Gå til innhold

Peisovn og skamolx brennplater - få ny og bedre peis på 1-2-3

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det tok oss noen tanketimer og google-søk, for å finne ut at den ovnen som vi overtok med huset, manglet Skamolx-plater. Ja, vi er jo slike byfolk som har flyttet i et hus. Det er jo selvfølgelig et spørsmål, hva er det slags folk som fjerner brennplater fra peisovn før visning/flytting, og ikke erstatter de med nye, men samme folka har også fikset hakk i gipsvegger med hvit teip, så vi kan ikke kalle de ressurssterke. 🙄

Uansett, nå kjøpte vi en plate på Bauhaus, skåret den til passende dimensjoner (den er veldig lett å kutte i), satt i - og nå fungerer peisen optimalt. Vi har en peisovn fra Dovre, Cinderella. Det vil si at nå kan jeg putte to-tre vedkubber i, og det er brenner lenge og er varmt i flere timer. Så derfor har jeg lyst å dele den informasjonen med flere, spesielt nå i tider med høye strømpriser.

• Sjekk brennplatene i ovnen, om de er knuste, eller mangler
  • man kan kjøpe ferdigkuttete, hvis du finner de, men vi fant ikke, eller var det ventetid på flere uker (pluss at de var veldig dyre, vi snakker 2000 for alle platene)
  • en Skamolx-plate på Bauhaus koster 700 kr, den var stor nok for å kutte alle platene til vår peis.
  • det er lett å kutte i de plattene, nesten som å kutte i isopor
  • har du gamle brennplater, bruk de som mal
  • disse brennplatene har ikke like lang levetid som ovnen selv, og må byttes etterhvert. Men bytter man de, er ovnen så god som ny

https://gjoerdetselv.com/energisparing/varme/vedovn/skift-stein-og-faa-en-bedre-forbrenning - den artikkelen forklarer det hele kanskje bedre enn jeg 

Og slik ser de ut:

image.png.f02422795de4426ad87b1e111a9ca468.png

og her kan du se de inne i peisen

image.png.dccdb7b459e7a63037de5a54582e799b.png

Anonymkode: a8379...d2c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Enig! Jeg kan også tipse om hmh cement som har de billigste platene jeg fant i Oslo. 

Anonymkode: ee0fc...504

• Liker 1
Skrevet
48 minutter siden, AnonymBruker said:

Enig! Jeg kan også tipse om hmh cement som har de billigste platene jeg fant i Oslo. 

Anonymkode: ee0fc...504

Bra tips! 

Fant de her https://hmhcement.no/produktkategori/peis-og-ildsted/skamotec-brannplater/

Ja, jeg burde kanskje nevnt i HI at skamolx er produsent navn, og det finnes andre brennplater, slik som hmh cement selger skamotec. Men tenkte det var allerede for mye info i HI 😂

Anonymkode: a8379...d2c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...