Gå til innhold

Samsvarserklæring elektriker

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Håper å kunne få hjelp til dette her på KG.. 

Det ble utført en elektriker jobb i boligen min for cirka 5 år siden. Nå hadde jeg sånn kontroll fyr hjemme som sjekket anlegget og han spurte om papirer på jobben. Men det eneste jeg hadde var en kvittering på at det var betalt.. Jeg måtte ha noe som hette samsvarserklæring. Å det var mitt ansvar å ja kontroll over dette. Var nytt for meg men stemmer sikkert det. 
Jeg har vært i kontakt med elektriker som kort og godt sier at han ikke har den og det er for lenge siden. 

Hva gjør jeg nå? Har fått ut året på meg på å fremskaffe dokumentasjonen 😞

Anonymkode: 0847e...865

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Alt sånt har blitt sendt på mail eller lagt inn i biligmappa mi når jeg har hatt elektriker på besøk. Anbefaler deg å sjekke mailen din. 

Anonymkode: af505...514

Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Alt sånt har blitt sendt på mail eller lagt inn i biligmappa mi når jeg har hatt elektriker på besøk. Anbefaler deg å sjekke mailen din. 

Anonymkode: af505...514

Har sjekket. 
Ingenting i Boligmappa eller Mail 😞

Skrevet

Dette har jeg aldri hørt om. Jeg hadde også sånn tilsyn der de sjekket alt det elektriske, men ble ikke spurt om noen papirer. De fant noen småfeil, og jeg bestilte elektriker som fikset det men jeg fikk heller aldri noen papirer av ham. Og det ligger ingenting i Boligmappa. Så tror ikke det er vanlig. 

Anonymkode: 64fc2...c9f

• Liker 2
Skrevet

Jeg har pleid å få det på Mail eller som vedlegg til faktura. Elektrikeren plikter å beholde det i 5 eller 10år også. 

Anonymkode: 955c7...8db

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dette har jeg aldri hørt om. Jeg hadde også sånn tilsyn der de sjekket alt det elektriske, men ble ikke spurt om noen papirer. De fant noen småfeil, og jeg bestilte elektriker som fikset det men jeg fikk heller aldri noen papirer av ham. Og det ligger ingenting i Boligmappa. Så tror ikke det er vanlig. 

Tuller du? Ikke vanlig? Samsvarserklæring er lovpliktig, så jo - det er ytterst vanlig. 

Anonymkode: 39a37...a78

• Liker 7
Skrevet

Helt sykt at man må passe på å få tak i dette selv. Dokumentasjon er jo en del av det man betaler dyrt for når man bruker sertifiserte håndverkere? Hadde elektriker hos meg for noen måneder siden. Har endelig fått faktura fra elektrikerfirmaet, men ingen samsvarserklæring eller merking av sikringer (som også er påkrevet)... Kommer til å etterlyse dette før fakturaen blir betalt.

Samsvarserklæring er forøvrig et verdipapir og noe man har krav på når elektriker utfører arbeid på det elektriske i huset. Jeg er på utkikk etter nytt hus, og når det står i salgsoppgaven/egenerklæringen at det mangler dokumentasjon på utført arbeid på det elektriske anlegget tolker jeg det som at det kan være ufaglærte som har prøvd seg. Absolutt ikke positivt!

Anonymkode: 5aa0f...47d

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Tuller du? Ikke vanlig? Samsvarserklæring er lovpliktig, så jo - det er ytterst vanlig. 

Anonymkode: 39a37...a78

Er det lovpliktig for elektrikeren å skrive det, eller er det lovpliktig for boligeier å kreve at elektriker skriver det? 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hei

Håper å kunne få hjelp til dette her på KG.. 

Det ble utført en elektriker jobb i boligen min for cirka 5 år siden. Nå hadde jeg sånn kontroll fyr hjemme som sjekket anlegget og han spurte om papirer på jobben. Men det eneste jeg hadde var en kvittering på at det var betalt.. Jeg måtte ha noe som hette samsvarserklæring. Å det var mitt ansvar å ja kontroll over dette. Var nytt for meg men stemmer sikkert det. 
Jeg har vært i kontakt med elektriker som kort og godt sier at han ikke har den og det er for lenge siden. 

Hva gjør jeg nå? Har fått ut året på meg på å fremskaffe dokumentasjonen 😞

Du skulle bare sakt at det var sånn, case closed

Skrevet

Be elektrikeren komme og se over arbeidet (han selv har gjort) og skrive erklæringen. 

• Liker 1
Skrevet
Loff77 skrev (24 minutter siden):

Du skulle bare sakt at det var sånn, case closed

???

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

???

Ja altså jobben det var snakk om var gjort før din tid i huset, som 100milliarder andre elektrojobber. Ingen kan komme og be om samsvarserklæring for det. Tror forøvrig du kan gi blaffen i å skaffe det nå også 

Endret av Loff77
Skrevet
Loff77 skrev (9 minutter siden):

Ja altså jobben det var snakk om var gjort før din tid i huset, som 100milliarder andre elektrojobber. Ingen kan komme og be om samsvarserklæring for det. Tror forøvrig du kan gi blaffen i å skaffe det nå også 

Jobben det er snakk om er ikke gjort før min tid i huset. Jeg har bodd her i over 10 år.. 

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jobben det er snakk om er ikke gjort før min tid i huset. Jeg har bodd her i over 10 år.. 

Og det vet eltilsynet pga?? Neste gang så sier du : det var sånn

Eller så på din måte som tar tid og penger da;)

Endret av Loff77
Skrevet
Loff77 skrev (5 minutter siden):

Snakket faktisk med han om dette i forbindelse med en jobb som er gjort på vaskerommet. Det har ingenting å si om «det var sånn» når jeg flyttet inn. Er tydeligvis sånn at når man kjøper en bolig så tar man over ansvaret når det gjelder det elektriske. Er det feil her ved en kontroll så kan man måtte risikere å rive vegger å alt for å komme til.. Syke saker!! 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Snakket faktisk med han om dette i forbindelse med en jobb som er gjort på vaskerommet. Det har ingenting å si om «det var sånn» når jeg flyttet inn. Er tydeligvis sånn at når man kjøper en bolig så tar man over ansvaret når det gjelder det elektriske. Er det feil her ved en kontroll så kan man måtte risikere å rive vegger å alt for å komme til.. Syke saker!! 

Er det feil på jobb/anlegg så kan det kreves, ikke ellers på tidligere jobber. 

‘’Merk at manglende samsvarserklæring i seg selv normalt ikke utgjør en mangel. Saken stiller seg imidlertid annerledes når selgeren har opplyst at det er utført faglært arbeid på el-anlegget.’’

Skrevet
Loff77 skrev (8 timer siden):

Eltilsynet er utdannede elektrikere og en elektriker ser det. Det er faget deres. De vet at feks den varmekabeltypen eller den typen stikkontakt ikke ble produsert for mer enn 10år siden. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Eltilsynet er utdannede elektrikere og en elektriker ser det. Det er faget deres. De vet at feks den varmekabeltypen eller den typen stikkontakt ikke ble produsert for mer enn 10år siden. 

Som sagt kan de bare kreve utbedring/kontroll på feil/mangler, thats it

Skrevet
Loff77 skrev (1 minutt siden):

Ja de krever utbedring eller fremvisning av samsvarserklæring. Det er jo problemstillingen i hovedinnlegget…?

• Liker 2
Skrevet
Loff77 skrev (2 minutter siden):

Hvor har du dette fra? Det har vært krav om samsvarserklæring siden 1999. Om denne mangler er det ansett som en feil/ mangel.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...