Menchit Skrevet 8. desember 2021 #101 Skrevet 8. desember 2021 -jk- skrev (9 minutter siden): Gjør vi det? Jeg bruker munnbind til og fra jobb nå, og passer generelt på å holde så god avstand til folk som overhodet mulig. Går ikke på byen og begrenser handling til det som er nødvendig. Regner med å få 3.dose i januar. Jeg tipper dog vi bør leve slik inntil en 4.dose med omikron-spesifikk vaksine kan være klar et godt stykke utpå nyåret. Hva faen? Hittil er det ingenting som tyder på at denne mutasjonen gir høyere Risiko for sykdom. Såvidt jeg vet er det ikke kommet noe risikovurdering Men stenge skal vi likevel? Det er fullstendig galskap. 4
Lana01 Skrevet 8. desember 2021 #102 Skrevet 8. desember 2021 Menchit skrev (2 minutter siden): Hvorfor kan du uten videre legge en slik antagelse til grunn? Hva baserer du den på? Det er dette vi ser fra andre land også , at vaksinen beskytter godt mot alvorlig sykdom og død, det er ingen grunn til at det skal være noe annerledes for svensker . 2
Tussa84 Skrevet 8. desember 2021 #103 Skrevet 8. desember 2021 Anonio skrev (Akkurat nå): Problemet til helsevesenet er jo ikke at folk dør. Det er at det legges inn nesten like mange uvaksinerte pasienter (7.5%) som vaksinerte (godt over 90%). Kapasiteten er for dårlig, ja. Men uvaksinerte kunne bidratt til å lette dette ved å ta en liten sprøyte. Svært mange av de uvaksinerte som blir innlagt er født i utlandet. Dette har vi erfart gjennom hele pandemien. Disse har dessverre mye høyere risiko for innleggelse enn nordmenn. Man skulle fått fødelandsstatistikk på corona-døde i Norge. 5
Menchit Skrevet 8. desember 2021 #104 Skrevet 8. desember 2021 Anonio skrev (2 minutter siden): Problemet til helsevesenet er jo ikke at folk dør. Det er at det legges inn nesten like mange uvaksinerte pasienter (7.5%) som vaksinerte (godt over 90%). Kapasiteten er for dårlig, ja. Men uvaksinerte kunne bidratt til å lette dette ved å ta en liten sprøyte. Med langt over 3000 alvorlige bivirkninger (de som er behandlet, er visst kun under halvparten) lurer jeg på hvordan vvaksineskader belaster helsevesenet. Personlig kjenner jeg bare en med alvorlig bivirkning, men personen døde raskt og ble ingen belastning sånn sett, bortsett fra ambulanseturen og mottaket på sykehuset. 9
Anonio Skrevet 8. desember 2021 #105 Skrevet 8. desember 2021 Just now, Tussa84 said: Svært mange av de uvaksinerte som blir innlagt er født i utlandet. Dette har vi erfart gjennom hele pandemien. Disse har dessverre mye høyere risiko for innleggelse enn nordmenn. Man skulle fått fødelandsstatistikk på corona-døde i Norge. Du må gjerne undergrunne denne påstanden med tall. 2
Menchit Skrevet 8. desember 2021 #106 Skrevet 8. desember 2021 Lana01 skrev (2 minutter siden): Det er dette vi ser fra andre land også , at vaksinen beskytter godt mot alvorlig sykdom og død, det er ingen grunn til at det skal være noe annerledes for svensker . Norge og Sverige har hatt helt ulike måter å håndtere pandemien på Å sammenstille data fra de to landene slik er høl i hodet og har ingen legitimitet i seg selv Igjen, hvorfor mener du at du uten videre kan anta at forholdene er de samme? Statistikk kan som du vet brukes og misbrukes, men dette når jo nye høyder. 6
Lana01 Skrevet 8. desember 2021 #107 Skrevet 8. desember 2021 Menchit skrev (1 minutt siden): Norge og Sverige har hatt helt ulike måter å håndtere pandemien på Å sammenstille data fra de to landene slik er høl i hodet og har ingen legitimitet i seg selv Igjen, hvorfor mener du at du uten videre kan anta at forholdene er de samme? Statistikk kan som du vet brukes og misbrukes, men dette når jo nye høyder. antalet nya intensivvårdade patienter ökade bland ovaccinerade. Under de fyra senaste veckorna (vecka 44–47) var antalet intensivvårdade per 100 000 sju gånger högre bland ovaccinerade än bland vaccinerade. Medelåldern för nya intensivvårdade patienter var den senaste månaden 53 år bland ovaccinerade och 72 år bland vaccinerade. https://www.folkhalsomyndigheten.se/folkhalsorapportering-statistik/statistik-a-o/sjukdomsstatistik/covid-19-veckorapporter/senaste-covidrapporten/ 4
Menchit Skrevet 8. desember 2021 #108 Skrevet 8. desember 2021 Lana01 skrev (9 minutter siden): Det er dette vi ser fra andre land også , at vaksinen beskytter godt mot alvorlig sykdom og død, det er ingen grunn til at det skal være noe annerledes for svensker . Det vi ser er land med 100% vaksinasjongrad stenger ned 8
Menchit Skrevet 8. desember 2021 #109 Skrevet 8. desember 2021 Lana01 skrev (1 minutt siden): antalet nya intensivvårdade patienter ökade bland ovaccinerade. Under de fyra senaste veckorna (vecka 44–47) var antalet intensivvårdade per 100 000 sju gånger högre bland ovaccinerade än bland vaccinerade. Medelåldern för nya intensivvårdade patienter var den senaste månaden 53 år bland ovaccinerade och 72 år bland vaccinerade. https://www.folkhalsomyndigheten.se/folkhalsorapportering-statistik/statistik-a-o/sjukdomsstatistik/covid-19-veckorapporter/senaste-covidrapporten/ Det er ikke noe argument for å sammenstille statistikk fra de to landene 2
Tussa84 Skrevet 8. desember 2021 #110 Skrevet 8. desember 2021 Anonio skrev (9 minutter siden): Du må gjerne undergrunne denne påstanden med tall. Denne oversikten fra FHI er interessant. 6
Anonio Skrevet 8. desember 2021 #111 Skrevet 8. desember 2021 2 minutter siden, Tussa84 said: Denne oversikten fra FHI er interessant. Dette gir jo ingen korrelasjon med vaksine/uvaksinerte, og viser innleggelser i begge grupper. Som tidligere diskutert har flere av disse gruppene en helt annen bosituasjon en nordmenn. Din påstand forblir bare det, en påstand. Uten tall og statistikk. 3
Bendie Skrevet 8. desember 2021 #112 Skrevet 8. desember 2021 Tussa84 skrev (5 minutter siden): Det er så langt 23 døde av corona under 50 år. Skjønner egentlig ikke hvorfor denne gruppen skal vaksineres, når vaksinene ikke hindrer smitte. Vi vet nå at flokkimmunitet gjennom vaksiner ikke er mulig. Mange flere enn 23 i denne gruppen har fått hjertebetennelse, hjerteposebetennelse og menstrasjonsforstyrrelser som bivirkninger av vaksinene. Hvorfor noen kun ser på dødsfall når det gjelder covid, mens de samtidig vurderer faren for bivirkninger, når det gjelder vaksinen har jeg vanskeligheter med å forstå. Det henger ikke på grep. Men det forklarer kanskje en del av skepsisen til vaksinen , at en ikke anser at covid kan ha store følger for en del av de som rammes. Mange har alvorlige senskader med hjerte, lunge, nyrer, hjerne, det ses micro blodpropper hos både innlagte og hos de med mildere sykdom, omfanget kjenner en ikke til i dag. og selv etter mild sykdom, opplever opptil flere prosent PASC. Vi er langt mer opplyste om hvilke bivirkninger en har av vaksinering. Dette rapporters og føres statistikk på. Når det gjelder etterfølger av sykdom er ingen registrering av senskader, når det gjelder PASC er det ikke engang fastsatt kriterier for dette i Norge. Selvom WHO har kommet opp med en definisjon for flere måneder siden, hvorfor fhi ikke støtter opp om denne kan en jo spørre seg. I Norge har en baserer dette på anslag og prognoser. 3
Tussa84 Skrevet 8. desember 2021 #113 Skrevet 8. desember 2021 Anonio skrev (Akkurat nå): Dette gir jo ingen korrelasjon med vaksine/uvaksinerte, og viser innleggelser i begge grupper. Som tidligere diskutert har flere av disse gruppene en helt annen bosituasjon en nordmenn. Din påstand forblir bare det, en påstand. Uten tall og statistikk. Klarer ikke finne statistikk på dette, men FHI skriver at utenlandsfødte fra Asia og Afrika har større risiko for respiratorbehandling og død. 3
Lana01 Skrevet 8. desember 2021 #114 Skrevet 8. desember 2021 Menchit skrev (9 minutter siden): Det er ikke noe argument for å sammenstille statistikk fra de to landene Poenget var å vise en oversikt over innlagte i forhold til alder, for å gi en pekepinn. Vaksinen beskytter godt mot alvorlig sykdom og død. Det viser både tall fra Norge og Sverige ,samt fra en rekke andre land 2
Anonio Skrevet 8. desember 2021 #115 Skrevet 8. desember 2021 3 minutter siden, Tussa84 said: Klarer ikke finne statistikk på dette, men FHI skriver at utenlandsfødte fra Asia og Afrika har større risiko for respiratorbehandling og død. Altså er det du skrev bare synsing, og helt uvesentlig.
Antiviruset Skrevet 8. desember 2021 #116 Skrevet 8. desember 2021 Tamsi skrev (På 7.12.2021 den 0.04): Det er vanlig at vaksiner trenger flere runder. Hpv for eksempel er 3 doser på et år. MMR gis i flere omganger, stivkrampe må oppdateres jevnlig. For å bare nevne de alle BØR være kjent med. Dette er bare tull! Ja vaksiner må oppdateres jevnlig, men da med mange års mellomrom. Og man oppdaterer de stort sett ved behov når man må reise til områder der man blir eksponert for smitte som vaksinene er satt for. Covid vaksinene er man nå ned i 5 måneder intervaller. 3 måneder mellom førte og 2. Så enda en man vil forkorte tiden på fordi man ser at vaksinen ikke fungerer som man håper. Man vet heller ikke om det vil fungere som forutsatt fremover. Drive å ta inn vaksine med 3 måneders mellomrom i mange år fremover? Det har aldri skjedd før, og jeg er veldig skeptisk. Har tatt to og lar det være med det. Kommer uansett ikke å vurdere en 3 før minst et halv år er gått, tviler sterkt på at det blir flere. Tilliten er nå helt borte, de vet rett og slett ikke hva de driver på med. De vaksinerer og håper på at det skal fungere. 11
Menchit Skrevet 8. desember 2021 #117 Skrevet 8. desember 2021 Lana01 skrev (1 minutt siden): Poenget var å vise en oversikt over innlagte i forhold til alder, for å gi en pekepinn. Vaksinen beskytter godt mot alvorlig sykdom og død. Det viser både tall fra Norge og Sverige ,samt fra en rekke andre land Poenget er jo at store mengder av befolkningen ikke trenger denne beskyttelsen. Det er store mørketall også iht smitte, altså kan mange gå rundt med antistoffer uten å vite det Et som til deg, har du forsøkt å få tatt en antistoff test? Det er det ikke kapasitet til, hverken hos fastlegen eller privat (her jeg bor). 6
Shias Skrevet 8. desember 2021 #118 Skrevet 8. desember 2021 Kjenner selv at jeg ikke vet om jeg gidder. Tatt 2 doser, og fått beskjed fra jobb om at jeg kan tredje dosen nå over helgen. (Jobber innen helse). Føler meg egentlig tvunget til å ta den, da vi må teste oss 3 ganger i uka om vi velger å ikke ta den. Her har jeg fått langvarig mensen og mye mensensmerter etter jeg tok pfizer, redd om det vil forverre seg om jeg tar dose nr 3. 10
Katten.2.0 Skrevet 8. desember 2021 #119 Skrevet 8. desember 2021 Ser ikke problemet om vi ender opp med å f.eks. ta en vaksine i året om det hindrer kollaps i helsevesenet. Heller ikke om det reduserer risikoen for alvorlig sykdom når man først får korona. 4
Tussa84 Skrevet 8. desember 2021 #120 Skrevet 8. desember 2021 Anonio skrev (2 minutter siden): Altså er det du skrev bare synsing, og helt uvesentlig. Jeg tror faktisk ikke FHI synser om dette hvis de sier at enkelte grupper har større risiko for død, de har tross alt tallmaterialet. Bare synd de ikke oppgir antall døde utenlandsfødte. Dessuten er det 2. og 3. generasjon og dette blir ikke nevnt av FHI med ett ord. 3
Anbefalte innlegg