AnonymBruker Skrevet 7. desember 2021 #1 Skrevet 7. desember 2021 Nå har det seg slik at samboeren min sin niese ønsker å ha med seg sin relativt unge valp her på julaften, hva kan vi forvente? Vi har en helt nyoppusset stue med dyr parkett, og jeg ser mørkt på striper overalt... Hva sier hundefolket? Hvilke krav kan vi sette når de tar hunden med seg? Anonymkode: 49abe...698
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2021 #2 Skrevet 7. desember 2021 du stiller som krav at de holder valpen rolig. bur eller barnegrind, eller bånd inne. valpen tar ikke skade av det for en kveld😊 Vi har hunder, og på slike dager i selskap osv er det ingen problem at de er rolige. Om eierne er noenlunde oppegående skjønner de det av seg selv vil jeg tro😅 Anonymkode: 46de4...eff 1
Tabris Skrevet 7. desember 2021 #3 Skrevet 7. desember 2021 Hvor mange folk blir det? Hvor mange barn? Det kan lett bli veldig mye for en liten valp om det er mye som skjer på julaften. Hva dere kan forvente kommer an på alderen på valpen og hvor trygg den. Samt kanskje også litt rase/aktivitetsnivå. Hvis den ikke er husren så kan den tisse inne om den ikke tas ut ofte nok (uhell kan skje selv om eier følger med). Er valpen trygg og glad så kan den løpe overalt på gulvet, bite i julegaver, i treet, i møbler osv. Det kommer igjen an på alder og aktivitetsnivå. Man kan ikke forvente at en liten valp skal være veloppdragen og bare ligge i ro i en kurv en hel kveld (selv om det finnes unntak og noen valper som er enten såpass rolige eller såpass usikre/forsiktige at de gjør nettopp det). Hva med å høre litt med niesen om hvordan valpen er og hva hun ser for seg? Samt hva som er deres bekymringer. Så kan dere komme frem til noe i enighet som kan fungere for alle.
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2021 #4 Skrevet 7. desember 2021 Jeg vil bare skyte inn at det ER ok å si nei til hundebesøk også. Hvis du ser mørkt på det. Da kommer kanskje ikke hundeeieren da, så det er jo noe du må ta i betraktning. Men folk kan ikke forvente å få ha med seg dyrene sine til andre. I mitt hus hadde ikke det gått på grunn av allergi. Så her er det nei. Anonymkode: 4624e...aab 5
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2021 #5 Skrevet 7. desember 2021 Du kan fint si at den må være i buret sitt. Så får hun heller ta den med ut ofte. Anonymkode: 699f8...4a8 1
Flamme Skrevet 7. desember 2021 #6 Skrevet 7. desember 2021 Du har kjøpt dyr parkett som ikke tåler at en liten valp går på det uten mørke striper? 😬 2
Morten1 Skrevet 7. desember 2021 #7 Skrevet 7. desember 2021 Enten eget rom hvor det er tepper på gulvet eller bur med teppe under. Alternativt får den som eier hunden skaffe noen til å passe den ett annet sted eller bli hjemme. Jeg forstår at når hunden er valp at man ikke har lyst til å reise fra den, men man kan ikke forvente at andre vil ha den hos seg heller.
Morten1 Skrevet 7. desember 2021 #8 Skrevet 7. desember 2021 2 minutter siden, Flamme said: Du har kjøpt dyr parkett som ikke tåler at en liten valp går på det uten mørke striper? 😬 Ingen parkett er laget for at hunder løper rundt med klørene ute. 6
FantasDick Skrevet 7. desember 2021 #9 Skrevet 7. desember 2021 Flamme skrev (1 minutt siden): Du har kjøpt dyr parkett som ikke tåler at en liten valp går på det uten mørke striper? 😬 Parkett er mykt og tåler ikke hundeklør. TS har ikke sagt at valpen er liten. TS sier hen ser mørkt på striper i parketten, ikke at det blir mørke striper. En valp er ofte litt vilter og det er ikke alltid de bare "går".
Flamme Skrevet 7. desember 2021 #10 Skrevet 7. desember 2021 Hatt parkett og store hunder i årevis, det blir ikke striper. 2
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2021 #11 Skrevet 7. desember 2021 Flamme skrev (11 minutter siden): Du har kjøpt dyr parkett som ikke tåler at en liten valp går på det uten mørke striper? 😬 Jeg kan forsåvidt ingenting om parkett, men jeg kan i hvert fall si at vi uten dyr (og barn) ikke tenker så mye på dyr (eller barn) når vi pusser opp. Jeg har i alle fall ikke tenkt at det er hensyn jeg må ta, siden det ikke er relevant for oss. Selvsagt ønsker vi å velge holdbare løsninger, men har ikke tenkt så mye på den ekstra slitasjen som kommer med dyr (eller barn). Så jeg hadde nok tenkt mye det samme som TS og bekymret meg for både parkett, tissing på tepper, gnaging på stolbein og i det hele tatt. Jeg synes det er forståelig at man er bekymret for riper fra valpeklør i ny parkett. Uten at jeg vet om det er et reelt problem - for jeg kan for lite om både valper og parkett til å si noe om det. Anonymkode: 4624e...aab
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2021 #12 Skrevet 7. desember 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg kan forsåvidt ingenting om parkett, men jeg kan i hvert fall si at vi uten dyr (og barn) ikke tenker så mye på dyr (eller barn) når vi pusser opp. Jeg har i alle fall ikke tenkt at det er hensyn jeg må ta, siden det ikke er relevant for oss. Selvsagt ønsker vi å velge holdbare løsninger, men har ikke tenkt så mye på den ekstra slitasjen som kommer med dyr (eller barn). Så jeg hadde nok tenkt mye det samme som TS og bekymret meg for både parkett, tissing på tepper, gnaging på stolbein og i det hele tatt. Jeg synes det er forståelig at man er bekymret for riper fra valpeklør i ny parkett. Uten at jeg vet om det er et reelt problem - for jeg kan for lite om både valper og parkett til å si noe om det. Nettopp, jeg aner ikke og derfor spurte jeg her! Takk for svar alle sammen, greit å lese at flere mener hunden kan være i buret sitt og heller bli luftet med jevne mellomrom. Jeg orker virkelig ikke hundetiss på teppene eller gnaging på stolene! Anonymkode: 49abe...698 1
Morten1 Skrevet 7. desember 2021 #13 Skrevet 7. desember 2021 5 minutter siden, Flamme said: Hatt parkett og store hunder i årevis, det blir ikke striper. Tja, kan tenkes at du ikke ser etter det og er vandt til gulvet ditt, men kommer en tilfeldig person inn å ser så finner en nok riper her og der. For øvrig vil jo en valp normalt være ivrig av seg og løping/klør i parketten kommer til å skje kontra store hunder som er rolige.
Gjest Lars1009 Skrevet 7. desember 2021 #14 Skrevet 7. desember 2021 Parkett som ikke tåler hund? Hahahahah!! Du er klin gærn.
Flamme Skrevet 7. desember 2021 #15 Skrevet 7. desember 2021 Morten1 skrev (45 minutter siden): Tja, kan tenkes at du ikke ser etter det og er vandt til gulvet ditt, men kommer en tilfeldig person inn å ser så finner en nok riper her og der. For øvrig vil jo en valp normalt være ivrig av seg og løping/klør i parketten kommer til å skje kontra store hunder som er rolige. Du er klar over kvaliteten på nyere parkett?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå