LiljaMarie Skrevet 6. desember 2021 #1 Skrevet 6. desember 2021 Hjemmekontor på folk som uansett ikke jobber tett, mens vi som jobber i barnehage må stå i dette. Vi har ingen mulighet til å holde avstand. Kjenner jeg er lei 17
Selena81 Skrevet 7. desember 2021 #2 Skrevet 7. desember 2021 LiljaMarie skrev (1 time siden): Hjemmekontor på folk som uansett ikke jobber tett, mens vi som jobber i barnehage må stå i dette. Vi har ingen mulighet til å holde avstand. Kjenner jeg er lei Kanskje på tide å tenke på nytt yrke, eller skal foreldre holde barna hjemme på ubestemt tid mens de ansatte sitter å drikker kaffe på pauserommet med betalt fram til korona (sikkert aldri) forsvinner?Omgangssyke, alminnelig forkjølelse, influensa, omgangssyke igjen for andre gang samme året, t.o.m vannkopper kan dukke opp. Det er risikoen en bærer av å jobbe med tett med mennesker, å da særlig små barn. 15
mingus Skrevet 7. desember 2021 #3 Skrevet 7. desember 2021 Selena81 skrev (9 timer siden): mens de ansatte sitter å drikker kaffe på pauserommet med betalt fram til korona (sikkert aldri) forsvinner? Hva var det der for noe generaliserende tull? 16
17.11 Skrevet 7. desember 2021 #4 Skrevet 7. desember 2021 Skjønner deg godt. Jeg jobbet i butikk da covid brøyt ut, og ble uendelig provosert over alle som sutra over hvor kjipt det var med isolasjon og hjemmekontor. Men det er bare du som kan gjøre noe med det. Naturlig nok kan man ikke kreve hjemmekontor verken når man jobber i barnehage eller butikk. Selv har jeg tatt aktive grep for å slippe å stå i et sånt yrke resten av livet. 6
zemer Skrevet 7. desember 2021 #5 Skrevet 7. desember 2021 17.11 skrev (31 minutter siden): Skjønner deg godt. Jeg jobbet i butikk da covid brøyt ut, og ble uendelig provosert over alle som sutra over hvor kjipt det var med isolasjon og hjemmekontor. Men det er bare du som kan gjøre noe med det. Naturlig nok kan man ikke kreve hjemmekontor verken når man jobber i barnehage eller butikk. Selv har jeg tatt aktive grep for å slippe å stå i et sånt yrke resten av livet. Tror det var vanskelig for mange. Hjemmekontor med bhg/skolebarn kan ikke være lett. Hva med de lærerne som også hadde undervisning samtidig? Er glad jeg slapp den runden der! 2
NorthernLight Skrevet 7. desember 2021 #6 Skrevet 7. desember 2021 LiljaMarie skrev (11 timer siden): Hjemmekontor på folk som uansett ikke jobber tett, mens vi som jobber i barnehage må stå i dette. Vi har ingen mulighet til å holde avstand. Kjenner jeg er lei Jeg skjønner deg godt. Dere og lærere/helsearbeidere/butikkansatte osv har stått mitt i smitten i lang tid. Det må også ha vært frustrerende å se smitten eskalere uten at FHI/myndighetene har gjort noe særlig.. Først nå i det siste har de begynt å stramme litt inn.. Blir spennende å se hva slags tiltak de legger frem i kveld. 3
tom1986 Skrevet 7. desember 2021 #7 Skrevet 7. desember 2021 Hvis du er vaksinert, så er covid19 mindre farlig for deg enn influensa. Mener du at barnehagene skal stenge, og gi de ansatte fri, hver gang vi har noen bølger av luftveisinfeksjoner? I så fall får du heller finne deg et nytt yrke. 7
Selena81 Skrevet 7. desember 2021 #8 Skrevet 7. desember 2021 mingus skrev (3 timer siden): Hva var det der for noe generaliserende tull? Så hva skal de gjøre hvis bhg., altså arbeidsplassen, blir stengt fordi man ikke vil risikere smitte?Blir ikke permittert i kommunen såvidt meg bekjent. Ikke generalisende tull men sant.😏 2
Carrot Skrevet 7. desember 2021 #9 Skrevet 7. desember 2021 Nå er det vel slik at også bhg og skoler har restriksjoner, bare en som henter og leverer, bruk munnbind, sprit osv og dere er like utsatt / like lite utsatt / kanskje til og med mindre utsatt enn for eksempel de som jobber i dagligvare og andre yrker - så hva skal man gjøre da? Stanse landet fullstendig, ikke handle mat eller gå ut? Eller skjerpe seg og gjøre det som kreves, pedagog eller ikke? Jeg tror kanskje ikke covid er det absolutt verste med denne yrkesgruppen selv om jeg skjønner at det tar på, det er mange andre ting jeg kan tenke meg som er mer belastende, som ugunstige arbeidstisplaner, undebemanning, økonomi osv.. 3
SoWhat? Skrevet 7. desember 2021 #10 Skrevet 7. desember 2021 Skjønner deg godt TS! Vi er nok mange som har sympati og forståelse for at dere er leie og slitne av dette. Tro meg. 3
Gjest Lawyam Skrevet 7. desember 2021 #11 Skrevet 7. desember 2021 (endret) Carrot skrev (34 minutter siden): Nå er det vel slik at også bhg og skoler har restriksjoner, bare en som henter og leverer, bruk munnbind, sprit osv og dere er like utsatt / like lite utsatt / kanskje til og med mindre utsatt enn for eksempel de som jobber i dagligvare og andre yrker - så hva skal man gjøre da? Stanse landet fullstendig, ikke handle mat eller gå ut? Eller skjerpe seg og gjøre det som kreves, pedagog eller ikke? Jeg tror kanskje ikke covid er det absolutt verste med denne yrkesgruppen selv om jeg skjønner at det tar på, det er mange andre ting jeg kan tenke meg som er mer belastende, som ugunstige arbeidstisplaner, undebemanning, økonomi osv.. Mindre utsatt; de må tørke snørr av unger, trøste gråtende barn, bytte bleier, ha dem på fanget - de kan ikke ha de 1 meter fra seg. De må ha de på fanget. Endret 7. desember 2021 av Lawyam
Carrot Skrevet 7. desember 2021 #12 Skrevet 7. desember 2021 (endret) Lawyam skrev (4 minutter siden): Mindre utsatt; de må tørke snørr av unger, trøste gråtende barn, bytte bleier, ha dem på fanget - de kan ikke ha de 1 meter fra seg. De må ha de på fanget. Syke barn skal ikke i barnehagen (det har vi fått lære via KG bla.a. så nei..) og å bytte bleier og å ha friske barn på fanget er helt innafor. Dessuten går folk på butikken og kjøpesentre syke også, for ikke å snakke om alle voksne som "ikke tror på covid" i alle mulige settinger ellers - så jeg tror resonemanget og argumentene fortsatt holdet stikk 😎 misforstå meg rett, jeg har sympati med absolutt alle som møter covid i det daglige, møter mennesker som ikke gidder følge reglene osv osv osv.. Endret 7. desember 2021 av Carrot 3
LiljaMarie Skrevet 7. desember 2021 Forfatter #13 Skrevet 7. desember 2021 Tenker selvfølgelig ikke på under hele pandemien men nå når det blusser opp og vi vet lite. Nei, syke barn skal ikke i barnehagen men sånn er det ikke. Halvsyke barn blir levert av foreldre som har brukt masse sykedager og vært hjemme dag etter dag (masse annen sykdom som går) og det ender meg at vi sender de hjem med feber og luftveisplager. Vet ikke hvor mange ganger det har skjedd i det siste. og nei, det er ingen restriksjoner, folk er overalt, alle kan hente og levere og 1 meter finnes overhode ikke. 3
Carrot Skrevet 8. desember 2021 #14 Skrevet 8. desember 2021 LiljaMarie skrev (10 timer siden): Tenker selvfølgelig ikke på under hele pandemien men nå når det blusser opp og vi vet lite. Nei, syke barn skal ikke i barnehagen men sånn er det ikke. Halvsyke barn blir levert av foreldre som har brukt masse sykedager og vært hjemme dag etter dag (masse annen sykdom som går) og det ender meg at vi sender de hjem med feber og luftveisplager. Vet ikke hvor mange ganger det har skjedd i det siste. og nei, det er ingen restriksjoner, folk er overalt, alle kan hente og levere og 1 meter finnes overhode ikke. Men dette stemmer jo ikke, det har for eksempel akkurat nå blitt innskrenket på landsbasis, og reglene kan dere også sette selv i bhg for å sikre både dere og barna. Som ped.leder / ped. burde jo det være en selvfølge å følge opp og minne foreldre på om de er så tankeløse? 1
LiljaMarie Skrevet 8. desember 2021 Forfatter #15 Skrevet 8. desember 2021 Carrot skrev (2 timer siden): Men dette stemmer jo ikke, det har for eksempel akkurat nå blitt innskrenket på landsbasis, og reglene kan dere også sette selv i bhg for å sikre både dere og barna. Som ped.leder / ped. burde jo det være en selvfølge å følge opp og minne foreldre på om de er så tankeløse? Jobber du i barnehage? For jo, det stemmer. Vi er enda på grønt nivå og da er det ingen restriksjoner. Eneste endring nå er at foreldrekaffe på lucia er avlyst. Når det kommer til sykdom har det gått omgangssyke, rs virus, forkjølelse. Så barna er konstant småsyke og kan selvfølgelig ikke holdes hjemme uke etter uke. Det har vært ekstremt nå i høst. Så når forldrene sier at barna er bedre og velger å sende i barnehagen må vi jo stole på deres avgjørelse. Og selvfølgelig kan formen snu fort og at formen faktisk var fin på morgenen. Poenget er at vi er omgitt av smitte konstant, og nå når ting er så usikker føles det litt ekstra kjedelig.
Mmmwhatever Skrevet 8. desember 2021 #16 Skrevet 8. desember 2021 17.11 skrev (På 7.12.2021 den 11.29): Skjønner deg godt. Jeg jobbet i butikk da covid brøyt ut, og ble uendelig provosert over alle som sutra over hvor kjipt det var med isolasjon og hjemmekontor. Men det er bare du som kan gjøre noe med det. Naturlig nok kan man ikke kreve hjemmekontor verken når man jobber i barnehage eller butikk. Selv har jeg tatt aktive grep for å slippe å stå i et sånt yrke resten av livet. Jeg hadde 100 ganger heller jobbet i butikk enn å ha hjemmekontor med hjemmebarnehage og hjemmeskole samtidig uten avlastning fra noen (mann med samfunnskritisk jobb, så jeg var alene om alt), det var et mareritt. Hadde mann som jobbet i helsevesenet, så vi var eksponert for smitte uansett. 1
Mmmwhatever Skrevet 8. desember 2021 #17 Skrevet 8. desember 2021 Carrot skrev (På 7.12.2021 den 15.02): Nå er det vel slik at også bhg og skoler har restriksjoner, bare en som henter og leverer, bruk munnbind, sprit osv og dere er like utsatt / like lite utsatt / kanskje til og med mindre utsatt enn for eksempel de som jobber i dagligvare og andre yrker - så hva skal man gjøre da? Stanse landet fullstendig, ikke handle mat eller gå ut? Eller skjerpe seg og gjøre det som kreves, pedagog eller ikke? Jeg tror kanskje ikke covid er det absolutt verste med denne yrkesgruppen selv om jeg skjønner at det tar på, det er mange andre ting jeg kan tenke meg som er mer belastende, som ugunstige arbeidstisplaner, undebemanning, økonomi osv.. Klart spesielt de som jobber i barnehage er mer utsatt for smitte enn folk som jobber i butikk, det sier vel seg selv?
Anbefalte innlegg