Gå til innhold

hvordan unngå å skru opp forbruket ved økt inntekt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ekstremt luksusproblem, jeg vet, men nå har vi sagte men sikkert fått høyere lønn. Jeg ser at vi skrur opp forbruket og det irriterer meg. Litt opp må vi/er greit, fordi økt inntekt har ført til lengre arbeidstid og vi må fire på noe (take away vaskehjelp etc.) men samtidig så vil jeg ikke sitte å føle på at vinninga går opp i spinninga. Men hvor mye mer er det rimelig å bruke ved økt inntekt? Jeg merker jeg mister litt kontakten med hva som er normalt...

Noen som har greid dette og har noen tips? 

Anonymkode: 3c398...319

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg satte opp fasttrekk samme dag som lønnen kommer. Nå har jeg ca det samme som før jeg gikk opp i lønn i forbruk, fordi resten er på en annen konto

Anonymkode: 93872...3ed

• Liker 8
Skrevet

Må du absolutt bruke noe mere da? Du trenger jo ikke det. 

Jeg har faste trekk fra lønnskonto til sparekonto, og fra lønnskonto til brukskonto, sånn at jeg aldri bruker mer enn det faste løpet jeg har som faste autotrekk til brukskontoen hver gang etter lønn 

Anonymkode: 8c4b0...b60

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Må du absolutt bruke noe mere da? Du trenger jo ikke det. 

Jeg har faste trekk fra lønnskonto til sparekonto, og fra lønnskonto til brukskonto, sånn at jeg aldri bruker mer enn det faste løpet jeg har som faste autotrekk til brukskontoen hver gang etter lønn 

Anonymkode: 8c4b0...b60

altså døgnet har ikke flere timer, og når vi jobber mer så ønsker vi å bruke fritiden vår på barna og ikke på oppgaver som kan outsources. Det ville vært rimelig rovdrift på oss selv å forvente at vi skal jobbe mer, men fremdeles yte det samme på hjemmebane. Det er ikke holdbart i lengden. Spørsmålet er bare hvor langt man skal strekke den strikken, det er selvsagt en grense der også. 

TS

• Liker 1
Skrevet

Det fins ingen gyllen regel, men jeg tenker dette handler om to ting:

For det første bør du unngå "unne meg"-tankegangen. Det er sånt som gjør at folk spiser sjokolade hele tiden. Du er ikke nødt til å bruke mer penger bare fordi du tjener mer. Sparing er et mindset og en holdning.

For det andre, ikke la ønsket om effektivitet ta overhånd. Takeout og drosje hver dag er ekstremt kostbart. Sparer du noe på det? Ingen sier at du ikke skal bruke penger på det, men du må gjøre denne vurderingen selv. Er det verdt det?

Ellers kan jeg sterkt anbefale FIRE-ideologien. Se f.eks. etter "Mr. Money Mustache" som har gode tekster, gode data.

Anonymkode: cdd00...5d5

• Liker 2
Skrevet

Kjøp det samme som før.

Skrevet

Det er ikke noe fasitsvar på dette, du bestemmer selv.

Hvis det du egentlig spør om er motivasjon til å spare, så er Mr Money Mustache den største på temaet, denne artikkelen er relevant for livsstilsinflasjon. Eller dette er kanskje bedre, det handler om hvor fort man tilpasser seg nye situasjoner.

Skrevet

Er det virkelig verdt det å jobbe så mye at dere må basere dere på vaskehjelp og takeaway for å få livet til å gå rundt?

Anonymkode: 2c0cb...673

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det fins ingen gyllen regel, men jeg tenker dette handler om to ting:

For det første bør du unngå "unne meg"-tankegangen. Det er sånt som gjør at folk spiser sjokolade hele tiden. Du er ikke nødt til å bruke mer penger bare fordi du tjener mer. Sparing er et mindset og en holdning.

For det andre, ikke la ønsket om effektivitet ta overhånd. Takeout og drosje hver dag er ekstremt kostbart. Sparer du noe på det? Ingen sier at du ikke skal bruke penger på det, men du må gjøre denne vurderingen selv. Er det verdt det?

Ellers kan jeg sterkt anbefale FIRE-ideologien. Se f.eks. etter "Mr. Money Mustache" som har gode tekster, gode data.

Anonymkode: cdd00...5d5

åååå! det er det vi driver med. Du verden som vi unner oss!

Jeg er ikke helt enig i det da.  vi jobber mer og lenge tider og har mindre fritid. Vi må også kunne hente oss inn og ikke bruke all fritiden vår på vaksking, orging etc. Da vi jobbet vanlig 8-16 så gjorde det mindre vondt å skulle bruke fredagsettermiddagen på rundvasking av huset, nå føles det på ingen måte verd det. Vi må kunne leve med dette i lengden, og ikke brenne lyset i begge ender. 

Vi har på ingen måte take out hver dag og drosje tar vi aldri, vi lever egentlig ikke så ekstravagant, samtidig ser jeg at vi har forbedringspotensiale. 

Takk for tips!

TS

Skrevet
NymeriaRhoynar skrev (51 minutter siden):

Det er ikke noe fasitsvar på dette, du bestemmer selv.

Hvis det du egentlig spør om er motivasjon til å spare, så er Mr Money Mustache den største på temaet, denne artikkelen er relevant for livsstilsinflasjon. Eller dette er kanskje bedre, det handler om hvor fort man tilpasser seg nye situasjoner.

takk for tips! skal sjekke det :)

TS

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Er det virkelig verdt det å jobbe så mye at dere må basere dere på vaskehjelp og takeaway for å få livet til å gå rundt?

Anonymkode: 2c0cb...673

ja! liker jo jobben min 1000 ganger mer enn vasking, samme gjør mannen. Vi elsker jobbene våre. 

TS

• Liker 1
Skrevet

Hadde jeg fått høyere lønn ville jeg helt klart betalt mer i mnd på huslånet. Det vil jo på sikt gi mer fritid

Anonymkode: 54fab...b7e

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hadde jeg fått høyere lønn ville jeg helt klart betalt mer i mnd på huslånet. Det vil jo på sikt gi mer fritid

Anonymkode: 54fab...b7e

ja, vi gjør også det, men vi har definitivt forbedringspotensiale. 

ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

ja! liker jo jobben min 1000 ganger mer enn vasking, samme gjør mannen. Vi elsker jobbene våre. 

TS

Men ikke ungene? Hvorfor har dere barn dersom dere levere for å jobbe?

Anonymkode: dbe1b...be9

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Men ikke ungene? Hvorfor har dere barn dersom dere levere for å jobbe?

Anonymkode: dbe1b...be9

Vi tilbringer samme tid med barna, det er husarbeid vi har prioritert bort. 

ts

• Liker 3
Skrevet

Fast trekk til fondssparing dagen dere får lønn. Ute av syne, ute av sinn. 

• Liker 1
Skrevet

Hvor mye jobber dere egentlig? 

Anonymkode: ff666...f25

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 7.12.2021 den 20.46):

Ekstremt luksusproblem, jeg vet, men nå har vi sagte men sikkert fått høyere lønn. Jeg ser at vi skrur opp forbruket og det irriterer meg. Litt opp må vi/er greit, fordi økt inntekt har ført til lengre arbeidstid og vi må fire på noe (take away vaskehjelp etc.) men samtidig så vil jeg ikke sitte å føle på at vinninga går opp i spinninga. Men hvor mye mer er det rimelig å bruke ved økt inntekt? Jeg merker jeg mister litt kontakten med hva som er normalt...

Noen som har greid dette og har noen tips? 

Så lenge dere har en plan for økonomien, dvs et budsjett, spareplan og investeringsplan som passer dere, og dere holder dere til det så vet du at du er på rett vei. Spør deg selv, hvor mye skal vi bruke på husarbeid, er det noe vedlikehold oppussing på huset vi må spare til, sparer vi nok i pensjon, hvor mye ønsker vi å bruke på å kose oss, etc. Mange tror det er kjedelig med budsjett, men det er da man virkelig kan drømme og se hva man kan gjøre realitet av. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 7.12.2021 den 20.56):

altså døgnet har ikke flere timer, og når vi jobber mer så ønsker vi å bruke fritiden vår på barna og ikke på oppgaver som kan outsources. Det ville vært rimelig rovdrift på oss selv å forvente at vi skal jobbe mer, men fremdeles yte det samme på hjemmebane. Det er ikke holdbart i lengden. Spørsmålet er bare hvor langt man skal strekke den strikken, det er selvsagt en grense der også. 

TS

Jeg tenker at forbruk gjerne må tilpasses lønn, det mest verdifulle man kan kjøpe seg er tid. Det viktigste er at dere følger med på forbruket, sånn at dere ser at dere ikke bruker penger på ting dere ikke vil, men om dere går gjennom utgiftene og ser dere er fornøyd med alle pengene dere har brukt og tenker «det ville jeg kjøpt igjen», da er det ikke noe problem så lenge dere har råd med god margin :)

Anonymkode: be67b...273

• Liker 1
Skrevet (endret)

Tenk litt på hva ting er verdt, og hva men ellers kan få for samme sum. 

Ta Take Away som eksempel. La oss si dere er to. Per pers blir vel det 200 til 400, pluss frakt (bringing eller henting). 

Så, minst 500,- kanskje 1000,- for masseprodusert mat med mye salt som sjelden er sunn. 

Hva kan man ellers få for 500-1000? 

En konsertbillett. 

En ny duppeditt. 

Et klesplagg. 

En fondandel. 

Bedre hudpleie. 

Og så videre. 

Det er min metode når jeg får lyst på noe "bortkasta". Jeg bruker da litt ork på å lage noe godt hjemme, og så blir jeg og mannen enig om å bruke pengene på noe som gir mer langvarig glede enn Take Away. 

Endret av Rooosa
Skrivefeil

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...