AnonymBruker Skrevet 7. desember 2021 #1 Del Skrevet 7. desember 2021 Vi er i tankeprosessen om å anskaffe oss ny hund. Jeg vokste opp med Schæfer. Men det var på 80-tallet. Og Schæferen da var kraftig, og hadde rett rygg uten vinkling. Alle jeg har sett nå ser smale ut, med kraftig vinkling i bakpart. Går det an å få tak i den gamle sorten lenger? Anonymkode: 058d5...b66 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2021 #2 Del Skrevet 7. desember 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Vi er i tankeprosessen om å anskaffe oss ny hund. Jeg vokste opp med Schæfer. Men det var på 80-tallet. Og Schæferen da var kraftig, og hadde rett rygg uten vinkling. Alle jeg har sett nå ser smale ut, med kraftig vinkling i bakpart. Går det an å få tak i den gamle sorten lenger? Anonymkode: 058d5...b66 Er en oppdretter i Tyskland som har av gamle typen. Men vet ikke helt hvem det er, så har ikke noe kontaktinfo. Anonymkode: abc98...87d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2021 #3 Del Skrevet 7. desember 2021 Den rasen er avlet sønder og sammen! Anonymkode: 2e53e...d9b 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2021 #4 Del Skrevet 7. desember 2021 Ja da. Up and comin’…. Folk er lei av den korte halsen/nakken… seriøst hva er bra med det? Det fungerer jo ikke… har lite respekt for mennesker som må gjøre feilene før de forstår hva som fungerer… de tynger ned alle rundt seg for de bruker så lang tid på å finne ut av ting… i sirupsmodus. Og det verste? De tar aldri med i beregningen hvor SYKT TÅLMODIG du har vært… hvis man har minimum av sosial kompetanse forstår man at folk enten er nødt til å feile selv, ELLER, bli overbevist av verdens beste entertainer.., folk flest er kjipe entertainere… derfor fungerer det aldri, man må bruke så mye energi på at disse kjipe entertainerne ikke skal få melt-down av realiteter… det er litt som happy dog, happy dog owner… Anonymkode: f7dbd...86b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2021 #5 Del Skrevet 7. desember 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Den rasen er avlet sønder og sammen! Anonymkode: 2e53e...d9b Det er så trist. Husker rasen som aldeles nydelig….før. Nå gjør det vondt i hjertet å se disse skrale, en gang så staselige, hundene som vralter seg fremover med en bakpart som ser ut som hører til en kanin. Anonymkode: 058d5...b66 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Min_hund_er_Grå Skrevet 7. desember 2021 #6 Del Skrevet 7. desember 2021 1 hour ago, AnonymBruker said: Vi er i tankeprosessen om å anskaffe oss ny hund. Jeg vokste opp med Schæfer. Men det var på 80-tallet. Og Schæferen da var kraftig, og hadde rett rygg uten vinkling. Alle jeg har sett nå ser smale ut, med kraftig vinkling i bakpart. Går det an å få tak i den gamle sorten lenger? Anonymkode: 058d5...b66 Du kan jo ta en titt på Petter Stordalen sin nåværende schæfer og hans forrige. Både Tage og Öbbe er flotte schæfere. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2021 #7 Del Skrevet 7. desember 2021 Ordentlige Schæfere begynner heldigvis å komme tilbake igjen Anonymkode: e88ba...c8b 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lea Skrevet 8. desember 2021 #8 Del Skrevet 8. desember 2021 Det er så synd at de avler schæferen sånn. De var så fine før.❤️ 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Troyamin Skrevet 8. desember 2021 #9 Del Skrevet 8. desember 2021 Jeg har schæfere som ser ut som den gamle typen. Jeg kan ikke gå på vanlige utstillinger, da ville det vært rett ut av ringen. Men man kan gå kåringsprøver egnet for brukshundene. Hundene fungerer i det arbeidet de skal gjøre, da de har en kropp som fungerer. Søk opp schæfer etter brukslinjer eller bruksschæfer, så ser du forskjellen. Ikke fall for oppdrettere som skal selge deg grå schæfer. Det er gjerne oppdrettere som har funnet ut at de selger flere hunder dersom de får hundene til å ligne bruksschæfer. Problemet er at du fremdeles får de lange, "si'rumpa" og mentalt ustabile schæfere. Det hjelper ikke at de er grå... 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2021 #10 Del Skrevet 8. desember 2021 Et spørsmål litt på siden. Hvorfor ønsket man å avle frem denne type schæfere? Det er jo ikke sånn anatomien er, og det ser bare sykt vondt ut å at bakparten er vinklet ned. Får vondt inni meg hver gang jeg ser en schæfer. Anonymkode: 04a87...ea3 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Troyamin Skrevet 8. desember 2021 #11 Del Skrevet 8. desember 2021 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Et spørsmål litt på siden. Hvorfor ønsket man å avle frem denne type schæfere? Det er jo ikke sånn anatomien er, og det ser bare sykt vondt ut å at bakparten er vinklet ned. Får vondt inni meg hver gang jeg ser en schæfer. Anonymkode: 04a87...ea3 Her er det blant annet dommerstanden som må ta stor del av ansvaret. De går for egne preferanser i stedet for å følge rase standarden. Så har oppdrettere fulgt på. Uten å tenke annet enn utseende på hundene. Husk at mange oppdrettere har million inntekt og miljøet kan være stygt. Penger rår over hundens helse. Max von Stephanitz ville snudd seg i graven dersom han visste hvordan mange har ødelagt hans visjon for en fungerende brukshund! "The breeding of shepherd dogs is the breeding of working dogs; and this must always be the aim, or we shall cease to produce shepherd dogs" -Max von Stephanitz 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Min_hund_er_Grå Skrevet 8. desember 2021 #12 Del Skrevet 8. desember 2021 1 hour ago, AnonymBruker said: Et spørsmål litt på siden. Hvorfor ønsket man å avle frem denne type schæfere? Det er jo ikke sånn anatomien er, og det ser bare sykt vondt ut å at bakparten er vinklet ned. Får vondt inni meg hver gang jeg ser en schæfer. Anonymkode: 04a87...ea3 ,Latskap! Videre forklart. På utstilling av Schæfer så skal dem stilles opp på en bestemt måte, med det ene bak beinet lengre bak enn det andre. Dette skaper naturlig en vinkling i krysset på hunden. På et eller annet tidspunkt så ble dette veldig viktig for å få de riktige bedømmelsene i utstillingene. Her kommer latskapen inn. Det ble lettere å avle på individer som lettere kunne fremvise en slik vinkel i utstillinger. Slik begynte snøballen å rulle, den ene mer ekstreme enn den andre ble "skjønnhets" standarden. Hvorfor?`penger stort sett. Champion valper selger bedre enn andre. Dette gjelder mange raser hvor eksteriør basert avl har styrt utviklinga av rasen, For mange vil nok dette kunne spores tilbake til dommere som lot sitt personlige syn styre og ikke fulgte den rase standard som er satt. Det finnes fremdeles Schæfere som har en funksjonell kropp, det har det alltid gjort da politi og militæret trenger kropper som funker. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2021 #13 Del Skrevet 8. desember 2021 Se på oppdrettere som avler brukslinjer. Dette er også mer krevende hunder, som trenger mer stimulig, både mentalt og fysisk. men dette kan de få som familiehunder, dersom dere er aktive og motiverte for det. Gjerne noe organisert hundesport, eller tilsvarende på egen hånd. Anonymkode: a9611...a69 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2021 #14 Del Skrevet 12. desember 2021 Jeg anbefaler INGEN å få seg bruksschæfer bare på grunn av dens utseende! Dette er svært krevende hunder som trenger mye stimuli og arbeid i hverdagen for å trives. Det holder ikke med rusleturer i skogen og litt ball i hagen. Forresten; HD/AD og allergi finnes mye av på brukslinjene også, så pass opp... Anonymkode: 0ac48...a90 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Troyamin Skrevet 13. desember 2021 #15 Del Skrevet 13. desember 2021 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Jeg anbefaler INGEN å få seg bruksschæfer bare på grunn av dens utseende! Dette er svært krevende hunder som trenger mye stimuli og arbeid i hverdagen for å trives. Det holder ikke med rusleturer i skogen og litt ball i hagen. Forresten; HD/AD og allergi finnes mye av på brukslinjene også, så pass opp... Anonymkode: 0ac48...a90 Nåja, den siste linjen er ikke helt korrekt. Det er blitt mer HD/AD på de linjene hvor eksteriørshcæfer er krysset med brukslijene for å skape såkalte "grå schæfere". Disse blir da solgt som friske hunder av aktører som kun tenker profitt. Årsaken til at flere oppdrettere av eksteriør (spesielt en av de aller største oppdretterne som har flere "grener" under oppdretternavnet) gjør dette, er fordi folk begynner å få opp øynene for at den typiske eksteriørschæferen er full av sykdommer og har da fått høre at den "grå schæferen" er friskere. Dermed produseres det schæfere som tilpasses markedet. Når det kommer til allergier, så ser vi at det forekommer på hunder som ikke blir brukt nok. Mange skaffer seg hund uten å få ut det fysiske og psykiske stresset hos hundene. Mange skaffer seg schæfer etter brukslinjer i den tro at de kan gi hunden det den trenger, når faktumet er at eierne ikke har tid, kunnskap eller overskudd til å gi disse hundene korrekt trening. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2021 #16 Del Skrevet 13. desember 2021 Troyamin skrev (3 timer siden): Nåja, den siste linjen er ikke helt korrekt. Det er blitt mer HD/AD på de linjene hvor eksteriørshcæfer er krysset med brukslijene for å skape såkalte "grå schæfere". Disse blir da solgt som friske hunder av aktører som kun tenker profitt. Årsaken til at flere oppdrettere av eksteriør (spesielt en av de aller største oppdretterne som har flere "grener" under oppdretternavnet) gjør dette, er fordi folk begynner å få opp øynene for at den typiske eksteriørschæferen er full av sykdommer og har da fått høre at den "grå schæferen" er friskere. Dermed produseres det schæfere som tilpasses markedet. Når det kommer til allergier, så ser vi at det forekommer på hunder som ikke blir brukt nok. Mange skaffer seg hund uten å få ut det fysiske og psykiske stresset hos hundene. Mange skaffer seg schæfer etter brukslinjer i den tro at de kan gi hunden det den trenger, når faktumet er at eierne ikke har tid, kunnskap eller overskudd til å gi disse hundene korrekt trening. Jeg vet om et rent brukskull av en seriøs oppdretter med foreldre importert fra Tyskland hvor hele kullet fikk HD (foreldre var fri). Etter litt diskusjon innad i bruksmiljøet så kom det fram at det var HD rundt om der og, også allergi. Men selvfølgelig i mye mindre skala enn på utstillingslinjene. Poenget mitt er bare at rett rygg = frisk er ikke nødvendigvis sant. Anonymkode: 0ac48...a90 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Troyamin Skrevet 13. desember 2021 #17 Del Skrevet 13. desember 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg vet om et rent brukskull av en seriøs oppdretter med foreldre importert fra Tyskland hvor hele kullet fikk HD (foreldre var fri). Etter litt diskusjon innad i bruksmiljøet så kom det fram at det var HD rundt om der og, også allergi. Men selvfølgelig i mye mindre skala enn på utstillingslinjene. Poenget mitt er bare at rett rygg = frisk er ikke nødvendigvis sant. Anonymkode: 0ac48...a90 Alle kan være uheldig å få et dårlig kull. Da tas disse dyrene ut av avl. Ang. det med rett rygg = frisk, så sier det seg selv at det er flere sykdommer på de som er avlet med lengre rygg og dårlig kryss. Rett rygg gir større sjanser for at hunden er frisk. Men som nevnt over, uhell i avl kan skje til tider. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2021 #18 Del Skrevet 17. desember 2021 Blir så forbanna når jeg tenker på avl av bikkjer som manipuleres til smerter og kortpustethet og annen drit. Hvorfor finnes ikke regelverk mot slikt? Hvordan kan folk med slike hunder, som de i tillegge kanskje stiller ut, og konkurrerer om hvem som er mest skadet, kalle seg dyre-elskere ? ( antar de gjør når de har dyr) Noen raser bør nærmest få dø ut. Særlig de med kort-kort snute Sjæfer var jo av de tøffeste hunder som var. Sterke arbeidshunder. Nå triste greier. Anonymkode: daa09...d23 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2021 #19 Del Skrevet 17. desember 2021 Vurder heller hvit gjeterhund😄 friskere rase som har samme stamfedre som den tyske schæferen, Utrolig fin rase. Har en selv, frisk og rask på 12 året nå. Anonymkode: 71bc8...f25 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2021 #20 Del Skrevet 17. desember 2021 Mer om forandring av raser her. Anonymkode: 7d115...e44 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå