AnonymBruker Skrevet 7. desember 2021 #1 Del Skrevet 7. desember 2021 Jeg sitter her og lurer på hva i huleste jeg kan spise. Noen her som er i samme situasjon og kunne ha skrevet hva dere spiser til frokost, lunsj og middag? 😊 Anonymkode: ec279...234 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2021 #2 Del Skrevet 7. desember 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg sitter her og lurer på hva i huleste jeg kan spise. Noen her som er i samme situasjon og kunne ha skrevet hva dere spiser til frokost, lunsj og middag? 😊 Anonymkode: ec279...234 Ris med grønnsaker og kjøtt. Poteter og grønnsaker og fisk. Eller så kan du spise glutenfrie brød eller bakvarer med pålegg. Du kan til og med spise ost på brødet - den veganske hylla i butikken har masse god ost som er laget av bønner. Og melk av ris, soya, mandel eller hasselnøtt smaker helt likt annet melk som ingrediens. Det eneste du vel ikke kan spise er brød med gluten, kokt egg (marengs lager man vegansk i dag) og sånne fancy franske oster. Men elsker du fransk ost - finn deg en asiatisk butikk og kjøp fermentert tofu. Akkurat samma opplegget, bare ikke laget av kumelk. Er du allergisk mot alle typer egg og melk? Altså sauemelk og geitemelk? Vaktelegg og annet? Mye god ost er ikke laget av ku. Og ikke alle egg i vanlig handel kommer fra høna. Og hva i melken og egget er du allergisk mot? Folk flest er ikke allergisk mot "melk" men mot en av melkens mange deler.(slik folk med allergi mot hund tåler hunder med hår fordi de er allergiske mot hundepels etc) Anonymkode: b7247...758 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2021 #3 Del Skrevet 7. desember 2021 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Ris med grønnsaker og kjøtt. Poteter og grønnsaker og fisk. Eller så kan du spise glutenfrie brød eller bakvarer med pålegg. Du kan til og med spise ost på brødet - den veganske hylla i butikken har masse god ost som er laget av bønner. Og melk av ris, soya, mandel eller hasselnøtt smaker helt likt annet melk som ingrediens. Det eneste du vel ikke kan spise er brød med gluten, kokt egg (marengs lager man vegansk i dag) og sånne fancy franske oster. Men elsker du fransk ost - finn deg en asiatisk butikk og kjøp fermentert tofu. Akkurat samma opplegget, bare ikke laget av kumelk. Er du allergisk mot alle typer egg og melk? Altså sauemelk og geitemelk? Vaktelegg og annet? Mye god ost er ikke laget av ku. Og ikke alle egg i vanlig handel kommer fra høna. Og hva i melken og egget er du allergisk mot? Folk flest er ikke allergisk mot "melk" men mot en av melkens mange deler.(slik folk med allergi mot hund tåler hunder med hår fordi de er allergiske mot hundepels etc) Anonymkode: b7247...758 Takk for gode tips. Er allergisk mot kumelk, sauemelk og geitemelk. Usikker på hva i melken jeg er allergisk mot, fikk beskjed av legen om å kutte det helt ut.. Litt usikker på egg, det må jeg sjekke ut, men; kan ikke huske å ha sett andre egg - vet du hvor disse selges? Anonymkode: ec279...234 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2021 #4 Del Skrevet 7. desember 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Takk for gode tips. Er allergisk mot kumelk, sauemelk og geitemelk. Usikker på hva i melken jeg er allergisk mot, fikk beskjed av legen om å kutte det helt ut.. Litt usikker på egg, det må jeg sjekke ut, men; kan ikke huske å ha sett andre egg - vet du hvor disse selges? Anonymkode: ec279...234 Når det kommer til egg så kan også tofu ersattes som eggerøre osv. Det finnes eggerstattere til baking osv. Anonymkode: a6abb...c7e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2021 #5 Del Skrevet 7. desember 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg sitter her og lurer på hva i huleste jeg kan spise. Noen her som er i samme situasjon og kunne ha skrevet hva dere spiser til frokost, lunsj og middag? 😊 Anonymkode: ec279...234 Frokost: Havregrøt me glutenfrie havregryn kokt på plantemelk toppet med banan og peanøttsmør. Smoothie med kokosmelk Chiapudding med plantemelk Lunsj: Glutenfritt brød eller knekkebrød med eldorado margarin/vegansk majones,vegansk ost/avocado/hummus/Coop vegetardag rødbete salat osv. Glutenfri wrap med fyll. Pastasalat med glutenfri pasta,belgfrukter og ymse grønnsaker med dressing lagd av oatly i mat og krydder,eller en ferdig vegansk dressing. Middag. Ymse supper,gratenger,gryter med kokosmelk og spiser sammen glutenfritt brød. Anonymkode: d3171...1db Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2021 #6 Del Skrevet 8. desember 2021 Middag er jo greit, der kan du spise alt av grønnsaker, linser, ris, kjøtt og krydder. Gryr er en fin erstatning for fløte/melk hvis du trenger å bruke det. Vegansk rømme får du også kjøpt. Kanskje du tåler bøffelmozarella? Frokost/lunsj kan være havregrøt, chiapudding og glutenfritt brød/knekkebrød/wrap. Du kan jo ha vegansk ost, Beritsmør,kjøttpålegg, laks eller syltetøy til. Ellers tilbehør som paprika, agurk, tomat osv. Ellers som mellommåltid kan du ta en frukt, smoothie, nøtter. Snacks kan være feks potetgull, seigmenn, coop sin kokesjokolade. Anonymkode: 45626...0ae Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2021 #7 Del Skrevet 8. desember 2021 Mange varer myntet på allergikere er fri for det meste av allergener, så ta en titt i allergihyllen på dagligvarebutikken. Som regel er utvalget større jo større butikken er. Jeg spiser selv ikke gluten eller laktose, men kan spise det meste i allergihyllene. Ellers er middag sjelden et problem, som flere ovenfor er inne på. Anonymkode: 58daf...832 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå