AnonymBruker Skrevet 6. desember 2021 #1 Del Skrevet 6. desember 2021 Hjelpes! Hver eneste forkjølelse er en bihulebetennelse. Kjempe tett nese med farget slim med mye puss i nesen som er vanskelig å få ut selv om jeg skyller nesen med nesehorn fra apoteket. Hoster også opp farget slim når jeg blir syk. Og alt til sammen smaker puss/verk. Smaks-og luktesans er også borte.. Flere som sliter med dette? Det er ikke slik at mine forkjølelsesymptomer går over til bihulebetennelse, det begynner med bihulebetennelse med en gang. Det er så jævlig plagsomt... Noen tips hvordan bli kvitt det ? Eller hvordan man kan unngå å få bihulebetennelse? Anonymkode: 0efc2...351 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2021 #2 Del Skrevet 6. desember 2021 Jeg hadde det ofte slik. Jeg trakk alle visdomstennene mine og fant ut at to av de hadde vokst inn i bihulene. Så når det hadde grodd så har jeg ikke hatt flere bihulebetennelser!! Anonymkode: 182f9...2c2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2021 #3 Del Skrevet 6. desember 2021 Jeg hadde bihulebetennelse to ganger i året gjennom 10 år. Så gikk jeg ut av et veldig dårlig forhold, og har ikke hatt bihulebetennelse siden.... Jeg hornet meg, brukte "Fysiomer" fra apoteket, "Fenu-max" fra helsekosten, og om ikke det virket fikk jeg Rinexin ( og antibiotika) Anonymkode: 98881...f55 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2021 #4 Del Skrevet 6. desember 2021 Huff ja sliter med det samme, men har alltid rinexin tilgjengelig å bruker det så fort jeg kjenner at det begynner å tette seg i bihulene, det hjelper veldig Anonymkode: 1f2a4...7ae Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2021 #5 Del Skrevet 6. desember 2021 Jeg sliter med bihulene, som min mor. Får ekstreme smerter i panneregionen og nedover mot øynene. Er så vondt noen ganger at jeg gråter. For min del kan jeg unngå det hvis jeg bruker lue eller pannebånd i kulda. Går jeg 10-15 min ute i minusgrader eller sterk kald vind er det gjort, smerter i flere timer neste dag. Det er forferdelig vondt Anonymkode: 6cd1e...20d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2021 #6 Del Skrevet 6. desember 2021 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Huff ja sliter med det samme, men har alltid rinexin tilgjengelig å bruker det så fort jeg kjenner at det begynner å tette seg i bihulene, det hjelper veldig Anonymkode: 1f2a4...7ae Hei, jeg har også prøvd rinexin, men den gjør at nesesekresjonen blir seigere og tørker ut neseslimhinner og da er det enda vanskeligere å få ut all det gørret, som samler seg i bihulene noe som gjør vondt verre... Ts Anonymkode: 0efc2...351 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2021 #7 Del Skrevet 6. desember 2021 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Jeg sliter med bihulene, som min mor. Får ekstreme smerter i panneregionen og nedover mot øynene. Er så vondt noen ganger at jeg gråter. For min del kan jeg unngå det hvis jeg bruker lue eller pannebånd i kulda. Går jeg 10-15 min ute i minusgrader eller sterk kald vind er det gjort, smerter i flere timer neste dag. Det er forferdelig vondt Anonymkode: 6cd1e...20d Ok, skjønner. Men hadde du noe farget nesesekresjon og tett nese? Eller var det mest smerter som plaget deg? For jeg er mest plaget med gørr og snørr som er vanskelig å få ut og som gjør at nesen tetter seg til ennå mer ... Ts Anonymkode: 0efc2...351 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sirinna Skrevet 6. desember 2021 #8 Del Skrevet 6. desember 2021 Be om henvisning til CT. Du kan muligens ha polypper i bihulene, og evt kronisk betennelse i slimhinnene. Kanskje du kan få dymista e.l på resept, evt få punktert bihulene som er utsatte. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2021 #9 Del Skrevet 6. desember 2021 Sirinna skrev (15 minutter siden): Be om henvisning til CT. Du kan muligens ha polypper i bihulene, og evt kronisk betennelse i slimhinnene. Kanskje du kan få dymista e.l på resept, evt få punktert bihulene som er utsatte. Takk for tips, men jeg gjorde det for et par år siden når plagene med bihulene begynte. De fant ingenting de kunne gjøre noe med så.... Ts Anonymkode: 0efc2...351 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sirinna Skrevet 7. desember 2021 #10 Del Skrevet 7. desember 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Takk for tips, men jeg gjorde det for et par år siden når plagene med bihulene begynte. De fant ingenting de kunne gjøre noe med så.... Ts Anonymkode: 0efc2...351 Det høres merkelig ut. Du er jo fremdeles plaget? Krev ny utredning. Det er ikke meningen du skal ha det slik. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2021 #11 Del Skrevet 7. desember 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hei, jeg har også prøvd rinexin, men den gjør at nesesekresjonen blir seigere og tørker ut neseslimhinner og da er det enda vanskeligere å få ut all det gørret, som samler seg i bihulene noe som gjør vondt verre... Ts Anonymkode: 0efc2...351 Plaget med det samme, ca to ganger i året. En kombinasjon av Physiomer Strong Jet, rinexin og neseolje har fungert greit nok her. Anonymkode: 6932c...a6a 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lonehill Skrevet 7. desember 2021 #12 Del Skrevet 7. desember 2021 Hvis vi derimot ser på hva vitenskapelige forskere sier om bihulebetennelse, er det en del tips å plukke opp. Problemet er kanskje at denne forskningen handler mer om biokjemi og mikrobiologi enn om medisin og derfor ikke er en del av pensum til leger. Leger lærer lite om biokjemi på legestudiet. Her er et sitat fra en av mange vitenskapelige studier av sammenhengen mellom kronisk bihulebetennelse og D-vitaminmangel. Pasientene som deltok i denne studien hadde kronisk bihulebetennelse: Sitat Pasientene fikk en vitamin D3-tablett (1000 IE) daglig i en måned. Før og etter legemiddelinntak ble alle pasienter bedt om å fylle ut et spørreskjema der de vurderte sine generelle symptomer. Resultater: 75,4 % av pasientene fikk igjen luktesansen 22,8 % av pasientene ble kurert fra hodepine 21,1 % ble kurert fra nesepolypper 64 % av pasientene blir bedre (ikke kurert) fra nesepolypper 7 % av pasientene ble kurert fra "neseutslipp" 63 % av pasientene kureres ikke fra "neseutslipp" Konklusjoner: Vitamin D-tilskudd viser signifikant bedring i symptomer på kronisk bihulebetennelse, hovedsakelig luktforstyrrelser. Vitamin D kan brukes som adjuvant behandling for kronisk bihulebetennelse. Helsedirektoratet anbefaler at alle i Norge tar D-vitamintilskudd. Direktoratet sier i sin anbefaling også at 4.000 IE (100 mikrogram) vitamin D er trygg daglig dose for alle over 18 år. 4.000 IE vitamin D kan hvem som helst ta når som helst uten å måtte teste om de har D-vitaminmangel eller ikke. Ifølge Helsedirektoratet. Hva som er poenget med D-vitamin og immunforsvar? Jo, forskere har mast i 35 år om at immunforsvaret ikke får starta opp uten D-vitamin. Siden dette "bare" handler om biokjemi og ikke involverer legemidler, kan ikke legene ta denne forskningen inn i pensum og anbefale folk med bihulebetennelse å ta D-vitamintilskudd for å kickstarte immunforsvaret. Den vitenskapelige studien som er sitert oppi her, er ikke den eneste som viser dette. Her er link til 4,2 millioner andre dokumenter på internett som omtaler D-vitamin og bihulebetennelse. Mange av disse dokumentene er publiserte, vitenskapelige studier. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2021 #13 Del Skrevet 7. desember 2021 Lonehill skrev (6 minutter siden): Hvis vi derimot ser på hva vitenskapelige forskere sier om bihulebetennelse, er det en del tips å plukke opp. Problemet er kanskje at denne forskningen handler mer om biokjemi og mikrobiologi enn om medisin og derfor ikke er en del av pensum til leger. Leger lærer lite om biokjemi på legestudiet. Her er et sitat fra en av mange vitenskapelige studier av sammenhengen mellom kronisk bihulebetennelse og D-vitaminmangel. Pasientene som deltok i denne studien hadde kronisk bihulebetennelse: Helsedirektoratet anbefaler at alle i Norge tar D-vitamintilskudd. Direktoratet sier i sin anbefaling også at 4.000 IE (100 mikrogram) vitamin D er trygg daglig dose for alle over 18 år. 4.000 IE vitamin D kan hvem som helst ta når som helst uten å måtte teste om de har D-vitaminmangel eller ikke. Ifølge Helsedirektoratet. Hva som er poenget med D-vitamin og immunforsvar? Jo, forskere har mast i 35 år om at immunforsvaret ikke får starta opp uten D-vitamin. Siden dette "bare" handler om biokjemi og ikke involverer legemidler, kan ikke legene ta denne forskningen inn i pensum og anbefale folk med bihulebetennelse å ta D-vitamintilskudd for å kickstarte immunforsvaret. Den vitenskapelige studien som er sitert oppi her, er ikke den eneste som viser dette. Her er link til 4,2 millioner andre dokumenter på internett som omtaler D-vitamin og bihulebetennelse. Mange av disse dokumentene er publiserte, vitenskapelige studier. Dette er jo stort sett tull, siden den er fysiologiske grunner til at bihulene lett tettes. Det beste er operasjon, og det finnes nå flere muligheter som ikke er veldig store men som har god effekt. Jeg opererte mine på 30 min med lokalbedøvelse. 1 uke sykemelding, pg knapt noe smerte etterpå. Ikke hatt en eneste bihulebetennelse etter det. Det er jelt fantastisk! Før det var redningen å gå på nasonex fast, og bruke vanlig nesespray og/eller rinexin kortvarig ved behov. Men det som virkelig fungerte var physiomer jet saltvannsspray. Som et alternativ er daglig/flere ganger daglig neseskylling både billig og effektivt, om enn det krever litt mer tålmodighet. Anonymkode: 73da0...b62 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2021 #14 Del Skrevet 7. desember 2021 Ja i mange år. Har gresspollenallergi og det ble alltid en bihulebetennelse ut på sensommeren. Men hadde også kronisk bihulebetennelse til slutt. Og det gikk ofte ned i lungene også. Jeg har i ettertid fått påvist lett astma. Prøvde å kjøpe Fenumax, syns det hjalp litt. Det som hjalp enda bedre var allerginesesprayen Awamys. Men, så kom jeg over Saltpipen. Den er helt fantastisk! Den har gjort at jeg nå så og si aldri bruker Otrivin, Fenumax, og aldri Awamys. Dersom jeg merker antydning til tett nese eller antydning til astma bruker jeg bare saltpipen og dagen etter er jeg stort sett bra. Av og til må jeg bruke den noen dager i strekk. Bare å google "den originale saltpipen." Anonymkode: 2dcf3...811 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lonehill Skrevet 7. desember 2021 #15 Del Skrevet 7. desember 2021 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Dette er jo stort sett tull, siden den er fysiologiske grunner til at bihulene lett tettes. Det har du sikkert helt rett i, men det ser ut som du har noen tusen eksperter mot deg i det synspunktet. Er det ikke bedre å fjerne årsaken til at bihulene tettes igjen, slik forskerne foreslår? Årsaken til problemet at bihulene tettes igjen er at slimhinnene i nesen hovner opp på grunn av betennelsesreaksjonen som immunforsvaret ikke greier å hindre hos folk med D-vitaminmangel. Ekspertene mener at bihulene ikke tettes igjen hvis immunforsvaret greier å hindre betennelse i neseslimhinnene. Jeg synes det høres litt dramatisk ut at vi skal være nødt til å operere bihulene for å bli kvitt bihulebetennelse, når forskerne sier at vi kan oppnå det samme hvis vi unngår D-vitaminmangel. For den som ikke vil spise D-vitamintilskudd, fungerer sikkert kirurgi som et bra alternativ. https://videnskab.dk/krop-sundhed/d-vitamin-er-immunforsvarets-batteri Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2021 #16 Del Skrevet 7. desember 2021 Jeg hadde bihulebetennelse i flere år, det var slitsomt å være tett nesten hele tiden og med trykk i hodet. Så reiste jeg til syden en gang og tok hodet under vann og gjorde slik at jeg fikk masse vann i nesen fra havet (vanskelig å forklare men håper du skjønner). Like etter begynte å renne vann fra nesa mi, og holdt på i en dag, av og på. Siden den gang har jeg aldri mer hatt bihulebetennelse. Etter den gang har jeg brukt Nazamer original fra apoteket om jeg blir tett, den er gull verdt. Det er havsalt i den. Anonymkode: b1c7c...823 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Daryl Dixon Skrevet 7. desember 2021 #17 Del Skrevet 7. desember 2021 Jeg har trange åpninger i bihulene, blir ofte betente, tette og vonde. I fjor var det ille, hittil i år har det vært overkommelig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2021 #18 Del Skrevet 7. desember 2021 Jeg hadde kronisk bihulebetennelse i nesten tre år. Utallige antibiotikakurer og to operasjoner klarte ikke ta knekken på infeksjonen som lå i de nedre bihulene. Helt håpløs situasjon, da formen svingte voldsomt fra dag til dag. Så skulle jeg på ferie til varmere strøk, og på flyet ned ble jeg skikkelig dårlig. Ramlet inn hos en privat lege like ved hotellet, og han konstaterte bihulebetennelse, halsbetennelse og ørebetennelse. God ferie, liksom. Men der fikk jeg en type antibiotika som ikke gis her i landet, og DA ble jeg frisk! Halleluja og amen. Etter tre år med elendig oppfølging i Norge, viste det seg at en ferie til Spania skulle gjøre susen. Dette er 5 år siden, og jeg har ikke hatt bihulebetennelse siden. Det viktigste når man begynner å bli tett og snørrete, er å prøve å holde nesegangene åpne. Bruk nesehorn og saltvann og skyll flere ganger om dagen. Snyt deg skikkelig når du føler det trengs - det er viktig å få det ut. Anonymkode: 38930...542 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2021 #19 Del Skrevet 7. desember 2021 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Jeg hadde kronisk bihulebetennelse i nesten tre år. Utallige antibiotikakurer og to operasjoner klarte ikke ta knekken på infeksjonen som lå i de nedre bihulene. Helt håpløs situasjon, da formen svingte voldsomt fra dag til dag. Så skulle jeg på ferie til varmere strøk, og på flyet ned ble jeg skikkelig dårlig. Ramlet inn hos en privat lege like ved hotellet, og han konstaterte bihulebetennelse, halsbetennelse og ørebetennelse. God ferie, liksom. Men der fikk jeg en type antibiotika som ikke gis her i landet, og DA ble jeg frisk! Halleluja og amen. Etter tre år med elendig oppfølging i Norge, viste det seg at en ferie til Spania skulle gjøre susen. Dette er 5 år siden, og jeg har ikke hatt bihulebetennelse siden. Det viktigste når man begynner å bli tett og snørrete, er å prøve å holde nesegangene åpne. Bruk nesehorn og saltvann og skyll flere ganger om dagen. Snyt deg skikkelig når du føler det trengs - det er viktig å få det ut. Anonymkode: 38930...542 Hvilken antibiotika fikk du? For øvrig gratulerer med MRSA Anonymkode: 5a3f9...7f2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lonehill Skrevet 7. desember 2021 #20 Del Skrevet 7. desember 2021 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Jeg hadde kronisk bihulebetennelse i nesten tre år. Utallige antibiotikakurer og to operasjoner klarte ikke ta knekken på infeksjonen som lå i de nedre bihulene. Helt håpløs situasjon, da formen svingte voldsomt fra dag til dag. Så skulle jeg på ferie til varmere strøk, og på flyet ned ble jeg skikkelig dårlig. Ramlet inn hos en privat lege like ved hotellet, og han konstaterte bihulebetennelse, halsbetennelse og ørebetennelse. God ferie, liksom. Men der fikk jeg en type antibiotika som ikke gis her i landet, og DA ble jeg frisk! Halleluja og amen. Etter tre år med elendig oppfølging i Norge, viste det seg at en ferie til Spania skulle gjøre susen. Dette er 5 år siden, og jeg har ikke hatt bihulebetennelse siden. Det viktigste når man begynner å bli tett og snørrete, er å prøve å holde nesegangene åpne. Bruk nesehorn og saltvann og skyll flere ganger om dagen. Snyt deg skikkelig når du føler det trengs - det er viktig å få det ut. Anonymkode: 38930...542 Sola du deg da du var i syden? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå