Gå til innhold

Evig diskusjon med datteren min ang middag! Hjelp

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Jeg bor alene med min datter på 16 år. Som andre tenåringer er hun mye ute med venner og det hender derfor at hun ikke er hjemme før utpå kveldinga. Hvis jeg spør henne når hun kommer hjem så vet hun ikke. Vi lager ukeplaner for middag som jeg handler inn men, de dagene hun ikke er hjemme til middag så tar jeg meg bare noe enkelt, fordi jeg orker ikke styre så mye når det bare er for meg.

Når min datter da kommer hjem, ofte mellom 20-22 på kvelden så er hun fly forbanna for at jeg ikke har laget middag. Jeg sier da at hun kan lage det selv, men hun mener at hun som barn har krav på at jeg lager middag til henne og mener at jeg kan lage det til vanlig middags tid, slik at hun kan varme opp da hun kommer hjem.

Før pleide jeg å lage mat som hun kunne varme men, jeg gidder ikke lenger fordi hun ofte har spist hos andre og er ikke sulten, så da ender det opp i søppelet.  

Hva mener dere? er jeg urimelig fordi jeg mener at en 16 åring som ikke kommer hjem til middag kan lage middag selv? 

Anonymkode: 330cf...679

• Liker 19
Videoannonse
Annonse
Skrevet

du gjør det helt riktig.

Jeg lager alltid middag kl 17 og da må alle komme hjem og spise, velger de og være ute ,så må de ta brødskiver eller middagsrester hvis det er mer igjen.

tvilligene på 14 er ofte ute den tiden, og av og til 9åring, snart 8 åring og 11 mnd gammel baby er alltid til middagen

Anonymkode: 4c727...d54

• Liker 42
Skrevet

Synes begge er litt teite her.. selvfølgelig kan 16 åring lage middag selv, og kn ikke kreve at du har gjort det. Men samtidig, npr du først lager middag kan du like godt lage til to. Har hun spist så er det ikke værre enn å ta det dagen etter

• Liker 16
Skrevet

Om hun ikke kan si ifra dersom hun spiser hos andre gjennom en enkel sms så kan hun lage seg et ostesmørbrød når hun kommer hjem. 

Anonymkode: 1f2e5...ee4

• Liker 33
Skrevet

Hvorfor i all verden hiver du middagen i søppelet? Er vel bare å spise den dagen etter?

• Liker 45
Skrevet (endret)

Er det slik det er nå? 

Da jeg var ungdom fikk jeg beskjed om at om jeg ikke var hjemme til middag 16.30 kunne jeg bare sulte. 

Og hadde jeg forsøkt meg på "fly forbanna" hadde jeg fått husarrest tilbake. 

Hvorfor lar du ei snart voksen dame herse med deg TS? 

Endret av Rooosa
Skrevet

Du må lære deg å sette grenser for jenta.

Det er middag kl 17. Hvis ikke du er hjemme da, må du fikse deg mat selv. Du lager selvsagt middag for to.

Anonymkode: 74d98...397

• Liker 18
Skrevet

Synes det er drøyt å kaste middag i søpla. Lager jeg middag og det blir rester får den som ikke er hjemme mat når den kommer hjem- om det er meg, mannen min eller en av ungene. Idag var 3 av 4 sultne mens en av på trening så nå er en porsjon lagt av til hun kommer hjem.  Synes det er greit å ha rester så det ikke må lages middag til alle hver dag, selv synes jeg ofte brødmat er bedre enn middag. Lager aldri kun middag til meg selv.

Anonymkode: 91cef...010

• Liker 6
Skrevet

Sorry, men hun oppfører seg som en drittunge. Hun er 16 og bør være i stand til å lage mat selv.
Vi lagde oss enkle måltider selv. Slik som nudler, pasta av alle slag, toast, pølse i brød, hamburger etc. Altså enkle og sjappe middager vi lagde selv fra barneskolen av. Dersom vi skulle ha fancy middag og "skikkelig" middag så måtte vi se til å være hjemme til middag. Middag var klokken 5, hver dag. Var vi ikke hjemme så måtte vi lage noe selv eller varm opp. 

Vi hadde alltid noe i skapet som vi kunne ta av, noe varmmat og brødmat var så klart alltid tilgjengelig. Vi fikk ikke bare gå å velge selv, siden mamma planla innkjøp etter middagsideer. Var det pølser på tilbud, så fikk vi ta fritt fordi hun kjøpte inn ekstra. Var det hamburger på tilbud, så fikk vi ta fritt. Vi fikk beskjed om hva vi kunne ta av, det var ikke bare å gå ta. For den gang så var det ikke snakk om å handle hver dag, men stor handling en gang i uken. 

Anonymkode: 93e64...de0

• Liker 7
Skrevet

Dette var problemstilling når jeg var tenåring og bodde hjemme også. Løsningen ble at jeg måtte sende sms innen kl 20 om jeg skulle ha mat, da satt mamma ferdiglagd mat til meg i kjøleskapet som jeg kunne varme opp når hun hadde lagt seg og jeg kom hjem. Hvis jeg ikke hadde sendt sms var det ikke noe mat å få, og hvis jeg kjente senere enn kl 20 at jeg var sulten allikevel så måtte jeg kjøpe med meg en pakke kjeks eller pølse på bensinstasjonen. Jeg syns det var rettferdig og skjønner nå i ettertid at det i det heletatt er veldig snilt gjort og generøst å lage mat som jeg kan hente i kjøleskapet! Takk mamma ❤️ skjønner godt at det ikke var aktuelt å stå å lage mat til meg sent på kveld, mødre har også sitt liv og skal få se på kveldsnytt og lese bok og være seg selv og ikke bare stå på pinne for barna. 

Jeg pleide noen ganger å ordne meg et lite matlager på rommet mitt, dvs lagde sandwich før jeg dro ut og hadde i plastfolie på rommet som backup hvis jeg glemte å si fra om kveldsmat 

Anonymkode: b51c3...745

• Liker 7
Skrevet

Du har 100 % rett. Hun er 16 år gammel, det skulle bare mangle at hun kunne ordne seg noe enkelt selv når hun kommer hjem. Det at hun sier at "hun som barn har krav på middag", sier en del om hennes holdninger. Hun trenger å lære litt om livet.

Anonymkode: 7128b...972

• Liker 17
Skrevet

Eldstemann er 14, jeg kommer ikke forvente at han er hjemme i normal middagstid når han trener 4 dager i uka, og jeg kommer ikke til å forvente at han lager middag med masse ingredienser når han kommer hjem når han blir 16 om vi har spist når han er ute. 

• Liker 2
Skrevet

Hva om dere to lager middag sammen og gjør det til en hyggelig aktivitet? Lag dobbel porsjon så kan dere fryse ned i porsjonspakker som hun kan spise til kvelds. 

Anonymkode: e30e3...9eb

• Liker 2
Skrevet
Milky skrev (9 minutter siden):

Synes begge er litt teite her.. selvfølgelig kan 16 åring lage middag selv, og kn ikke kreve at du har gjort det. Men samtidig, npr du først lager middag kan du like godt lage til to. Har hun spist så er det ikke værre enn å ta det dagen etter

Sånn jeg leser ts er vel poenget at hun ikke gidder å lage noe ordentlig middag hvis det bare er hun som er der og ikke vet om dattera(som tydeligvis ikke gir beskjed) skal spise seinere eller ikke. Hadde jeg bare vært meg som skulle spise kunne jeg lett bare stekt meg et par egg eller noe sånt og det er ikke noe man lager til to for å ta vare på..

Ts: hvis du er hjemme fra jobb kl 16: Kan du ikke avtale med henne at hvis hun ikke kommer hjem må hun sende sms senest kl 16 og si fra om hun skal ha middag eller ikke? Hvis hun sier hun skal ha, men spiser noe annet og kommer hjem og er mett sper du på litt slik at det rekker til to og spiser restene dagen etter (hvis hun er hjemme selvfølgelig. Er hun borte spiser du restene og hun må evt ordne seg selv)

Anonymkode: 4f622...cff

• Liker 9
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Eldstemann er 14, jeg kommer ikke forvente at han er hjemme i normal middagstid når han trener 4 dager i uka, og jeg kommer ikke til å forvente at han lager middag med masse ingredienser når han kommer hjem når han blir 16 om vi har spist når han er ute. 

Men det er jo forskjell på en 16-åring som ikke kan spise med familien fordi hen er ute på trening eller annen aktivitet og vil ha middag hjemme etterpå, og en 16-åring som er ute med venner og ofte har spist hos andre og ts aldri vet om maten blir spist. 
Det er også forskjell på om man er en hel familie så man uansett lager ordentlig middag eller om man er to slik at man kan gjøre det litt lettvint om man bare skal lage til seg selv. 

Anonymkode: 4f622...cff

• Liker 18
Skrevet

16-åring her også. Hvis hun ikke er hjemme på ettermiddagen og kommer sent hjem lager jeg meg bare noen brødskiver. Når hun kommer hjem lager hun seg speilegg/bacon, eggerøre, steker noen pølsebiter eller lignende. Alltid egg etc i kjølekapet. 
Hun lager selvfølgelig maten selv og rydder etter seg. Skal jo på hybel om ikke lenge så fint at hun er i gang med å klare seg litt selv. 

I helgene har vi alltid middag som jeg lager sammen.

Anonymkode: b7b0f...92c

• Liker 6
Skrevet

Jeg tenker det er greit å kommunisere om dere skal spise sammen i alle fall noen dager i uken og finne et kl.slett som passer begge, f.eks kl 18. Så kan du lage mer middag et par dager i uken, som hun kan varme opp igjen dagen etterpå. Ingen grunn til å kaste mat som ikke blir spise samme dag, den holder seg fint i kjøleskapet 1-3 dager alt etter hva det er. Et annet alternativ er å lage opp mat til å ha i fryseren (gryterett, lapskaus, supper f.eks) som hun kan varme når hun kommer om kvelden, eller kjøpe noe enkelt som kan varmes i mikroen (pølsegryten til rema er fin sånn). Ellers er jo toast kjapt å lage på kvelden. 

Anonymkode: 8b55a...9c7

Gjest Blondie65
Skrevet

Ja, jeg er enig i at ungdommen kan gi beskjed om når de kommer hjem innen et visst tidspunkt.

Men det virkelige problemet her er at mor ikke gidder lage middag med mindre hun skal spise sammen med tenåringen. Det er et valg jeg forstår, men som jeg aldri ville tatt selv. Uansett: den trassige tenåringen må få beskjed om at du ikke gidder å lage middag hvis du ikke vet om det er en eller to til middag. Da får hun ta seg akkurat den samme maten som moren har spist - brødskiver, og heller komme opp med konstruktive bidrag til løsning. Hun kan kreve mat, ikke middag.

Skrevet

Dere er vel like vrange begge to. 

Anonymkode: ee05e...f15

• Liker 1
Skrevet

Bruker ikke folk fryseren lenger? Hva med om du lager mat, fryser inn så kan hun ta ut og varme når hun trenger å spise? Hvis maten ikke blir spist samme dag så finnes det alltid ferdig mat i fryseren til andre dager. 

Anonymkode: 5132e...8be

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...