Gå til innhold

Elbilen lader på 8A/1920W, men etter 4t har den bare ladet 4,5kW. Går virkelig 42% av energien til spille?


Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en ny EVSE som viser meg hvor mye strøm som er brukt i hvilket tidsrom. I natt stod den og lada på 8A/240V i 4t og resultatet ble 4,5kW.

Om jeg regner litt på det, gir det meg virkelig et tap på 42% av disse 8A? Jeg har bare Google-kunnskap om strøm, så jeg er veldig usikker. Men det tapet høres jo helt sprøtt ut. Bilen står i enden av en veldig lang installasjon og ledning.

Anonymkode: ef1d2...ccb

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg har en ny EVSE som viser meg hvor mye strøm som er brukt i hvilket tidsrom. I natt stod den og lada på 8A/240V i 4t og resultatet ble 4,5kW.

Om jeg regner litt på det, gir det meg virkelig et tap på 42% av disse 8A? Jeg har bare Google-kunnskap om strøm, så jeg er veldig usikker. Men det tapet høres jo helt sprøtt ut. Bilen står i enden av en veldig lang installasjon og ledning.

Anonymkode: ef1d2...ccb

Jeg kan hjelpe deg, men ikke uten å vite mer....

Hvor får du 8A fra? Og 240V? Er dette det som faktisk er levert og brukt? Et batteri lader seg ikke helt lineært og med samme effekt hele tiden...

Anonymkode: b9a2d...f41

Skrevet

Du har regnet rett med de tallene du har gitt, P = 1920W og om du faktisk hadde ladet med denne effekten i fire timer skulle du uten energitap hatt 1920 W * 4 h = 7.68 kWh...

Litt forsvinner til varme og tap her og der men ikke i nærheten av hva du er oppe i. Jeg aner ikke hva ting er dimensjonert for men med en veldig tynn kabel og langt nok strekk vil du kunne få det energitapet, teoretisk.

Energitap i kabel er I^2*R. Hvis du har en lampettkabel og mange kilometer strekk vil vi kanskje snakke om noe slikt.

Anonymkode: b9a2d...f41

Skrevet

Nei

Anonymkode: 1f2d3...6d0

Skrevet

Hvilken ladeeffekt er den stilt inn på? 

Anonymkode: 0c567...899

Skrevet

Lader du på varmt eller kaldt batteri? 

Anonymkode: 14841...32b

  • Liker 1
Skrevet

Takk for oppfølgingen! Ok, her er dataene:

2012 Leaf 24kW

Batteritemperatur 3/12 streker (kaldt, men ikke veldig kaldt)

Ladekladd som kan justeres til ladestyrke (8A) og som viser strømstyrke (240V)

Koblet til en stikkontakt som er langt fra huset, på nedgravd ledning, 10A krets (som forskriften sier; i huset er det for øvrig alltid 250+V)

Lades på denne EVSEN: https://m.aliexpress.com/item/1005001523850977.html (10m kabel er akkurat lang nok fordi jeg må stå så langt unna)

4,5kW ladet etter 4t med disse forutsetningene overfor, og det er ladekladden som oppgir disse dataene.

Anonymkode: ef1d2...ccb

Skrevet

...nå ble det kanskje litt for mye info? :S

Anonymkode: ef1d2...ccb

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Takk for oppfølgingen! Ok, her er dataene:

2012 Leaf 24kW

Batteritemperatur 3/12 streker (kaldt, men ikke veldig kaldt)

Ladekladd som kan justeres til ladestyrke (8A) og som viser strømstyrke (240V)

Koblet til en stikkontakt som er langt fra huset, på nedgravd ledning, 10A krets (som forskriften sier; i huset er det for øvrig alltid 250+V)

Lades på denne EVSEN: https://m.aliexpress.com/item/1005001523850977.html (10m kabel er akkurat lang nok fordi jeg må stå så langt unna)

4,5kW ladet etter 4t med disse forutsetningene overfor, og det er ladekladden som oppgir disse dataene.

Anonymkode: ef1d2...ccb

Både den lange kabelen fra huset til stikkontakten (som jeg mistenker er alfor tynn/ lite areal) og den «jallaladekabelen» fra AliExpress forklarer nok mye av saken her..

Normalt ladekap gjennom ombordlader er normalt 10-15%
 

Mulig alder på batteri og teknologi i din bil også er medvirkende årsak - Batteriet hat nok tapt seg mye på 9 år.. Sjelden et mobilbatteri er særlig godt etter 9 år heller.

Anonymkode: 26af9...2ed

  • Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Både den lange kabelen fra huset til stikkontakten (som jeg mistenker er alfor tynn/ lite areal) og den «jallaladekabelen» fra AliExpress forklarer nok mye av saken her..

Normalt ladekap gjennom ombordlader er normalt 10-15%
 

Mulig alder på batteri og teknologi i din bil også er medvirkende årsak - Batteriet hat nok tapt seg mye på 9 år.. Sjelden et mobilbatteri er særlig godt etter 9 år heller.

Anonymkode: 26af9...2ed

Vet du eller gjetter du? Som du skjønner er jeg virkelig ute etter kunnskap her, ikke tipping og stampub-pisspreik.

Et bilbatteri kan nødig sammenliknes med batteriet i en mobil eller PC. Ingen annen litiumbatteri jeg har er på 78% SOH etter ni års hyppig bruk.

Anonymkode: ef1d2...ccb

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Vet du eller gjetter du? Som du skjønner er jeg virkelig ute etter kunnskap her, ikke tipping og stampub-pisspreik.

Et bilbatteri kan nødig sammenliknes med batteriet i en mobil eller PC. Ingen annen litiumbatteri jeg har er på 78% SOH etter ni års hyppig bruk.

Anonymkode: ef1d2...ccb

Det var litt av et svar til noen som prøver å hjelpe. Veldig frekk. Foreslår at du spør en ekspert og ikke på KG da.

Anonymkode: 49f4b...ee6

  • Liker 3
Skrevet
28 minutter siden, AnonymBruker said:

Vet du eller gjetter du? Som du skjønner er jeg virkelig ute etter kunnskap her, ikke tipping og stampub-pisspreik.

Et bilbatteri kan nødig sammenliknes med batteriet i en mobil eller PC. Ingen annen litiumbatteri jeg har er på 78% SOH etter ni års hyppig bruk.

Anonymkode: ef1d2...ccb

Nei, da får du seile din egen sjø. Tviler på at du får hjelp fra noen med den holdningen der.

  • Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Vet du eller gjetter du? Som du skjønner er jeg virkelig ute etter kunnskap her, ikke tipping og stampub-pisspreik.

Et bilbatteri kan nødig sammenliknes med batteriet i en mobil eller PC. Ingen annen litiumbatteri jeg har er på 78% SOH etter ni års hyppig bruk.

Anonymkode: ef1d2...ccb

Jeg vet normal tap på 10-15%.

Hva som i ditt anlegg gjør at du får et alt for høyt tap vet jeg jo ikke, men har nok erfaring til å kvalitativt anta konklusjonen som kan være en kombinasjon av oversåtående. At et litium batteri taper seg over tid er åpenbart, om det står i en bil eller en mobil. Bilbatteriet blir ikke like belastet som et mobilbatteri for at batteriet skal kunne leve bilens levetid - men effektiviteten dropper over tid - og spesielt på din tidligversjon.

Ingen kan over nett vite hva som er feil - men batteriet kan sjekkes - motstand i kabel kan sjekkes, men alt må gjøres fysisk. Hadde lånt meg en ladekabel fra en velkjent produsent for å teste dette i første omgang, batteriet i bilen får du ikke gjort noe med. Kabelen du har nedgravd vet kun du/elektriker kun selv hva er dimensjonert for.. En kabel i seg selv er ikke noe problem om den er riktig dimensjonert..

Anonymkode: 26af9...2ed

  • Liker 2
Skrevet

Beklager om jeg ble oppfattet litt streng overfor, det var ikke meningen. Jeg fikk ladet på jobb i dag, på 10A, med "jallakabelen":

IMG_20211208_152553.thumb.jpg.73e73113f3beee0ab38fde61d767a73d.jpg

Med et kjapt overslag i hodet, etter samme prinsipp som overfor, blir tapet rundt 8-9%.

Hvis det høye tapet reproduseres hver gang jeg lader hjemme, tyder det jo på at det er husinstallasjonen/kabelen som er problemet.

Må jeg da anta at det kun er dimensjoneringen som står for energitapet? Den kabelen har vært nedgravd siden 90-tallet og det er ikke umulig at den er skadet. Mest derfor jeg spør - jeg er jo redd for større følgeskader.

Anonymkode: ef1d2...ccb

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Beklager om jeg ble oppfattet litt streng overfor, det var ikke meningen. Jeg fikk ladet på jobb i dag, på 10A, med "jallakabelen":

IMG_20211208_152553.thumb.jpg.73e73113f3beee0ab38fde61d767a73d.jpg

Med et kjapt overslag i hodet, etter samme prinsipp som overfor, blir tapet rundt 8-9%.

Hvis det høye tapet reproduseres hver gang jeg lader hjemme, tyder det jo på at det er husinstallasjonen/kabelen som er problemet.

Må jeg da anta at det kun er dimensjoneringen som står for energitapet? Den kabelen har vært nedgravd siden 90-tallet og det er ikke umulig at den er skadet. Mest derfor jeg spør - jeg er jo redd for større følgeskader.

Anonymkode: ef1d2...ccb

Tap i kabelen kan enkelt måles...

Det letteste er å måle spenning på "ladersiden" når du lader. Hvis du f.eks. har 240V inn og bare 200V ut har du 40V tap i kabel. Du kan regne dette om til motstand etc. men det er vel ikke så relevant, og om du har et såpass stort tap er det noe galt et sted.

Det jeg prøver å si er at det er lett å finne ut hvor tapet er om du har skikkelige og troverdige målinger.

Et eksempel kan være om du f.eks. har 250V i huset og så har du 240V (sikkert) ved ladepunktet som noe av det du skriver kan tyde på. Tapet i kabel er 10V, eller 4%. Tapet i effekt blir det samme, siden P = U*I.

4% er jo litt, men ikke nok til å forklare 42%. Merk at dette kun gjelder med belastning, og spenningsfallet vil være større jo mer strøm du trekker. Hvis du dobler effekten dobler du også spenningsfall.

Anonymkode: b9a2d...f41

  • Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Tap i kabelen kan enkelt måles...

Det letteste er å måle spenning på "ladersiden" når du lader. Hvis du f.eks. har 240V inn og bare 200V ut har du 40V tap i kabel. Du kan regne dette om til motstand etc. men det er vel ikke så relevant, og om du har et såpass stort tap er det noe galt et sted.

Det jeg prøver å si er at det er lett å finne ut hvor tapet er om du har skikkelige og troverdige målinger.

Et eksempel kan være om du f.eks. har 250V i huset og så har du 240V (sikkert) ved ladepunktet som noe av det du skriver kan tyde på. Tapet i kabel er 10V, eller 4%. Tapet i effekt blir det samme, siden P = U*I.

4% er jo litt, men ikke nok til å forklare 42%. Merk at dette kun gjelder med belastning, og spenningsfallet vil være større jo mer strøm du trekker. Hvis du dobler effekten dobler du også spenningsfall.

Anonymkode: b9a2d...f41

Tusen takk, dette var til veldig stor hjelp! Jeg ser at spenningsfallet uten last er fra typisk 250-255V til 230-235V i den stikkontakten. Elektrikere reagerer alltid på høy spenning i huset vårt, men jeg har aldri lest av så stor spenning der oppe. Hva er et vanlig tap i en slik ledning som nok er rundt 50m lang (sikringsskap til stikkontakt)?

Anonymkode: ef1d2...ccb

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Tusen takk, dette var til veldig stor hjelp! Jeg ser at spenningsfallet uten last er fra typisk 250-255V til 230-235V i den stikkontakten. Elektrikere reagerer alltid på høy spenning i huset vårt, men jeg har aldri lest av så stor spenning der oppe. Hva er et vanlig tap i en slik ledning som nok er rundt 50m lang (sikringsskap til stikkontakt)?

Anonymkode: ef1d2...ccb

Lest av hvordan? Multimeter?

250V er mye ja, og det er rart at du måler 230V i den stikkontakten. I teorien må det gå strøm gjennom for at man skal ha et spenningstap/effekttap, så det kan være noe galt en plass, men det er jo rart at det ikke slår ut noen sikringer eller jordfeil eller noe i så fall. En så lang kabel med 2kW last bør være ganske godt dimensjonert, og ikke 1.5mm^2. Motstand i kabel halvveres når tverrsnittet dobles, så effekttapet halvveres også.

Det er ikke lett å vite hva som er gjort der eller hva som er galt, om noe. Jeg er ikke elektriker heller men kan teori...eller kunne i alle fall.

 

Anonymkode: b9a2d...f41

  • Liker 1
Skrevet

Ja, både med multimeter og med den innebygde spenningsmåleren i ladekabelen (som vel er en slags multimeter).

Anonymkode: ef1d2...ccb

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja, både med multimeter og med den innebygde spenningsmåleren i ladekabelen (som vel er en slags multimeter).

Anonymkode: ef1d2...ccb

Ok, det er en del ting du kan gjøre om du har kompetanse, men som jeg tviler på du har...

Hvis du kobler sammen de to lederne i "husenden" av kabelen så kan du måle motstanden direkte fra stikkontakten i andre siden, men her er vi inne på ting du ikke bør rote i selv om dette ikke bare er koblet gjennom en sukkerbit eller noe. Det er umulig å vite hva noen har gravd ned for deg og hvordan ting er koblet, men det høres rart ut at du bare har 230V i den ene enden.

Det finnes måter å feilsøke på uten å rive ned alt, men du må skjønne litt hvordan det henger sammen tror jeg. En ting du kan gjøre med et enkelt multimeter er å bruke en skjøteledning med flere uttak og en enkel last (f.eks. en 2kW ovn eller noe du vet effekt på) og så måle spenningen når den er av og på. Om du måler omtrent samme spenning vet du litt mer. Om spenningen faller merkbart har du spenningstap i kabel (lite tverrsnitt).

En 2 kW ovn har R = U^2/P = ~26.5 ohm. Om du hadde en veeeeldig lang og tynn kabel med akkurat samme motstand (26.5 ohm) ville effekten delt seg helt likt mellom kabel og ovn og du ville målt 115V, om det gir mening. Da ville du også hatt 50% effekttap i kabel, men jeg kan ikke tenke meg at det er forklaringen hos deg.

Jeg kan som sagt litt teori her (litt rusten, og lite praktisk erfaring utenom skole), men i praksis er det veldig vanskelig å si noe sikkert uten å vite mer, og det spørs om du ikke bare skal gå for elektriker om du ikke helt vet hva du gjør. Om ikke annet håper jeg du fortår litt mer av strøm, spenning og effekt.

Anonymkode: b9a2d...f41

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ok, det er en del ting du kan gjøre om du har kompetanse, men som jeg tviler på du har...

Anonymkode: b9a2d...f41

Dette var ikke ment nedlatende forresten, men ut fra det du skriver at du kan er det begrenset hva du kan og bør gjøre selv....

Anonymkode: b9a2d...f41

  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...