cas12 Skrevet 8. desember 2021 #161 Skrevet 8. desember 2021 velociraptor skrev (1 time siden): Hvilke av disse bivirkningene er det du synes er like ille som å ha mensen et halvt år i strekk, slite med pusten i månedsvis, sterk hodepine i mange uker, fatigue i flere måneder…? Jeg synes altså at voksne bør ta vaksinen og har gjort det selv, men det er latterlig å sammenligne bivirkningene til corona-vaksinen med bivirkningene til hepatitt-vaksinen. Konsekvensene av å få hepatitt er også veldig mye større enn konsekvensene av å få corona, for de aller aller fleste. Som i at de fleste som får corona knapt merker det, mens hepatitt er alvorlig for alle som får det. Heldigvis er ikke hepatitt i nærheten av like smittsomt som corona. Har kun vært borti hepatitt-smitte i jobbsammenheng, mens jeg har 22 bekjente som har fått corona bare siste uka (fra flere deler av landet, så ikke sånn at de er smittet av den samme, det er 6 forskjellige utspring til disse 22). Imidlertid har kun en av dem har vært syk - en uvaksinert voksen. De er andre er barn, eller voksne vaksinerte, og to uvaksinerte i midten av 20-årene. Regner med at antallet øker i løpet av uka siden flere av dem har husstandsmedlemmer som så langt tester negativt… bivirkinger er så lite i forhold til alle i verden som har tatt, de som ikke tar den, tenker jo mest på seg selv 3
Krokenguri Skrevet 8. desember 2021 #162 Skrevet 8. desember 2021 nebbete fugl skrev (1 time siden): Over 90% av den voksne befolkningen som har fått tilbud om vaksine er vaksinert. 71,7% for å være mer nøyaktig
nebbete fugl Skrevet 8. desember 2021 #163 Skrevet 8. desember 2021 14 minutter siden, Krokenguri said: 71,7% for å være mer nøyaktig Den statistikken gjelder ikke barn/unge under 18 år. 5
nebbete fugl Skrevet 8. desember 2021 #164 Skrevet 8. desember 2021 (endret) 16 minutter siden, Krokenguri said: 71,7% for å være mer nøyaktig 92% har fått begge doser, 88% én dose. Endret 8. desember 2021 av nebbete fugl 10
Tussa84 Skrevet 8. desember 2021 #165 Skrevet 8. desember 2021 Drizzt skrev (48 minutter siden): Jeg er også fullvaksinert og foreløpig venter med dose 3. Grunnen til det er at jeg vil slippe de som trenger det mer først - eldre, syke, uvaksinerte, osv. Jeg har ikke stengt døren helt for dose 3, men samtidig mener at jeg er godt (nok) beskyttet også med 2 doser. Iallefall en stund til. Du som er negativ til at uvaksinerte covidsyke skal få behandling dersom kapasiteten er sprengt. Blir det ikke riktig at de som har fått tilbud om 3 doser og tatt dem bør komme forran deg i behandlingskøen ved covid-innleggelse? Det høres ikke ut som at du følger vaksinasjons-rådene som har kommet vedrørende 3. dose. Etter din egen logikk bør du også få dårligere behandlingstilbud enn de som er skikkelig trippelvaksinert? Bare dersom kapasiteten er helt sprengt selvfølgelig. 7
Antiviruset Skrevet 8. desember 2021 #166 Skrevet 8. desember 2021 Tussa84 skrev (48 minutter siden): Du som er negativ til at uvaksinerte covidsyke skal få behandling dersom kapasiteten er sprengt. Blir det ikke riktig at de som har fått tilbud om 3 doser og tatt dem bør komme forran deg i behandlingskøen ved covid-innleggelse? Det høres ikke ut som at du følger vaksinasjons-rådene som har kommet vedrørende 3. dose. Etter din egen logikk bør du også få dårligere behandlingstilbud enn de som er skikkelig trippelvaksinert? Bare dersom kapasiteten er helt sprengt selvfølgelig. Det er jo legeetikk fra helvete. Alle sammen betaler skatt, og skatten skal dekke behandling på sykehus. Legene behandler pasienter etter prioritet etter alvorlighetsgrad og ikke noe annet. Så de som ryker ut er jo alle operasjoner og behandlinger som kan utsettes langt frem i tid. Men man bør se til å sette inn tiltak som reduserer smitten nå! Vaksinen gjør jo ikke det, langt i fra nok til at dette ikke knekker sykehuskapasiteten uansett. De anbefalte tiltakene er det jo ingen som gidder å følge. 4
Jane Eyre Skrevet 8. desember 2021 #167 Skrevet 8. desember 2021 Krokenguri skrev (10 timer siden): Mars 2020 er et og et halvt år siden.... 1 år og 9 måneder. 3
Jane Eyre Skrevet 8. desember 2021 #168 Skrevet 8. desember 2021 -jk- skrev (7 timer siden): Det tar nok *litt* lengre tid enn 1,5 år å utdanne flere sykepleiere samt bygge flere sykehus... Har ikke skrevet noe om å bygge sykehus? Og jeg foreslo også andre tiltak enn å utdanne flere sykepleiere… 3
Krokenguri Skrevet 8. desember 2021 #169 Skrevet 8. desember 2021 Jane Eyre skrev (18 minutter siden): 1 år og 9 måneder. Skolestart er på høsten, så de som starter på utdannelsen startet august 2020. Dvs snart et og et halvt år inn i studiene og i 2 klasse. 1
Gjest laPistola Skrevet 8. desember 2021 #170 Skrevet 8. desember 2021 -jk- skrev (7 timer siden): Gjør vi det? Jeg bruker munnbind til og fra jobb nå, og passer generelt på å holde så god avstand til folk som overhodet mulig. Går ikke på byen og begrenser handling til det som er nødvendig. Regner med å få 3.dose i januar. Jeg tipper dog vi bør leve slik inntil en 4.dose med omikron-spesifikk vaksine kan være klar et godt stykke utpå nyåret. Ikke du. Med « såkalte fullvaksinerte», mente jeg ikke deg som venter på dose 3 i første omgang og ny vaksine som hjelper bedre mot omikron. Jeg tenker på de « jeg har fått 2 stikk og er fullvaksinert og trygg» .
Elaine Marley Skrevet 8. desember 2021 #171 Skrevet 8. desember 2021 Tråden er ryddet for spekulasjoner og svar til dette. Elaine Marley, mod.
Jane Eyre Skrevet 8. desember 2021 #172 Skrevet 8. desember 2021 Krokenguri skrev (1 time siden): Skolestart er på høsten, så de som starter på utdannelsen startet august 2020. Dvs snart et og et halvt år inn i studiene og i 2 klasse. Men du leser fortsatt ikke det jeg skriver. Må man være så rigid i en pandemi at man ikke kan skreddersy lynkurs i intensiv pleie for allerede utdannede sykepleier eller andre helsefagarbeidere? Mange u-land gjør dette i kriser. 6
Katten.2.0 Skrevet 8. desember 2021 #173 Skrevet 8. desember 2021 4 hours ago, Antiviruset said: Vi ender ikke opp der, det er ingenting som tilsier akkurat det, vi snakker om hvert halvår minst! Vi kan ikke holde på slik over lang tid. Noe slikt er aldri tidligere utprøvd. Når sier kroppen i fra at dette er nok, så kommer det alvorlige bivirkninger? Er overhodet ikke vaksinemotstander, men bare ta slikt på "måfå" og håpe på at det går bra fordi FHI tar noen kvalifiserte gjetninger? Ikke bra i det hele tatt. Hvor vi ender opp er det ingen som vet. Basert på pandemier opp gjennom historien, regner jeg med at vi blir å ende opp med noe mer sesongbasert (som vi ser nå - mildere på sommeren, heftigere på vinteren). Skal være sagt at dette er første ordentlige pandemien siden vi ble et ordentlig globalt samfunn dog. Teknologien og kunnskapen kommer stadig lengre. Om vi ikke kvitter oss fullstendig med viruset (noe jeg tviler på), ser jeg ikke bort fra at det blir en ny vaksine hver høst, og ser ikke at det er så ille. Det er heller ikke på måfå: Vaksinasjonen av verden er den største medisinske innsamlingen av data noensinne, og jeg har vesentlig mer tiltro til de menneskene som sitter på dette datagrunnlaget enn tilfeldige mennesker på KG. 6
Just passing by Skrevet 8. desember 2021 #174 Skrevet 8. desember 2021 3 hours ago, Tussa84 said: Du som er negativ til at uvaksinerte covidsyke skal få behandling dersom kapasiteten er sprengt. Blir det ikke riktig at de som har fått tilbud om 3 doser og tatt dem bør komme forran deg i behandlingskøen ved covid-innleggelse? Det høres ikke ut som at du følger vaksinasjons-rådene som har kommet vedrørende 3. dose. Etter din egen logikk bør du også få dårligere behandlingstilbud enn de som er skikkelig trippelvaksinert? Bare dersom kapasiteten er helt sprengt selvfølgelig. Skal røykere ikke få behandling mot lungekreft da? Heller ikke alle overvektige som ikke følger helsedirektoratets kostråd og anbefalinger om fysisk aktivitet? Hvor langt er du villig til å gå med dette? Kreft, hjertesykdommer og diabetes er såkalte livsstilsykdommer. Minst halvparten av disse sykdommer kan forebygges. Det er mye, MYE dyrere å behandle mot kreft enn mot covid, behandlingen varer i flere måneder og er ekstremt dyr. Det er også mange flere som blir behandlet (og som dør av kreft) enn av covid. Ca 10 ganger flere faktisk. Så? Skal vi slutte å belaste helsevesenet med alle som de ikke følger livsstilrådene til helsedirektoratet? 5
Menchit Skrevet 8. desember 2021 #175 Skrevet 8. desember 2021 Anonio skrev (6 timer siden): Du er den eneste personen i verden som tror at om ungene dine har hatt nærkontakt og du er vaksinert, at du ikke da tester deg. Det er typisk synsing fra vaksinemotstandere. Vaksinerte tester seg på nivå med andre, selv om du mener at man må tvinges til å teste seg for å gjøre det. Insidenstall på over 400 har ingenting med om vaksinerte testes eller ikke. Det er høyt uansett hvordan du vender og vrir på det. Du har ikke noe grunnlag for at vaksinerte nærkontakter tester seg dersom det er frivillig. I min omgangskrets er det ingen som tester seg med mindre de har tydelige symptomer, og som regel ikke da engang. Riktignok holder de seg hjemme, men de tester seg ikke og blir ikke registrert så lenge de ikke blir skikkelig syke, og det har jeg ikke vært registrert mange tilfeller av alvorlig sykdom her jeg bor. 5
DearDarling Skrevet 8. desember 2021 #176 Skrevet 8. desember 2021 Menchit skrev (13 timer siden): Hva tenker du om å bruke pengene på å ruste opp helsevesenet? Tommel opp 2
Lana01 Skrevet 9. desember 2021 #177 Skrevet 9. desember 2021 (endret) Menchit skrev (11 timer siden): Du har ikke noe grunnlag for at vaksinerte nærkontakter tester seg dersom det er frivillig. I min omgangskrets er det ingen som tester seg med mindre de har tydelige symptomer, og som regel ikke da engang. Riktignok holder de seg hjemme, men de tester seg ikke og blir ikke registrert så lenge de ikke blir skikkelig syke, og det har jeg ikke vært registrert mange tilfeller av alvorlig sykdom her jeg bor. Uenig , og det er heller ikke den erfaringen jeg har. Jeg har testet meg mange ganger, selv etter jeg tok tredje dose. Kjenner en som ikke har tatt vaksine ( hun og familien) Hun er veldig skeptisk. til vaksinen. Ble syk for litt siden. Feber og alle symptomer. Tok hjemmetest dag 1, den var negativ, så da var det ikke korona., hun tok ingen flere. ( ingen pcr test). Det er selvsagt ikke godt nok. Jeg vil heller si at de som tar vaksinene, er mer ansvars beviste . De følger retningslinjene , bruker munnbind i større grad, og tar flere forhåndsregeler og tester seg i større grad. Det ser man også utifra spørre undersøkelse ,Opinion har gjennom pandemien spurt 50.000 nordmenn Har mindre tillit Kun 40 prosent av de som ikke vil ta vaksine, sier at de har tillit til informasjon som gis av helsemyndighetene, mot 74 prosent i resten av befolkningen. 38 prosent har tillit til informasjon som gis av regjeringen mot 70 prosent i resten av befolkningen. 35 prosent har tillit til informasjon som kommer via de landsdekkende mediene, mot 62 prosent av resten av befolkningen. 49 prosent synes at åpningsfasen går for sakte, mot 13 prosent i resten av befolkningen. De er i mindre grad opptatt av hvordan pandemien sprer seg i verden. Og synes i klart mindre grad at rike land skal frigi patenter til andre land. De er i langt mindre grad villig til å ta i bruk Smittestopp-appen Flertallet har kjøpt og brukt munnbind, men de er i langt mindre grad positive til at vi skal bruke munnbind i Norge (46 mot 77 %). De sier i hverken mer eller i mindre grad at det er vanskelig å følge retningslinjer, men de synes i dobbelt så stor grad at retningslinjene myndighetene har innfør for å begrense smitte er for strenge (41 mot 20 %). https://opinion.no/2021/09/hvem-er-de-som-ikke-vil-ta-vaksine/ Endret 9. desember 2021 av Lana01 3
Elaine Marley Skrevet 9. desember 2021 #178 Skrevet 9. desember 2021 Tråden er ryddet for brudd på retningslinjene på korona-rommet og svar til dette. Elaine Marley, mod.
DearDarling Skrevet 12. desember 2021 #179 Skrevet 12. desember 2021 Jeg har ikke fått en eneste innkalling til covid vaksine! Ganske merkelig eller?
Ænema Skrevet 12. desember 2021 #180 Skrevet 12. desember 2021 Min kreftsyke mor på 66 har ikke fått tilbud om dose 1 og 2 men fikk nettopp tilbud om dose 3. lurer på hvem som har fått hennes dose nor 1 og 2
Anbefalte innlegg