Gå til innhold

Low fodmap, finnes det en app? Er det en ok diett å følge? Er ny på dette, og syns det virker så "mye"..😊

Anbefalte innlegg

Skrevet

Pga tarmsykdom, samt irritabel tarm, er jeg anbefalt av sykehuset å starte med denne dietten. Jeg skal til ernæringsfysiolog, men ikke før i februar, så jeg har begynt å se litt på dette på egenhånd. Men det virker så overveldende🙊 Veldig detaljert, men jeg skjønner ikke helt hva som er greien med det. Så forslag til hva jeg kan lese meg opp på? Finnes det en app el der man kan sjekke matvarer? Evt andre ting å tenke på?

Setter stor pris på alle innspill og tips🙏👏

Anonymkode: 17011...c5d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det finnes en app fra Monash university

Skrevet

Monash er en veldig fin app å begynne med, der står det klart og tydelig hvilke matvarer som er høy FODMAP og hvilke som er lav. Så får du prøve deg fram :)

Anonymkode: cb5ef...b09

Skrevet

Lavfodmap er en veldig detaljert og komplisert diett, og det tar lang tid å komme inn i den.

Det som passer for en pasient tåler gjerne ikke en annen pasient, og man må prøve og feile og være sin egen detektiv.

Jeg har prøvd dietten flere ganger sammen med ernæringsfysiolog, og jeg synes det er vanskelig å få i meg nok mat, går alltid ned i vekt og mister muskelmasse, og klarer aldri å nullstille magen min slik at jeg kan begynne med gjeninnføring av mat

Jeg tåler veldig dårlig melkeprodukter og egg, og på denne dietten kan man spise så mye egg man vil og også masse laktosefrie melkeprodukter, og når jeg må velge bort dette blir det ganske vanskelig å følge dietten siden ernæringsfysiologer ikke har noe erfaring med lav fodmap uten laktosefrie produkter og egg.

Anonymkode: 39821...e47

Skrevet

Noba brukte jeg når jeg fulgte dette. Den er på norsk. Den var veldig bra syns jeg.

Anonymkode: 7673b...643

Skrevet

Monash universitet er den klinisk tryggeste appen. Der er det rød, gul og grønn mat for en enkel start. Utover det bør du vente på ernæringsfysiologen slik at du får den beste oppfølgingen. 

Anonymkode: 575e6...31c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...