velociraptor Skrevet 7. desember 2021 #21 Skrevet 7. desember 2021 Tamsi skrev (7 timer siden): Belærende å nevne at det er helt normalt at vaksiner ofte gis i flere omganger, i en tråd der folk syter over at denne vaksinen gis i flere omganger. Gidameg! Og hvem har sagt at det bare skal gis en dose? Hvem har sagt at effekten ikke er god? Over 90 prosent og fortsatt god virkning etter en haug med mutasjoner er ikke bra eller? Hvilke andre vaksiner får man tre doser i året, hvert år? Det er jo det det er snakk om her. Ja, det er mange vaksiner som gis i tre doser, altså først en, en kanskje en måned etterpå, og en booster et år senere. Hepatitt B, for eksempel. Og stivkrampe gis som en dose hvert 10. år, helt riktig. Men flere i året er altså ikke normalt. Influensa gis hver sesong, dvs en gang i året, men kun til de som ønsker det og i hovedsak er i risikogruppene. Kjenner ingen som tar influensavaksine. 23
altius Skrevet 7. desember 2021 #22 Skrevet 7. desember 2021 norovirus skrev (8 timer siden): Jeg er fullvaksinert, og tviler om jeg vil mer. Jeg tror ikke på konspirasjonsteorier overhodet, men hvorfor skal jeg la meg vaksinere meg mer, når jeg er smittsom uansett? Når fullvaksinerte smitter like godt som uvaksinerte? Jeg skjønner jo at de er en lavere grad av sykdom hos vaksinerte. Men skal jeg vaksinere meg mer for at uvaksinerte skal bli mindre syke eller? Opplys meg! Ingenting som heter fullvaksinert. Slik det ser ut nå må en ha boosterdose etter en stund da effekten minskes. Du vaksinerer deg fordi du ikke skal bli lagt inn på sykehus og oppta ressurser der. 8
Mooza Skrevet 7. desember 2021 #23 Skrevet 7. desember 2021 Jeg ser ingen problem med å ta vaksine. Har ikke kjent noen reaksjoner etter de 2 første dosene, og virkningen holder seg jo ikke, den minker etter flere måneder. Jeg orker ikke å risikere å bli alvorlig syk når det er stappfullt på sykehus og smitten boomer i samfunnet. Jeg håper på en booster fortest mulig. Jeg er bare veldig egoistisk her og vil ikke bli veldig syk. Vaksine for meg handler om meg, ikke alle andre. 10
Gjest Kritisk Skrevet 7. desember 2021 #24 Skrevet 7. desember 2021 *Prøver igjen* skrev (8 timer siden): Ja jeg og gir opp….. legger også merke til det media før kalte fullvaksinert er nå blitt om til dobbeltvaksinert…. 🙄 jeg har ingen planer om å ta flere vaksiner. "fullbeskyttet" brukte de først.
Liberal Skrevet 7. desember 2021 #25 Skrevet 7. desember 2021 Loff77 skrev (10 timer siden): Skremmende å se hvor farlig folk flest tror korona er egentlig Så du mener at det er ufarlig for folk med underliggende sykdom? Eller leste du ikke innlegget mitt? 3
Elaine Marley Skrevet 7. desember 2021 #26 Skrevet 7. desember 2021 Tråden er ryddet for spekulasjoner, brudd på retningslinjene på korona-rommet og svar til dette. Elaine Marley, mod.
jabx Skrevet 7. desember 2021 #27 Skrevet 7. desember 2021 norovirus skrev (11 timer siden): Jeg er fullvaksinert, og tviler om jeg vil mer. Jeg tror ikke på konspirasjonsteorier overhodet, men hvorfor skal jeg la meg vaksinere meg mer, når jeg er smittsom uansett? Når fullvaksinerte smitter like godt som uvaksinerte? Det gjør de ikke. Vaksine gir beskyttelse mot både smitte og alvorlig sykdom. 10
jabx Skrevet 7. desember 2021 #28 Skrevet 7. desember 2021 Kritisk skrev (1 time siden): "fullbeskyttet" brukte de først. Kilde? Link? 1
Agnesjenta40 Skrevet 7. desember 2021 #29 Skrevet 7. desember 2021 Enig. Og jeg er mye mer bekymret for det som skjer i samfunnet pga strømprisene enn Korona 10
Peanut Skrevet 7. desember 2021 #30 Skrevet 7. desember 2021 Jeg kommer til å ta de vaksinene som er tilgjengelig for å unngå det som unngås kan. 7
Krokenguri Skrevet 7. desember 2021 #31 Skrevet 7. desember 2021 norovirus skrev (11 timer siden): Jeg er fullvaksinert, og tviler om jeg vil mer. Jeg tror ikke på konspirasjonsteorier overhodet, men hvorfor skal jeg la meg vaksinere meg mer, når jeg er smittsom uansett? Når fullvaksinerte smitter like godt som uvaksinerte? Jeg skjønner jo at de er en lavere grad av sykdom hos vaksinerte. Men skal jeg vaksinere meg mer for at uvaksinerte skal bli mindre syke eller? Opplys meg! Det ene er at selv om du kan være smittsom som vaksinert. Så er du det kortere tid, pga immunforsvaret ditt tar knekken på viruset. Viruset kopierer seg, og immunforsvaret hindrer dette. Så du er i bunn og grunn mindre smittsom. Det reduserer igjen muligheter for flere mutasjoner. Når smitten får løpe fritt, så vil det være mer smitte, lengre smitte tid og mye større fare for farlige mutasjoner. Det er jo her dugnaden ligger. I at man bidrar til redukskon og forhåpentligvis at viruset dør ut etterhvert, når viruset møter immunforsvar som tar knekken på det. Så jo lengre tid før alle er vaksinerte, jo lengre tid tar det med pandemien. Vi kommer til å måtte vaksinere oss flere ganger netopp fordi såpass få er vaksinert og nye mutasjoner er kommet til. Som vaksinen ikke virker på. Feks får du delta varianten, så vil ikke den vaksineringen du har gått beskytte mot den. Omikron er de fortsatt litt usikre på ennå, iht om vaksinene som er gitt virker på den og hvor mye. Siden vaksinen lager antistoffer og angriper viruset, hvis du får korona. Så vil du ikke bli så veldig syk. Dvs variantene du er vaksinert mot, vil ikke være like farlig. Mange av de som har blitt veldig syke og er vaksinerte har ikke fått original viruset men mutasjoner. Fortsatt så er de aller fleste på intensiven uvaksinerte. Eller har underliggende sykdommer, som influensa ville ha tatt livet av. Og siden du kan bli litt syk av korona som vaksinert. Så kan det være nok for enkelte. Feks et tilfelle her forrige uke. En eldre fyr, som var svært syk, ble smittet av uvaksinet sykepleier. Og pasienten døde pga de svake symptomer som han fikk selv om han var trippel vaksinert. Men som det ble oppgitt, en liten forkjølelse hadde vært nok, i det tilfellet 7
MorTil2 Skrevet 7. desember 2021 #32 Skrevet 7. desember 2021 *Prøver igjen* skrev (10 timer siden): Ja jeg og gir opp….. legger også merke til det media før kalte fullvaksinert er nå blitt om til dobbeltvaksinert…. 🙄 jeg har ingen planer om å ta flere vaksiner. Er ikke lenge siden Erna Solberg kalte de vaksinerte for "trygge". Det er klart folk blir betenkt på flere stikk når man etterhvert forstår at 1. Det er uvisst hvor effektiv vaksinen i det hele tatt er 2. Det stadig dukker opp nye bivirkninger og dermed uønskede bieffekter. Har tatt mine to. Tar ikke flere. 20
MorTil2 Skrevet 7. desember 2021 #33 Skrevet 7. desember 2021 Kritisk skrev (1 time siden): "fullbeskyttet" brukte de først. Gå inn på denne linken, og så inn på endringshistorikk. https://www.fhi.no/nettpub/coronavirus/befolkningen/vaksinert-eller-gjennomgatt-covid-19/ 01.10.2021: Nedtonet begrepet "beskyttet". Det sier vel sitt. Til og med myndighetene forstår at denne troen på vaksinens effekt må nedtones. 13
lille pille Skrevet 7. desember 2021 #34 Skrevet 7. desember 2021 Har ikke FHI stilt seg tvilende til at unge skal få dose 3? At det er uklart hva gevinsten, sett opp mot potensielle bivirkninger, og at man skal være godt beskyttet mot alvorlig sykdom etter 2 doser? 7
Loff77 Skrevet 7. desember 2021 #35 Skrevet 7. desember 2021 Krokenguri skrev (1 time siden): Det ene er at selv om du kan være smittsom som vaksinert. Så er du det kortere tid, pga immunforsvaret ditt tar knekken på viruset. Viruset kopierer seg, og immunforsvaret hindrer dette. Så du er i bunn og grunn mindre smittsom. Det reduserer igjen muligheter for flere mutasjoner. Når smitten får løpe fritt, så vil det være mer smitte, lengre smitte tid og mye større fare for farlige mutasjoner. Det er jo her dugnaden ligger. I at man bidrar til redukskon og forhåpentligvis at viruset dør ut etterhvert, når viruset møter immunforsvar som tar knekken på det. Så jo lengre tid før alle er vaksinerte, jo lengre tid tar det med pandemien. Vi kommer til å måtte vaksinere oss flere ganger netopp fordi såpass få er vaksinert og nye mutasjoner er kommet til. Som vaksinen ikke virker på. Feks får du delta varianten, så vil ikke den vaksineringen du har gått beskytte mot den. Omikron er de fortsatt litt usikre på ennå, iht om vaksinene som er gitt virker på den og hvor mye. Siden vaksinen lager antistoffer og angriper viruset, hvis du får korona. Så vil du ikke bli så veldig syk. Dvs variantene du er vaksinert mot, vil ikke være like farlig. Mange av de som har blitt veldig syke og er vaksinerte har ikke fått original viruset men mutasjoner. Fortsatt så er de aller fleste på intensiven uvaksinerte. Eller har underliggende sykdommer, som influensa ville ha tatt livet av. Og siden du kan bli litt syk av korona som vaksinert. Så kan det være nok for enkelte. Feks et tilfelle her forrige uke. En eldre fyr, som var svært syk, ble smittet av uvaksinet sykepleier. Og pasienten døde pga de svake symptomer som han fikk selv om han var trippel vaksinert. Men som det ble oppgitt, en liten forkjølelse hadde vært nok, i det tilfellet Få er vaksinert, 92%?? 10
yamask Skrevet 7. desember 2021 #36 Skrevet 7. desember 2021 Om jeg får tilbud om 3. dose så takker jeg nok nei. Jeg er 35 år og har alltid hatt en godt immunforsvar, helt til jeg tok dose 2 av moderna. Har hanglet nesten konstant, og i en uke var jeg skikkelig skikkelig syk (ca en måned etter dose 2). Men det skumleste har vært at syklusen min ble så forstyrret. Man har kunnet stilt klokka etter meg alltid, og det har aldri vært mer enn 4 dager med lett til moderat blødning (kun ved testing av nytt prevensjonsmiddel). Etter dose 2 var det niagara falls i ukesvis, og ingen i helsevesenet kan fortelle meg hvorfor. Og når vi i tillegg prøver å få barn så var det rett og slett utrolig skummelt. Nå er jeg endelig tilnærmet normal igjen (tok dose 2 i september). Jeg tror vaksinene er viktig og riktig for personer over 50 eller de med nedsatt immunforsvar/underliggende sykdommer. Men for friske unge folk som meg ser jeg ikke helt poenget lenger - iom at vi fortsatt kan smitte andre. Mitt hovedpoeng da jeg tok den var å ikke bekymre meg for å være smittebærer. Det poenget er long gone. 21
kermit123 Skrevet 7. desember 2021 #37 Skrevet 7. desember 2021 Jeg håper på studier på hvor godt vaksinen beskytter mot smitte, alvorlig sykdom og spredning på omikron-varianten. Tikker den noen av de boksene tar jeg den. Med mindre det blir kjent at omikron er en ufarlig variant da. 1
Krokenguri Skrevet 7. desember 2021 #38 Skrevet 7. desember 2021 Loff77 skrev (1 time siden): Få er vaksinert, 92%?? Hvor har jeg skrevet vaksinert 92%? Og hva snakker du om. Kommentaren din gir 0 mening
Hjertefisk Skrevet 7. desember 2021 #39 Skrevet 7. desember 2021 (endret) Slettet. Endret 7. desember 2021 av Hjertefisk
Jr.Garcon Skrevet 7. desember 2021 #40 Skrevet 7. desember 2021 norovirus skrev (19 timer siden): Jeg er fullvaksinert, og tviler om jeg vil mer. Jeg tror ikke på konspirasjonsteorier overhodet, men hvorfor skal jeg la meg vaksinere meg mer, når jeg er smittsom uansett? Når fullvaksinerte smitter like godt som uvaksinerte? Jeg skjønner jo at de er en lavere grad av sykdom hos vaksinerte. Men skal jeg vaksinere meg mer for at uvaksinerte skal bli mindre syke eller? Opplys meg! Jeg skal iallefall ikke ha flere vaksiner så lenge det er en så stor andel uvaksinerte som flyr fritt rundt. Det er helt uaktuelt. Jeg skal heller ikke ha flere vaksiner hvis det viser seg at de vi har tatt gir 0% beskyttelse mot alvorlig sykdom ved Omikron smitte. 3
Anbefalte innlegg