Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Som tittelen sier. Eller noen som har hatt store myom (+10cm) under graviditet. Noen som vil dele si erfaring med de? 

Anonymkode: 5d453...ba4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har hatt det. Myomet mitt har krympet litt nå, men var rundt 10-11 cm.i første graviditet og ca.6-7 cm i den andre graviditeten. Det er et såkalt subserøst leiomyom. Dvs.at det er stilket og ligger utenfor livmoren. Det har ikke gitt noen smerter eller direkte plager for meg i noen av graviditetene, men jeg har utenom graviditetene hatt store mensblødninger. Etter en spontanabort hadde jeg også en massiv blødning de mente skyldtes myomet, og at det førte til at livmoren ikke kunne trekke seg skikkelig sammen. 

I første graviditet lå myomet dypt i bekkenet, og det ble planlagt keisersnitt fordi sykehuset mente det var en fødselshindring. Babyen lå også i tverrleie, så det hadde blitt keisersnitt uansett. Det var litt delte meninger blant legene om hvorvidt tverrleiet skyldtes myomet men jeg tror det. Det var ikke nok plass til at babyen kunne legge seg med hodet ned, pga myomet. 

I andre graviditeten hadde myomet krympet til ca.6 cm. I tillegg ble jeg veldig overrasket over å høre at myomet hadde flyttet seg oppover. Men når de er stilket kan de gjøre det. Denne gangen lå det opp under leveren, og babyen lå i hodeleie. Jeg søkte likevel om planlagt keisersnitt igjen fordi jeg var redd for store blødninger pga dårlig samme trekning i livmoren, og fikk det innvilget. 

De vurderte muligheten for å fjerne myomet under første keisersnitt, men tilheftingen (stilken) var for bred til at de ville gjøre det, pga risiko for stor blødning. 

Bare spør om du lurer på noe mer. Er utrolig lite informasjon å finne om myomer på nettet og mange leger vet lite om det, etter min erfaring.

Anonymkode: f66de...8ea

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...