litle_my Skrevet 7. desember 2021 #41 Skrevet 7. desember 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg tenker du kan be henne sende melding en halv time før hun kommer hjem, hvis hun vil ha mat. Så kan du varme noen rösti i ovnen og lage et speilegg til henne, eller noe tilsvarende simpelt. Det er utmerket hverdagsmat. Anonymkode: 6b0ca...a1b Så mor skal trippe rundt som en husholderske og være klar til å lage mat når som helst på kvelden til en person som er like gammel som mange som bor på hybel og må ordne seg mat selv hver dag? Denne jenta har tilbud om å få ferdig middag, men da må hun innfinne seg i middagstid. Om hun velger bort det, er det rimelig at hun må ordne seg selv. 10
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2021 #42 Skrevet 7. desember 2021 Har en 18 åring. Som i perioder knapt er hjemme på en til to mnd. Og spiser for det meste borte. Bla hos svigerforeldre. Plutselig er han mer hjemme i perioder. Og fra første dag, så klager han på at det ikke er middag til han om han kommer hjem feks kl 20:00. Har vel begynt å forstå det nå at jeg ikke lager ekstra mat, om han ikke sier fra, selv at han kommer hjem. Han lager noe godt selv da, og har vært god kokk fra 7 års alder. Selv om han er en ung voksen, så er det jo mye nytt når han endrer hverdagen slik, også forstår han ikke helt at vi tilpasser måltider iht uten han, når han aldri dukker opp, eller sier fra. Så hvis han klager på manglende middag, så spør jeg han om han da husket å sende melding om at han skulle ha. Ingen melding = ingen middag klar. Tenåringer syntes jeg generelt ofte er dårlige på å gi beskjeder. Så syntes dette er det minste de burde klare å få til. Har en unge litt yngre som er flink til å skrive hent meg. Men ingenting om hvor og når. Holder på fortsatt pc forklarer jeg ikke er synsk. Svarer ikke på meld når jeg spør heller. Og når det er 30 min reise vei, blir det jo endel å vente i kulden. Og det er jo selvfølgelig min skyld at jeg ikke vet hvor og når, selv om jeg ikke er synsk. Så da får ungen bare stå å fryse til det er lært, at tid og sted er viktigere enn hent meg Anonymkode: 4192a...c33 1
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2021 #43 Skrevet 7. desember 2021 AnonymBruker skrev (48 minutter siden): Ja, for det går jo ikke an å skrelle seg en gulrot eller ta seg en avocado til ostemsørbrødet.. Anonymkode: 30c6e...cab 1 gulrot er langt unna minstemålet på 500 gram grønnsaker om dagen. Anonymkode: e30e3...9eb 4
Snedig Skrevet 7. desember 2021 #44 Skrevet 7. desember 2021 Gjelder dette hver dag eller bare litt innimellom? Din datter kommer jo til å flytte ut engang, skal du da slutte å lage middag fordi det bare er deg? De aller fleste single der ute lager middag til seg selv hver dag. Utrolig merkelig tankegang at det ikke er vits å lage middag til en person. Ble litt på siden dette her, men jeg skjønner bare ikke denne motviljen mot å lage middag. 2
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2021 #45 Skrevet 8. desember 2021 4 hours ago, litle_my said: Så mor skal trippe rundt som en husholderske og være klar til å lage mat når som helst på kvelden til en person som er like gammel som mange som bor på hybel og må ordne seg mat selv hver dag? Denne jenta har tilbud om å få ferdig middag, men da må hun innfinne seg i middagstid. Om hun velger bort det, er det rimelig at hun må ordne seg selv. Ja, det tar fem minutter og hun er hjemme uansett. Ingen grunn til å eskalere dette til full krig. Anonymkode: 6b0ca...a1b 1
Gjest Blondie65 Skrevet 8. desember 2021 #46 Skrevet 8. desember 2021 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Hvorfor er det et problem? Man kan leve sunt uten å spise en typisk middag hver dag. Når hun sier at hun lager seg noe enkelt, så trenger ikke dette å være synonymt med brødskiver slik du ser ut til å anta. Anonymkode: 8172f...92c Du misforstår meg. Problemet er ikke at hun ikke spiser middag, men at det er i strid med datterens forventning - ingen middag eller "noe enkelt" = ingen mat klar til oppvarming for datteren når hun kommer hjem.
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2021 #47 Skrevet 8. desember 2021 Hvis 16-åringen vil ha middag så kan hun komme hjem til middagstid, hvis ikke er det brød og ost å finne. Anonymkode: b8d88...48b 1
galmamma Skrevet 8. desember 2021 #48 Skrevet 8. desember 2021 helt enig med deg. Ofte så orker jeg ikke å ordne middag til kun meg selv og spiser heller brødskive eller noe kjapt enkelt. Om vi blir flere ordner jeg middag. Hadde noen krevd at det skulle stå rester på bordet til enhver tid så hadde jeg ledd av de. Gir hun ikke beskjed om at hun skal ha middag, så får hun heller ikke middag tenker jeg 2
Nuttery Skrevet 8. desember 2021 #49 Skrevet 8. desember 2021 Snedig skrev (19 timer siden): Gjelder dette hver dag eller bare litt innimellom? Din datter kommer jo til å flytte ut engang, skal du da slutte å lage middag fordi det bare er deg? De aller fleste single der ute lager middag til seg selv hver dag. Utrolig merkelig tankegang at det ikke er vits å lage middag til en person. Ble litt på siden dette her, men jeg skjønner bare ikke denne motviljen mot å lage middag. Mener du dette? Jeg er singel, og det er også mesteparten av mine venner, og jeg vil si at ingen av oss lager "full middag" til bare seg selv mer enn maks 4 dager i uka. Andre dager blir det speilegg, toast, rask suppe e.l. 1
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2021 #50 Skrevet 8. desember 2021 AnonymBruker skrev (På 7.12.2021 den 18.38): Hei. Jeg bor alene med min datter på 16 år. Som andre tenåringer er hun mye ute med venner og det hender derfor at hun ikke er hjemme før utpå kveldinga. Hvis jeg spør henne når hun kommer hjem så vet hun ikke. Vi lager ukeplaner for middag som jeg handler inn men, de dagene hun ikke er hjemme til middag så tar jeg meg bare noe enkelt, fordi jeg orker ikke styre så mye når det bare er for meg. Når min datter da kommer hjem, ofte mellom 20-22 på kvelden så er hun fly forbanna for at jeg ikke har laget middag. Jeg sier da at hun kan lage det selv, men hun mener at hun som barn har krav på at jeg lager middag til henne og mener at jeg kan lage det til vanlig middags tid, slik at hun kan varme opp da hun kommer hjem. Før pleide jeg å lage mat som hun kunne varme men, jeg gidder ikke lenger fordi hun ofte har spist hos andre og er ikke sulten, så da ender det opp i søppelet. Hva mener dere? er jeg urimelig fordi jeg mener at en 16 åring som ikke kommer hjem til middag kan lage middag selv? Anonymkode: 330cf...679 Hvorfor tillater du at dette til stadighet blir en diskusjon? Sett ned foten og si at dette ikke er oppe til diskusjon. Du er den voksne her, du er forelderen. Anonymkode: aabf8...59d
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2021 #51 Skrevet 8. desember 2021 Synes det bare er trist å lese kommentarene her. Hadde aldri trodd at så mange synes det er greit at en 16 åring kommer hjem til brødmat om kveldene med beskjed om å lage maten selv. Hvor vanskelig er det å ha middag klar som kan varmes opp enten i kjøleskap eller fryser. Man ber da vel ingen lage sin egen middag klokka 10 på kvelden. Anonymkode: 85953...42f 1
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2021 #52 Skrevet 8. desember 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Synes det bare er trist å lese kommentarene her. Hadde aldri trodd at så mange synes det er greit at en 16 åring kommer hjem til brødmat om kveldene med beskjed om å lage maten selv. Hvor vanskelig er det å ha middag klar som kan varmes opp enten i kjøleskap eller fryser. Man ber da vel ingen lage sin egen middag klokka 10 på kvelden. Anonymkode: 85953...42f Jeg skulle til å skrive stikk motsatt kommentar. Jeg synes det er skremmende å se hvor mye mange her tilrettelegger for barna sine. Jenta det snakkes om her er 16 år gammel. Hun skal snart ut i verden helt på egenhånd, og folk synes det er urimelig både at hun skal ha nok respekt for andre mennesker til å si fra om hun kommer til å komme hjem eller ikke og å forvente at hun skal være i stand til å ordne seg noe ok til middag selv. Hvordan slik ungdom skal fungere som voksne, er for meg helt uforståelig. Anonymkode: 7128b...972 4
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2021 #53 Skrevet 8. desember 2021 AnonymBruker skrev (21 timer siden): 1 gulrot er langt unna minstemålet på 500 gram grønnsaker om dagen. Anonymkode: e30e3...9eb Serverer du barna dine en halv kilo grønnsaker hver til middag? Anonymkode: 7128b...972 1
Snedig Skrevet 8. desember 2021 #54 Skrevet 8. desember 2021 Nuttery skrev (1 time siden): Mener du dette? Jeg er singel, og det er også mesteparten av mine venner, og jeg vil si at ingen av oss lager "full middag" til bare seg selv mer enn maks 4 dager i uka. Andre dager blir det speilegg, toast, rask suppe e.l. Jeg aner ikke hva du legger i full middag, men alle aleneboende jeg kjenner lager middag hver dag eller spiser middagsrester fra kjøleskap/frysen. Nå bor ikke jeg alene lengre, men selv om jeg er alene en ettermiddag unner jeg meg jo et middagsmåltid. Men folk er forskjellige, var en lengre oppe her som likte bedre brødmåltid og det kan jeg overhodet ikke kjenne meg igjen i. Men at det er så stress å lage middag skjønner jeg ikke. Og jeg ser du nevner suppe, det ser jeg absolutt på som middag altså. 2
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2021 #55 Skrevet 8. desember 2021 Hva er grunnen til at en 16-åring ikke lager middag en dag eller to i uka? Og hvorfor kaster du mat om hun ikke kommer hjem? Dere kan forskyve middag til kl 20? Det virker som dere kommuniserer veldig dårlig. Anonymkode: ee05e...f15 1
Gjest Blondie65 Skrevet 9. desember 2021 #56 Skrevet 9. desember 2021 Nuttery skrev (14 timer siden): Mener du dette? Jeg er singel, og det er også mesteparten av mine venner, og jeg vil si at ingen av oss lager "full middag" til bare seg selv mer enn maks 4 dager i uka. Andre dager blir det speilegg, toast, rask suppe e.l. Jeg lager full middag til meg selv dersom jeg er hjemme. Jeg anser ikke speilegg eller toast for å være middag. Jeg legger til og med flid i at det skal være både variert og godt.
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2021 #57 Skrevet 9. desember 2021 Jeg var alene hjemme i høstferien og lagde middag til meg selv 0 av 5 dager…. Det å slippe å lage ordentlig middag var høydepunktet ved å være alene. Hadde jeg vært singel ville det ikke vært mye middag. Er jeg alene med ungene som er på farta hender det jeg lager middag til de, men ikke spiser det selv. Anonymkode: 91cef...010 1
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2021 #58 Skrevet 9. desember 2021 Ha middagsmat tilgjengelig i fryser eller ingredienser i kjøleskap til enkle middager. Hun må da klare å ordne mat selv. Jeg flyttet hjemmefra som 16-åring. Anonymkode: 26bff...580
Bacteria Skrevet 9. desember 2021 #59 Skrevet 9. desember 2021 Kjøp rimelige småretter du kan ha på lur i fryseren. Folkets fex, finnes i frysedisken på Bunnpris. Rimelige små porsjoner med asiatisk inspirert mat m ris som kan varmes opp i micro. Skjønner ts, har hatt samme problem selv. Satte jeg av mat til henne kunne du banne på at hun ikke dukket opp. Hvis jeg ikke hadde mat derimot var hun på plass og lurte på hvor maten var…
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2021 #60 Skrevet 9. desember 2021 Det positive: - hun har venner å henge med - hun kommer hjem Er ikke det det viktigste da? Hva med å gjøre det litt hyggelig å komme hjem? Ikke bare stå der å surmule med kalde fiskekaker og poteter. Anonymkode: bc8c7...06b 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå