Gå til innhold

Har barnet mitt for mange omsorgspersoner?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har fått dette kommentert, at barnet mitt er en kasteball. Barnet bor fast hos meg, og er annen hver helg hos sin far. Èn kveld i uka er barnet hjemme med stefar - som har bodd med oss i over et år og som barnet er veldig trygg på. Innimellom (en dag i mnd ca) blir barnet passet av besteforeldre barnet kjenner godt. Vi er ofte på besøk hos dem alle sammen, barnet er alene der av og til. Er det for mange? Er dt for urolig på barnet? Barnet gir ikke uttrykk for det, men jeg blir jo usikker. Han er 3 år.. De resterende dagene er han selvsagt hjemme med meg (og stefar da). 

Anonymkode: 5bbf2...718

Videoannonse
Annonse
Gjest bienvilleparish
Skrevet (endret)

Nei, hva er unormalt med dette? Foreldre og besteforeldre er jo helt normalt å omgås? Så har han en stefar i tillegg? Må vel bare være fint å ha mange omsorgsorgspersoner han føler seg trygg på og har det fint hos tenker jeg hvertfall. 

Endret av bienvilleparish
Skrevet

Hvis barnet ditt virker trygg og fornøyd, gjerne vil til alle hen sover hos, fungerer godt i barnehagen - da er dette en god løsning for dere, tenker jeg :) 

Anonymkode: 3f1c7...fb6

• Liker 8
Skrevet

Du lurer på om barnet har for mange voksne mennesker som er glad i det, og tar var på det?

Nyt det! Barnet har bare bra av å ha mange mennesker rundt seg som tar vare på de, og bryr seg om de! Tror veldig mange har glemt "it takes a village"!

• Liker 10
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvis barnet ditt virker trygg og fornøyd, gjerne vil til alle hen sover hos, fungerer godt i barnehagen - da er dette en god løsning for dere, tenker jeg :) 

Anonymkode: 3f1c7...fb6

Nei jeg vet ikke. Ja han stortrives alle stedene og liker seg. Han virker ikke utrygg for meg.. Barnehagen har bare gode ord om både tilknytning og utvikling der også.

oxycodone skrev (3 minutter siden):

Nei, hva er unormalt med dette? Foreldre og besteforeldre er jo helt normalt å omgås? Så har han en stefar i tillegg? Må vel bare være fint å ha mange omsorgsorgspersoner han føler seg trygg på og har det fint hos tenker jeg hvertfall. 

Jeg vet ikke. Jeg er relativt ung og dette er mitt første barn, som jeg atpåtil endte opp alene med - så jeg har en tendens til å la kommentarer om meg som mor gå litt hardt inn på meg.. Overtenker gjerne mye vedr. Det 😛 Men her tenker jeg jo at det er jo helt vanlig og ha mor, far og besteforeldre man sover hos av og til. Så det er jo bare stefar i dette tilfellet som er ‘’ekstra’’, og han har jo vært i livet til barnet siden han var baby. Han virker trygg for meg, men som sagt begynner jeg alltid å tenke mye hvis jeg får denne typen kommentarer.. Greit å lufte hodet her! 

Frk.fri skrev (Akkurat nå):

Du lurer på om barnet har for mange voksne mennesker som er glad i det, og tar var på det?

Nyt det! Barnet har bare bra av å ha mange mennesker rundt seg som tar vare på de, og bryr seg om de! Tror veldig mange har glemt "it takes a village"!

Ja når du formulerer det slik høres det jo helt dumt ut. Før i tiden var det jo normalt at ungene oppholdt seg hos den voksne det passet for, enten det var en nabo, en bestemor eller en tante 😛 Barnet virker jo trygt synes jeg, selv om det blir helg hos pappa og kveld med stefar på samme uke. Han er jo med meg de resterende kveldene.. 

• Liker 3
Skrevet

Nei. It takes a Village. De er bare misunnelige fordi det er så mange voksne som vil være der for barnet 💕 

Anonymkode: 4b78c...fe3

• Liker 10
Skrevet

Min erfaring er at barn med flere omsorgspersoner blir de tryggeste og mest selvsikre og komfortable barna! De lærer seg å tilpasse seg ulike situasjoner samtidig som de aldri føler seg utrygge, fordi de er jo med mennesker som de allerede kjenner. 

I andre kulturer er det helt normalt å la søsken, besteforeldre, naboer osv passe barna når det er nødvendig. Alle ungene vokser gjerne opp i en slags kollektiv omsorgssituasjon, med flere voksne som de er trygge nok til å henvende seg til for hva som helst. Jeg ser bare på det som noe positivt :)

Anonymkode: 16445...e6d

• Liker 10
Skrevet

Kan jeg få lov til å spørre hvem som kommenterte dette til deg og i hvilken kontekst? 

• Liker 7
Skrevet

Barnet bor hos deg, har fast og jevnlig samvær med far og er hos besteforeldrene innimellom. Dette er da en helt normalt og stabil tilværelse, jeg kan ikke skjønne hva som er å reagere på her. Særlig ikke så lenge barnet selv ser ut til å trives med situasjonen.

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Kan jeg få lov til å spørre hvem som kommenterte dette til deg og i hvilken kontekst? 

Det lurer jeg på også! Dette var jo ikke for mange i det hele tatt. 

Anonymkode: 9864b...3a8

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Min erfaring er at barn med flere omsorgspersoner blir de tryggeste og mest selvsikre og komfortable barna! De lærer seg å tilpasse seg ulike situasjoner samtidig som de aldri føler seg utrygge, fordi de er jo med mennesker som de allerede kjenner. 

I andre kulturer er det helt normalt å la søsken, besteforeldre, naboer osv passe barna når det er nødvendig. Alle ungene vokser gjerne opp i en slags kollektiv omsorgssituasjon, med flere voksne som de er trygge nok til å henvende seg til for hva som helst. Jeg ser bare på det som noe positivt :)

Enig. Min datter hadde også "mange" omsorgspersoner som liten, hun ble veldig trygg og har alltid hatt lett for å tilpasse seg, dette har hun tatt med seg inn i voksen livet, hun er nå i 20 årene. Fikk heldigvis aldri sånne kommentarer, men fikk mye kommentarer på at vi hadde 50/50 da dette var meget sjelden på slutten av 90-tallet. Ikke bry deg om det ts, så lenge barnet ditt trives og koser seg.

Anonymkode: 81713...91f

• Liker 6
Skrevet

Jeg synes barnet ditt er heldig som har så mange trygge voksne i livet sitt, da det er noe jeg savnet til mitt eget barn.

Her er begge mine foreldre døde, mens barnefar sine bor i utlandet, så det er egentlig bare oss.

Anonymkode: 42060...782

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Nei jeg vet ikke. Ja han stortrives alle stedene og liker seg. Han virker ikke utrygg for meg.. Barnehagen har bare gode ord om både tilknytning og utvikling der også.

Jeg vet ikke. Jeg er relativt ung og dette er mitt første barn, som jeg atpåtil endte opp alene med - så jeg har en tendens til å la kommentarer om meg som mor gå litt hardt inn på meg.. Overtenker gjerne mye vedr. Det 😛 Men her tenker jeg jo at det er jo helt vanlig og ha mor, far og besteforeldre man sover hos av og til. Så det er jo bare stefar i dette tilfellet som er ‘’ekstra’’, og han har jo vært i livet til barnet siden han var baby. Han virker trygg for meg, men som sagt begynner jeg alltid å tenke mye hvis jeg får denne typen kommentarer.. Greit å lufte hodet her! 

Ja når du formulerer det slik høres det jo helt dumt ut. Før i tiden var det jo normalt at ungene oppholdt seg hos den voksne det passet for, enten det var en nabo, en bestemor eller en tante 😛 Barnet virker jo trygt synes jeg, selv om det blir helg hos pappa og kveld med stefar på samme uke. Han er jo med meg de resterende kveldene.. 

Jeg fikk barn som 32-åring og er megamisunnelig 😅

Ikke på grunn av dette med barnevakten eller å være alene - men at ungen har flere trygge voksne og faste omsorgspersoner.

Høres supert ut!

Jeg bor i Oslo hvor mange av oss (såkalt «idealforeldrene» hvor man fikk barn på rett tid/høy utdanning og blabla) ikke er født her.

Så relativt få i barnehagen hadde besteforeldre og søsken/familie i nærheten. Det betyr jo aldri barnevakt selvsagt, men mest at barna sjeldnere treffer familie. 

Denne ungen din har det jo som plomma i egget sålenge han trives på besøk og på samvær. 

Er det sur barnefar eller muggen bestemor som sier dette her eller? 😅🤷‍♀️

• Liker 2
Skrevet

Det er godt for et barn å ha mange som er glad i seg. Så dette høres helt fint ut!

• Liker 2
Skrevet

Det høres da kjempefint ut for barnet😊 

Sønnen min har hatt besteforeldre på begge sider som elsker å være sammen med han så ofte som mulig, og ei tante som elsker å ha han med på tur. Har alltid tenkt at han var heldig som hadde så mange gode mennesker i livet sitt❤️

Anonymkode: 296fb...1b2

• Liker 1
Skrevet

Barn kan ikke få for mange omsorgspersoner 💜

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har fått dette kommentert, at barnet mitt er en kasteball. Barnet bor fast hos meg, og er annen hver helg hos sin far. Èn kveld i uka er barnet hjemme med stefar - som har bodd med oss i over et år og som barnet er veldig trygg på. Innimellom (en dag i mnd ca) blir barnet passet av besteforeldre barnet kjenner godt. Vi er ofte på besøk hos dem alle sammen, barnet er alene der av og til. Er det for mange? Er dt for urolig på barnet? Barnet gir ikke uttrykk for det, men jeg blir jo usikker. Han er 3 år.. De resterende dagene er han selvsagt hjemme med meg (og stefar da). 

Dersom du har fått kommentarer på det så ville jeg faktisk tatt det til meg mtp barnets unge alder. Og 1 år sammens med ny stefar er ikke lange tiden. 

Kan jeg spørre hvorfor barnet er hos sine besteforeldre en gang i måneden når du og samboer har barnefri annen hver helg?

Anonymkode: 374c8...6fb

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Dersom du har fått kommentarer på det så ville jeg faktisk tatt det til meg mtp barnets unge alder. Og 1 år sammens med ny stefar er ikke lange tiden. 

Kan jeg spørre hvorfor barnet er hos sine besteforeldre en gang i måneden når du og samboer har barnefri annen hver helg?

Jeg og stefar har BODD sammen i 1 år. Var sammen et år før det også. (Slutt med barnefar under svangerskapet). Med tanke på barnets alder har altså stefar vært i bildet siden før han var 1 år. Så han har «alltid» vært der i barnets øyne liksom, tror jeg.

Fordi det skjer av og til at mitt, samboers og barnefars skiftordninger krasjer. Det er snakk om én kveld eller én lørdag feks. Da er barnet hos besteforeldre alene. Eller en gang i blant at jeg og samboer skal noe på en helg vi har barnet - men det er snakk om 2 ganger siste året liksom. 

Ellers tusen takk for svar! godt å høre at dette ikke er helt horribelt. 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Jeg besøkte farmor flere ganger i uka og overnattet så ofte jeg fikk lov da jeg var liten - jeg var så heldig at hun bodde i gangavstand. Det hadde ingenting å gjøre med at noen trengte barnefri, men rett og slett at både hun og jeg hadde stor glede av det.

• Liker 4
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

For en ubrukelig kommentar. Ikke ta dette til deg ts :)

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...