Belima Skrevet 6. desember 2021 #1 Skrevet 6. desember 2021 Andreas Viestad har en oppskrift hvor ribba legges i ganske sterk saltlake. Legger ved link. https://www.bestselgerbloggen.no/2018/12/14/andreas-viestads-5-smarte-ribberegler-hans-beste-ribbeoppskrift-og-en-nydelig-frisk-epleglogg-mens-du-venter Er det noen som har erfaring med denne oppskriften og vil dele hva de synes?
Brunhilde Skrevet 7. desember 2021 #2 Skrevet 7. desember 2021 Jeg har ikke forsøkt den, men jeg bruker oppskriften til Gladkokken der ribba ligger med svoren ned i grovt salt en stund før steking. Den oppskriften fungerer veldig bra for meg, og hensikten med Viestad sin saltlake er vel noe av det samme, å bryte ned bindevevet i svoren før steking?
Belima Skrevet 7. desember 2021 Forfatter #3 Skrevet 7. desember 2021 Brunhilde skrev (2 timer siden): Jeg har ikke forsøkt den, men jeg bruker oppskriften til Gladkokken der ribba ligger med svoren ned i grovt salt en stund før steking. Den oppskriften fungerer veldig bra for meg, og hensikten med Viestad sin saltlake er vel noe av det samme, å bryte ned bindevevet i svoren før steking? Prøvestekte en ribbe etter Gladkokken, men jeg ble litt skuffet. Hadde trodd den ville gi litt mer saltsmak til kjøttet. Så derfor lurer jeg på om det i det hele tatt er mulig å få litt saltsmak på kjøtter med oppskriften til Andreas Viestad.
Pinkee Skrevet 7. desember 2021 #4 Skrevet 7. desember 2021 Saltlake er prima til ribbe. Selv bruker jeg 30-35% salt, men da i flere dager. Skyller den/vanner ut, gnir inn med salt og pepper, og steker på 100*varmluft i ca 8 timer, tar ut, øker varmen til 225 med grillfunksjon. Denne måten får jeg til.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå