AnonymBruker Skrevet 6. desember 2021 #1 Skrevet 6. desember 2021 Har en liten case/uenighet her. Babyen er 8,5mnd og vil fortsatt ha en del melk om natta, eller dvs. våkner minst 2 ganger. Mannen min har pappaperm og tar nettene, jeg går på jobb. Da ammer jeg ved legging, om morgenen før jeg går på jobb og så etter jobb, og evt. om hun vil ha ellers. Så litt oftere i helgene, da tar jeg nettene så han får sove uforstyrret. Greia er at hun har fått en del erstatning, fordi jeg ikke orker pumpekjøret som skal til for å få nok melk til 2x nattflasker + 1 flaske på dagtid. Han vil heller egentlig ikke gi morsmelk om natta fordi han mener hun sover bedre på erstatning. Han synes det er greit at jeg ammer ved leggetid men ønsker ikke at jeg ammer før jeg legger meg (ca.22-23), for han mener at da våkner hun bare noen timer senere og så har han det gående. Mens hvis hun får MME så sover hun mye lenger. Som om jeg med vilje gjør natta hans verre om jeg ammer på kvelden. I dag sa han faktisk at han hadde foretrukket om jeg droppet ammingen om morgenen og heller pumpet, fordi ellers må de to starte dagen så tidlig. Han ser vel ingen andre fordeler ved det enn at det er praktisk å ha med puppen når vi er på farten, men han synes nå det er vel så greit å ha med flaske og ferdigblandet MME så... Men da tenker jeg at jeg kan like gjerne avvikle ammingen da. Han er jo ikke gira på å bruke den melka, så hva er vitsen med å bruke 30-40min på å pumpe om morgenen? Har ikke lyst til å styre med pumpen, får ut mye mindre enn ved amming. Og om vi kutter til 1 amming om dagen, da forsvinner vel melka fort? Hun spiser godt med mat. Huff, beklager, dette ble langt men jeg bare... har noen følelser rundt dette her. Føler meg vel litt ubrukelig. Når ammingen er over så har jeg liksom ikke noe spesielt igjen. Anonymkode: 9ca31...252
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2021 #2 Skrevet 7. desember 2021 Joda, det har du. Du er mammaen og der ER spesielt. Dere har et helt eget bånd. Jeg skjønner mannen din. Nå er det han som er i permisjon og tar nettene, og da mener jeg han også bør få styre hvordan de nettene er. Men skjønte ikke helt det med å droppe amming på morgenen. Er det fordi du må vekke babyen for å amme? Om ikke så synes jeg du må få amme da. Du har vel også ammefri slik at du ikke trenger å dra så altfor tidlig? Anonymkode: 3a92e...a20
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2021 #3 Skrevet 7. desember 2021 Morsmelk gir verdifull næring og immunstoffer for barnet. Spesielt nå når det er så mye virus ute, er det lurt å fortsette noen ganger pr dag. Hva spiser hun av mat om kvelden? Kan hun få noe som metter mer før leggetid, slik at hun sover lengre? Anonymkode: beae7...616 6
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2021 #4 Skrevet 7. desember 2021 Du er fortsatt mammaen hennes da, det kommer alltid til å være spesielt ❤️ Anonymkode: aaf75...82c 2
solmåneogstjerner Skrevet 7. desember 2021 #5 Skrevet 7. desember 2021 Og her har vi et perfekt eksempel på at permisjon for far på bekostning av mor er en dårlig idé.... du bør helst fortsette amming ihvertfall noen måneder til, så lenge du kan. Men når man blir motarbeidet så er det jo ikke så lett. 4
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2021 #6 Skrevet 7. desember 2021 9 minutter siden, solmåneogstjerner said: Og her har vi et perfekt eksempel på at permisjon for far på bekostning av mor er en dårlig idé.... du bør helst fortsette amming ihvertfall noen måneder til, så lenge du kan. Men når man blir motarbeidet så er det jo ikke så lett. Enig. Trist at det er sånn. Anonymkode: 74869...1dc 2
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2021 #7 Skrevet 7. desember 2021 AnonymBruker skrev (58 minutter siden): Joda, det har du. Du er mammaen og der ER spesielt. Dere har et helt eget bånd. Jeg skjønner mannen din. Nå er det han som er i permisjon og tar nettene, og da mener jeg han også bør få styre hvordan de nettene er. Men skjønte ikke helt det med å droppe amming på morgenen. Er det fordi du må vekke babyen for å amme? Om ikke så synes jeg du må få amme da. Du har vel også ammefri slik at du ikke trenger å dra så altfor tidlig? Anonymkode: 3a92e...a20 Ja, han må få styre det, er bare kjipt at det krasjer med ammingen. Hvis natta har vært stri med mange oppvåkninger så sover de ofte litt lenger på morgenen, så hvis jeg kommer for å amme sånn 6-6.30 så mister de fort 1-2 timer søvn. For eksempel i morges så sov de da jeg stod opp så jeg snek meg bare ut. Jobber litt redusert så har ikke rett på ammefri. Eller dvs. bør være på jobb i kjernetiden så kan egentlig ikke reise hjemmefra senere enn jeg gjør nå. AnonymBruker skrev (50 minutter siden): Morsmelk gir verdifull næring og immunstoffer for barnet. Spesielt nå når det er så mye virus ute, er det lurt å fortsette noen ganger pr dag. Hva spiser hun av mat om kvelden? Kan hun få noe som metter mer før leggetid, slik at hun sover lengre? Anonymkode: beae7...616 Hun får grøt før leggetid. Da er hun noen ganger for mett til å ønske så mye pupp. Så våkner hun typisk en gang rundt 23 og en gang mellom 2 og 5. På en god natt vel å merke, på dårlige netter kan hun våkne hver time. Han pleier å legge seg seint (etter første flaska) så han slipper å akkurat ha sovnet når hun våkner, for da sliter han mer med å sovne igjen etterpå. Anonymkode: 9ca31...252
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2021 #8 Skrevet 7. desember 2021 solmåneogstjerner skrev (35 minutter siden): Og her har vi et perfekt eksempel på at permisjon for far på bekostning av mor er en dårlig idé.... du bør helst fortsette amming ihvertfall noen måneder til, så lenge du kan. Men når man blir motarbeidet så er det jo ikke så lett. Ja, det er jo dumt men det ble sånn denne gangen. Hadde ikke rett på foreldrepenger og hadde en midlertidig jobb å gå til med mulighet for fast, så jeg begynte da hun var 6mnd. Bør vel amme en stund til om det går, men får se hva som skjer med produksjonen. Blir jo sikkert mindre interessant for henne når det er mindre melk. Kanskje nattamming i helgene kan vedlikeholde det litt. Ts Anonymkode: 9ca31...252 1
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2021 #9 Skrevet 7. desember 2021 En baby på 8,5 mnd spiser vanligvis nok fast føde på dagtid til å holde seg mett gjennom natta. Hun våkner fordi hun har lyst på pupp, fordi hun syns det smaker godt og liker kosen, ikke fordi hun er sulten og trenger mat. Høres egentlig ut som om det er på tide å kutte ut nattammingen her, og det er noe dere aktivt må gå inn for, det skjer ikke av seg selv med det første. Når man kutter nattammingen vil barnet som regel våkne mindre også, fordi ammingen er en motivasjon for å våkne. Anonymkode: 30157...577 1
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2021 #10 Skrevet 7. desember 2021 Meg over. Vil bare legge til at du selvsagt fortsatt kan amme på ettermiddag/kveld og litt ekstra i helgene, hvis du vil det. Å kutte ut nattamming er absolutt ikke det samme som å kutte ut ammingen. Anonymkode: 30157...577
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2021 #11 Skrevet 7. desember 2021 Syns far må få styre her, siden det er han som er i permisjon. Og så syns jeg at det er helt tullete at du vekker og avbryter søvn om morgenen for at du skal få amme før du går. Ikke vondt ment altså, men søvn er viktigere. Anonymkode: 3bb75...635 1
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2021 #12 Skrevet 7. desember 2021 Skjønner at dette er et sårt og litt vanskelig punkt for deg. Slik er det gjerne med amming som er det som tydelig skiller mor og far. Jeg ville definitivt kuttet tvert ut å vekke barnet for amming. Det gjør man liksom bare de første ukene eller hvis det er noe galt med barnet. Utover dette skal barnet styre dette selv. Om hun spiser godt med grøt eller annen mat før legging, er det nok lurt å jobbe for å kutte nattamming. Nå er det unødvendig, og man bør arbeide for at alle i huset skal få sammenhengende søvn. MME gir bedre søvn enn morsmelk, men det er bedre om hun spiser fast føde på kvelden med vann til. Om man ønsker å amme litt på dagtid/helg er det selvfølgelig helt opp til dere. Lykke til! Anonymkode: d0cad...818 1
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2021 #13 Skrevet 7. desember 2021 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): En baby på 8,5 mnd spiser vanligvis nok fast føde på dagtid til å holde seg mett gjennom natta. Hun våkner fordi hun har lyst på pupp, fordi hun syns det smaker godt og liker kosen, ikke fordi hun er sulten og trenger mat. Høres egentlig ut som om det er på tide å kutte ut nattammingen her, og det er noe dere aktivt må gå inn for, det skjer ikke av seg selv med det første. Når man kutter nattammingen vil barnet som regel våkne mindre også, fordi ammingen er en motivasjon for å våkne. Anonymkode: 30157...577 Hun spiser godt med mat på dagtid ja. Det er i så fall han som må ta avvenning av flaske om natta da. Han virker ikke så gira på det da for han tenker vel hun sover bedre om hun får flaske. Men han må bare stå i det sikkert? Gi kos og nærhet og prøve å få henne til å sovne igjen uten flaska. AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Syns far må få styre her, siden det er han som er i permisjon. Og så syns jeg at det er helt tullete at du vekker og avbryter søvn om morgenen for at du skal få amme før du går. Ikke vondt ment altså, men søvn er viktigere. Anonymkode: 3bb75...635 Ja, det er jo sikkert tullete praksis. Er bare det at det blir da veldig lenge imellom, dvs. ammer ved leggetid ca. 19 og så når jeg kommer fra jobb 15-16ish. Men det får bli sånn. Ts Anonymkode: 9ca31...252
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2021 #14 Skrevet 7. desember 2021 Her må man jo gjøre det som er best for BARNET. Ikke hva som er best for far eller for mor. Jeg synes ikke barnet skal få mindre morsmelk fordi far synes det er upraktisk/irriterende for ham, ærlig talt. Du har vel stått opp og matet barnet mange flere ganger om natta i din permisjon. Ville funnet frem dokumentasjon på hvor bra morsmelk er for barnet og også stått litt på for barnet sin skyld. Ja han er i permisjon og skal få "styre" en del av dagen selv men du er fremdeles like mye barnets forelder og skal også ha noe å si. Dessuten skal det barnet trenger gå forran hva han ønsker å styre. Det bør han egentlig lære seg først som sist. Anonymkode: be9b3...2b3 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå