AnonymBruker Skrevet 7. desember 2021 #1 Skrevet 7. desember 2021 Jeg er helt gåen nå så beklager at dette virker koko eller har masse skrivefeil. jeg er mamma til en på 9 med adhd og engstelse og tegn på noe autisme. Han er nydelig, og jeg elsker barnet mitt men nå er jeg så sliten. Det føles som jeg holder på å bli GÆRN. Mange sykedager denne uka og alene med han hjemme mens jeg har hjemmekontor og i dag har han kommet inn til meg med det sørgelige blikket..Jeg føler at jeg kommer til å miste jobben fordi jeg sliter sånn med å konsentrere meg pga dette barnet. Barnet har adhd og har veldig hangup på visse ting. han er også utrolig dårlig på å regulerer følelser. Og han vil ikke til sin far som er dønn lik, som heller ikke regulerer sine følelser. Jeg har 100 % jobb, og nå er det grining HVER DAG. han går ut døra, så søt som han er med skolesekken og full vintermundur om morgenen, og gir meg DET sørgende blikket fordi han skal på skole. Han er så god på å knuse hjertet mitt med de øynene. "STAKAKRS MEG. som skal på skolen. AT DU SENDER MEG PÅ SKOLEN. du er så grusom - blikk. " jeg har de såååå grusomt blikk. 🥺 Og så sier lærer at han koser seg og leker og er glad osv, og så kommer han hjem og griner og er lei seg for noe. Det er så utrolig tungt. Jeg kan ikke huske at jeg var så ulykkelig hver bidige dag når jeg var barn. Det er det grining og klaging og så trøster jeg så godt jeg kan. Etter en uke ( er alene med han 50% ) er jeg så utrolig brukt opp i hode og stressnivå at jeg trenger dager på å hente meg inn og da greier jeg ikke å trøste. I dag hadde jeg et møte og han gråt for noe, og jeg måtte bare si at nå må du slappe av, jeg må i møte. Han vil ikke leke ute, eller i snøen og spør jeg andre familier så vil ikke deres barn leke ute i snøen heller. nei de vil være inne hjemme. Og han KJEDER SEG. men vil ingen ting. Og så griner han fordi han kjeder seg. Jeg synes det er SÅ vanskelig. Anonymkode: 0cb94...675
n_97 Skrevet 7. desember 2021 #2 Skrevet 7. desember 2021 Får du veiledning av noen med kunnskap om disse lidelsene? Hvis ikke, tror du det kan være noe for deg? 1
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2021 #3 Skrevet 7. desember 2021 Har du prøvd å finne ut av hva han engster seg til på skolen? Det er jo noe. Ville prøvd psykolog evt. Anonymkode: 019c5...407
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2021 #4 Skrevet 7. desember 2021 n_97 skrev (Akkurat nå): Får du veiledning av noen med kunnskap om disse lidelsene? Hvis ikke, tror du det kan være noe for deg? Jeg skal få det på nyåret. Jeg har selv hatt utredning av min adhd denne høsten så har ikke hatt tid til dobbelt opp med disse avtalene. Det er utrolig tidskrevende. Anonymkode: 0cb94...675 1
n_97 Skrevet 7. desember 2021 #5 Skrevet 7. desember 2021 Just now, AnonymBruker said: Jeg skal få det på nyåret. Jeg har selv hatt utredning av min adhd denne høsten så har ikke hatt tid til dobbelt opp med disse avtalene. Det er utrolig tidskrevende. Anonymkode: 0cb94...675 Klarer du å holde ut til du får veiledning?
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2021 #6 Skrevet 7. desember 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Har du prøvd å finne ut av hva han engster seg til på skolen? Det er jo noe. Ville prøvd psykolog evt. Anonymkode: 019c5...407 snakket med eksen i går om det. Det går i katastrofetanker, av noe skal skje, at det han er glad i skal bli ødelagt, av vi kan dø, at han gjør noe som gjør at vi dør. osv..Eksen sier det er normalt. vi har fått veiledning. virker ikke som han skal få noe samtaler på det. Anonymkode: 0cb94...675 2
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2021 #7 Skrevet 7. desember 2021 n_97 skrev (Akkurat nå): Klarer du å holde ut til du får veiledning? jeg må jo det. 🙈 Anonymkode: 0cb94...675 1
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2021 #8 Skrevet 7. desember 2021 Du har han kun 50%, så da burde du sørge for å gi han 100% fokus uka han er hos deg. Lek med han, gjør det han liker, ha faste rutiner. Frilek og aktivisere seg selv fungerer ofte svært dårlig for de med disse diagnosene. hilsen mor til to med autisme og adhd Anonymkode: f1ddc...c9c 1
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2021 #9 Skrevet 7. desember 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): snakket med eksen i går om det. Det går i katastrofetanker, av noe skal skje, at det han er glad i skal bli ødelagt, av vi kan dø, at han gjør noe som gjør at vi dør. osv..Eksen sier det er normalt. vi har fått veiledning. virker ikke som han skal få noe samtaler på det. Anonymkode: 0cb94...675 Det ER jo synd på han, han har angst og trenger hjelp. Synes du fokuserer på hvor synd det er på deg ved at han gir deg et trist blikk og at det er så fælt for deg. Uff, stakkars barn. Anonymkode: 019c5...407 2
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2021 #10 Skrevet 7. desember 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Du har han kun 50%, så da burde du sørge for å gi han 100% fokus uka han er hos deg. Lek med han, gjør det han liker, ha faste rutiner. Frilek og aktivisere seg selv fungerer ofte svært dårlig for de med disse diagnosene. hilsen mor til to med autisme og adhd Anonymkode: f1ddc...c9c JA ,men jeg kan jo ikke bare ta meg fri fra jobben...Han vil ikke på sto så da vil han hjem og er alene fra 13 - 16 når jeg kommer hjem. Det går fint men han er jo rett og slett ikke et "glad" barn. han ser så nedfor ut minst en gang om dagen. og det er ofte diskusjoner og kverulering osv. Det går sånn inn på meg at jeg ofte bare vil grine, eller det føles ut som jeg mister forstanden. pga stresset. blir helt rar i hodet. Han vil også at jeg skal se på YouTube med han eller spille osv men jeg blir så overstimulert og stressa fordi jeg har sett på skjerm hele dagen på jobb og makter det ikke. da blir han lei seg også. 🙈 Anonymkode: 0cb94...675 1
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2021 #11 Skrevet 7. desember 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det ER jo synd på han, han har angst og trenger hjelp. Synes du fokuserer på hvor synd det er på deg ved at han gir deg et trist blikk og at det er så fælt for deg. Uff, stakkars barn. Anonymkode: 019c5...407 Ja det er det. men de på skolen forteller jo at han har det supert. Jeg tror ikke du forstår hvor tøft det er når noen du elsker så høyt virker så ulykkelig. Klart det er synd i han. Det er det som gjør så vondt. Anonymkode: 0cb94...675 1
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2021 #12 Skrevet 7. desember 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Ja det er det. men de på skolen forteller jo at han har det supert. Jeg tror ikke du forstår hvor tøft det er når noen du elsker så høyt virker så ulykkelig. Klart det er synd i han. Det er det som gjør så vondt. Anonymkode: 0cb94...675 Jo, det skjønner jeg faktisk. Så jeg lurer veldig på hvorfor du ikke sørger for psykologhjelp asap til et ulykkelig barn. Anonymkode: 019c5...407
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2021 #13 Skrevet 7. desember 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jo, det skjønner jeg faktisk. Så jeg lurer veldig på hvorfor du ikke sørger for psykologhjelp asap til et ulykkelig barn. Anonymkode: 019c5...407 Jeg får ikke pappaen med på at det fordi psykologen og legen i Bup har sagt det er normalt. Anonymkode: 0cb94...675 1
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 7. desember 2021 #14 Skrevet 7. desember 2021 Dersom lærerne sier han er fornøyd på skolen, kan det jo hende noe av denne oppførselen har blitt et innarbeida mønster hjemme/sammen med deg. Hvis det er slik oppførsel han får oppmerksomhet på.
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2021 #15 Skrevet 7. desember 2021 Anonymus Notarius skrev (4 minutter siden): Dersom lærerne sier han er fornøyd på skolen, kan det jo hende noe av denne oppførselen har blitt et innarbeida mønster hjemme/sammen med deg. Hvis det er slik oppførsel han får oppmerksomhet på. Ja, vi er inne på det. Han ser at mora blir lei seg av at han er lei seg og at han får mer goder da. Det er helt fullt ut noe jeg har blitt klar over. Jeg synes det er et vanskelig mønster å bryte, og samtidig klarer jeg ikke helt å tenke at han er så god skuespiller at han later som han er lei seg og. Men han virker mindre lei seg på skolen og hos far. mulig at ting kommer frem når han er hos meg siden far er i større grad irritert og "streng" på sutring. Anonymkode: 0cb94...675
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2021 #16 Skrevet 7. desember 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ja det er det. men de på skolen forteller jo at han har det supert. Jeg tror ikke du forstår hvor tøft det er når noen du elsker så høyt virker så ulykkelig. Klart det er synd i han. Det er det som gjør så vondt. Anonymkode: 0cb94...675 Har han det supert, eller har han på maska og later som? Det er ikke alltid så lett å se forskjell... Jeg var gjennom en periode forrige skoleår med jentungen (nå ti) med ADHD som var i ferd med å utvikle skolevegring - hun kom både en og to timer for sent, og rektor mente at hun var jo så fornøyd med det... Helt til det løste seg og han så hvor mye lettere hun var i hele seg når hun kom tidsnok. AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg får ikke pappaen med på at det fordi psykologen og legen i Bup har sagt det er normalt. Anonymkode: 0cb94...675 At det er normalt betyr ikke at det ikke kan være nødvendig med behandling. Husk at barn med ADHD er i større risiko enn gjennomsnittet for angst, depresjon, tvangslidelser og selvmord. Her må det jobbes forebyggende på alle arenaer for å gi barnet verktøy til å håndtere livets nedturer og bygge et godt selvbilde. Anonymkode: 5e53c...b29 1
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2021 #17 Skrevet 7. desember 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Har han det supert, eller har han på maska og later som? Det er ikke alltid så lett å se forskjell... Jeg var gjennom en periode forrige skoleår med jentungen (nå ti) med ADHD som var i ferd med å utvikle skolevegring - hun kom både en og to timer for sent, og rektor mente at hun var jo så fornøyd med det... Helt til det løste seg og han så hvor mye lettere hun var i hele seg når hun kom tidsnok. At det er normalt betyr ikke at det ikke kan være nødvendig med behandling. Husk at barn med ADHD er i større risiko enn gjennomsnittet for angst, depresjon, tvangslidelser og selvmord. Her må det jobbes forebyggende på alle arenaer for å gi barnet verktøy til å håndtere livets nedturer og bygge et godt selvbilde. Anonymkode: 5e53c...b29 Ja, det er jeg enig i. Kansje det kan være lurt å snakke med psykologen i bup da? Hva med din jente, har hun fått noe lignende hjelp? Anonymkode: 0cb94...675
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2021 #18 Skrevet 7. desember 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg skal få det på nyåret. Jeg har selv hatt utredning av min adhd denne høsten så har ikke hatt tid til dobbelt opp med disse avtalene. Det er utrolig tidskrevende. Anonymkode: 0cb94...675 Barnet sine avtaler burde kanskje komt forann deg selv om du trenger hjelp med han no ? For å lette trykket for deg! Du har han kun 50% ?? Burde klare å fokusere nok på han den uken han er hos deg da og hente deg inn den uken du har fri! Og når du i tilegg får han avgårde på skolen om dagene så får du vel gjort jobben din da? Din første priorotet burde virkelig vært barnet her. Skjønner at det er tungt for deg. Men du har 1barn? og kun 50%? Enten så må du snakke med far om at han har han mer i en periode eller så må du be om hjelp fra barnevernet eller bup. Har du prøvd å bruke litt tid med han og høre hva som skjer og hvorfor han er sånn for tiden? Han har det vel ikke lett han heller høres det ut som. Anonymkode: f4b99...a7c 1
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2021 #19 Skrevet 7. desember 2021 AnonymBruker skrev (56 minutter siden): Barnet sine avtaler burde kanskje komt forann deg selv om du trenger hjelp med han no ? For å lette trykket for deg! Du har han kun 50% ?? Burde klare å fokusere nok på han den uken han er hos deg da og hente deg inn den uken du har fri! Og når du i tilegg får han avgårde på skolen om dagene så får du vel gjort jobben din da? Din første priorotet burde virkelig vært barnet her. Skjønner at det er tungt for deg. Men du har 1barn? og kun 50%? Enten så må du snakke med far om at han har han mer i en periode eller så må du be om hjelp fra barnevernet eller bup. Har du prøvd å bruke litt tid med han og høre hva som skjer og hvorfor han er sånn for tiden? Han har det vel ikke lett han heller høres det ut som. Anonymkode: f4b99...a7c Glemte å få med dette, hva med st du har dine timeavtaler når du har fri og hans avtaler når du har han. Så får du gjort begge deler Anonymkode: f4b99...a7c
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2021 #20 Skrevet 8. desember 2021 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Ja, det er jeg enig i. Kansje det kan være lurt å snakke med psykologen i bup da? Hva med din jente, har hun fått noe lignende hjelp? Anonymkode: 0cb94...675 Hun har ikke behøvd noe fra spesialisthelsetjenesten ennå, men både i skole, hjemme og i besøkshjem jobber vi med mestringsfølelse og selvbildet. Vi er enige om at lesing og skriving ordner seg alltids, men hun har bare én psykisk helse og den må ivaretas for at hun skal ha et godt utgangspunkt. Krav og forventninger blir tilpasset og vi har snakket mye om at ADHDen gjør at mange ting faktisk er vanskeligere for henne enn andre, satt ord på det vi ser av fremgang så hun ser det selv, jevnt over skjermet henne fra å måles opp mot andre. Anonymkode: 5e53c...b29
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå