Gå til innhold

Evig diskusjon med datteren min ang middag! Hjelp

Anbefalte innlegg

Gjest Blondie65
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Bruker ikke folk fryseren lenger? Hva med om du lager mat, fryser inn så kan hun ta ut og varme når hun trenger å spise? Hvis maten ikke blir spist samme dag så finnes det alltid ferdig mat i fryseren til andre dager. 

Anonymkode: 5132e...8be

Poenget er at TS ikke liker å lage middag som hun må spise alene. Hun foretrekker brødmat. Denne tenåringen bør lære seg at hvis hun vil ha "ordentlig middag" må hun begynne å kommunisere med sin mor slik at middag kan serveres og begge bli lykkelige. Det går ikke å fryse ned middag som ikke er laget fordi mor har tatt en brødskive.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi er flere i huset, så selv om en av ungdommene ikke møter opp til middag- så er det alltid noen her som møter og spiser middag. 

Jeg forstår at det blir litt mer "stusselig" når det bare er 2 stykker. Kanskje det er litt av problemet her? At mor savner å ha en datter å spise middag med?. Da er det i alle fall kjipt når man må stå å lage middag til seg selv.  Selv er jeg sååå lei av det middagsstyret. Alltid må ha middag klar, men jeg føler jo at det er min plikt at de får i seg mat, og jeg vet at de ikke er så flinke å spise på dagen., Desto viktigere å spise middag. 

Hadde vi bare vært to stykker så hadde jeg laget store porsjoner og fryst ned sånn at det alltid var middag til en sen 16 -åring. Hun er jo bare 16 år stakkars og trenger litt mat mens hun flyr rundt. 

hhaah...jeg er håpløs. "De stakkars ungene"..

• Liker 2
Skrevet

Ser noen kommenterer at hennes oppførsel er barnslig, og det er den kanskje også, men jeg ser på det mer som vanlig tenåringsopprør, en form for løsrivning, teste grenser, finne ut hvem en er. Jeg har to barn selv og jenta som er yngst er mye mer krevende enn sin storebror, mer kravstor, sur og kverulerende. Ingen av de får holde på som de vil, men samtidig har jeg stor forståelse for hvordan det er å være tenåring. Jeg husker det godt selv. 

Anonymkode: a57d8...be1

• Liker 2
Skrevet

Hun blir fly forbanna? 

Her er det nok ikke bare middag som er problemet. 

• Liker 2
Skrevet

Jeg forstår TS godt. Når man bor flere stk i en husholdning er det vanlig å ikke lage seg middag den dagen man er alene.

En 16 åring burde være voksen nok til å kunne si fra om hun kommer hjem til middag eller ikke, og bør fint kunne lage seg noen brødskiver/suppe/toast e.l når hun kommer hjem hvis hun ikke har spist. 

• Liker 6
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Hei. Jeg bor alene med min datter på 16 år. Som andre tenåringer er hun mye ute med venner og det hender derfor at hun ikke er hjemme før utpå kveldinga. Hvis jeg spør henne når hun kommer hjem så vet hun ikke. Vi lager ukeplaner for middag som jeg handler inn men, de dagene hun ikke er hjemme til middag så tar jeg meg bare noe enkelt, fordi jeg orker ikke styre så mye når det bare er for meg.

Når min datter da kommer hjem, ofte mellom 20-22 på kvelden så er hun fly forbanna for at jeg ikke har laget middag. Jeg sier da at hun kan lage det selv, men hun mener at hun som barn har krav på at jeg lager middag til henne og mener at jeg kan lage det til vanlig middags tid, slik at hun kan varme opp da hun kommer hjem.

Før pleide jeg å lage mat som hun kunne varme men, jeg gidder ikke lenger fordi hun ofte har spist hos andre og er ikke sulten, så da ender det opp i søppelet.  

Hva mener dere? er jeg urimelig fordi jeg mener at en 16 åring som ikke kommer hjem til middag kan lage middag selv? 

Anonymkode: 330cf...679

Jeg tenker du kan be henne sende melding en halv time før hun kommer hjem, hvis hun vil ha mat. Så kan du varme noen rösti i ovnen og lage et speilegg til henne, eller noe tilsvarende simpelt. Det er utmerket hverdagsmat. 

Anonymkode: 6b0ca...a1b

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du har 100 % rett. Hun er 16 år gammel, det skulle bare mangle at hun kunne ordne seg noe enkelt selv når hun kommer hjem. Det at hun sier at "hun som barn har krav på middag", sier en del om hennes holdninger. Hun trenger å lære litt om livet.

Anonymkode: 7128b...972

Enig. Hun har ikke krav på at du lager middag til henne, og særlig ikke på kvelden. Faktisk så kan dere ha en fast dag i uken der hun må lage middag til dere. 

Selvsagt skal hun ha tilgang på mat, men det har hun jo også. Om hun syns det er så slitsomt å lage seg mat på kvelden selv, får hun heller komme hjem til normal middagstid og spise middag sammen med deg, og heller dra ut igjen etter middag.

Anonymkode: 38ea1...898

• Liker 3
Skrevet

Fjordland er løsningen :) hvis hun kommer hjem så seint hverdag! Så for hun bare lage seg en brødskive.

Anonymkode: 382e2...aad

• Liker 1
Skrevet

Her er hun alltid hjemme til middag. Men er det enkelte dager eller helger hun ikke er hjemme, lager jeg alltid middag til meg selv.

Middagsrester kan vel varmes dagen etter til lunsj.

Anonymkode: ae3f3...dc9

Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Hei. Jeg bor alene med min datter på 16 år. Som andre tenåringer er hun mye ute med venner og det hender derfor at hun ikke er hjemme før utpå kveldinga. Hvis jeg spør henne når hun kommer hjem så vet hun ikke. Vi lager ukeplaner for middag som jeg handler inn men, de dagene hun ikke er hjemme til middag så tar jeg meg bare noe enkelt, fordi jeg orker ikke styre så mye når det bare er for meg.

Når min datter da kommer hjem, ofte mellom 20-22 på kvelden så er hun fly forbanna for at jeg ikke har laget middag. Jeg sier da at hun kan lage det selv, men hun mener at hun som barn har krav på at jeg lager middag til henne og mener at jeg kan lage det til vanlig middags tid, slik at hun kan varme opp da hun kommer hjem.

Før pleide jeg å lage mat som hun kunne varme men, jeg gidder ikke lenger fordi hun ofte har spist hos andre og er ikke sulten, så da ender det opp i søppelet.  

Hva mener dere? er jeg urimelig fordi jeg mener at en 16 åring som ikke kommer hjem til middag kan lage middag selv? 

Hvorfor må du kaste det hun ikke spiser? Kan du ikke legge det i fryseren eller spise det selv dagen etter?

Forøvrig syns jeg ikke du er urimelig nei. 

Anonymkode: 30c6e...cab

• Liker 3
Skrevet
46 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg tenker du kan be henne sende melding en halv time før hun kommer hjem, hvis hun vil ha mat. Så kan du varme noen rösti i ovnen og lage et speilegg til henne, eller noe tilsvarende simpelt. Det er utmerket hverdagsmat. 

Anonymkode: 6b0ca...a1b

Jenta er 16. Hun klarer vel å steke seg ett egg selv.

• Liker 7
Gjest kruspersilletaco
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Du er ikke urimelig. Si fra at det er ikke middag de dagene hun ikke sier fra at hun kommer hjem til middag. Hun får ordne noe selv om hun er sulten om kvelden 

Skrevet
SoWhat? skrev (1 time siden):

Hun blir fly forbanna? 

Her er det nok ikke bare middag som er problemet. 

Enig med deg. 

Anonymkode: 48de9...85d

Skrevet
1 hour ago, Blondie65 said:

Ja, jeg er enig i at ungdommen kan gi beskjed om når de kommer hjem innen et visst tidspunkt.

Men det virkelige problemet her er at mor ikke gidder lage middag med mindre hun skal spise sammen med tenåringen. Det er et valg jeg forstår, men som jeg aldri ville tatt selv. Uansett: den trassige tenåringen må få beskjed om at du ikke gidder å lage middag hvis du ikke vet om det er en eller to til middag. Da får hun ta seg akkurat den samme maten som moren har spist - brødskiver, og heller komme opp med konstruktive bidrag til løsning. Hun kan kreve mat, ikke middag.

Hvorfor er det et problem? Man kan leve sunt uten å spise en typisk middag hver dag. Når hun sier at hun lager seg noe enkelt, så trenger ikke dette å være synonymt med brødskiver slik du ser ut til å anta.

Anonymkode: 8172f...92c

• Liker 5
Skrevet

Brødskiver, ostesmørbrød, nudler, pølser, hamburger osv. Synes dere som foreslår dette virkelig at det er god mat for tenåringer i vekst? Det blir veldig lite grønnsaker med sånt til middag. Er det ikke bedre med linsesuppe, grønnsakssuppe, falafler, linsestuing, wok eller andre retter som dekker grønnsaksbehovet?
Bruk en dag sammen der man lager opp mat for hele uken, så er det bare å ta opp fra fryseren og varme. Det går kjemperaskt. Og bonusen er at man kan gjøre noe gøy sammen med barna. 

Anonymkode: e30e3...9eb

• Liker 5
Skrevet

Jeg lager middag til meg og 17 åringen. Kommer han hjem seint og har spist, setter jeg det i kjøleskapet. Han varmer opp dagen etter og jeg tar meg noe lettvint 

Anonymkode: d97d8...bdd

• Liker 2
Skrevet

Jeg forstår ikke problemet. Her i huset lager jeg middag som kan varmes i micro når barnet kommer hjem. Blir det ikke spist, blir det enten fryst eller restemat til dagen etterpå.
Fly forbanna er vel å ta i, men jeg forstår at det er stusselig om det sjelden er middag hjemme. 

Jeg har også til enhver tid liggende gryter og lapskaus, fryst ned i porsjoner i fryseren som enkelt kan varmes i micro. 
Ha wiener pølse med brød/lompe liggende. Fjordland osv.

Det er helt unødvendig bare å kunne servere brødmat, eller en sur beskjed om å lage sin egen middag så sent som åtte på kvelden når hun kommer hjem,

Anonymkode: 85953...42f

• Liker 2
Skrevet

Helt enig med deg, TS. Er alene med en jente på 11. Hun er ofte med venner etter skolen og om hun ikke er hjemme til rimelig middagstid, får hun noe enklere til kvelds. Jeg er også drittlei av å lage middag hver dag, så det er deilig å slippe de dagene jeg ikke må. Har forklart dette til henne - vil du ha middag, må du være hjemme før 17-18. Jeg står ikke på pinne for noen som ikke er hjemme.

Anonymkode: 83a67...0c8

• Liker 5
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Brødskiver, ostesmørbrød, nudler, pølser, hamburger osv. Synes dere som foreslår dette virkelig at det er god mat for tenåringer i vekst? Det blir veldig lite grønnsaker med sånt til middag. Er det ikke bedre med linsesuppe, grønnsakssuppe, falafler, linsestuing, wok eller andre retter som dekker grønnsaksbehovet?
Bruk en dag sammen der man lager opp mat for hele uken, så er det bare å ta opp fra fryseren og varme. Det går kjemperaskt. Og bonusen er at man kan gjøre noe gøy sammen med barna. 

Anonymkode: e30e3...9eb

Ja, for det går jo ikke an å skrelle seg en gulrot eller ta seg en avocado til ostemsørbrødet..

• Liker 6
Skrevet

Jeg hadde laget middag til antallet som var i familien + noe ekstra. De som ikke er der til middag får heller varme om Mayen senere når de er hjemme. Evt så kan man bruke det som lunsj neste dag, eller så kan maten fryses ned. 

Og hvis jeg hadde hatt en tenåring i hus, så hadde jeg sagt at tenåringen kunne lagd mat til familien 1-2 ganger i uka. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...