AnonymBruker Skrevet 7. desember 2021 #1 Skrevet 7. desember 2021 Noen her som har erfart at leggingen blir vanskeligere når barnet har lange dager i barnehagen, f.eks. 8 timer? Dette gjelder jente på snart 4 år. Vi starter forberedelsene til leggetid rundt kl.18:30. Da er hun ofte samarbeidsvillig og tannpuss og stell går fint. Når vi kommer inn i sengen og skal lese bok blir det ofte avbrutt av at hun vil lese andre bøker/stå opp og hente ting hun har glemt i stua/vil ha mat/vil på do/kosedyret må skifte bleie, osv..Alltid er det noe hun skal og hele prosessen med å få henne til å sove tar gjerne 2-3 timer hver kveld. Noen som har opplevd lignende og fått orden på leggingen? Vi har forsøkt å legge senere også men da blir hun ekstremt trøtt om morgenen. Hilsen sliten mamma Anonymkode: 8be42...f4c
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2021 #2 Skrevet 7. desember 2021 Ja. Kroppen er overtrøtt, ergo er legging og nattesøvnen dårligere. Barnet mitt er 3,5 og vi spiser middag/kvelds kl 17, frukt og tran 17.40. Så går vi på badet. Er i sengen 18.05-18.10 og leser bok, prater og synger. Så er han sovnet ca 18.30. Hvis det ikke er hver dag så lange dager, kan du skyve leggingen. Søvn er viktig. Vet det er lite kvalitetstid, men det får dere igjen i helgene samt søvn er viktig for hjernen og utvikling. Begynn leggingen 30 min før❤️ Anonymkode: d0277...a56 1
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2021 #3 Skrevet 7. desember 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ja. Kroppen er overtrøtt, ergo er legging og nattesøvnen dårligere. Barnet mitt er 3,5 og vi spiser middag/kvelds kl 17, frukt og tran 17.40. Så går vi på badet. Er i sengen 18.05-18.10 og leser bok, prater og synger. Så er han sovnet ca 18.30. Hvis det ikke er hver dag så lange dager, kan du skyve leggingen. Søvn er viktig. Vet det er lite kvalitetstid, men det får dere igjen i helgene samt søvn er viktig for hjernen og utvikling. Begynn leggingen 30 min før❤️ Anonymkode: d0277...a56 En ting til, må for all del ikke legge senere, det blir som du sier: verre. Lover deg, prøv legg tidligere❤️ Anonymkode: d0277...a56 2
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2021 #4 Skrevet 8. desember 2021 Nei, vi opplever ikke det Får roet ned godt på kvelden, og legger når hn er trøtt. Tilpasser leggetid etter formen. De verste dagene er når vi prøver å tvinge gjennom leggetid bare for å holde på tiden. Tvangssoving fungerer ikke. Anonymkode: c7a5f...12a
Sirinna Skrevet 9. desember 2021 #5 Skrevet 9. desember 2021 AnonymBruker skrev (På 8.12.2021 den 0.37): En ting til, må for all del ikke legge senere, det blir som du sier: verre. Lover deg, prøv legg tidligere❤️ Anonymkode: d0277...a56 Blir litt nysgjerrig jeg.. når står dere opp ettersom barnet legger seg såpass tidlig? Har selv en 3-åring som sover ca 20:00-08:30
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2021 #6 Skrevet 9. desember 2021 Får ungene velge så er de nok oppe til de stuper. Ha ei vannflaske ved senga og sett grenser, for nei hun trenger ikke hente ditt og gjøre datt. det blir nok et par trassige kvelder før hun innser at sånn er det, og hun vil legge seg når hun må. Hun må for all del være våken om hun ikke er trøtt, men da må hun være våken i senga si. Anonymkode: 991a3...12c
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2021 #7 Skrevet 9. desember 2021 Sirinna skrev (3 timer siden): Blir litt nysgjerrig jeg.. når står dere opp ettersom barnet legger seg såpass tidlig? Har selv en 3-åring som sover ca 20:00-08:30 Står opp 07 for å rekke jobb og bhg, helger rundt 7.30. Noen ganger tidligere. Men jeg kan ikke holde ungen våken lengre bare for å få sove lengre, det er barnet mitt det går utover de ved at han blir obertrøtt, bruker lang tid på å sovne og får ikke den skikkelige søvnen han trenger. Barn er mennesker, og vi alle er forskjellig. Men siden ts sin unge tydelig viser tegn til at den er overtrøtt (urolig, bruker 2-3 timer på å sovne) så er mitt råd å legge tidligere. Trikset er å legge ungene før de blir overtrøtt. Anonymkode: d0277...a56
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2021 #8 Skrevet 9. desember 2021 Ja, det kjenner jeg igjen. Snart fireåringen her bruker også veldig lang tid på å sovne etter en lang dag i barnehagen. Toåringen sovner raskt, men hun er oftere utafor og i dårlig humør mellom barnehage og legging på disse lange dagene. Siden mannen min har skiftjobb, har våre barn korte dager når han har fri og det blir en del lange dager når jeg er alene med dem, og det er tydelig forskjell. Men jeg kjenner det egentlig igjen fra da jeg jobbet turnus selv tidligere. Det var vanskelig å sovne etter senvakt, og drepen når en da skulle på jobb tidlig dagen etter. Det hjelper litt å forsøke å gjøre kvelden sammen mest mulig rolig og hyggelig. Lese bok og spise havregrøt med dempet belysning og stearinlys på bordet. Vår eldste liker også å ligge å høre på lydbok en stund, men på hun sovner ikke da. Jeg tror kanskje det også hjelper til litt med å finne roen i sengen. Nå i det siste har jeg også oppdaget at det hjelper å snakke litt om dagen på sengekanten. Men at jeg også må avslutte den samtalen så ikke den ikke sklir ut og. over i lek og tøys. Jeg merker at hodet går på høygir, og at barnet har mange tanker om hva som har skjedd i barnehagen, en sa nei til å leke, en dyttet en annen osv. Og det virker som hun får lagt dette fra seg litt hvis hun får satt ord på det. Legge senere fungerer ikke her, for vi må opp tidlig. Hos oss har jeg inntrykk av at det er hjelp til å roe ned og å ha tid sammen barna trenger. Anonymkode: 7f72a...56e
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2021 #9 Skrevet 9. desember 2021 AnonymBruker skrev (På 8.12.2021 den 0.36): Ja. Kroppen er overtrøtt, ergo er legging og nattesøvnen dårligere. Barnet mitt er 3,5 og vi spiser middag/kvelds kl 17, frukt og tran 17.40. Så går vi på badet. Er i sengen 18.05-18.10 og leser bok, prater og synger. Så er han sovnet ca 18.30. Hvis det ikke er hver dag så lange dager, kan du skyve leggingen. Søvn er viktig. Vet det er lite kvalitetstid, men det får dere igjen i helgene samt søvn er viktig for hjernen og utvikling. Begynn leggingen 30 min før❤️ Anonymkode: d0277...a56 Frukt og tran kl 1740? Her skal alt skrives detaljert...😅 Anonymkode: e35fd...f73
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2021 #10 Skrevet 9. desember 2021 Noe av dette går på at dere må sette tydelige grenser, f.eks. kan hun ikke hente noe hun har glemt (med mindre det er kosedyr hun sover med), får ikke mat etter tannpuss, kosedyret får ikke ny bleie osv. Dobesøk må selvfølgelig tillates. Hun har oppdaget muligheten for å hale ut leggetiden og det er deres ansvar å begrense den muligheten så langt det lar seg gjøre. Anonymkode: fe96c...c88
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2021 #11 Skrevet 9. desember 2021 AnonymBruker skrev (På 7.12.2021 den 22.05): Noen her som har erfart at leggingen blir vanskeligere når barnet har lange dager i barnehagen, f.eks. 8 timer? Dette gjelder jente på snart 4 år. Vi starter forberedelsene til leggetid rundt kl.18:30. Da er hun ofte samarbeidsvillig og tannpuss og stell går fint. Når vi kommer inn i sengen og skal lese bok blir det ofte avbrutt av at hun vil lese andre bøker/stå opp og hente ting hun har glemt i stua/vil ha mat/vil på do/kosedyret må skifte bleie, osv..Alltid er det noe hun skal og hele prosessen med å få henne til å sove tar gjerne 2-3 timer hver kveld. Noen som har opplevd lignende og fått orden på leggingen? Vi har forsøkt å legge senere også men da blir hun ekstremt trøtt om morgenen. Hilsen sliten mamma Anonymkode: 8be42...f4c Nei det vil jeg ikke si, her var gutten vår fra 9-13-1330 fra han var 11mnd til ca 4år, etter det ble jeg alene og barnet måtte være i bhg fra 730-16 hver dag, var like lett og legge uansett Anonymkode: 6c648...80e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå