Gå til innhold

Hvorfor spør ingen om den reelle kapasiteten på sykehusene?

Fremhevede innlegg

Skrevet
LisbethBerg skrev (10 minutter siden):

Virker som mange svarer uten å lese kronikken: De ulike Helse- regionene har selv sendt ut rapporter som hevder at de kan håndtere et langt større antall pasienter enn det vi har idag. Så hvorfor stenges det? Lyver de?

Godt spørsmål. Jeg vet at deler av Helse Vest lyver. De har ikke engang kapasitet til å styre legene til å ta smittevern, har måttet improvisere mange viktige funksjoner, og har derfor hatt utbrudd.

Umiddelbart fremstår det som grov kompetansesvikt på sykehuset, men jeg tendenserer til å tro de gjør så bra de fysisk kan, og rapporterer makskapasitet i konflikt med risiko under forståelsen at dette ikke er veldig dødelig og i tråd med dagens nasjonale helseetikk.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

På et sykehus vet jeg at en egen heis og en avdeling var satt av til coronasyke. Der lå det knapt en eneste coronasyk pasient inne når vi lå der, på en annen avdeling. Der var det vel satt av for sikkerhetsskyld.

• Liker 2
Skrevet
3 hours ago, Atheena said:

Det har vært veldig vanskelig å øke intensivkapasiteten. Det er et sammensatt stort problem som ikke kan løses fort. 

Utdannelsen er på 1,5 år hvis løpet ikke inneholder Mastergrad. Halve studietiden består av praksis. Her kommer det store problemet og det er at det er ikke mulig å opprette flere praksisplasser. En intensivsykepleier kan ikke midt i en pandemi ha ansvar for masse studenter i tillegg. Man kan ha et vist antall med studenter samtidig inne på en slik avdeling, så hvis man vanligvis tar imot 10 stykker har man ikke flere intensivsenge og ansatte enn at man må ta vare på de studentene som kommer. Intensivavdelingen har selv sagt at de underveis i pandemien ikke har hatt ressurser til å kunne ta imot flere enn de allerede har i praksis fordi de står i en krevende arbeidssituasjon. I den andre enden har man stor lekkasje ut av yrket. Samtidig benyttet man seg tidligere i svært stor grad av vikarer fra nordiske land. Disse har vi for det meste mistet. 

Det har vært satt inn tiltak for å gjøre vanlige sykepleiere kompetente i intermediær overvåkning, men disse er fremdeles ikke intensivsykepleiere. Det er en kompleks utdanning og når de er ferdig på studie som tar 1,5 år så trenger de 6 mnd opplæring i tillegg etterpå. Det er ikke hvermansen som kan gjøre dette. Det krever kompetanse og det er ikke noe man bare lærer over natten. Det er ikke som å lære seg kassaapparatet på Kiwi. 

For å bemanne de mest komplekse pasientene som står på ECKMO behandling må det til enhver tid være 2-3 intensivsykepleier pluss perfusjonist for å håndtere maskinen og alt rundt. Vanlige sykepleiere med intermediærkompetanse kan selvfølgelig hjelpe til på intensiv og ha de letteste pasientene, men det krever også en kompetanse du ikke bare tilegner deg over natten. 

Så jeg tror regjeringen faktisk her har gjort hva de kan og forhåpentligvis vil det på sikt bli mye bedre. 

Selvfølgelig kunne de gjort mer. Om de hadde betalt nok, kunne man sikkert lokka noen av de som forsvinner fra yrket tilbake i undervisningsstillinger og så lært opp flere/økt antall praksisplasser. Så hadde man hvertfall hatt kortere tid igjen til man hadde flere utdanna intensivsykepleiere.

• Liker 3
Skrevet
Kågebruker skrev (3 timer siden):

Samtidig så er det jo den forrige regjeringen som har ansvaret for kapasiteten. 

Nei, kapasiteten på sykehusene har gått nedover i mange år. 

• Liker 6
Skrevet
sommermor skrev (2 timer siden):

På et sykehus vet jeg at en egen heis og en avdeling var satt av til coronasyke. Der lå det knapt en eneste coronasyk pasient inne når vi lå der, på en annen avdeling. Der var det vel satt av for sikkerhetsskyld.

Hørtes ut som der jeg jobber.

• Liker 3
Gjest Atheena
Skrevet
Solaire skrev (6 timer siden):

Jeg er så enig. Det fremstår umulig for folk å forstå kompetansen som spesialsykepleierne innen intensiv/anestesi/operasjon innehar.

Men anestesisykepleiere har ikke respiratorkompetanse. På operasjonsstuer er det ventilatorer, ikke respiratorer. Det blir litt som å sammenligne en brødrister (ventilator) med en stekeovn (respirator). Men jeg er enig med deg,  anestesisykepleiere er naturligvis langt mer egnet for overvåking av medisinske pasienter enn f eks operasjonssykepleiere, som er spesialister innen kirurgi og som aldri har hatt samme pasient i mer enn max 10 timer.

Begge disse spesialiseringene er uansett halvannet år unna en spesialisering innen intensivsykepleie. Og sykepleierlekkasjen ut av det offentlige er enorm. Så lenge man har enorm arbeidsbelastning uten påvirkningskraft på egne vakter, og såpass dårlige vilkår, så vil det ikke hjelpe uansett hvor mange flere utdanningsstillinger som opprettes. 

Regjeringer har funnet 1 milliard å legge på bordet i krisepakke i dag. Sammen med alle de andre milliardene så langt kunne de trengt en brøkdel for 13 år siden for å øke kapasiteten på intensiv. Etter svineinfluensaen ble de gjort godt kjent med hvor dårlig kapasiteten var. I OUS har det blitt strøket operasjoner daglig i mange år fordi man ikke har intensivplass til pasienten etter operasjon og dette var lenge før corona. 

Samtidig som medisinen går fremover blir pasientbehandlingen mer avansert og fører til økte liggedøgn på intensiv. Pasienter man tidligere ikke kunne satse på kan man nå behandle. Det er svært mange faktorer som gjør at vi er i manko på plasser. 

Gjest Atheena
Skrevet
gjest:) skrev (3 timer siden):

Selvfølgelig kunne de gjort mer. Om de hadde betalt nok, kunne man sikkert lokka noen av de som forsvinner fra yrket tilbake i undervisningsstillinger og så lært opp flere/økt antall praksisplasser. Så hadde man hvertfall hatt kortere tid igjen til man hadde flere utdanna intensivsykepleiere.

De kunne helt klart reddet inn noen hvis de betalte de godt nok. 

Når det kommer til å øke praksisplasser så peker du på flaskehalsen. Du kan ikke ha en skokk med studenter samtidig på intensiv. Hvis man har 10 sengeplasser kan du ikke ha 30 studenter. Husk at pasientene på intensiv trenger ro. Du kan ikke ha en gjeng med folk som skal stå rundt samme pasient å lære. Intensivpasienten er svært sårbar og blottstilt. Som student må du følge en intensivsykepleier og få gjøre mest mulig selv for å lære. 

Skrevet

Jeg har vært pårørende til noen på intensiven. Samtlige der var godt voksne folk med mange års erfaring, men noen få nyutdannede som jeg opplevde trengte mye hjelp og veiledning fra de erfarne. Det der yrket er det lang læringskurve på tror jeg og de som driver med det er helt unike mennesker. Jeg gråt og takket dem etter oppholdet der, kunne ikke betegne dem som noe annet enn engler. Det er ikke "bare" å masseutdanne folk i de stillingene. Mange takler det nok ikke like bra og trenger mye tid for å bli trygge. Jeg tror det må være et av de mest belastende yrkene du kan ha og de fortjener all heder og ære for det de gjør. Man må være inne på disse avdelingene for å forstå det. . Det er helt rått. Ikke mange jeg har så stor respekt for som intensivsykepleiere. 

• Liker 8
Gjest Atheena
Skrevet
LisbethBerg skrev (5 timer siden):

Virker som mange svarer uten å lese kronikken: De ulike Helse- regionene har selv sendt ut rapporter som hevder at de kan håndtere et langt større antall pasienter enn det vi har idag. Så hvorfor stenges det? Lyver de? Eller krisemaksimerer de på toppen? 

Det er forståelig at de som selv jobber innen helse verdsetter sine posisjoner, men i en krise ville man selvsagt hatt god hjelp av mange med kortere utdanning enn 1,5 år påbygg. Mange sykepleiere ble opplært i mars ifjor - hvorfor benyttes de ikke? Dette er erfarne sykepleiere som har jobbet i mange år og selvsagt kunne bistått med videre opplæring innen intensiv.  Det fremstilles som om intensivsykepleiere er hjernekirurger eller rakettforskere - med all respekt, det er de ikke. 

Men misforstå meg rett: dette er i krisesituasjon. På sikt må selvsagt beredskapen opp, og lønningene bør heves. 

Det du skriver her vitner om at du rett og slett ikke har peiling. 

Intensivsykepleiere har en spisskompetanse man ikke tilegner seg over natta. Sånn er det bare. Selv en hjernekirurg ville slitt med å håndtere en intensivpasient rett og slett fordi disse yrkesgruppene har helt forskjellige kompetanse. Man kunne kanskje kuttet intensivutdannrlsen til beinet, men hvis jeg blir fryktelig dårlig en dag så ønsker jeg meg en kompetent intensivsykepleier. Etter endt studie har de i tillegg 6 mnd opplæring. Så det sier seg selv at dette ikke er noe du kan få et lynkurs i. 

Jeg er ikke intensivsykepleier selv, men jeg har jobbet på en krevende intermediæravdeling hvor vi ofte fikk flyttet ut intensivpasienter fordi de ikke hadde plass på intensiv og prøvde å få operasjonsprogrammet til å gå. De 2 første årene jeg jobbet der gruet jeg meg ofte til jobb fordi det var så krevende og kompleks overvåkning. Jeg var livredd for å overse noe eller gjøre feil som kunne skade pasienten. Det er et yrke du skal være ydmyk i og du blir aldri utlært 

Skrevet
Atheena skrev (26 minutter siden):

De kunne helt klart reddet inn noen hvis de betalte de godt nok. 

Når det kommer til å øke praksisplasser så peker du på flaskehalsen. Du kan ikke ha en skokk med studenter samtidig på intensiv. Hvis man har 10 sengeplasser kan du ikke ha 30 studenter. Husk at pasientene på intensiv trenger ro. Du kan ikke ha en gjeng med folk som skal stå rundt samme pasient å lære. Intensivpasienten er svært sårbar og blottstilt. Som student må du følge en intensivsykepleier og få gjøre mest mulig selv for å lære. 

Men hvis de kunne hatt en skokk med intensivspl-studenter, så må de jo komme fra et sted. Med den sykepleiermangelen vi har, og som bare blir verre, så vil andre deler av helsevesenet få færre sykepleiere. Så lenge sykepleiere ikke blir i yrket så nytter det ikke at det utdannes så så mange. 

Jeg tror at den virkelige krisen ikke har kommet enda. Dette er bare en smakebit på hvordan helsevesenet kan bli med den kommende eldrebølgen. De kommer ikke så ofte på intensiv, men vi lever lengre og lengre med mer komplekse og sammensatte sykdomsbilder som krever spesialistkompetanse. 

• Liker 1
Gjest Solaire
Skrevet (endret)
Møkkalei skrev (5 timer siden):

Jeg har vært pårørende til noen på intensiven. Samtlige der var godt voksne folk med mange års erfaring, men noen få nyutdannede som jeg opplevde trengte mye hjelp og veiledning fra de erfarne. Det der yrket er det lang læringskurve på tror jeg og de som driver med det er helt unike mennesker. Jeg gråt og takket dem etter oppholdet der, kunne ikke betegne dem som noe annet enn engler. Det er ikke "bare" å masseutdanne folk i de stillingene. Mange takler det nok ikke like bra og trenger mye tid for å bli trygge. Jeg tror det må være et av de mest belastende yrkene du kan ha og de fortjener all heder og ære for det de gjør. Man må være inne på disse avdelingene for å forstå det. . Det er helt rått. Ikke mange jeg har så stor respekt for som intensivsykepleiere. 

Du finner tilsvarende hos sykepleierspesialiseringene innen operasjon og anestesi. Det er gode grunner til at dette er høyteknologiske videreutdanninger på 18 mnd og at man fra før av må ha både bachelor og 2 års relevant yrkespraksis før man får starte på spesialiseringen. Jeg blir helt matt når ola nordmann tror det bare er å kjøpe inn et par ekstra senger og så vipps - har man et par intensivplasser til. Eller at regjeringen tror det "bare" er å doble intensivkapasiteten i løpet av et par måneder. Som @Atheenaskriver så belaget man seg allerede i 2010 på innleie av utenlandske vikarer og massiv overtidovertidsbruk for å få ansattkabalen til å gå opp.

Man kan ikke bare trylle disse erfarne folka med 6,5 års høyere utdanning (inkl 2 års obligatorisk yrkeserfaring før spesialisering) opp fra en magisk flosshatt. Og så lenge dette er spesialiseringer hvor man går rundt med elendige arbeidsvilkår og følelsen av å være legobrikker i oppsvulmede og ineffektive helseforetak, så vil man naturligvis blø ut like mange fra yrket hvert eneste år som man utdanner nye.

Endret av Solaire
Skrevet
Example skrev (12 timer siden):

Hvorfor innføres det tiltak om man ikke gjør noe med hovedproblemet, som er kapasiteten?

Fordi det ødelegger for agendaen som er å få tvunget frem privatisering i helsevesenet. 

• Liker 4
Skrevet
Solaire skrev (30 minutter siden):

Du finner tilsvarende hos sykepleierspesialiseringene innen operasjon og anestesi. Det er gode grunner til at dette er høyteknologiske videreutdanninger på 18 mnd og at man fra før av må ha både bachelor og 2 års relevant yrkespraksis før man får starte på spesialiseringen. Jeg blir helt matt når ola nordmann tror det bare er å kjøpe inn et par ekstra senger og så vipps - har man et par intensivplasser til. Eller at regjeringen tror det "bare" er å doble intensivkapasiteten i løpet av et par måneder. Som @Atheenaskriver så belaget man seg allerede i 2010 på innleie av utenlandske vikarer og massiv overtidovertidsbruk for å få ansattkabalen til å gå opp.

Man kan ikke bare trylle disse erfarne folka med 6,5 års høyere utdanning (inkl 2 års obligatorisk yrkeserfaring før spesialisering) opp fra en magisk flosshatt. Og så lenge dette er spesialiseringer hvor man går rundt med elendige arbeidsvilkår og følelsen av å være legobrikker i oppsvulmede og ineffektive helseforetak, så vil man naturligvis blø ut like mange fra yrket hvert eneste år som man utdanner nye.

Dog kan vi forvente at man under en pandemi gjør det man kan. Nå har de hatt snart to år på seg. I praksis kunne man hatt utdannet eksisterende sykepleiere til intensivsykepleie på denne iden, men har åpenbart ikke jort det i større rad enn normalt.

Man ba om tid, men har ikke brukt den. Derfor senger i ned nok en gang.

Da er det ironisk ar de samme menneskene som har ansvaret nok en gang stenger Norge ned. Det er åpenbart at det trengs skifter på toppen. Guldvåg burde vært ferdig for lenge siden, men fremdeles får han diktere nye nedstengninger. Det er rimelig elendig håndtering. Han har åpenbart ikke tenkt til å ta ansvar selv, og her bør Kjerkhol gjøre jobben og finne en ny helsedirektør.

• Liker 4
Skrevet

Disse spørsmålene ble stilt på gårsdagens Debatten. Jeg ble flau av svarene de ansvarlige kom med: for det var ingen svar. Helseministeren sa bare at de gjorde som Helsedirektoratet og FHI anbefalte (kan dog forsvares noe med kort tid i regjering). Guldvog: der var det mye stotring og lite klare svar. Når du etter to år med pandemi, ikke kan stå og forklare hva du har gjort - han innrømmer at det er null endring i antall intensivplasser! Det er så flaut at jeg ikke har ord. Han kan ikke svare hvor smertegrensen går? Han kan ikke svare for hvorfor de lar det gå utover 5,4 millioner mennesker istedet for å øke kapasiteten som helseregionene påstår de har? 

Endelig var det leger på Debatten som kritiserte at vi etter to år fremdeles bare surrer og skylder på manglende kunnskap. En påpekte et åpenbart fakta: når sykepleiere ikke kan gå på jobb med snufs i nesen, da blir sykefraværet enormt. Selvfølgelig tærer dette på alle. Nå MÅ folket få mer forutsigbarhet, dette begynner å bli for dumt, eller tettere sagt: dette har vært for dumt alt for lenge nå. 

• Liker 10
Skrevet
Atheena skrev (6 timer siden):

Intensivsykepleiere har en spisskompetanse man ikke tilegner seg over natta. Sånn er det bare. Selv en hjernekirurg ville slitt med å håndtere en intensivpasient rett og slett fordi disse yrkesgruppene har helt forskjellige kompetanse. Man kunne kanskje kuttet intensivutdannrlsen til beinet, men hvis jeg blir fryktelig dårlig en dag så ønsker jeg meg en kompetent intensivsykepleier. Etter endt studie har de i tillegg 6 mnd opplæring. Så det sier seg selv at dette ikke er noe du kan få et lynkurs i. 

Jeg er ikke intensivsykepleier selv, men jeg har jobbet på en krevende intermediæravdeling hvor vi ofte fikk flyttet ut intensivpasienter fordi de ikke hadde plass på intensiv og prøvde å få operasjonsprogrammet til å gå. De 2 første årene jeg jobbet der gruet jeg meg ofte til jobb fordi det var så krevende og kompleks overvåkning. Jeg var livredd for å overse noe eller gjøre feil som kunne skade pasienten. Det er et yrke du skal være ydmyk i og du blir aldri utlært 

Det er litt vanskelig å se hva ved innlegget du siterer du reagerer sånn på. Jeg tror ikke noen mener en ikke ønsker så kompetent personell som mulig om en blir "fryktelig dårlig", men det som påpekes er vel bare at en i en krisesituasjon der en prøver å håndtere en spesifikk sykdom bør kunne avlaste med personell trent spesifikt for å håndtere denne. 

• Liker 2
Skrevet
Atheena skrev (7 timer siden):

Det finnes pandemiplaner der det er planlagt at vanlige sykepleiere går inn i team med intensivsykepleiere. Helsevesenet har selv konkludert, i de samme planene, at dette gir forsvarlig drift.

Det meste intensivsykepleiere gjør kan gjøres av en vanlig sykepleier med litt ekstra opplæring. Noe krever derimot langt mer kunnskap. Ved å fordele arbeidsoppgaver mer effektivt kan man skalere opp kapasitet med 4-500% over f.eks. en vintersesong. 

Problemet her er at helsedirektoratet og de ansatte nekter å implementere slike planer. De vil heller pålegge Norges 5 millioner innbyggere strenge tiltak. Årsaken er visstnok at de er litt slitne..

• Liker 6
Gjest theTitanic
Skrevet
Atheena skrev (13 timer siden):

Det har vært veldig vanskelig å øke intensivkapasiteten. Det er et sammensatt stort problem som ikke kan løses fort. 

Utdannelsen er på 1,5 år hvis løpet ikke inneholder Mastergrad. Halve studietiden består av praksis. Her kommer det store problemet og det er at det er ikke mulig å opprette flere praksisplasser. En intensivsykepleier kan ikke midt i en pandemi ha ansvar for masse studenter i tillegg. Man kan ha et vist antall med studenter samtidig inne på en slik avdeling, så hvis man vanligvis tar imot 10 stykker har man ikke flere intensivsenge og ansatte enn at man må ta vare på de studentene som kommer. Intensivavdelingen har selv sagt at de underveis i pandemien ikke har hatt ressurser til å kunne ta imot flere enn de allerede har i praksis fordi de står i en krevende arbeidssituasjon. I den andre enden har man stor lekkasje ut av yrket. Samtidig benyttet man seg tidligere i svært stor grad av vikarer fra nordiske land. Disse har vi for det meste mistet. 

Det har vært satt inn tiltak for å gjøre vanlige sykepleiere kompetente i intermediær overvåkning, men disse er fremdeles ikke intensivsykepleiere. Det er en kompleks utdanning og når de er ferdig på studie som tar 1,5 år så trenger de 6 mnd opplæring i tillegg etterpå. Det er ikke hvermansen som kan gjøre dette. Det krever kompetanse og det er ikke noe man bare lærer over natten. Det er ikke som å lære seg kassaapparatet på Kiwi. 

For å bemanne de mest komplekse pasientene som står på ECKMO behandling må det til enhver tid være 2-3 intensivsykepleier pluss perfusjonist for å håndtere maskinen og alt rundt. Vanlige sykepleiere med intermediærkompetanse kan selvfølgelig hjelpe til på intensiv og ha de letteste pasientene, men det krever også en kompetanse du ikke bare tilegner deg over natten. 

Så jeg tror regjeringen faktisk her har gjort hva de kan og forhåpentligvis vil det på sikt bli mye bedre. 

Jeg tror faktisk ikke de har gjort hva de kan. Hver eneste vinter er intensivavd full. Feks ahus sine 10 plasser. På et vanlig år. Nå er det VG oppslag om krise fordi det er 18 intensivpasienter der. Der er bare 8 mer enn vanlig det. På andre året i en pandemi. 8. Sykehusets områdedekning er stort.   Hver eneste ferie er sykehus underbemannet. I normalår. Og også i hver eneste helg.  Hver eneste gang det kommer på noe ekstra så må noe annet bli utsatt. I et normalår. Og ofte varsler leger om dette kun for å bli overhørt. Alle vet hvordan det er, fra topp til bunn, men ingen blir hørt. På tide noen kommer til orde og stiller vesentlige spørsmål som : Hva har faktisk blitt gjort? Hva har blitt lært av å kun ha ressurser på smertegrensen? Fortsetter det der når pandemien er over? Eller skal vi feire og juble når pandemien er over og ha på skylapper for at ingenting er lært og ingenting endret? I beregningen som lå i VG om hva den reelle kapasiteten er og hva som må utsettes ved x antall koronapasienter vitner om at ingenting er gjort. 

300 av nesten 6 millioner er faktisk  ikke mange. 

Skrevet
Atheena skrev (8 timer siden):

Vet ikke hvorfor sykepleiere går helt i vranglås når disse spørsmålene stilles. Selvfølgelig er det mye som intensivsykepleiere gjør som andre sykepleiere kunne gjort med opplæring.
Det store spørsmålet er hvorfor disse tiltakene ikke settes i verk? Vi har mennesker som mister jobben sin fordi norske helsemyndigheter nekter å se på alternative løsninger. Det er skammelig at det ikke er en bredere debatt om dette er rett linje å ha? Det har gått to år, dette kan rett og slett ikke fortsette lenger. 

• Liker 3
Gjest Atheena
Skrevet
Example skrev (3 timer siden):

Dog kan vi forvente at man under en pandemi gjør det man kan. Nå har de hatt snart to år på seg. I praksis kunne man hatt utdannet eksisterende sykepleiere til intensivsykepleie på denne iden, men har åpenbart ikke jort det i større rad enn normalt.

Man ba om tid, men har ikke brukt den. Derfor senger i ned nok en gang.

Da er det ironisk ar de samme menneskene som har ansvaret nok en gang stenger Norge ned. Det er åpenbart at det trengs skifter på toppen. Guldvåg burde vært ferdig for lenge siden, men fremdeles får han diktere nye nedstengninger. Det er rimelig elendig håndtering. Han har åpenbart ikke tenkt til å ta ansvar selv, og her bør Kjerkhol gjøre jobben og finne en ny helsedirektør.

Ja, de kunne helt sikkert gjort mer. Det kan man alltid. 

Det som tydeligvis er veldig vanskelig å forstå er at det tar 1,5 år å utdanne en intensivsykepleier hvis vi tar bort mastern. Ja og for å bli intensivsykepleier så må du være sykepleier først. Du kan ikke utdanne flere intensivsykepleiere enn du har praksisplasser til da halve studiet består av praksis. I en allerede presset situasjon er det svært vanskelig å få utdannet flere, det skulle vært gjort for 13 år siden etter svineinfluensaen. 

Det de har gjort er å gi vanlige sykepleiere på sykehusene kursing i overvåkning og rekruttert sykepleiere fra sine vanlige avdelinger slik at disse kan flyttes ved behov. Men du kan ikke mene at man skal tømme sykehuset for vanlige sykepleiere? 

Det skjer en hel rekke elektiv kreftkirurgi og disse pasientene trenger intensivplasser for deretter å flyttes ut til en intermediærplass. Hvis du lopper disse avdelingene for kompetanse (altså sykepleierne som jobber der) så kan man ikke opprettholde helsetilbudet vi har i dag. 

Selv jeg som har videreutdanning og har bred intermediærerfaring ser at jeg ikke bare kan troppe opp på intensiv å ta pasienter der. Mulig jeg kan ta en av de "letteste" som ligger der, men da kan jo pasienten like gjerne flyttes ut til intermediær. Jeg kan sikkert overvåke pasienten og hjelpe intensivsykepleieren, men å gjære jobben til en intensivsykepleier kan jeg faktisk ikke gjøre selv med kursing. Det ville ikke vært forsvarlig. Det ser ut som det er svært vanskelig for noen å forstå nettopp det. Men såpass avansert er faget. Det er ingen som sier de er hjernekirurger, men kompetansen de har er såpass spisset og krevende og gjør du en feil handler det om liv og død. 

Skrevet
zemer skrev (12 timer siden):

Nei, kapasiteten på sykehusene har gått nedover i mange år. 

Jo selvfølgelig. Men det er mange år siden venstresiden hadde makten også.

• Opprett ny...