Gå til innhold

Guttekveld hjemme: hva gjør dere damer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi kjøpte nylig en stor enebolig, og vi har egentlig hatt dårlig plass i en liten leilighet ganske lenge.

Mannen min har hatt guttekvelder hos kompiser før, men nå vil han ha dem hjemme hos oss. Greit nok det, men jeg synes det er litt vanskelig fordi han spør om jeg kan besøke noen eller finne på noe osv fordi han skal ha besøk, men når det kommer sånn på sparket er det ikke alle som kan liksom.. Har forresten 1 barn på straks 2 år.

Han nevnte også at jeg kunne være i kjellerstuen osv, og da ble jeg litt sur fordi jeg kan jo ikke det med ungen? Jeg må jo på kjøkkenet, ungen legger seg på rommet sitt når han skal sove osv. Jeg sa at de kan vel ha guttekveld i kjellerstua da?

Så ble han småirritert og sa at det var jo så fint i stua og sånn og han liker å vise frem det vi har pusset opp og sånn.

Jeg har vært hjemme de siste gangene men føler meg litt utilpass og prøver å unngå å liksom gå oppi dem mer enn nødvendig men jeg bor der jo også liksom.

Hva gjør dere andre når mannen har guttekveld hjemme?

Anonymkode: 0d4ef...a52

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Siden mannen min er en mann og ikke en gutt har han ikke guttekvelder 🤷‍♀️

Men jeg forlater ikke huset for at han skal ha besøk. 

Anonymkode: a2785...4fd

• Liker 10
Skrevet

Ungen legger seg vel relativt tidlig, så det er ikke massevis av timer du skal underholde han?  Jeg har hatt «kino» med ungene på loftstua (laget popcorn og slått av lyset🤣) så har jeg bare gått meg en tur eller dratt på trening etterpå. 

Anonymkode: 96a92...0e2

• Liker 5
Skrevet

Her kommer de etter ar barna er lagt, og jeg tar med meg det jeg trenger opp i loftstue. Der har jeg god oversikt over unger som sover. Kan se på tv og kose meg. 

Her er en guttekveld sjelden vare, så det gjør meg ingenting å sitte der når han har besøk. Vet at jeg får det samme tilbake om jeg vil ha besøk. 

Anonymkode: 236cb...6f1

• Liker 10
Skrevet

Jeg forlater heller ikke huset for at han skal ha besøk.. men lar dem være i fred liksom🤣 koser meg med tv og snacks på rommet også går jeg på kjøkkenet når jeg vil. Men sitter ikke i stua med dem liksom

• Liker 7
Skrevet

Mann her! 

Jeg har også guttekvelder, men da er det vi som stikker i kjelleren/sokkelen og gamer der 😃
Du kunne bedt samboeren din ta kjelleren, så har du og barnet huset for dere selv ellers. Ungen skal ikke ned i kjelleren pga samboerens guttekveld. 

Anonymkode: 2b1c1...528

• Liker 10
Skrevet

Pleier ikkje kjellerstuene bli innreda med bar og storskjem nettopp for at mannen kan få seg man cave der nede som han kan henge med gutta boys der?

Kamerat bygde nettopp hus og der blir garasja man cave, kjem aldri ein bil inn der. På med varme, storskjerm og biljardbord.

Stova er for familien.

• Liker 1
Skrevet

Forlater ikke huset bare fordi han skal ha besøk nei. Jeg kaster jo ikke han ut av huset når jeg får besøk av mine venninner heller. Da kan heller han og «gutta» henge i kjellerstua. 

Anonymkode: 3a123...df9

• Liker 3
Skrevet

Dere har to stuer. Dette klarer dere å finne ut av.

• Liker 9
Skrevet
tafta skrev (24 minutter siden):

Pleier ikkje kjellerstuene bli innreda med bar og storskjem nettopp for at mannen kan få seg man cave der nede som han kan henge med gutta boys der?

Kamerat bygde nettopp hus og der blir garasja man cave, kjem aldri ein bil inn der. På med varme, storskjerm og biljardbord.

Stova er for familien.

Hva er egentlig greia med at mannfolk må ha mancave? Dama har ikke noe tilsvarende og i Norge virker det rart da svært mange par består av to inntekter og man er økonomisk, relativt, jevnbyrdige.

Anonymkode: f784a...795

• Liker 5
Skrevet

Men hva er egentlig hans forslag til løsning da? At du stikker ut og han skal ha ansvaret for ungen samtidig som han er vert? 

Anonymkode: b6f2d...f3d

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Hva er egentlig greia med at mannfolk må ha mancave? Dama har ikke noe tilsvarende og i Norge virker det rart da svært mange par består av to inntekter og man er økonomisk, relativt, jevnbyrdige.

Det har jo noe med at kvinner tradisjonelt er mer opptatt av det estetiske og interiør enn menn. Derfor har kjellerstua blitt et slags fristed der menn kan dekorere slik de selv ønsker. Man kan sånn sett si at mannen har mancave mens kvinnen har resten av huset.

Hos oss er kjellerstua bare et pent og hyggelig rom. Jeg har valgt ut bildene på veggen der, og kona aksepterer dem, siden jeg aksepterer bildene vi har på veggene i hovedstua osv. Jeg var aldri opptatt av at rommet skulle se ut som en pub eller fotballstadion, til tross for at jeg liker både øl og fotball. Det skulle bare være et rom der en av oss kan trekke oss tilbake ved besøk til den andre, og som barna kan nyte godt av når de blir eldre.

• Liker 5
Skrevet
Cole skrev (9 minutter siden):

Det har jo noe med at kvinner tradisjonelt er mer opptatt av det estetiske og interiør enn menn. Derfor har kjellerstua blitt et slags fristed der menn kan dekorere slik de selv ønsker. Man kan sånn sett si at mannen har mancave mens kvinnen har resten av huset.

Hos oss er kjellerstua bare et pent og hyggelig rom. Jeg har valgt ut bildene på veggen der, og kona aksepterer dem, siden jeg aksepterer bildene vi har på veggene i hovedstua osv. Jeg var aldri opptatt av at rommet skulle se ut som en pub eller fotballstadion, til tross for at jeg liker både øl og fotball. Det skulle bare være et rom der en av oss kan trekke oss tilbake ved besøk til den andre, og som barna kan nyte godt av når de blir eldre.

Så rart. Mannen min og jeg har samme smak/stil og har innredet alle rom sammen. Når jeg tenker meg om så har ingen av mine mannlige venner eller slektninger noen mancave. De jeg har snakket med skjønner heller ikke behovet da de synes dama/kona har gjort det fint i "redet" deres (hvis de selv ikke har deltatt særlig) og er fornøyd med hvordan det er blitt. 

• Liker 4
Skrevet

Cole skrev (19 minutter siden):

Meg over: det høres ut som en fin plan og tanke for kjellerstuen

Skrevet
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Vel...her har vi alle hvert vårt rom. Ungene har soverom, vi har soverom, og vi voksne har også hvert vårt "rom" til slike kvelder. 

Anonymkode: fe7de...1cb

• Liker 2
Skrevet

Altså, hvis han insisterer på å sitte i stua så kan du vel bare bli med? 

Anonymkode: 4a1fd...d1b

Skrevet

Spørsmålet er jo hvorfor du har så enorm motvilje mot at mannen din inviterer hjem venner (de er ikke "gutter" gitt at han er av normal alder for et par som får unger)? 

Er motviljen like stor fra han når du inviterer hjem venner? Sitter dere da i kjellerstua mens han og barnet har stue og kjøkken? 

I så fall tenker jeg det er rimelig at begge parter gjør dette likt. Og i like stor utstrekning. 

Dere må altså sette dere ned og disponere tid for noen måneder frem i tid. Det er der rimelig å sette av tid til overtid, familie, venner, trening, reiser (ja, separate reiser) og hobbyer. Begge parter må få like mye egentid og dere må sikre at barnet får like mye egentid med hver av dere foreldre (ja, når barnet er 2 år trenger det egentid med foreldre). Ønsker en part så mye egentid at det går utover den andres tid eller familiens tid må den selvsagt droppes. 

Anonymkode: fd729...edd

• Liker 2
Skrevet

Regner med disse kveldene ikke akkurat skjer hver dag, så syns vel du kan ta litt hensyn til hans ønsker. En 2-åring legger seg jo tidlig, så det må da være null stress for deg å være i kjellerstua eller eventuelt besøke venner selv. Mange eiesyke i tråden her som nesten virker fornærma over at en mann skal ha kompisgjeng samla og ønsker litt fred fra familien. 

• Liker 5
Skrevet

Ser ikke problemet med å være noen timer hos familie eller venner med barnet? 

Eller i kjellerstua? Du må jo ikke drive å styre på kjøkkenet akuratt når han har gjester. Planlegg og ha med deg mat ned i kjellerstua eller få han til å fikse for deg og komme ned hvis det er noe du trenger 

Anonymkode: 02bec...1fa

• Liker 1
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Mancave er for menn med kvinner som misliker gaming, sport og andre "mannegreier" og ikke tillater det i stua. Så lenge dama bestemmer over huset forøvrig er det nødvendig med et ekstra rom der han kan velge hvordan han vil ha det.

Anonymkode: 63f43...432

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...