Gå til innhold

Ønsker tips til alternativ karriere (sykepleier)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei :)

Jeg har jobbet som sykepleier i noen år nå, og ser at det ikke er særlig bærekraftig i lengden. Spesielt dette med tredelt turnus synes jeg er både slitsomt og en fryktelig kabal. I tillegg skulle jeg gjerne tjent mer - i år har jeg tjent litt i overkant av 700 000 (med noen hundre overtidstimer på baken). En lønn på 6-800k hadde vært å foretrekke, uten store mengder overtid. 

I utgangspunktet er jeg veldig glad i arbeidshverdagen på sengepost. Jeg trives med å jobbe pasientnært med de oppgavene det medfølger, et høyt faglig nivå etc. 

Er det noen som har tips til alternative karrierer, evt andre veier innenfor eget yrkesfelt?

Alternativer jeg har tenkt på selv er blant annet bandagist, legemiddelfirma, forsikring, operasjon/anestesisykepleier (hva er lønnsnivået her? Har hørt mange får til å forhandle individuelle avtaler). Har tenkt litt på ledelse, men har ikke helt forstått hvordan man kvalifiserer seg til å bli leder, eller hva slags konkrete arbeidsoppgaver de egentlig gjør. 

Anonymkode: 94553...0dd

Skrevet

Kanskje jobbe i barnehage? Har vel god erfaring med å tørke rumper ville jeg tro

Anonymkode: 24104...479

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Kanskje jobbe i barnehage? Har vel god erfaring med å tørke rumper ville jeg tro

Takk for trollekommentar! Nå lo jeg godt :)

Jeg har selvsagt god erfaring med å "tørke rumper", da det naturlig nok er en del av det å ivareta et sykt menneske. Heldigvis er det en veldig liten del av jobben. Dessverre er jeg ikke barnehagepedagog, og det vil jo i praksis bli noen år med utdanning (dvs tapt inntekt) for å deretter gå ned i inntekt. Ser derfor ikke hvordan det er et godt forslag sett i lyst av mitt innlegg :) 

Mvh TS

• Liker 10
  • Nyttig 1
Skrevet

Det har vært veldig mange tråder om dette, jeg anbefaler at du søker litt. 
Generelt er det ikke enkelt å oppnå 600-800k med kun helserelatert bachelor, i alle fall i det offentlige, med mindre du har lederstilling (og da må du ofte jobbe mer enn 35,5 timer i uka - uten å få overtid). 
Det er jo alltid å foretrekke å tjene mye penger uten å jobbe overtid, men det er også viktig å være realistisk. Jeg har for eksempel doktorgrad + utdanning også utover dette (mer enn ti års høyere utdanning til sammen), 15 års ansiennitet, og tjener 700k. Får ikke betalt for overtid. Bare for å sette ting litt i perspektiv. 
Når det gjelder lønn som spesialsykepleier finner du det lett ved å se på tariffavtalene. 

Anonymkode: 41be2...f24

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hei :)

Jeg har jobbet som sykepleier i noen år nå, og ser at det ikke er særlig bærekraftig i lengden. Spesielt dette med tredelt turnus synes jeg er både slitsomt og en fryktelig kabal. I tillegg skulle jeg gjerne tjent mer - i år har jeg tjent litt i overkant av 700 000 (med noen hundre overtidstimer på baken). En lønn på 6-800k hadde vært å foretrekke, uten store mengder overtid. 

I utgangspunktet er jeg veldig glad i arbeidshverdagen på sengepost. Jeg trives med å jobbe pasientnært med de oppgavene det medfølger, et høyt faglig nivå etc. 

Er det noen som har tips til alternative karrierer, evt andre veier innenfor eget yrkesfelt?

Alternativer jeg har tenkt på selv er blant annet bandagist, legemiddelfirma, forsikring, operasjon/anestesisykepleier (hva er lønnsnivået her? Har hørt mange får til å forhandle individuelle avtaler). Har tenkt litt på ledelse, men har ikke helt forstått hvordan man kvalifiserer seg til å bli leder, eller hva slags konkrete arbeidsoppgaver de egentlig gjør. 

Nå jobber ikke jeg innen helse, men anestesi sykepleier og operasjons sykepleier er nok bedre betalt og det er sikkert spennende :) Overtid veit jeg ikke, men kan tenke meg at det er lettere fysisk å jobbe med dette.

Anonymkode: 2aec1...5f0

Skrevet

Gjør research på egenhånd. Finnes mange gode nettsider og andre tråder her på forumet med nyttig informasjon.

Anonymkode: 33669...e1c

Skrevet

Å tjene oppimot 800 000,- med bakgrunn som sykepleier uten å jobbe turnus (som sykepleier) er nok utopi, dessverre. De fleste dagjobber betaler heller ikke overtid, så du må nok være forberedt på å gå ned i lønn heller enn opp.

Et alternativ kan være å ta videreutdanning innen «helseledelse» eller «ledelse for sykepleiere» og satse på en jobb som avdelingsleder. Men selv da vil du slite med å tjene 700 000,- i året. 

Anonymkode: 7b4b8...8d7

• Liker 10
Skrevet

Det har vært veldig mange tråder om dette, jeg anbefaler at du søker litt. 
Generelt er det ikke enkelt å oppnå 600-800k med kun helserelatert bachelor, i alle fall i det offentlige, med mindre du har lederstilling (og da må du ofte jobbe mer enn 35,5 timer i uka - uten å få overtid). 
Det er jo alltid å foretrekke å tjene mye penger uten å jobbe overtid, men det er også viktig å være realistisk. Jeg har for eksempel doktorgrad + utdanning også utover dette (mer enn ti års høyere utdanning til sammen), 15 års ansiennitet, og tjener 700k. Får ikke betalt for overtid. Bare for å sette ting litt i perspektiv. 
Når det gjelder lønn som spesialsykepleier finner du det lett ved å se på tariffavtalene. 

Hei,

Det er jeg klar over :) Jeg kunne vært tilbøyelig til å ta en ny utdanning på deltid, hvis det ga ønskelig lønnshopp og andre arbeidsbetingelser. Videreutdanning innen eget yrke er jeg også svært positiv til å ta. Jobbendringen trenger ikke skje "her og nå".

Kunne jeg f.eks jobbet mandag-fredag, i hovedsak 08-16, for 600k, er det fint. Litt overtid vil det jo alltid være i perioder, men å jevnt jobbe flere hundre overtidstimer hvert år i en hektisk turnus synes jeg er belastende. 

Lønn som spesialsykepleier finner jeg selvsagt i tariffavtalene, de ligger offentlig. Derimot har jeg hørt at det er mange som får forhandlet seg til egne avtaler, ettersom det er stor etterspørsel. Mitt spørsmål er jo selvsagt da hvor mye ligger disse avtalene på. 20k ekstra i året, eller 100k?

Mvh TS. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Bør du være på et forum uten ledsager? Spar deg!

Anonymkode: f2be2...29f

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Å tjene oppimot 800 000,- med bakgrunn som sykepleier uten å jobbe turnus (som sykepleier) er nok utopi, dessverre. De fleste dagjobber betaler heller ikke overtid, så du må nok være forberedt på å gå ned i lønn heller enn opp.

Et alternativ kan være å ta videreutdanning innen «helseledelse» eller «ledelse for sykepleiere» og satse på en jobb som avdelingsleder. Men selv da vil du slite med å tjene 700 000,- i året. 

Anonymkode: 7b4b8...8d7

Jeg er både tilbøyelig til å ta ny utdanning på deltid, skifte til privat arbeidsliv, ta videreutdanning eller ledelseutdanning innen eget yrke. 

Forventer da på ingen måte å jobbe på poliklinikk på et offentlig sykehus og få fett betalt. Jeg er ganske inn i gamet og skjønner litt hva det går ut på. 

Jeg spør jo også litt hva f.eks avdelingsleder gjør - jeg har ikke tenkt til å gå til min sjef og spørre hva hun egentlig gjør på jobb. Jeg ser jo at de jobber med timebøkene, lager turnus, har medarbeidersamtaler osv, men det er nok også mye jeg ikke ser. Og jeg vet ikke hva de tjener heller.

TS

Skrevet

Moren min er anestesisykepleier med full ansiennitet. Med tillegg(natt, kveld, helg) tjener hun ikke mer enn ca. 650.000. I et privat selskap ville hun tjent litt bedre, men ikke mye. 

Jeg taklet ikke turnus som sykepleier og ble jurist I stedet. Har bare et par års ansiennitet og tjener dårlig som jurist (600.000), men det betyr mye med jobb mandag til fredag, 8 til 16, fri i helgene, fleksibel arbeidstid, ferie og avspasering akkurat når det passer meg, osv. Så jeg forstår deg godt! Tror imidlertid det er vanskelig å finne de godt betalte stillingene uten turnus i helsevesenet, men de finnes jo. Lederutdanning kan være en mulighet 😊

Anonymkode: ddb46...e76

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Moren min er anestesisykepleier med full ansiennitet. Med tillegg(natt, kveld, helg) tjener hun ikke mer enn ca. 650.000. I et privat selskap ville hun tjent litt bedre, men ikke mye. 

Jeg taklet ikke turnus som sykepleier og ble jurist I stedet. Har bare et par års ansiennitet og tjener dårlig som jurist (600.000), men det betyr mye med jobb mandag til fredag, 8 til 16, fri i helgene, fleksibel arbeidstid, ferie og avspasering akkurat når det passer meg, osv. Så jeg forstår deg godt! Tror imidlertid det er vanskelig å finne de godt betalte stillingene uten turnus i helsevesenet, men de finnes jo. Lederutdanning kan være en mulighet 😊

Men da må du huske på at anestesisykepleiere har mye lettere turnus enn sykepleiere på sengepost, med færre kvelds, natte- og helgevakter (det er kun ø-hjelp utenom dagtid, så anestesisykepleiere har langt flere dagvakter enn andre sykepleiere selv om de går tredelt). 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Hei,

Det er jeg klar over :) Jeg kunne vært tilbøyelig til å ta en ny utdanning på deltid, hvis det ga ønskelig lønnshopp og andre arbeidsbetingelser. Videreutdanning innen eget yrke er jeg også svært positiv til å ta. Jobbendringen trenger ikke skje "her og nå".

Kunne jeg f.eks jobbet mandag-fredag, i hovedsak 08-16, for 600k, er det fint. Litt overtid vil det jo alltid være i perioder, men å jevnt jobbe flere hundre overtidstimer hvert år i en hektisk turnus synes jeg er belastende. 

Lønn som spesialsykepleier finner jeg selvsagt i tariffavtalene, de ligger offentlig. Derimot har jeg hørt at det er mange som får forhandlet seg til egne avtaler, ettersom det er stor etterspørsel. Mitt spørsmål er jo selvsagt da hvor mye ligger disse avtalene på. 20k ekstra i året, eller 100k?

Mvh TS. 

Jeg har mastergrad og endel års erfaring, og med rådgiverstilling i Oslo kommune lå jeg på 630. 

I en annen kommune eller i stat måtte jeg nok belaget meg på tja....50-100.000 kr mindre.

Dette uten overtid (man må uansett ofte avspasere). 

Synes lønnen din hørtes ganske grei ut, og tror ikke du finner mange andre type jobber med 600tusen uten å ta videreutdanning.

Og i så tilfelle om du trives i helsesektor hadde jeg nok heller gått for master i etellerannet sykepleie enn å bytte beite.

Lettere å få jobb i helsevesen, og som leder jobber en nok endel såogsi gratis. Type 700.000 kr som mellomleder, bare at du jobber masse og må betale mer studielån. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Hei,

Mvh TS. 

Det mest nærliggende er kanskje å ta master - ikke nødvendigvis direkte sykeleierelatert master, men den kan være det. Dvs enten en typisk sykepleiemaster (intensiv, operasjon etc) eller noe annet, som ledelse, folkehelse eller lignende. 
Når det gjelder lønn innen det offentlige, bør du være klar over at det er enorm forskjell på de to grensene du oppga - 600 000 er helt overkommelig med master og noe ansiennitet, men for å tjene 800 000 i grunnlønn skal det ganske mye til (i praksis ofte lederstilling, evt hvis man har en prestisjeutdanning som for eksempel lege og lignende). 
Hvis målet ditt er å jobbe mindre, hadde jeg tenkt meg nøye om før jeg satset på ledelse. Det kan være vel så krevende som turnus - resultatet kan være at man i realiteten aldri har helt fri. 
Angående hva man kan forhandle seg til, ville jeg snakket med fagforeningen. Det kan varierer med hvor i landet du bor også. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Unødvendig kommentar.

Anonymkode: 9a802...8be

Annonse
Skrevet
Fløff skrev (4 minutter siden):

Jeg har mastergrad og endel års erfaring, og med rådgiverstilling i Oslo kommune lå jeg på 630. 

I en annen kommune eller i stat måtte jeg nok belaget meg på tja....50-100.000 kr mindre.

Dette uten overtid (man må uansett ofte avspasere). 

Synes lønnen din hørtes ganske grei ut, og tror ikke du finner mange andre type jobber med 600tusen uten å ta videreutdanning.

Og i så tilfelle om du trives i helsesektor hadde jeg nok heller gått for master i etellerannet sykepleie enn å bytte beite.

Lettere å få jobb i helsevesen, og som leder jobber en nok endel såogsi gratis. Type 700.000 kr som mellomleder, bare at du jobber masse og må betale mer studielån. 

Hva har du master i?

Anonymkode: 888a4...28b

Skrevet
Marshmallow skrev (9 minutter siden):

Men da må du huske på at anestesisykepleiere har mye lettere turnus enn sykepleiere på sengepost, med færre kvelds, natte- og helgevakter (det er kun ø-hjelp utenom dagtid, så anestesisykepleiere har langt flere dagvakter enn andre sykepleiere selv om de går tredelt). 

Ja, absolutt. Tenkte mest på å komme med eksempel på lønn med full ansiennitet, om TS ønsker opp imot 800.000 i lønn 😊

• Liker 1
Skrevet

Hva har du master i?

Anonymkode: 888a4...28b

Jeg har i statsvitenskap, men rådgiver er rådgiver.

Altså ofte krav om master og en viss mengde erfaring innen feltet.

En sykepleier som for eksempel tok helsemaster ville gjerne begynt som førstekonsulent eller liknende (type 500.000 kr i lønn om master er kravet)

Om erfaring som sykepleier var vektlagt som krav så kunne man nok gått rett inn i rådgiverstilling. 

Jeg vil ikke tro helserelatert master ligger over samfunnsfagene i lønnsnivå. Ingeniører kan ligge over - spørs på avdeling. Men alle «myke fag» ligger under de tekniske fagene - fordi konkurranse opp mot privat sektor i større grad. 

• Liker 1
Skrevet

Hva med å bli yrkesfaglærer? Tror det er deltidsutdanning over noen år, så kan du undervise på helsefag på videregående. Normal arbeidstid og lange ferier (dvs avspasering ofc)

Anonymkode: 7a1cd...d82

Skrevet

Jeg anbefaler videreutdanning til spesialsykepleier, det skrikes etter intensiv og operasjonssykepleiere. Du kan få utdanningsstilling der du får lønn underveis i utdanningen og er sikret jobb etterpå, og når du har fått et par års erfaring er det lett å forhandle egen lønn hvis du ikke er kresen på jobb. Som operasjonssykepleier er det lett å få dagjobb og komme seg unna turnus om du vil det. Jeg har forhandlet egen lønn som operasjonssykepleier med master (har dog relativt lang ansiennitet), og har 620 000 i året + tillegg for kveld/natt/helg. Ganske fornøyd med det.

Skal du opp til 800 000 i dagstilling må du regne med å ta en lederstilling med mye ansvar, og da må jeg helt ærlig si at det ikke er sikkert du syns lønna er så god. Konstant jag etter folk og budsjetter som ikke går i balanse er en krevende jobb å håndtere.

Anonymkode: 9eeda...437

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...