Gjest gjest1 Skrevet 12. oktober 2005 #1 Skrevet 12. oktober 2005 (endret) Har småpusla litt med gjestelista i kveld. Nett no ser det ut til at vi kjem til å invitere 56 gjester (men mykje kan skje med ulike forhold på 8 månader! hehe...). Eg har kikka litt på bordplanen, og har i alle fall greidd å plassere dei som skal sitte på hovudbordet! Vi har tenkt å ha E-bord. Resten av gjengen blir det nok eit heilt lite puslespill og finne plass til. Kven passar til å sitte med kven? Bør alle ha nokon dei kjenner godt rundt seg? Skal vennegjengen vår sitte samla eller spredt utover...? Mange spørsmål.. Hehe... Men vi har god tid då... Tenkte likevel det kunne vere greit begynne å sette opp ein foreløpig bordplan, slik at vi slepp å stresse med det til siste slutt, liksom.... Er det nokon som har nokon geniale tips det kan vere greit å ha i bakhovudet når ein skal sette opp bordplan?? Blir glad for alle råd! *** Begynte å skrive litt av den infoen om kvar gjest som skal vere i sangheftet også ikveld, forresten... Er berre eit forslag, og kjem nok til å reviderast ein heil del, men her er det i alle fall: Litt om kvar gjest T - brudgom T - brudgommens far I J – brudgommens mor A G – brudgommens yngre syster Ø – brudgommens forlovar, og eldre bror T – sambuaren til Ø E – brudesvenn, brudeparets nevø, sonen til Ø og T E – brudgommens onkel, bror til T (brudgommen sin far) G – brudgommens tante, gift med E J – brudgommens søskenbarn, mellomste son til E og G E - brudgommens søskenbarn, yngste son til E og G T - brudgommens søskenbarn, eldste sonen til E og G J – brudgommens onkel, bror til I J (brudgommen si mor) J – brudgommens tante, gift med J C – brudgommens søskenbarn, J og J sitt eldste barn Ø - brurepike, brudgommens søskenbarn, J og J sitt mellomste barn D – brudgommens søskenbarn, J og J sitt yngste barn J – brudgommens morfar F – brudgommens mormor B – brudgommens grandtante, systera til brudgommens mormor K – dotter til B, søskenbarnet til brudgommens mor I - brura T – bruras mor G – kjærasten til bruras mor L – bruras forlovar og yngre syster T – bruras far E – sambuaren til bruras far T – bruras onkel, bror til T (bruras mor) G – bruras tante, gift med T S – bruras søskenbarn, T og G si yngste dotter S - bruras søskenbarn, T og G si eldste dotter I – gift med S Å – sonen til S og I Å – tvillingdottera til S og I R - tvillingdottera til S og I T – fostersonen til S og I B – bruras tante, syster til bruras far A – bruras onkel, sambuaren til B D – bruras onkel, bror til bruras far B – bruras tante, gift med D A – brurepike, bruras søskenbarn, yngste barnet til D og B A – bruras søskenbarn, eldste barnet til D og B K – sambuaren til A (ev. bruras søskenbarns sambuar??) S – bruras grandtante, systera til bruras farfar A – venn av bruras familie, gift med T T – venn av bruras familie, gift med A A – venn av brudeparet I J – venn av brudeparet, sambuaren (kjæresten?) til M M – venn av brudeparet, sambuaren (kjæresten?) til I J I – venn av brudeparet I – venn av brudeparet T – venn av brudeparet S – kjærasten til T S – venn av brudeparet H – venn av brudeparet, sambuaren til J J – sambuaren til H M – venn av brudeparet, sambuaren til D D – venn av brudeparet, sambuaren til M Kva syns de? Dette er litt rotete syns eg, eg skal prøve å vere konsekvent i benevnelsar, og vil skrive i parantes kven det nevnte slektskapet er, om det ikkje er skrive rett over eller i alle fall i nærheten. Veit ikkje om vi kjem til å bruke "bruras", eller "brura sin" heller, skreiv inn det kjappaste no... Rekkefølgen kjem også til å bli endra, namna skal stå slik dei står i bordplanen. Her har eg berre skrive om slektskapet, bør eg skrive noko om interesser og kva vedkommande arbeider med/studerer??? Har de tips til noko anna eg kan ta med? Gi meg gjerne eit hint om de oppdagar inkonsekvens eg kan rette på! Endret 12. oktober 2005 av veslo
Gjest Gjest_Nuwanda_* Skrevet 12. oktober 2005 #2 Skrevet 12. oktober 2005 Det har vært mange tråder her for/imot splitting av par eksempelvis... så det er 1 ting dere bør tenke på. Når det gjelder hvorvidt venner skal sitte "sammen" og slekt skal sitte "sammen" så synes jeg det bestemmes av a) hva slags venner og familie dere har og b) hva dere vil at gjestene skal "ha ut" av bryllupet. For oss, var bryllupet vårt den eneste gangen der de fleste av våre gjester vil treffes. Dette har med geografi og nasjonalitet å gjøre. I tillegg var 95% av vennene våre svært sosiale og pratsomme, og alle tanter og onkler "vant til å oppføre seg" (håper du skjønner hva jeg mener :-) ). Ergo, besteme vi oss for at denne kvelden skulle vi mikse venner fra hans og min side, samt slekt fra begge sider. Vi hadde runde bord og tenke nøye rundt det hele og sørget for at det var en ekstra sosial person både venne-gjengen og slekta (i praksis en fra hver generasjon) på hvert bord, slik at vi visste at noen ville ta ansvar for at praten gikk. Dette fungerte kjempefint for oss. Så mitt tips er at dere tenker igjennom om dette er a) en anledning der folk skal bli kjent med nye folk b) en andledning der de skal kunne holde seg mest mulig sammen med folk de kjenner og c) hvor mange gjester har dere som vil ta "ansvar" for at praten går ved bordet? Spre gjerne disse gjestene så godt dere kan. Og sist men ikke minst - dere inviterer og legger alt til rette for at gjestene skal ha en hyggelig kveld - og så er faktisk resten opp til gjestene selv!
Søta Skrevet 12. oktober 2005 #3 Skrevet 12. oktober 2005 Er mange diskusjoner om dette her ja... Og vi diskuterte det veldig rett før bryllupet.. Er veldg vanskelig. Jeg råder deg til å la det ligge til du vet hvem og hvor mange som kommer - du kan få nei på invitasjoner - og da må du begynne helt på nytt... Vi satt venner sammen og mikset familiene våre - vi var like mye venner som familie da - om ikke flere nesten... Hadde forlovere rett ved oss. Det ble stor stemning med bordet - alle hadde noen å prate med. Og alle storkoste seg - det er viktig det! Gjør det slik som dere selv vil - det er mitt beste råd! Det finnes ingen fasit på hvordan en skal plassere folk for at det blir mest mulig kos med bordet. Husk at det er lenge å sitte! Og ja da er det greit med noen du kjenner rundt deg / har noe til felles med. Jeg råder deg også til å sette par sammen jeg da - men det er min mening...
Gjest Soon Mrs S Skrevet 12. oktober 2005 #4 Skrevet 12. oktober 2005 Vi hadde også E bord. Følte ikke at det var noe problemer med det. Hovedbordet satt vi brudepar i midten, foreldre ble plassert ved hver vår side og nedover kom søsken og besteforeldere. I den midterste langbordet plasserte vi forlovere og toasmaster med deres sambore/ektefelle. Vi valgte ikke å splitte par men plaserte de slik at det ble forholdvis mann-dama-mann rundt om. Barn ble plassert i midten av foreldrene. Vet ikke om dette var så genialt men det var letteste alternativet.
Gjest gjesta Skrevet 12. oktober 2005 #5 Skrevet 12. oktober 2005 http://www.dbas.no/planleggeren/bordplassering.asp
tommeline Skrevet 12. oktober 2005 #7 Skrevet 12. oktober 2005 Jeg har ikke lest hele gjestelisten din, men jeg kan jo komme med noen tips likevel: *Regner med at dere og foreldrene deres plasserer seg selv... *Toastmaster bør plasseres på en slik måte at h*n lett kan ta kontakt med de på kjøkkenet. Toastmasteren bør også plasseres slik at h*n syns lett for alle når h*n snakker. *Har dere barn i bryllupet kan det være en fordel at de sitter nærmt utgangen slik at de lett kan gå fra bordet hvis de vil. *Splitting eller ikke splitting har det vært diskusjoner om før, så du kan sikkert finne fram til gamel tråder med bra og dårlige argumenter for og i mot. *Hvis dere splitter par syns jeg det er viktig at følger som ikke kjenner noen andre får sitte i nærheten av partneren. Generelt bør alle få sitte i nærheten av noen de kjenner fra før. *Hvis dere setter par sammen bør dere ta hensyn til de som er single. Ikke like morsomt å bli satt på "singelbord". *Vi prøvde å blande familiene litt. Et puslespill blir det jo når alle samtidig skal sitte sammen med noen de kjenner... *Sett sammen litt utfra alder. De fleste har mest felles med folk på ca samme alder. *Det kan være hyggelig for slektninger som ikke ses så ofte å få sitte sammen. Blir jo ofte sånn at man treffes i bryllup og begravelser... og da er jo bryllup det hyggeligste.... *Er det noen som ikke tåler trynet på hverander, så la dem slippe å se hverandre. *Tenk på felles interesser og type mennesker når dere setter folk som ikke har truffet hverandre før sammen. Lykke til!
Gjest Markblomsten Skrevet 12. oktober 2005 #9 Skrevet 12. oktober 2005 Tror jammen jeg kopierertipsene dine over i dagboka mi jeg Tommeline, for du hadde mange gode poenger
tommeline Skrevet 12. oktober 2005 #10 Skrevet 12. oktober 2005 Tror jammen jeg kopierertipsene dine over i dagboka mi jeg Tommeline, for du hadde mange gode poenger ← Så bra å kunne hjelpe
Gjest gjest1 Skrevet 16. oktober 2005 #11 Skrevet 16. oktober 2005 Bordplasserings-kabalen var faktisk litt artig å halde på med! Berre såå gøy når den gjekk opp då! Hehe...
Eliza Doalot Skrevet 16. oktober 2005 #12 Skrevet 16. oktober 2005 Har et veldig praktisk tips å komme med: Vi tegnet opp hele bordet på et A3-ark. Deretter skrev vi opp alle navnene på små post-itlapper med forskjellig farge. En farge for hans familie, en for min og en for venner. Da var det veldig enkelt å flytte folk rundt, og prøve ut andre kombinasjoner. Vi synes det var greit å ta utgangspunkt i noen par vi viste kom til å ha det hyggelig sammen på hvert bord, for så å fylle opp med resten. Lykke til!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå