Gå til innhold

Noen flere her som lever med ekstraslag eller arytmi og/eller hjertebank av et eller annet slag ? Hvordan lære å leve med dette?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har blitt undersøkt av kardiolog og fortalt at mine ekstraslag er helt ufarlige. Har hatt dem i 2 år nå og blir fortsatt helt satt ut når det kommer mange ila dagen. Blir engstelig uansett hva legene sier for ekstraslagene/ekstrasystoler kan oppleves som kraftige dunk som er vanskelig å ignorere...

Hvordan takle slik I hverdagen? Jeg har fortsatt ikke lært å leve med dem, så de styrer mye av min hverdag...

Anonymkode: b1898...18a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skjønner godt hva du mener! Har slitt med dette noen måneder og selv om det er ufarlig, så synes jeg det er SÅ ubehagelig når det skjer. Blir ganske redd fordi det kjennes ut som hjertet stopper opp. Følger med på svarene du får ❤️

Anonymkode: dd0c9...394

• Liker 4
Skrevet

Jeg har det også, har hatt EKG i ett døgn to ganger samt blitt sjekka i hodet og ræva, konklusjonen var at det var helt ufarlig, men det er fremdeles veldig ubehagelig, spesielt på kvelden når jeg blir bevisst på det. 

Anonymkode: ae051...a3c

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Skjønner godt hva du mener! Har slitt med dette noen måneder og selv om det er ufarlig, så synes jeg det er SÅ ubehagelig når det skjer. Blir ganske redd fordi det kjennes ut som hjertet stopper opp. Følger med på svarene du får ❤️

Føler med deg da jeg vet hvordan det er. Har du mange ila dagen? Var det en eller flere hendelser som utløste dette?

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg har det også, har hatt EKG i ett døgn to ganger samt blitt sjekka i hodet og ræva, konklusjonen var at det var helt ufarlig, men det er fremdeles veldig ubehagelig, spesielt på kvelden når jeg blir bevisst på det. 

Anonymkode: ae051...a3c

Skjønner veldig godt. Får du mange ila dagen? Har du hatt dem lenge ? 

Jeg føler dem hele tiden både under bevegelsen og når jeg er i ro...det er spørs hvor kraftige de er for mine variere i styrke og antall om dagen og kommer og går i sykluser...

Skrevet

Jeg knakk et ribbein uten belastning og ble redd for at jeg var benskjør. Begynte med kalsium tilskudd og tenkte ikke på at jeg samtidig tok blodtrykksmedisin. Etter 6 uker fikk jeg ekstraslag flere ganger i minuttet og angsten kom krypende. Gikk slik i 3 mnd. Ble sjekket. Ingen leger spurte om jeg tok kosttilskudd! Alt var «normalt». Trodde jeg skulle bli tullete av redsel. Sluttet på eget initiativ å ta kalsium og hjertet roet seg gradvis ned og  ekstraslagene forsvant. 
Jeg var jo ikke benskjør heller viste det seg. Så kosttilskudd i kombinasjon med enkelte medisiner er ikke til å spøke med.  Føler med deg ts. Sjekk blodprøver at alle mineraler er på stell som kan ha en direkte effekt på hjertet. 

Anonymkode: 8a5f6...005

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Føler med deg da jeg vet hvordan det er. Har du mange ila dagen? Var det en eller flere hendelser som utløste dette?

Det varierer. Kan ha dager uten og dager med  flere jeg kjenner godt. Noen av dem er så kraftige at jeg blir skikkelig svimmel. Kommer stort sett alltid på kvelden når jeg er i ro. Kjente ingen når jeg hadde et døgn med EKG, men det var registrert noen likevel. Har hatt det jevnlig i flere måneder, så var derfor jeg fikk 24 timers EKG-undersøkelse. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg har arytmi (overaktiv siniusknute) gikk med ekg i 1 uke. Han ville medisinere meg pga hvor mye det var (også mye jeg ikke merket selv) skulle trykke på en kapp da jeg merket det.

problemet med medisiner er de gir bivirkning som lavt blodtrykk, noe jeg allerede har. Alternativet om det blir verre enn det er nå er abolisjon 😓😓 

Skrevet

Jeg har hatt ekstraslag i 20 år, og er grundig utredet flere ganger. Hver gang er det konkludert med at dette er ufarlige ekstrasystoler. Og siden jeg har levd med det så lenge uten andre symptomer så er jeg blitt helt avslappet til det. Merker kanskje litt forverring ved stress eller mye koffein eller alkohol, men det er ikke alltid jeg ser en klar sammenheng. Merker de mindre når jeg er mindre fokusert på dem. 

Anonymkode: bd22a...9d4

• Liker 4
Skrevet
hufsa87 skrev (25 minutter siden):

Jeg har arytmi (overaktiv siniusknute) gikk med ekg i 1 uke. Han ville medisinere meg pga hvor mye det var (også mye jeg ikke merket selv) skulle trykke på en kapp da jeg merket det.

problemet med medisiner er de gir bivirkning som lavt blodtrykk, noe jeg allerede har. Alternativet om det blir verre enn det er nå er abolisjon 😓😓 

Jeg har også lavt blodtrykk fra før av og kan dermed ikke gå på betablokkere...men ablasjon kan være aktuelt for deg hvis du føler deg veldig plaget...

Mine ekstraslag kommer og går....

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Jeg har hatt ekstraslag i 20 år, og er grundig utredet flere ganger. Hver gang er det konkludert med at dette er ufarlige ekstrasystoler. Og siden jeg har levd med det så lenge uten andre symptomer så er jeg blitt helt avslappet til det. Merker kanskje litt forverring ved stress eller mye koffein eller alkohol, men det er ikke alltid jeg ser en klar sammenheng. Merker de mindre når jeg er mindre fokusert på dem. 

Anonymkode: bd22a...9d4

Jeg må også lære å ikke legge merke til dem, prøve å ignorere dem. Jeg klarer det fint hvis de kommer enkeltvis en og en her og der. Men så fort det kommer mange på kort tid, blir jeg engstelig....

Ts

Skrevet

Hadde ikke stolt et sekund på legen. Et nært familiemedlem ble utredet av kardiolog på volvat, fant ingenting galt. Sa det var ufarlige ekstraslag. 

Noen få år etter ble han hentet med ambulanse fordi ekstraslagene ikke ville slutte. Han ble lagt i narkose og de «sjokket» hjertet tilbake i riktig rytme. Sendte han hjem samme dag med betablokkere og blodfortynnende og sa det ikke var farlig. 

Et par måneder skjedde akkurat det samme igjen. Ambulanse, sjokke hjertet i rett rytme og så ble han sendt hjem samme dag og bedt om å bare ta de samme medisinene. Denne gangen fikk han beskjed om at han hadde en medfødt hjertefeil og at han skulle inn etterhvert å «svi av noe» som styrte hjerteslag sånn at det skulle gi seg. Fortsatt sa de at det ikke var farlig. 

2 uker senere sovner han inn av hjertestans i midten av 20 årene. 

Reagerer på at ingen av legene som utredet han fant denne MEDFØDTE hjertefeilen etter så lang tid, det sier jo mye om kompetansenivået. Ville heller betalt for å få dette undersøkt i for eksempel USA, der legene gjør en ordentlig jobb. Der er de redd for å bli saksøkt om det skjer noe feil, så der blir man tatt alvorlig. Her i Norge får legene bare en liten smekk på fingeren. 

Anonymkode: 432d9...02d

• Liker 5
Skrevet

Har du hatt ekstraslag i 2 år og ingenting før det?  Hendte det noe spesielt for 2 år siden? Alder?

Anonymkode: 88abe...dd3

Skrevet

Jeg har hatt kronisk hjerteflimmer i 1,5 år nå. Dette grunnet en medfødt hjertefeil som også har gitt meg flere andre "følgefeil" med årene. De har forsøkt å "sjokke" det bort fire ganger uten hell + ablasjon (som de måtte avbryte). Så nå står jeg på venteliste for operasjon (ikke hovedsaklig pga flimmeret, men pga den medfødte hjertefeilen og alle bivirkninger den fører til, hvorav flimmer er en av dem).

Anonymkode: adcce...b2c

• Liker 2
Skrevet

Ser mange av dere blir sjekket for ekstraslag. Min lege har målt blodtrykket mitt og ser at jeg generelt er veldig frisk. Hun mente det ikke var nødvendig å sende meg videre. Hun har derimot gitt meg betablokkere fordi pulsen min har vært høy.

Syns det er litt rart at ekstraslag ikke undersøkes noe mer?

Det skal sies at jeg kun merker ekstraslagene når jeg slapper av, og jeg føler meg aldri svimmel eller kortpustet. Ekstraslagene er verre under stress.

Anonymkode: 5b96d...e6b

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har du hatt ekstraslag i 2 år og ingenting før det?  Hendte det noe spesielt for 2 år siden? Alder?

Anonymkode: 88abe...dd3

Ingen plager med hjerter før det nei. De startet sånn forsiktig med noen ekstraslag per uke og utviklet seg til flere om dagen, noen dager plagsomt mange. Men har vært utallige ganger både hos lege og 2 forskjellige kardiologer...fikk beskjed om at de ikke var farlig, men klarer ikke å leve med dem...

• Liker 1
Skrevet

Jeg har også ekstraslag. Tror det er ganske vanlig ved stress/angst. Men ubehagelig når det kommer tre kraftige på rappen. 

Anonymkode: 16db2...1e9

Skrevet

Har noen av dere begynt å gå inn i overgangsalders? 

Anonymkode: 5c38b...243

Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Har noen av dere begynt å gå inn i overgangsalders? 

Anonymkode: 5c38b...243

Det er mulig, er i begynnelsen av førtiårene.

Anonymkode: 16db2...1e9

Skrevet

Går du på noen medisiner som kan forverre?

jeg brukte atarax før (pga angst og for å roe meg ned på kvelden) ble MYE verre når jeg gikk på de, prøvd å ta de noen ganger i etterkant, blir like ille hver gang😓

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...