Gå til innhold

Jeg er fullvaksinert, og tviler om jeg vil mer.

Anbefalte innlegg

Gjest laPistola
Skrevet
jabx skrev (20 timer siden):

Det gjør de ikke. Vaksine gir beskyttelse mot både smitte og alvorlig sykdom.

Alle på det julebordet var fullvaksinerte, allikevel ble 2 av3 smittet. Nå jobber de ut i fra at vaksinen vi har ( ja, de skal lage ny) ikke beskytter mot smitte av omikron. Her er jo problemet , såkalte fullvaksinerte velger og tro at de fortsatt er beskyttet mot smitte og kjører på som før. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet
10 minutter siden, laPistola said:

Alle på det julebordet var fullvaksinerte, allikevel ble 2 av3 smittet. Nå jobber de ut i fra at vaksinen vi har ( ja, de skal lage ny) ikke beskytter mot smitte av omikron. Her er jo problemet , såkalte fullvaksinerte velger og tro at de fortsatt er beskyttet mot smitte og kjører på som før. 

Helt usant. Den største pådriveren av smitte i samfunnet om dagen per innbygger er uvaksinerte.

Fra FHI's rapport:

Insidens.PNG.64b4ce9c53dab5613623566bfd5ba3cf.PNG

Men du mener vel kanskje at dette er en konspirasjon mot uvaksinerte? De smitter mer, legges inn oftere, dør yngre og belaster helsetjenesten i langt høyere grad per sykdomstilfelle enn vaksinerte.

• Liker 4
Skrevet
laPistola skrev (15 minutter siden):

De visste ikke om omikron da....

Skrevet
laPistola skrev (22 minutter siden):

Stoltenberg, høie, nakstad osv osv «de» som har hatt ansvar og satte i gang vaksineringen trodde den skulle beskytte mer enn den har gjort. 80% av befolkningen over 18 skulle bli fullvaksinerte så fikk vi flokkimmunitet og dritten var over. « de» bomma. Hva naboen og korpset mente vet jeg ikke, men bør være lett og skjønne hvem « de» er i denne sammenheng. 

Da vaksinen kom var det snakk om Alfa/Beta. Da Delta kom falt effekten, men fungerte godt nok til at vi var noenlunde beskyttet. Nå kom Omikron.

Skrevet

Å si man ikke trenger  flere korona vaksiner blir som det samme som å tro at en influensa vaksine skal vare livet ut. Hvert år kommer det ny type influensa du vaksineres mot. Det samme blir det også mot nye korona varianter 

• Liker 2
Gjest laPistola
Skrevet
Anonio skrev (36 minutter siden):

Helt usant. Den største pådriveren av smitte i samfunnet om dagen per innbygger er uvaksinerte.

Fra FHI's rapport:

Men du mener vel kanskje at dette er en konspirasjon mot uvaksinerte? De smitter mer, legges inn oftere, dør yngre og belaster helsetjenesten i langt høyere grad per sykdomstilfelle enn vaksinerte.

Gjest laPistola
Skrevet
Anonio skrev (38 minutter siden):

Fra FHI's rapport:

Du poster en tabell fra uke 44 for de siste 10 ukene, for og vise at fhi tar feil i at vaksinen ikke beskytter særlig mot smitte av omikron som vi har hatt utbrudd av i 2 uker? Du snakker om deltavarianten tydeligvis. 

Gjest laPistola
Skrevet
Lawyam skrev (34 minutter siden):

Da vaksinen kom var det snakk om Alfa/Beta. Da Delta kom falt effekten, men fungerte godt nok til at vi var noenlunde beskyttet. Nå kom Omikron.

Det er helt riktig. 

Gjest laPistola
Skrevet
Lawyam skrev (38 minutter siden):

De visste ikke om omikron da....

Nei, nettopp. Nå vet vi det. Altså at fullvaksinerte ikke er så godt beskyttet mot smitte  lenger. Ta vaksinen mot delta, men lev som uvaksinert i forhold til omikron . 

Skrevet
1 minutt siden, laPistola said:

Nei, nettopp. Nå vet vi det. Altså at fullvaksinerte ikke er så godt beskyttet mot smitte  lenger. Ta vaksinen mot delta, men lev som uvaksinert i forhold til omikron . 

Nå beskytter vaksinen fortsatt godt mot innleggelse da, så å ikke ta vaksinen gjør akuratt det samme med helsevesenet som før. Det overbelastes av uvaksinerte.

• Liker 4
Gjest laPistola
Skrevet
Anonio skrev (21 minutter siden):

Nå beskytter vaksinen fortsatt godt mot innleggelse da, så å ikke ta vaksinen gjør akuratt det samme med helsevesenet som før. Det overbelastes av uvaksinerte.

Det vet vi ikke ennå. Faktisk kan det tyde på at omikron er mer smittsom og mindre farlig. Det er for tidlig og si, så en må også være forberedt på motsatt. Jeg har ikke skrevet at du ikke skal vaksinere deg , for vi har fortsatt delta som vaksinen beskytter mot. Foreløpig vet vi at alle på det julebordet hvor 2 av3 ble smittet var fullvaksinerte, så vaksinen hjelper dårlig mot den smitten, men uvaksinerte og folk i risikogruppa må rett og slett bli smittet før vi kan konkludere slik du har gjort. La oss håpe den er mindre farlig og er begynnelsen på slutten, men leve med tiltak som om vi var uvaksinerte før vi vet mer. 

Skrevet
2 minutter siden, laPistola said:

Det vet vi ikke ennå. Faktisk kan det tyde på at omikron er mer smittsom og mindre farlig. Det er for tidlig og si, så en må også være forberedt på motsatt. Jeg har ikke skrevet at du ikke skal vaksinere deg , for vi har fortsatt delta som vaksinen beskytter mot. Foreløpig vet vi at alle på det julebordet hvor 2 av3 ble smittet var fullvaksinerte, så vaksinen hjelper dårlig mot den smitten, men uvaksinerte og folk i risikogruppa må rett og slett bli smittet før vi kan konkludere slik du har gjort. La oss håpe den er mindre farlig og er begynnelsen på slutten, men leve med tiltak som om vi var uvaksinerte før vi vet mer. 

Jeg er forsåvidt enig i dette, smittevernsmessig. Statistisk 'må' ikke vaksinerte (mot delta) leve som uvaksinerte. Muligheten for å havne på sykehus er mikroskopisk for en som er vaksinert, mens den er vesentlig høyere for en som er uvaksinert. Dette punktet må uvaksinerte slutte å kverulere mot, vaksinen er det som gjorde at Norge åpnet opp.

Uvaksinerte har bidratt til at delta tok seg opp igjen i høst i mye høyere grad enn flere tror, det kommer man ikke vekk fra. 8% av befolkningen har vært en uforholdsmessig stor belastning for Norge i lang, lang tid.

• Liker 1
Gjest laPistola
Skrevet
Anonio skrev (7 minutter siden):

Jeg er forsåvidt enig i dette, smittevernsmessig. Statistisk 'må' ikke vaksinerte (mot delta) leve som uvaksinerte. Muligheten for å havne på sykehus er mikroskopisk for en som er vaksinert, mens den er vesentlig høyere for en som er uvaksinert. Dette punktet må uvaksinerte slutte å kverulere mot, vaksinen er det som gjorde at Norge åpnet opp.

Uvaksinerte har bidratt til at delta tok seg opp igjen i høst i mye høyere grad enn flere tror, det kommer man ikke vekk fra. 8% av befolkningen har vært en uforholdsmessig stor belastning for Norge i lang, lang tid.

« må» ble feil fra min side, folk gjør som de vil. Jeg kverulerer ikke imot at vaksinen har vært hjelpsom, og fortsatt er det. Om den er like hjelpsom framover vet jeg ikke, de som lager vaksinene mener selvsagt ikke det da de vil selge oss nye tettest mulig. Vi må nok vente litt og se. Jeg tror og håper at den har mutert seg mildere, og at dette er begynnelsen på slutten , men inntil vi vet mer tenker jeg det er greit med restriksjoner fordi ingen egentlig er « fullvaksinert» 

Skrevet
11 minutter siden, laPistola said:

« må» ble feil fra min side, folk gjør som de vil. Jeg kverulerer ikke imot at vaksinen har vært hjelpsom, og fortsatt er det. Om den er like hjelpsom framover vet jeg ikke, de som lager vaksinene mener selvsagt ikke det da de vil selge oss nye tettest mulig. Vi må nok vente litt og se. Jeg tror og håper at den har mutert seg mildere, og at dette er begynnelsen på slutten , men inntil vi vet mer tenker jeg det er greit med restriksjoner fordi ingen egentlig er « fullvaksinert» 

Enig. Det vi har sett i Norge i høst er jo en pandemi blant uvaksinerte og en endemi hos vaksinerte. Dvs. at vaksinen har negradert farligheten blandt vaksinerte til omtrent et influensanivå, mens uvaksinerte fortsatt legges inn, dør yngre og får full effekt av et virus på pandeminivå.

• Liker 2
Skrevet
Anonio skrev (2 timer siden):

Fra FHI's rapport:

Myndighetene og fhi sier imot seg selv annenhver gang, og sierven ting og gjør det motsatte (feks at vi skal ha julebord, så avlyser de sitt eget) 

Sier vi skal ta selvtest:som gang på gang er bevist at viser feil resultatb(et par tok 11 negative tester, så tok de hos legen og den var positiv) likevel anbefales selvtest!?!? Vi ser jo hvordan det har gått på julebordene!!! STENG NED HELE LANDET, HVA SKAL VI MED PENGER HVIS VI HAR KREPERT AV COVID??? 

Skrevet
Krokenguri skrev (4 timer siden):

Har muligens ikke fått med deg at vi har en lege og sykepleier krise her i landet. Så er vel ikke bare å sette inn flere senger. Dessuten så er de i tillegg mer sårbare for generell sykdom og må oftere holde seg hjemme

Hørte ikke mye om krise og kollaps i 2017.

"sesongen 2017–2018 ble anslagsvis 7600 pasienter innlagt i sykehus med påvist influensa. Cirka to tredjedeler av disse var 60 år eller eldre. Sesongen før var det rundt 5000 innlagt med influensa, også dette tallet var høyt."

Skulle ønske folk sluttet å leve etter krigstyper i VG og Dagbladet. Helsevesenet er politikerens ansvar. Hvis vi må drive å stenge ned i hytt å pine pga kapasitetsproblemer så må kapasiteten økes 

Regjering og storting trenger ikke stå til ansvar for noe som helst. Eneste de behøver er å skape en imaginær fiende, så folket holdes opptatt med å sloss mot hverandre istedenfor for å rette fingeren mot dem selv.

https://www.fhi.no/nyheter/2018/rekordmange-influensasyke/

• Liker 6
Skrevet
Menchit skrev (Akkurat nå):

"sesongen 2017–2018 ble anslagsvis 7600 pasienter innlagt i sykehus med påvist influensa. Cirka to tredjedeler av disse var 60 år eller eldre. Sesongen før var det rundt 5000 innlagt med influensa, også dette tallet var høyt."

Skulle ønske folk sluttet å leve etter krigstyper i VG og Dagbladet. Helsevesenet er politikerens ansvar. Hvis vi må drive å stenge ned i hytt å pine pga kapasitetsproblemer så må kapasiteten økes 

Regjering og storting trenger ikke stå til ansvar for noe som helst. Eneste de behøver er å skape en imaginær fiende, så folket holdes opptatt med å sloss mot hverandre istedenfor for å rette fingeren mot dem selv.

Krisen i helsevesenet var nevnt før korona. Med korona så uteble også endel utenlandske  helsepersonell og situasjonen ble enda værre iht bemanning. 

Skrevet
Krokenguri skrev (2 timer siden):

Mars 2020 er et og et halvt år siden.... 

Javel, og hva er gjort for å øke kapasiteten? Hvor mange ekstra studieplasser er opprettet for intensivsykepleiere? 

Hva er planen for å oppgradere helsevesenet?

Så vidt jeg har fått med meg har vi i dag 10 færre intensivsenger enn i mars 2020.

Skal se om jeg finner link.

• Liker 3
Skrevet (endret)
5 minutter siden, Menchit said:

Det ble vel konstantert både til AP's regjering i 2012 med rapporter, og Erna's regjering at kapiseteten må økes med 40% innen 2030. Hva har de gjort? Ikke en dritt. Ingen av våre store partier har tatt ansvar selv når de får bevis for hva som trengs.

Endret av Anonio
  • Liker 3
Skrevet

Jeg tar vaksinene hovedsakelig for å ikke bli syk selv. Så egoistisk er jeg.

• Liker 6
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...