Gå til innhold

Samboer med add og jeg holder på å bli koko

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det kunne ha vært vanngrøt til middag, ingen klesvask, daglig masen om å betale, osv. Selvsagt ingen julegaver fra og til ham. Du kunne ha blokkert ham fra å koble seg på internettet, hvis du betalte. Men altså poenget var at det skulle du ha gjort fra begynnelsen. Hvis han hadde "glemt" en regning, så skulle du ha ventet med å kjøpe sofaen, osv. Jeg skønner du ikke kan gjøre om på det, men jeg lurte bare på hvorfor du forventet (forventer?) han plutselig skal takke nei til gratis oppvartning? Hittil har ingenting fått konsekvenser for ham. Det er kun deg som kan lukke for pengekassen. 

Anonymkode: 496e3...a6a

Jeg har prøvd å bare lage middag til meg og poden - og da sa jeg til samboer "men da fikser du deg selv denne uka? så tar jeg ansvar for meg og ungen. Vi deler kjøleskapet i to deler også har du ditt eget der". Det hele begynte med at han tok av "mitt brød" og "mitt pålegg", og da ble jeg irritert og sa at han må kjøpe sitt eget. Når jeg laga middag så kommer han inn på kjøkkenet og sier at det ser veeeldig godt ut. Men han laget seg ingenting til middag - han dro ikke på butikken heller.

Og da litt senere, når han sa han var veldig sulten så slår samvittigheten min inn. Jeg elsker han jo, og jeg vil han ingenting annet enn godt.. 

Han kaller meg barnslig hvis jeg blokkerer han fra nettet - i tillegg får han da ikke gjort jobben sin.

Anonymkode: 34f93...033

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Absolutt. Jeg brukte ADD i overskriften fordi jeg ikke ville at det skulle mistolkes med ADHD hyperaktiv type, og poenget med å nevne ADD i overskriften er fordi (selv om veldig mange er ulike og takles sin diagnose ulikt) så er det jo noen typiske tegn som de fleste kjenner seg igjen i. Om ikke personen med diagnose kjenner seg igjen i det, så er det nok flere likhetstrekk mellom de som er "pårørende". Oppførselen og væremåten til samboeren min kan godt være 40% ADD og 60% personlighet, eller det kan være 9% ADD. Det vet jeg ikke. Men det jeg vet er at ADD'en og de vanskene det medfører spiller en rolle i bildet.  

Du skylder ikke disse menneskene noen forklaring eller unnskyldning.

De er her for å snakke om seg selv og for å fortelle deg at du ikke gjør nok, ikke har ofret nok.

Slutt å tvile på deg selv og slutt med å være en omsorgsperson for all unntatt deg selv.

Ingen av dem har tenkt å løfte så mye som en finger for deg.

Anonymkode: c3a0b...db5

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Hva får du ut av å tråkke på folk som ligger nede? 

Anonymkode: fbd66...60f

Det er sadisme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg tror ikke jeg kvalifiserer for sånne ordninger… jeg har bruttolønn på 700k og tjener for bra for det meste.. 

Jeg og sønnen kan så klart finne oss et billigere sted å bo, men vi har fått det så fint her og har liksom innredet alt slik vi ønsket det. Har investert i varmepumpe og masse greier.. 

Hvor lurt det var mtp forholdet var en annen sak… men jeg har jo hele veien tenkt at dette klarer vi. Vi finner en måte å samarbeide på! Men jeg mister mer og mer trua…

Du må nesten velge, men prioriterer du huset må du jobbe med å legge irritasjonen til side, i alle fall til du en dag kan kjøpe ham ut. Mulig din samboer «vet» at du aldri vil gå fordi du ikke vil gå fra huset og at det blir en sovepute.  Han er i så fall ikke første mann i verden som ikke tar partneren på alvor. 

Hvordan tror du han vil fungere alene med barnet? Det ville vært min bekymring. Spørs om han kan ha eget samvær, høres ut som en fyr som kan bomme totalt på påkledning mot kulde, tannpuss, henting og levering, glemme en sovende unge i en bil i solsteken. Jeg er dessverre veldig god på katastrofetanker, men summa summarum bør dette vurderes. 

Anonymkode: 6564d...8b7

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Joda, det er det. 
Han kan prioritere ned å jobbe ekstra på kveldstid. Det hadde gjort at han var mindre sliten, og at han kunne bidra mer hjemme. 

Anonymkode: 4ebfc...f58

Nei det må han fordi det kreves visstnok av jobben. Alle sitter på kveldstid å jobber gratis i det firmaet der i følge han

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Du må nesten velge, men prioriterer du huset må du jobbe med å legge irritasjonen til side, i alle fall til du en dag kan kjøpe ham ut. Mulig din samboer «vet» at du aldri vil gå fordi du ikke vil gå fra huset og at det blir en sovepute.  Han er i så fall ikke første mann i verden som ikke tar partneren på alvor. 

Hvordan tror du han vil fungere alene med barnet? Det ville vært min bekymring. Spørs om han kan ha eget samvær, høres ut som en fyr som kan bomme totalt på påkledning mot kulde, tannpuss, henting og levering, glemme en sovende unge i en bil i solsteken. Jeg er dessverre veldig god på katastrofetanker, men summa summarum bør dette vurderes. 

Anonymkode: 6564d...8b7

Hehe! Jeg tror ikke han kan bomme på sånt. Jeg tror ikke han klarer å ha den daglige omsorgen, men en helg i ny og ne så lærer han fort. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg har prøvd å bare lage middag til meg og poden - og da sa jeg til samboer "men da fikser du deg selv denne uka? så tar jeg ansvar for meg og ungen. Vi deler kjøleskapet i to deler også har du ditt eget der". Det hele begynte med at han tok av "mitt brød" og "mitt pålegg", og da ble jeg irritert og sa at han må kjøpe sitt eget. Når jeg laga middag så kommer han inn på kjøkkenet og sier at det ser veeeldig godt ut. Men han laget seg ingenting til middag - han dro ikke på butikken heller.

Og da litt senere, når han sa han var veldig sulten så slår samvittigheten min inn. Jeg elsker han jo, og jeg vil han ingenting annet enn godt.. 

Han kaller meg barnslig hvis jeg blokkerer han fra nettet - i tillegg får han da ikke gjort jobben sin.

Men dette løser jo ikke noe. Dere er en familie. Han fungerer ikke optimalt som pappa og er ikke normal, men han kan ikke la alt flyte og lesse over på deg. Han kan ikke være så selvopptatt at han ikke vil lytte til deg og dine behov. Dere skal ivareta hverandre fordi livet er tungt, alle må gjøre alt de kan og dra lasset. Han må bli .er optimal på jobb slik at han er tilstede for dere hjemme. Det er ikke rart at du går opp i sømmene når du er alenemor om kvelden.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Nei det må han fordi det kreves visstnok av jobben. Alle sitter på kveldstid å jobber gratis i det firmaet der i følge han

For 450 i året? Det er tull. 

Rømmer han hjemmet kansje.

Min eks som ikke orket familielivet gjorde det. 

Anonymkode: 7fb69...024

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Så, i hvor mange år har DU vært gift med en mann med ADHD og hvor mange barn har du født og tar deg av i tillegg til full jobb, alt hushold og å være støttekontakt og raseri-punching-bag for din voksne mann?

Hvordan våger du å komme til voksne kvinner som lever med dette 24 timer i døgnet år ut og år inn og fortelle dem om deres egne følelser, egen hverdag og eget liv!?

Kan ikke du overta disse mennene da?

Kan ikke DU vie DITT liv til å være dørmatte og vaskeklut for alle mennene omtalt på denne tråden?

Leste du innlegget mitt egentlig? 

Det er ingen som skal akseptere å være verken støttekontakt eller raseri-punching-bag for noen andre. 
Men det er nå en gang slik at et forhold består av to personer, og hvordan forholdet er, er basert på dynamikken mellom disse. Altså hjelper det lite/ingenting å legge hele ansvaret over på en person, eller på en diagnose. 
Jeg baserte innlegget mitt på innlegget fra TS, og måten hun omtalte deres forhold på.
Nå har TS svart meg ut helt fint, og jeg er helt enig med henne om at hun har forsøkt omtrent alt hun kan forsøke.

Men det er nå en gang slik at de fleste av oss kvinner vil vite at "vi har gjort alt" før vi gir helt opp et forhold med en vi elsker. Og da er det greit å ha en "dette er godt nok" knagg å henge av seg ting på. 

Og som jeg skrev. ADD (eller ADHD) er ingen unnskyldning som fritar noen fra noe ansvar. Det er kun en forklaring på hvorfor enkelte ting er vanskeligere for noen mennesker enn for andre. (På samme måte som at folk med dysleksi trenger ekstra hjelp til å lære å lese, trenger folk med ADD ekstra hjelp til å lære å organisere og gjennomføre.) 

TS og alle dere andre, skal ikke finne dere i hva som helst. Dere skal faktisk ikke finne dere i noe mer enn det alle som er sammen med noen uten ADHD skal finne seg i. Dere skal kreve å få være i et forhold der begge har det bra. Og der begges behov dekkes. 
Og dere skal absolutt kunne kreve at den andre parten også jobber for at forholdet skal være bra.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Leste du innlegget mitt egentlig? 

Ja, jeg gjorde det.

Leste du mitt? 

Hva var svaret på spørsmålene?

"Så, i hvor mange år har DU vært gift med en mann med ADHD og hvor mange barn har du født og tar deg av i tillegg til full jobb, alt hushold og å være støttekontakt og raseri-punching-bag for din voksne mann?

Hvordan våger du å komme til voksne kvinner som lever med dette 24 timer i døgnet år ut og år inn og fortelle dem om deres egne følelser, egen hverdag og eget liv!?

Kan ikke du overta disse mennene da?

Kan ikke DU vie DITT liv til å være dørmatte og vaskeklut for alle mennene omtalt på denne tråden?"

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Da bør han jobbe hardt for å forsøke å få seg en annen jobb. 
For den jobben han har, er ikke forenelig med familieliv. 

Alternativ kan han slutte å ha familieliv. Men jeg håper og tror at det ikke er noe han ønsker.
Men da er jeg redd han ikke kunne hatt noe særlig samvær heller, for han har jo ikke noe tid igjen til å bruke på et barn. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker said:

Så problemet er at du er en lettlurt, hjelpeløs, ryggradsløs pudding som ikke kan la vær å oppvarte idioten i mer enn halvannen time!? Ærlig talt, det blir for dumt. Han tjener 500k/året, han har råd til mat. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da bør han jobbe hardt for å forsøke å få seg en annen jobb. 
For den jobben han har, er ikke forenelig med familieliv. 

Alternativ kan han slutte å ha familieliv. Men jeg håper og tror at det ikke er noe han ønsker.
Men da er jeg redd han ikke kunne hatt noe særlig samvær heller, for han har jo ikke noe tid igjen til å bruke på et barn. 

Det er ikke andre jobber i det yrke som han vil ha. Han er uinteressert i å få en annen jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Jeg har prøvd å bare lage middag til meg og poden - og da sa jeg til samboer "men da fikser du deg selv denne uka? så tar jeg ansvar for meg og ungen. Vi deler kjøleskapet i to deler også har du ditt eget der". Det hele begynte med at

Ja, det er virkelig mye varme i dette forholdet fra din side. At det nå over 5 sider fortsatt ikke er noen som viser til at du har mye å gå på selv, sier bare sitt. Du har i praksis forsøkt å dumpe fyren uten å dumpe han. Du har forsøkt å få han til å ville dra fra deg av egen fri vilje, også sitter du og syter over hvor dårlig forholdet ditt er.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så problemet er at du er en lettlurt, hjelpeløs, ryggradsløs pudding som ikke kan la vær å oppvarte idioten i mer enn halvannen time!? Ærlig talt, det blir for dumt. Han tjener 500k/året, han har råd til mat. 

Hun er jo hovedsaklig en trollkjerring, men facsinerende å se hvordan dere ser på dere selv når dere er det. Det forklarer i grunn veldig mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ja, jeg gjorde det.

Leste du mitt? 

Ja, men jeg forsto ikke hva spørsmålene dine hadde med innlegget mitt å gjøre. 

Hvorfor mener du det er relevant hvorvidt jeg har vært i et (uakseptabelt dårlig) forhold med en mann med ADHD i mange år eller ikke? 
Det virker jo som om du både mener at TS skal gå ifra mannen, OG at du mener jeg burde vært mange år i et tilsvarende forhold for å kunne gi henne råd om hvordan hun skal forholde seg til sitt eget. (Selvmotsigende altså.)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ja, men jeg forsto ikke hva spørsmålene dine hadde med innlegget mitt å gjøre. 

Hvorfor mener du det er relevant hvorvidt jeg har vært i et (uakseptabelt dårlig) forhold med en mann med ADHD i mange år eller ikke? 
Det virker jo som om du både mener at TS skal gå ifra mannen, OG at du mener jeg burde vært mange år i et tilsvarende forhold for å kunne gi henne råd om hvordan hun skal forholde seg til sitt eget. (Selvmotsigende altså.)

Jeg spør deg hvorfor du instruerer TS og andre kvinner i å ofre seg etter at de åpenbart har gjort alt menneskelig mulig, så det er relevant å vite hvor mange år du har ofret for en mann med ADHD, hvor mange barn du har født og tar deg av i tillegg til full jobb og hushold og å være servicestasjon for en hjelpeløs og gjennom-egoistisk mann?

Så hvorfor svarer du ikke?

Kan det være fordi det er du som har ADHD eller er forelder til et barn med ADHD?

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

kar90 skrev (16 minutter siden):

Hun er jo hovedsaklig en trollkjerring, men facsinerende å se hvordan dere ser på dere selv når dere er det. Det forklarer i grunn veldig mye.

Jeg har add selv. Jeg ser en kvinne som er drita sliten av å dra lasset for en mann som ikke tar ansvar for å dra sin del. Det er to stk i et forhold som skal støtte hverandre.

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

kar90 skrev (13 minutter siden):

Hvor mye mener du man skal finne seg i fra partneren sin, synes du? Skal man bare akseptere å bli skjelt ut i tide og utide fordi partner ikke klarer å regulere følelsene sine og oppføre seg som folk? Skal man måtte finne seg i å gjøre absolutt alt i husstanden fordi partner ikke får til? Skal man bare akseptere at det er sånn, fordi den andre ikke ønsker å legge to pinner i kors for å endre seg? 

Hvis det ikke er noe varme igjen fra TS sin side, så er det jaggu forståelig og. Mannen skal ikke i parterapi, han skal ikke bytte jobb for å få en bedre hverdag, han skal ikke endre seg på noe vis - selv om han altså oppfører seg som et mannebarn helt blottet for boevne. Det virker som han mener TS skal finne seg i å bli behandlet som dritt fordi «han bare er sånn». Hun må altså ta ansvar for absolutt alt av husarbeid og organisering av familien,  være psykolog og støttekontakt for mannen sin, være primæromsorgsperson for barnet deres OG i tillegg stå for størstedelen av inntekten - mens han sitter i kjelleren og jobber gratis, ikke bidrar med noe som helst annet enn kjeft og ikke skal endre noe som helst med seg selv. 

Jeg bryr meg ikke om hva slags diagnose man har. Det er ikke greit å oppføre seg sånn, og det er en grense for hva man kan forvente av andre. 

Anonymkode: e61be...53c

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

lillevill skrev (2 minutter siden):

Jeg har add selv. Jeg ser en kvinne som er drita sliten av å dra lasset for en mann som ikke tar ansvar for å dra sin del. Det er to stk i et forhold som skal støtte hverandre.

Jeg er sliten. 

Og jeg er rådvill. Jeg har seriøst satt meg selv her. Jeg som ikke skulle havne her. 

Jeg har jobba ræva av meg for å komme hit i livet mitt (godt betalt og langt unna foreldrene mine). Jeg kom meg opp og ut av gjørma, og nå føles det ut som at alt forsvinner mellom fingrene mine igjen. 
Foreldrene mine er heldigvis mye mer hjelpsomme i dag enn da jeg var yngre. De har blitt riktig så kjærlige 😊 men det faktum at jeg nå sitter bed gjeld til opp etter ørene og en mann som ja - ikke klarer å tenke utenfor sitt eget synsfelt..

Det som irriterer meg også - er at han åpenlyst spurte foreldrene sine om hvordan de løste det da han var liten med jonn/overtid/husarbeid. Og de sa basicly at jeg bare måtte ta husarbeidet fordi samboeren min/deres sønn er jo så flink i jobben sin. Og samboer sa seg enig.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...