AnonymBruker Skrevet 7. desember 2021 #1 Skrevet 7. desember 2021 Jeg er i en stilling med veldig mye ansvar, og får hverken tid til oppgavene eller riktig lønn for arbeidet. Jeg har enda prøvetid og håper å komme meg videre innen et par når prøvetiden går ut. Jeg kjenner for hver dag at det er urolig tungt, men jeg vet at jeg får god erfaring her og det vil andre arbeidstagere se. Jeg vet også at de innenfor bransjen forstår hvor mye ansvar jeg har, og hvor krevende dette jeg står i er. Skal jeg tenke helse å bli sykemeldt eller skal jeg slite med psyken og bite tennene virkelig sammen nå? Anonymkode: beba1...a23
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2021 #2 Skrevet 7. desember 2021 Hvis du blir sykemeldt over tid, får du strengt tatt ikke erfaring. Hvis du biter tenna sammen og klarer å takle presset, er du en stayer og attraktiv for arbeidsmarkedet. Hvis dette er for krevende for deg, må du søke en enklere stilling for da passer du jo egentlig ikke til den. Å lese på KG er ikke særlig sunt, her virker det som "alle" er en stor heiagjeng for AAP og uføretrygd. Jeg heier på dem som er stolte over å stå oppreist når det blåser. Heia deg, ts, følg planen din! Anonymkode: 2acc3...864 11
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2021 #3 Skrevet 7. desember 2021 Men hvorfor skal du bli sykmeldt? De fleste arbeidsgivere sjekker referanser. Også fra siste arbeidsgiver. Du er ikke veldig attraktiv om du blir sykmeldt fordi du har for mange oppgaver og for lav lønn. Her bør du jo heller ta tak i nåværende leder og sikre at oppgaver og lønn er som avtalt før oppstart. Anonymkode: d65c4...9f0 2
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2021 #4 Skrevet 7. desember 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Men hvorfor skal du bli sykmeldt? De fleste arbeidsgivere sjekker referanser. Også fra siste arbeidsgiver. Du er ikke veldig attraktiv om du blir sykmeldt fordi du har for mange oppgaver og for lav lønn. Her bør du jo heller ta tak i nåværende leder og sikre at oppgaver og lønn er som avtalt før oppstart. Anonymkode: d65c4...9f0 Det er ikke helt enkelt. Mange ting endrer seg etter oppstart. Sykemeldt pga arbeidsforholdene. Anonymkode: beba1...a23
kri.star Skrevet 7. desember 2021 #5 Skrevet 7. desember 2021 Hva skal du sykemeldes for? Fordi arbeidslivet krever mye av deg? Skal det bli noe av deg, så gjelder det å brette opp ermene og stå på! 3
sicario Skrevet 7. desember 2021 #6 Skrevet 7. desember 2021 (endret) AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Sykemeldt pga arbeidsforholdene. Anonymkode: beba1...a23 Da tipper jeg arbeidsgiver bestrider sykemeldingen din kjapt. NAV vil nok raskt legge seg på linje med arbeidsgiver og stanse sykepenger. Endret 7. desember 2021 av sicario 2
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2021 #7 Skrevet 7. desember 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det er ikke helt enkelt. Mange ting endrer seg etter oppstart. Sykemeldt pga arbeidsforholdene. Anonymkode: beba1...a23 Da må du ta opp det. Nå vil du etterhvert få hull i cven kanskje. Det er ikke positivt. Prøvetid blir jo også som regel forlenget tilsvarende periode man er sykmeldt. Det brukes som regel ved lengre sykmeldingdperioder i en prøvetid. Anonymkode: d65c4...9f0
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2021 #8 Skrevet 7. desember 2021 Er du syk, da? Hvilke symptomer har du? Det er forskjell på å kjenne på press i ny jobb, og på å bli fysisk syk av stress og utbrenthet. Jeg sier ikke dette fordi jeg ikke tror du har det tøft, men fordi jeg ble syk selv, etter bare ett år i jobben. Legen satt klar med pennen i hånden for å skrive sykemelding, men jeg takket nei. Grunnen til at jeg var utbrent var høyt arbeidspress (grunnet covid), og en drittsekk av en sjef, ikke jobben i seg selv. Jeg bet tennene sammen, sjefen forsvant og ting bedret seg på jobben, men jeg sliter fortsatt med smerter 9 måneder etterpå. Blir ikke ting bedre med tiden er det ikke verd å ofre helsa. Anonymkode: 61424...247 2
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2021 #9 Skrevet 7. desember 2021 Jeg har en slik stilling, en som i tillegg er definert som "kritisk personell" og som gjør at om jeg er borte fra jobb er det ikke noen som kan det jeg kan.. Det beste er å finne en balanse der man selv takler arbeidsmengden og presset uten å la seg stresse og bli god på å disponere tid vs oppgaver - og ikke minst ikke være perfeksjonisk men akseptere godt nok som et ferdig produkt i enkelte settinger. Som en skrev, å være en stayer, vise stamina og pålitelighet er gull verdt i enkelte stillinger og bransjer. Jeg ville ikke sykemeldt meg om dette var en job bjeg ønsket en karriere innen og som jeg så på som en potensiell fremtid. Anonymkode: 871ad...949
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2021 #10 Skrevet 7. desember 2021 Hvis du trenger en sykemelding så gå for det, det er ikke verdt å ofre helsen. Anonymkode: 00c83...142
Nymerïa Skrevet 7. desember 2021 #11 Skrevet 7. desember 2021 Sett en dato for deg selv for hvor lenge du gidder dette. Det er mye lettere å holde ut når du vet at dette ikke er varig. Og når det gjelder lønna så ber du om en samtale med leder når prøvetida nærmer seg slutten (hvis ikke lederen din tar initiativ til dette selv). I denne samtalen sier du er glad for å være der, ta fram det du setter pris på at du har lært og så spør du om det er noe som lederen vil at du skal bryne deg mer på/ sette deg mer inn i. Forhåpentligvis sier lederen at han/ hun er fornøyd med jobben du gjør, hvis ikke så må du bare søke andre jobber tvert. Og så sier du helt rolig og positivt "Er det noe vi kan gjøre med lønna?" Etter min erfaring blir de fleste ledere satt ut av dette spørsmålet og dytter det tilbake med "Eh, jeg vet ikke, hva hadde du sett for deg?" Og da skal du ha et beløp klart og ikke blunk eller unnskyld deg på noen måte. Og ha gjerne begrunnelsen klar også, men bare HVIS leder spør. Det leder sannsynligvis gjør er å si at han skal tenke på det/ snakke med de andre osv. Jeg har hatt suksess med denne strategien, men jeg tror det kritiske er at du ikke får det til å høres ut som om du er desperat eller sutrete. De vet ikke hva slags kort du sitter med på handa, for alt de vet har du allerede med muligheter andre plasser. Lykke til, TS. Det er nå du legger grunnlaget for lønnsnivået senere, i neste jobb vil de spørre og grave om hva du har i dag. Og i bunn og grunn er det positivt at du er en person som klarer å ta ansvar for ditt eget lønnsnivå, det sier noe om din profesjonalitet.
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2021 #12 Skrevet 7. desember 2021 Hvis du syns jobben er for krevende etter bare noen mnd er det enten ikke rett jobb for deg, ellers å må du bite tenna sammen og stå i det til du klarer å komme ovenpå. Du kan ikke bli sykemeldt bare fordi du ikke liker kravene i arbeidslivet. Og blir di sykemeldt i prøveperiode forlenges prøveperioden tilsvarende. Det er heller ikke noe sjakktrekk for karrieren å bli sykemeldt etter kort tid i en jobb bare fordi du ikke orker jobben/arbeidsplassen/ansvaret. Anonymkode: b932e...d31 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå