AnonymBruker Skrevet 9. desember 2021 #61 Skrevet 9. desember 2021 Har oftest noen pakker fjordland og toro i kjøleskapet som kun trenger 3-4 minutter i mikroen for å bli middag. Det spiser tenåringene her når de er forsinket/kommer sent. Anonymkode: 5448e...117 1
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2021 #62 Skrevet 9. desember 2021 44 minutter siden, AnonymBruker said: Det positive: - hun har venner å henge med - hun kommer hjem Er ikke det det viktigste da? Hva med å gjøre det litt hyggelig å komme hjem? Ikke bare stå der å surmule med kalde fiskekaker og poteter. Anonymkode: bc8c7...06b Helt enig. Og jeg vil legge til et punkt: - hun spiser! Jeg skjønner ikke hvorfor man skal være så rigid med middagstidspunktet. Og slett ikke hos TS, når de bare er to personer i husstanden. Det er ikke verdens største kabale å få til å gå opp. Og jeg ville uansett strekke meg langt for at tenåringen fikk et ordentlig måltid varm mat hver dag. Anonymkode: 6b0ca...a1b 1
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2021 #63 Skrevet 9. desember 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Helt enig. Og jeg vil legge til et punkt: - hun spiser! Jeg skjønner ikke hvorfor man skal være så rigid med middagstidspunktet. Og slett ikke hos TS, når de bare er to personer i husstanden. Det er ikke verdens største kabale å få til å gå opp. Og jeg ville uansett strekke meg langt for at tenåringen fikk et ordentlig måltid varm mat hver dag. Anonymkode: 6b0ca...a1b Så ts skal legge opp dagen sin etter når 16 åringen er hjemme? Eller alltid lage middag som hun må spise alene? Ts kan ikke velge fjordland eller enkel omelett, fordi den snart voksne jenta vil ha mat når hun kommer hjem på kvelden? Slutt å sy puter under armene på ungene deres! Er jo ikke rart denne generasjonen blir noen ømfintlige snøflak når de har blitt kostet veien for hele livet. En dag må de møte verden, uten at mor er der å holder i hånden og serverer saft. Jeeez! Anonymkode: 05934...2ee 2
AprilLudgate Skrevet 9. desember 2021 #64 Skrevet 9. desember 2021 Du må jo ikke kaste maten som er laget også til henne? Lag feks en stor porsjon lasagne, frys rester. Om hun vil ha middag kl 22 får hun tine/varme fra frys. Du kan også lage middag for 2 - og spise rester dagen etter. Og forsåvidt dagen etter det og om hun uteblir 3 dager på rad. Ellers kan man jo lage ostesmørbrød med stekt egg, avocado eller hummus om hun liker det. Ha liggende wraps i frysen som stekes i panna med egg/kjøttpålegg/ost. Generelt - i denne livsfasen hvor hun er mye ute og du har lite gidd til tradisjonell middag er jo superenkle løsninger greit for begge? 🤷♀️
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2021 #65 Skrevet 9. desember 2021 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Så ts skal legge opp dagen sin etter når 16 åringen er hjemme? Eller alltid lage middag som hun må spise alene? Ts kan ikke velge fjordland eller enkel omelett, fordi den snart voksne jenta vil ha mat når hun kommer hjem på kvelden? Slutt å sy puter under armene på ungene deres! Er jo ikke rart denne generasjonen blir noen ømfintlige snøflak når de har blitt kostet veien for hele livet. En dag må de møte verden, uten at mor er der å holder i hånden og serverer saft. Jeeez! Anonymkode: 05934...2ee Hva er problemet med å kjøpe 2 fjordland? Da kan 16 åringen varme sin egen når hun kommer hjem. For meg er det rimelig spesielt å kjøpe fjordland bare til seg selv, når man har et barn boende hjemme. Anonymkode: 85953...42f 1
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2021 #66 Skrevet 9. desember 2021 AnonymBruker skrev (På 7.12.2021 den 18.38): Hei. Jeg bor alene med min datter på 16 år. Som andre tenåringer er hun mye ute med venner og det hender derfor at hun ikke er hjemme før utpå kveldinga. Hvis jeg spør henne når hun kommer hjem så vet hun ikke. Vi lager ukeplaner for middag som jeg handler inn men, de dagene hun ikke er hjemme til middag så tar jeg meg bare noe enkelt, fordi jeg orker ikke styre så mye når det bare er for meg. Når min datter da kommer hjem, ofte mellom 20-22 på kvelden så er hun fly forbanna for at jeg ikke har laget middag. Jeg sier da at hun kan lage det selv, men hun mener at hun som barn har krav på at jeg lager middag til henne og mener at jeg kan lage det til vanlig middags tid, slik at hun kan varme opp da hun kommer hjem. Før pleide jeg å lage mat som hun kunne varme men, jeg gidder ikke lenger fordi hun ofte har spist hos andre og er ikke sulten, så da ender det opp i søppelet. Hva mener dere? er jeg urimelig fordi jeg mener at en 16 åring som ikke kommer hjem til middag kan lage middag selv? Anonymkode: 330cf...679 Det er du, ts, som er den voksne. Det er du som har oppdratt din datter. Hennes adferd er derfor en konsekvens av deg, dine veivalg og din adferd. Du har all verdens forståelse for at DU er sliten klokken 17 til middag etter jobb. Men har så ingen forståelse for at din datter selvsagt er enda mer sliten klokken 22 etter å ha gjennomført en dag du har velsignet og som DU dermed har vurdert som noe hun kan håndtere. Hun er 16, og ikke i stand til å vurdere egen kapasitet, eller å justere egne følelser klokken 22. Kort sagt: dette handler ikke om middag. Det handler om dårlig rolleforståelse hos foreldrene. Anonymkode: 4952b...890 1
Gjest WhisperingWind Skrevet 9. desember 2021 #67 Skrevet 9. desember 2021 AnonymBruker skrev (På 7.12.2021 den 18.38): Hei. Jeg bor alene med min datter på 16 år. Som andre tenåringer er hun mye ute med venner og det hender derfor at hun ikke er hjemme før utpå kveldinga. Hvis jeg spør henne når hun kommer hjem så vet hun ikke. Vi lager ukeplaner for middag som jeg handler inn men, de dagene hun ikke er hjemme til middag så tar jeg meg bare noe enkelt, fordi jeg orker ikke styre så mye når det bare er for meg. Når min datter da kommer hjem, ofte mellom 20-22 på kvelden så er hun fly forbanna for at jeg ikke har laget middag. Jeg sier da at hun kan lage det selv, men hun mener at hun som barn har krav på at jeg lager middag til henne og mener at jeg kan lage det til vanlig middags tid, slik at hun kan varme opp da hun kommer hjem. Før pleide jeg å lage mat som hun kunne varme men, jeg gidder ikke lenger fordi hun ofte har spist hos andre og er ikke sulten, så da ender det opp i søppelet. Hva mener dere? er jeg urimelig fordi jeg mener at en 16 åring som ikke kommer hjem til middag kan lage middag selv? Anonymkode: 330cf...679 Du KASTER maten? Hvorfor i alle dager legger du ikke rester i kjøleskapet???
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2021 #68 Skrevet 9. desember 2021 Evig diskusjon? Dropp diskusjonen. Ikke lag mat. Man får komme til middagstid eller drite i det. Anonymkode: 1bba3...1db
Mooza Skrevet 9. desember 2021 #69 Skrevet 9. desember 2021 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Det positive: - hun har venner å henge med - hun kommer hjem Er ikke det det viktigste da? Hva med å gjøre det litt hyggelig å komme hjem? Ikke bare stå der å surmule med kalde fiskekaker og poteter. Jeg er så enig. Av og til vet ikke folk hvor godt de har det og hvor heldig de er. Har mor så mye å gjøre om kvelden at hun ikke har tid til å ha litt middag på lur til sin eneste (?) datter? Vi har som sagt 4 stykker, og selv om de er opptatt på ettermiddagen med noe, så blir jeg glad når de kommer hjem og bekymrer meg over om de får i seg mat. Hvor surt skal man lage verden? TS har denne datteren i få år til, så er hun borte. Tenn et lys og sett dere ned og spis sen middag sammen. 1
Patton Skrevet 9. desember 2021 #70 Skrevet 9. desember 2021 Hvorfor kommer ikke bare datteren hjem klokken 1700, og spiser middag? Så kan hun vaske opp, og gå til vennene sine etter det.
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2021 #71 Skrevet 9. desember 2021 1 hour ago, Mooza said: Jeg er så enig. Av og til vet ikke folk hvor godt de har det og hvor heldig de er. Har mor så mye å gjøre om kvelden at hun ikke har tid til å ha litt middag på lur til sin eneste (?) datter? Vi har som sagt 4 stykker, og selv om de er opptatt på ettermiddagen med noe, så blir jeg glad når de kommer hjem og bekymrer meg over om de får i seg mat. Hvor surt skal man lage verden? TS har denne datteren i få år til, så er hun borte. Tenn et lys og sett dere ned og spis sen middag sammen. Tror bare det er trådens tema som er typisk trollemagnet. De ekstra tøffe trollene fikk bare en halv potet til middag annenhver uke, hvis ikke rotten kom dem i forkjøpet, og måtte gå 27 km barbeint til skole i snøstorm og motvind året rundt. Pryl fikk de selvsagt både hjemme og i skolen. Trollene takler veldig dårlig alle disse nymotens påfunn med å behandle ungdommer humant, la dem ha iPad og kjøleskap på skolen, og (gjesp!) gi dem varm mat. Hvis TS hadde presentert seg selv som stemor derimot, hadde hun blitt slaktet for ikke å stå klar med treretters middag nårsomhelst det skulle passe stedatteren å komme hjem. Anonymkode: 6b0ca...a1b 1
Era Vulgaris Skrevet 9. desember 2021 #72 Skrevet 9. desember 2021 Da jeg hadde tenåringer hjemme, og de ikke alltid kom hjem til middag, lot jeg maten stå i kjøleskapet, også fikk de velge om de ville spise det da de kom hjem, eller lage seg noe lettvint. Restene spiste jeg eller en av dem dagen etter. Så enkelt kan man altså gjøre det, i stedet for å la slike tullete ting bli en konflikt. Forskjellen er kun at jeg laget middag til alle hver dag, uansett om jeg visste hvor mange av oss som skulle spise eller ei. Men så synes jeg middag er dagens beste måltid, og synes jeg fortjener skikkelig mat hver dag, selv om jeg spiser den alene. 1
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2021 #73 Skrevet 9. desember 2021 Elsker middag og spiste ordentlig middag nesten hver dag de 7 årene jeg bodde alene og var singel. Men da lagde jeg stort sett doble porsjoner slik at jeg ikke måtte lage ny middag hver dag. Rester holder seg fint i kjøleskapet i flere dager, så skjønner ikke hvorfor du skulle måtte kaste maten om hun ikke vil ha den samme dag. Når det er sagt så burde en 16-åring kunne ha ansvar for å lage middag til hele familien minst en dag i uka, og ikke forvente å komme hjem til ferdig mat hver dag uten å bidra selv. Anonymkode: 16a65...838 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå