AnonymBruker Skrevet 7. desember 2021 #1 Skrevet 7. desember 2021 Hvordan utartet kvalmen deres seg? Jeg vet at den går over i uke 12-13 for de aller fleste. Men opplevde dere at kvalmen ble gradvis mindre intens før den forvsvant eller forsvant den bare over natta? Jeg begynte med kvalme forrige mandag 6+0. Skikkelig intens kvalme som varte hele døgnet. Kastet opp ca 2-3 ganger til dagen den første uka. Klarte ingen hverdagslige gjøremål og ble sykemeldt. Nå er jeg på uke 2 og kvalmen er der fortsatt, men jeg registrerer at den har blitt mildere og mindre intens. Har heller ikke kastet opp og har noen timer ila dagen der jeg er så og si kvalmefri. Kan det være håp for at kvalmen sakte men sikkert er på retur?🥴er 7+2 i dag Anonymkode: c36d8...f50
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2021 #2 Skrevet 7. desember 2021 Hos meg toppet kvalmen seg i uke 8-9 og forsvant brått rundt uke 20. Den ble borte nærmest over natten, veldig rart. Anonymkode: dd667...faa 1
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2021 #3 Skrevet 7. desember 2021 Venninnen min var kvalm hele svangerskapet, men det er jo veldig individuelt. Har ikke vært kvalm i mitt forrige eller hittil i nåværende kanskje prøve å ikke tenke på det så mye? Anonymkode: 12cd5...1aa
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2021 #4 Skrevet 7. desember 2021 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Venninnen min var kvalm hele svangerskapet, men det er jo veldig individuelt. Har ikke vært kvalm i mitt forrige eller hittil i nåværende kanskje prøve å ikke tenke på det så mye? Anonymkode: 12cd5...1aa Ganske vanskelig å la være å tenke på det når de siste 2 ukene har blitt tilbragt i sengen..😅 Anonymkode: c36d8...f50 1
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2021 #5 Skrevet 7. desember 2021 Her svingte det opp å ned fra uke 6 til uke 14. Tok slutt egentlig over natten. Anonymkode: e6323...e7f
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2021 #6 Skrevet 7. desember 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Ganske vanskelig å la være å tenke på det når de siste 2 ukene har blitt tilbragt i sengen..😅 Anonymkode: c36d8...f50 Fair point. 😅 var litt ubetenksom der. Håper at det går over 💞 Anonymkode: 12cd5...1aa
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2021 #7 Skrevet 7. desember 2021 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Fair point. 😅 var litt ubetenksom der. Håper at det går over 💞 Anonymkode: 12cd5...1aa Det går fint😄 håper også det. Griper liksom tak i det lille håpet jeg kan få tak i for jeg takler tydeligvis SVÆRT dårlig å være kvalm😂 Anonymkode: c36d8...f50
Isabel94 Skrevet 7. desember 2021 #8 Skrevet 7. desember 2021 Sender deg gode tanker.💗 Føler sånn med dere som opplever hyppig oppkast og sterk kvalme i svangerskapet. Trodde selv jeg skulle dø på et tidspunkt, så brutalt som det høres ut - orket knapt gå til kjøleskapet på et punkt. Var så sliten dessverre. Men, vil si at det blir bedre - hold ut! Det er veldig klisje å si, men nå sitter jeg i uke 32 og har en SÅ mye bedre livskvalitet. Er fortsatt noe kvalm tidvis, men svært lite oppkast og ikke på nærheten slik som det var i den verste perioden. Den verste perioden er nesten glemt. Prøv å press i deg mat/drikke så godt du kan, så du slipper å bli lagt inn for å få næring. Selv om man kaster opp så beholder man gjerne noe, viktigst med drikke. 💕 Hos meg ble jeg bedre i utgangen av uke 16. Var veldig dårlig i rundt 2mnd ganske nøyaktig. Alt føles bedre når det verste gir seg. Er veldig individuelt hvor lenge det varer, men for de aller fleste blir du bedre etter uke 12. Hjalp med kvalmestillende hos legen for å beholde mat💗
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2021 #9 Skrevet 7. desember 2021 Isabel94 skrev (20 minutter siden): Sender deg gode tanker.💗 Føler sånn med dere som opplever hyppig oppkast og sterk kvalme i svangerskapet. Trodde selv jeg skulle dø på et tidspunkt, så brutalt som det høres ut - orket knapt gå til kjøleskapet på et punkt. Var så sliten dessverre. Men, vil si at det blir bedre - hold ut! Det er veldig klisje å si, men nå sitter jeg i uke 32 og har en SÅ mye bedre livskvalitet. Er fortsatt noe kvalm tidvis, men svært lite oppkast og ikke på nærheten slik som det var i den verste perioden. Den verste perioden er nesten glemt. Prøv å press i deg mat/drikke så godt du kan, så du slipper å bli lagt inn for å få næring. Selv om man kaster opp så beholder man gjerne noe, viktigst med drikke. 💕 Hos meg ble jeg bedre i utgangen av uke 16. Var veldig dårlig i rundt 2mnd ganske nøyaktig. Alt føles bedre når det verste gir seg. Er veldig individuelt hvor lenge det varer, men for de aller fleste blir du bedre etter uke 12. Hjalp med kvalmestillende hos legen for å beholde mat💗 Ja det er virkelig grusomt. Samboer må gjøre alt her hjemme fordi jeg stort sett ligger på sofaen eller i senga. Selvom kvalmen er mindre intens så merker jeg at den tiltar hvis jeg anstrenger meg. Så bra å høre at du er bedre❤️ Jeg ser fram til den dagen dette er over for nå er det nesten sånn at jeg angrer på hele greiene😂 har fått afipran av legen. Det varierer dessverre veldig i hvor god effekt den har fra dag til dag. Anonymkode: c36d8...f50 1
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2021 #10 Skrevet 7. desember 2021 Det var veldig intenst fra ca. uke 6-12. Et lite opphold på tre dager i uke 8, da trodde jeg at jeg hadde mistet babyen. I uke 13 forsvant kvalmen over noen få dager. Anonymkode: 76823...0f4
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2021 #11 Skrevet 7. desember 2021 For meg nådde kvalmen en topp i uke 9 for så å gradvis bli mindre helt til den var helt borte i uke 14. Anonymkode: f3e49...5d2
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2021 #12 Skrevet 7. desember 2021 Mun kvalme startet i uke 5 og var på topp i uke 6-9. Fra uke 10 trappet den ned og forsvant helt i uke 13. I uke 6-9 var jeg skikkelig kvalm døgnet rundt. Dessverre er det helt forj****** når du står midt oppi det, men heldigvis går det over. Anonymkode: 0b370...b6a
Hedda-78 Skrevet 7. desember 2021 #13 Skrevet 7. desember 2021 Min gikk gradvis over. Spydde siste gang i uke 17, og så gav det seg ila. de neste 14 dagene.
Isabel94 Skrevet 7. desember 2021 #14 Skrevet 7. desember 2021 (endret) AnonymBruker skrev (1 time siden): Ja det er virkelig grusomt. Samboer må gjøre alt her hjemme fordi jeg stort sett ligger på sofaen eller i senga. Selvom kvalmen er mindre intens så merker jeg at den tiltar hvis jeg anstrenger meg. Så bra å høre at du er bedre❤️ Jeg ser fram til den dagen dette er over for nå er det nesten sånn at jeg angrer på hele greiene😂 har fått afipran av legen. Det varierer dessverre veldig i hvor god effekt den har fra dag til dag. Anonymkode: c36d8...f50 Jeg bodde også på soverommet, i et mørkt rom hele sommerferien… så kjenner meg veldig igjen. Hadde ikke sjans til å gjøre noe som helst. Du er ikke alene i hvert fall 💕 Godt å høre det hjelper noe iblant. Jeg ble veldig trøtt av de tablettene, men var bedre å sove enn å spy/være kvalm. Det går over i hvert fall, selvom det ikke føles slik ut 💗 Jeg har ei venninne som er nesten like langt på vei som meg selv, og jeg synes det var litt «urettferdig»at hun ikke var sengeliggende med hyppig oppkast - når jeg lå der og følte meg helt jævlig.. at hun kun var litt småkvalm, ikke kastet opp 😂 Men, alle svangerskap er ulike, og jeg «misunner» henne å slippe unna 🙈💕 Heldigvis «glemmer» man mye av det vonde ganske så raskt, hjernen er fin sånn. 💕 Endret 7. desember 2021 av Isabel94
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2021 #15 Skrevet 7. desember 2021 Hos meg avtok kvalmen gradvis. Den ble ikke helt borte i noen av svangerskapene, men den ble helt til å leve med og ikke sånn lammende, altoppslukende som den var en periode. Men jeg vet i hvert fall at jeg googlet og leste i fortvilelse. Og husker jeg fant ut at for en del forsvinner den over natten. Så det håpet jeg på hver kveld. Det er vanlig at det blir bedre rundt uke 12. Men om det ikke gjør det, trenger ikke det bety at det er like ille frem til fødsel. Noen er så uheldige, men det er uvanlig. Jeg skulle ønske jeg visste det da jeg nådde 13+0 og fortsatt lå på en sofa så langt unna kjøkken og matlukt som jeg kunne komme med spyposene mine. Da leste at flere sa at de ble bedre rundt uke 16, og klamret meg til det. Jeg ble bedre ca midtveis i svangerskapet første gang, og gradvis mellom uke 12 og uke 16 andre gang. God bedring ❤️ Anonymkode: a8e3d...c35 1
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2021 #16 Skrevet 8. desember 2021 AnonymBruker skrev (22 timer siden): Hvordan utartet kvalmen deres seg? Jeg vet at den går over i uke 12-13 for de aller fleste. Men opplevde dere at kvalmen ble gradvis mindre intens før den forvsvant eller forsvant den bare over natta? Jeg begynte med kvalme forrige mandag 6+0. Skikkelig intens kvalme som varte hele døgnet. Kastet opp ca 2-3 ganger til dagen den første uka. Klarte ingen hverdagslige gjøremål og ble sykemeldt. Nå er jeg på uke 2 og kvalmen er der fortsatt, men jeg registrerer at den har blitt mildere og mindre intens. Har heller ikke kastet opp og har noen timer ila dagen der jeg er så og si kvalmefri. Kan det være håp for at kvalmen sakte men sikkert er på retur?🥴er 7+2 i dag Anonymkode: c36d8...f50 Gikk gradvis over fra uke 12-13. Ble liksom litt bedre for hver dag. Helt borte var vel kvalmen i uke 13-14. Hvis det er ille ber du bare om resept på kvalmestillende fra fastlegen. Det hjalp veldig og gjorde sånn at jeg klarte å jobbe litt. Anonymkode: 23787...512
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2021 #17 Skrevet 8. desember 2021 AnonymBruker skrev (45 minutter siden): Gikk gradvis over fra uke 12-13. Ble liksom litt bedre for hver dag. Helt borte var vel kvalmen i uke 13-14. Hvis det er ille ber du bare om resept på kvalmestillende fra fastlegen. Det hjalp veldig og gjorde sånn at jeg klarte å jobbe litt. Anonymkode: 23787...512 Jeg har fått afipran på resept. Men ikke så veldig god effekt dessverre Anonymkode: c36d8...f50
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2021 #18 Skrevet 8. desember 2021 Ble kvalm rundt samme tiden som deg. Alvorlig svangerskapskvalme, kastet ikke opp kjempemye om dagen men måtte ligge i ro for å ikke brekke meg. Kunne begynne å gråte av div matreklame hvor det dukket opp råvarer jeg utviklet total aversjon mot, eller brekke meg hvis jeg så det i butikken. Brekningene var intense og kunne også komme ut av det blå, og da stod oppkasten rett ut, var ikke sjans til å rekke en søppelbøtte, vask eller do. Måtte bare sikte på gulvet og prøve å unngå andre ting rundt.. Fikk kvalmestillende hos legen, den tok brekningene men ikke kvalmen. Kvalmen gikk gradvis over,og rundt uke 14 var jeg mer eller mindre fri for kvalme, slutta på kvalmestillende og da dukket det opp noen brekninger og oppkast i ny og ne på jobben 🙉 men ikke så ofte. Anonymkode: 8aa5e...43e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå