ikke var registrert som far. Må vi sende med en fullmakt fra meg? Noe som bekrefter at det ikke er kidnapping eller noe sånt? Barnet er i barnehagealder hvis det er relevant og har begge våre etternavn. Vi er ikke gift. Hvorfor er ikke faren registrert som far? Jeg er gift med en utlending, vi giftet oss lenge etter barna ble født. Nå bor vi her, og alle har norsk personnummer, og begge har foreldreansvar, før den tid var vi nå begge registrert på fødselsattesten til ungene. Vi reiste mellom landene våre helt uten problem. Hvilket land kommer samboeren din fra? Anonymkode: e6b1e...c81
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 8. desember 2021 #8 Skrevet 8. desember 2021 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Hvorfor er ikke faren registrert som far? Jeg er gift med en utlending, vi giftet oss lenge etter barna ble født. Nå bor vi her, og alle har norsk personnummer, og begge har foreldreansvar, før den tid var vi nå begge registrert på fødselsattesten til ungene. Vi reiste mellom landene våre helt uten problem. Hvilket land kommer samboeren din fra? Anonymkode: e6b1e...c81 Hun skriver jo at faren er registrert som far. Hvis ikke hadde han jo ikke kunnet reise med barnet uten fullmakt. Det var en familie hun hadde sett i en passkontroll som fikk spørsmål om hvorfor mannen ikke var registrert som far.
Pølsevann Skrevet 8. desember 2021 Forfatter #9 Skrevet 8. desember 2021 Takk for svar. Da lager jeg en fullmakt så kan de ha med i tilfelle de trenger det. Slippe unødvendig stress dersom de skulle bli noen spørsmål. 2
byh1 Skrevet 28. mai 2022 #10 Skrevet 28. mai 2022 AnonymBruker skrev (På 7.12.2021 den 22.49): Vi har opplevd flere ganger når mannen min har reist alene med barnet vårt at det har blitt spurt om fullmakt ved innsjekk (han er ikkke europeisk statsborger). Første gang måtte vi gå til politikontoret på Gardermoen å få bekreftelse på at jeg var mor og skrive fullmakt. Etter det har jeg alltid skrevet fullmakt med kopi av min ID og også fulgt dem på flyplassen. Anonymkode: 6b323...69b Stemplet du det du skrevet fullmakt på politikontor?
Pølsevann Skrevet 28. mai 2022 Forfatter #11 Skrevet 28. mai 2022 byh1 skrev (12 minutter siden): Stemplet du det du skrevet fullmakt på politikontor? Jeg stemplet ikke. Bare tok en kopi av passet mitt, barnets og farens og skrev at de hadde tillatelse til å reise alene og at jeg kommer etter på selve kopien av mitt/barnets pass. Mener jeg skrev datoer for avreise og hjemreise også.
byh1 Skrevet 28. mai 2022 #12 Skrevet 28. mai 2022 Pølsevann skrev (20 minutter siden): Jeg stemplet ikke. Bare tok en kopi av passet mitt, barnets og farens og skrev at de hadde tillatelse til å reise alene og at jeg kommer etter på selve kopien av mitt/barnets pass. Mener jeg skrev datoer for avreise og hjemreise også. Takk, reiste du til USA og Storbritania?
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2022 #13 Skrevet 28. mai 2022 Når man får pass eller ID-kort til barnet må man ha godkjenning fra begge foreldre. Hvis far er registrert med foreldreansvar så har både du og han måtte bekrefte at barnet kan få reisedokumenter. I det ligger vel en underforstått fullmakt på at hvem som helst av foreldrene kan ta barnet ut av landet med den andre forelderens tillatelse. Men for all del, vanskelig å vite hvem man treffer på i en passkontroll, så det hadde vel ikke skadet med en fullmakt utenom. Anonymkode: 4f8d5...fb9
byh1 Skrevet 28. mai 2022 #14 Skrevet 28. mai 2022 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Når man får pass eller ID-kort til barnet må man ha godkjenning fra begge foreldre. Hvis far er registrert med foreldreansvar så har både du og han måtte bekrefte at barnet kan få reisedokumenter. I det ligger vel en underforstått fullmakt på at hvem som helst av foreldrene kan ta barnet ut av landet med den andre forelderens tillatelse. Men for all del, vanskelig å vite hvem man treffer på i en passkontroll, så det hadde vel ikke skadet med en fullmakt utenom. Anonymkode: 4f8d5...fb9 Tusen takk
Pølsevann Skrevet 28. mai 2022 Forfatter #15 Skrevet 28. mai 2022 byh1 skrev (38 minutter siden): Takk, reiste du til USA og Storbritania? Nei, men mellomlanding i UK AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Når man får pass eller ID-kort til barnet må man ha godkjenning fra begge foreldre. Hvis far er registrert med foreldreansvar så har både du og han måtte bekrefte at barnet kan få reisedokumenter. I det ligger vel en underforstått fullmakt på at hvem som helst av foreldrene kan ta barnet ut av landet med den andre forelderens tillatelse. Men for all del, vanskelig å vite hvem man treffer på i en passkontroll, så det hadde vel ikke skadet med en fullmakt utenom. Anonymkode: 4f8d5...fb9 For min del var det pga far og barn har forskjellig nasjonalitet.
byh1 Skrevet 28. mai 2022 #16 Skrevet 28. mai 2022 Pølsevann skrev (7 minutter siden): Nei, men mellomlanding i UK For min del var det pga far og barn har forskjellig nasjonalitet. Ok, vi har samme nasjonalitet og begge har foreldreansvar.
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2022 #17 Skrevet 28. mai 2022 1 hour ago, byh1 said: Ok, vi har samme nasjonalitet og begge har foreldreansvar. Frankrike er kjent for å nekte barn å reise med kun en forelder uten ekstra papirer, så skal dere hs mellomlanding der ville jeg ordnet et skriv. Anonymkode: 70de4...1f6
byh1 Skrevet 28. mai 2022 #18 Skrevet 28. mai 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Frankrike er kjent for å nekte barn å reise med kun en forelder uten ekstra papirer, så skal dere hs mellomlanding der ville jeg ordnet et skriv. Anonymkode: 70de4...1f6 Ja, det varierer
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå