AnonymBruker Skrevet 7. desember 2021 #1 Skrevet 7. desember 2021 Jeg hadde muntlig eksamen i dag og besto så vidt. Eksaminator hadde lyst til å stryke meg, men sensor trådte inn og kjempet for at jeg skulle få en E. Det utviklet seg til en hetet diskusjon, men jeg endte opp med å bestå heldigvis. Etterpå sa eksaminator at jeg ikke burde ha bestått og at jeg burde slutte å studere det jeg studerer fordi jeg aldri kommer til å bli flink. Det var tungt å høre og jeg hadde lyst til å gråte. Det var jo ikke noe poeng i å stå der og skjelle meg ut etter jeg hadde bestått... Anonymkode: 054ff...00d
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2021 #2 Skrevet 7. desember 2021 Når du gjør det så dårlig kan det umulig komme som en overraskelse. Det er heller ikke å skjelle deg ut å si at du ikke burde bestått, du bestod jo ikke akkurat med glans. Du bør heller være litt mer ydmyk og tenke at dette var flaks, og gå hjem for betydelig mer lesing før neste eksamen. Anonymkode: 63eca...bf1 18
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2021 #3 Skrevet 7. desember 2021 Merkelig oppførsel! Eksamen er en test av hva du har tilegnet deg av kunnskap og ferdigheter, ikke en vurdering av personlig egnethet for studiet. Det er ikke vanlig at man som student er tilstede under vurdering av karaktersettingen, heller. Og når du ikke har bedt om noen vurdering av karakteren skal verken sensor eller eksaminator dele sine vurderinger ubegrunnet. Anonymkode: 42e0a...99a 9
Caeruleus Skrevet 7. desember 2021 #4 Skrevet 7. desember 2021 Har du mer å gå på? Har lest masse og deltatt på alt du kan av forelesninger etc.? Dersom du virkelig har gjort alt du kan, bør du kanskje revurdere valg av utdannelse. Men jeg synes det er stygt av foreleseren å skjelle deg ut - vedkommende burde vært saklig og høflig. Forstår godt at du ble kjempelei deg! 2
17.11 Skrevet 7. desember 2021 #5 Skrevet 7. desember 2021 Hva legger du i å skjelle ut, egentlig? Var det snakk om hevet stemme og en lengre monolog, eller var det sagt i et normalt toneleie og begrenset til denne ene setningen om at du ikke burde bestått? Skjønner at det er skikkelig kjipt å høre, men med mindre vedkommende oppførte seg truende eller helt urimelig, så er dette noe du heller burde prøve å riste av deg. Eksaminator har lov til å ha meninger om prestasjonen din. 8
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2021 #6 Skrevet 7. desember 2021 Ingenting av det du skriver tyder på at personen skjelte deg ut, så jeg vet ikke helt hva du mener. Du burde bare være glad for at du fikk bestått når du egentlig ikke skulle det. Anonymkode: 15bcc...afb 7
Silva Pluvialis Skrevet 7. desember 2021 #7 Skrevet 7. desember 2021 Å si at du ikke burde ha bestått er én ting, men å si at "du burde slutte å studere, for du kommer aldri til å bli flink" er jo helt bak mål. Snakk om å rive ned personens selvbilde og tro på seg selv. Jeg skjønner at du reagerer. 10
Søgni Skrevet 7. desember 2021 #8 Skrevet 7. desember 2021 Min mening er at dette er en sånn ting som virker helt krise nå, men som når støvet har lagt seg ikke blir noen stor greie for deg. Jeg forstår veldig godt at dette var ubehagelig for deg, og det er ikke alle som er flink med mennesker bare fordi de er gode nok i faget sitt til å ha undervisningskompetanse eller kontakt med studenter. Det er mange skruer i akademia for å si det forsiktig, og det høres ut som du har møtt en. Poenget er jo ikke om du var flink eller ikke på eksamen, men hvordan du ble snakket til. Det du bør gjøre, er å tenke at de sikkert hadde rett i det de sa om det faglige nivået ditt, men at det er lærdom for deg. Det du ikke bør gjøre, er å ta dette som et tegn på at du har valgt feil studie, for det kan ikke disse uttale seg om basert på en eksamen. Det var en eksamen, det er ikke hele studiet. Og det er heller ikke så farlig i det store bildet. Jeg tror du kommer lengst i å legge det bak deg.
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2021 #9 Skrevet 7. desember 2021 Nå er det jo faktisk slik at man kan få noe man ikke kan så veldig godt, dvs man kan være uheldig. Jeg selv fikk E på muntlig en gang, men jeg ble forhørt av to MA-studenter, fordi fakultetet tenkte de kunne prøve seg. De stilte spørsmål som ikke var i pensum, så jeg kunne ikke svare og fikk dermed E. Jeg kunne ikke klage heller for hadde fått vite at da ville jeg ikke få fortsette. SV på UiO dette. Flere jeg gikk sammen med gjorde det mye dårligere enn vanlig. Anonymkode: efc13...83e
Silva Pluvialis Skrevet 7. desember 2021 #10 Skrevet 7. desember 2021 (endret) AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Nå er det jo faktisk slik at man kan få noe man ikke kan så veldig godt, dvs man kan være uheldig. Jeg selv fikk E på muntlig en gang, men jeg ble forhørt av to MA-studenter, fordi fakultetet tenkte de kunne prøve seg. De stilte spørsmål som ikke var i pensum, så jeg kunne ikke svare og fikk dermed E. Jeg kunne ikke klage heller for hadde fått vite at da ville jeg ikke få fortsette. SV på UiO dette. Flere jeg gikk sammen med gjorde det mye dårligere enn vanlig. Anonymkode: efc13...83e Er ikke det ikke ulovlig å true folk til å ikke klage? Man har vel lovfestet rett til å klage på karakter? Endret 7. desember 2021 av Gjenferdet 1
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2021 #11 Skrevet 7. desember 2021 Hvis hun sa det akkurat sånn, ville jeg sendt en skriftlig klage Anonymkode: eb92f...4a3
Snuffa99 Skrevet 7. desember 2021 #12 Skrevet 7. desember 2021 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Jeg hadde muntlig eksamen i dag og besto så vidt. Eksaminator hadde lyst til å stryke meg, men sensor trådte inn og kjempet for at jeg skulle få en E. Det utviklet seg til en hetet diskusjon, men jeg endte opp med å bestå heldigvis. Etterpå sa eksaminator at jeg ikke burde ha bestått og at jeg burde slutte å studere det jeg studerer fordi jeg aldri kommer til å bli flink. Det var tungt å høre og jeg hadde lyst til å gråte. Det var jo ikke noe poeng i å stå der og skjelle meg ut etter jeg hadde bestått... Anonymkode: 054ff...00d Dette tviler jeg strekt på. Hvorfor skulle han skjelle ut studenter? Saken er enkel. Du burde forberede deg mer 2
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2021 #13 Skrevet 7. desember 2021 Gjenferdet skrev (Akkurat nå): Er ikke dette ulovlig? Man har vel lovfestet rett til å klage på karakter? Muntlig har man vanligvis ikke rett til å klage på, dvs man har ikke rett til å klage på karakteren. Men i det tilfellet du siterer kunne det hende man kunne klaget likevel pga formelle feil. Man kan for eksempel si at spørsmål utenfor pensum og som ikke bidrar til å avdekke om kunnskaps- og ferdighetsmål er oppnådd vil være formelt feil. Da kan hele eksamen bli anullert. Anonymkode: 42e0a...99a 4
Silva Pluvialis Skrevet 7. desember 2021 #14 Skrevet 7. desember 2021 (endret) Dette!! Endret 3. oktober 2022 av Tvillingsjel
Gjest AprilRyan Skrevet 7. desember 2021 #15 Skrevet 7. desember 2021 Det er vel ikke vanlig at student er tilstede under karaktersetting og det virker ikke særlig seriøst i det hele tatt. Man blir vel alltid sendt ut og så diskuterer foreleser og sensor prestasjonen og setter karakter. Så kaller man student inn igjen. Jeg ser ikke hvorfor folk i denne tråden forsvarer en slik måte å snakke til studenter på. Det er greit nok at man kan tenke sånt, men å si det rett ut og på den måten er veldig uprofesjonelt. Så jeg ville sendt klage og kanskje tatt med at det er uprofesjonelt at student er tilstede under karaktersetting. Eller er dette noe som er vanlig enkelte steder? Eventuelt har jeg misforstått og foreleser fortalte dette etterpå? Jeg synes uansett at dette var svært uprofesjonelt oppførsel.
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2021 #16 Skrevet 7. desember 2021 Det at du var til stede under karaktersetting er ikke bra, sensor og faglærer burde avgjøre den først også informere deg. Det er absolutt ikke innafor å si «du kommer aldri til å bli flink» (enn så lyst jeg har hatt til å si det selv til førsteklassingene som sliter med noen ting allerede som jeg vet betyr at de aldri blir flinke), men det bør man som akademiker ha god nok selvkontroll til å droppe. Det er nok lov, men uheldig dog, så du får nok ikke gjort så mye med saken. Jeg er selv PhD-stipendiat så har undervist noen fag og sett studenter som ikke bør være der, og som jeg kjenner en del av skruene på instituttet, så er mange av dem troende til å rett ut kalle en student for idiot. Sånn blir det når de som blir professorer velges utelukkende på bakgrunn av publisering… For å titulere seg professor burde man faktisk ha en hvis evne og vilje til å undervise, ellers bør man jobbe som seniorforsker elns. Anonymkode: 6aa50...890 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå