AnonymBruker Skrevet 6. desember 2021 #1 Skrevet 6. desember 2021 Naboen min ble fratatt begge barna for 8 år siden. Da de ble tatt var den ene 3 år og den andre 5 år. De bor i fosterhjem sammen. Moren får lov til å være med barna 1 gang i mnd. Naboen er hjemme hos oss nå, og snakket nettopp med begge barna. Og samtalen var bare vond å høre på. Det hørtes ut som at barna ikke kjenner den biologiske moren lenger, og blir flau og sjenert når de snakker med henne. Og ikke minst var det skikkelig unaturlig samtale. Moren kaller barna "vennen" etter hver setning, og jeg merket at barna syns det var litt ekkelt. Kan det være at barna ikke skjønner hvem den biologiske moren er? Og at de er mer glad i sine fosterforeldre enn biologiske mora? Kommer disse barna til å glemme mora si? Anonymkode: cac72...b15
Gjest supernova_87 Skrevet 6. desember 2021 #2 Skrevet 6. desember 2021 Det kan godt hende at de er mer glad i sine fosterforeldre enn den biologiske moren, og det kan godt hende de har glemt sin mor, og synes det er ubehagelig å ha samvær. Samtidig er det synd på denne moren som ikke evner å se hva som må til for å ha omsorgsevne for barna. Du kan ikke gjøre noe for barna, men du kan gjøre noe for denne naboen. Jeg ville forsøkt å være en god støttespiller for henne. Snakket litt om hvordan det er for henne, og vist henne at jeg setter pris på henne og tenker på henne. Gitt henne en julegave og invitert på middag en gang i blant.
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2021 #3 Skrevet 6. desember 2021 Nei de glemmer selvsagt ikke moren sin når de har kontakt med henne. At de blir nærere sine fosterforeldre er jo en selvfølge siden de bor der. Hvordan kan du merke hva barna føler? Kanskje de bare synes det var kleint at du hørte på for alt du vet. Jeg synes du bør slutte å ilegge dine følelser i denne familien og tenk heller at barna mest sannsynlig har det godt der de er. Det er tross alt en grunn for at de har flyttet. Anonymkode: e78d2...441 9
GammelKaktus Skrevet 6. desember 2021 #4 Skrevet 6. desember 2021 Det er vel en grunn for at barna ikke kan bo hos mor. Og ja, det blir kleint når man er flyttet fra sine foreldre og skal prate sammen på telefon, er jo ganske store barn det er snakk om og de vet nok godt hvorfor de ikke bor hjemme. Noen ganger så blir kontakten/samværet mer for foreldrene sin del enn barna. Hvis de har det bra i fosterhjemmet og blir godt ivaretatt der så er det ikke umulig at de ser mer på de som foreldrene enn biologiske foreldre. Synes det er merkelig at du klarte å sitte der å høre på, jeg hadde gått å gjort noe annet for "pinlige/ubehagelige" samtaler er ikke noe gøy å overhøre. Hadde gjort noe som laget lyd for å ikke overhøre dette, er nok utrolig sårt for mor og. 14
HøOmPø Skrevet 6. desember 2021 #5 Skrevet 6. desember 2021 De blir nok ikke å glemme det for fosterhjemmet og bv er forpliktet til å opprettholde en relasjon der, men hun føles nok mere som en litt fremmed tante som er snill og litt rar. 5
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2021 #6 Skrevet 6. desember 2021 Det finnes det selvsagt ikke noe fasitsvar på, men de har jo bodd lenger i fosterhjem enn hos moren. Hvis fosterforeldrene er bra folk, er det naturlig at barna blir mer knyttet til dem. Det er selvsagt synd på naboen din, men det er jo en grunn til at hun ikke kan ha omsorgen for barna sine. Anonymkode: ad697...4a0 5
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2021 #7 Skrevet 6. desember 2021 Rainstorm skrev (1 minutt siden): Det kan godt hende at de er mer glad i sine fosterforeldre enn den biologiske moren, og det kan godt hende de har glemt sin mor, og synes det er ubehagelig å ha samvær. Samtidig er det synd på denne moren som ikke evner å se hva som må til for å ha omsorgsevne for barna. Du kan ikke gjøre noe for barna, men du kan gjøre noe for denne naboen. Jeg ville forsøkt å være en god støttespiller for henne. Snakket litt om hvordan det er for henne, og vist henne at jeg setter pris på henne og tenker på henne. Gitt henne en julegave og invitert på middag en gang i blant. Det virket sånn. Og det var så vondt å høre på. Jeg vet ikke helt hva som skjedde for at barnevernet tok de, men det var noe med at faren ble voldelig mot moren en dag og barna sa noe om dette i barnehagen og ble etterhvert tatt. Vi ber henne på besøk veldig ofte, og vi koser oss sammen. Anonymkode: cac72...b15 3
Gjest supernova_87 Skrevet 6. desember 2021 #8 Skrevet 6. desember 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det virket sånn. Og det var så vondt å høre på. Jeg vet ikke helt hva som skjedde for at barnevernet tok de, men det var noe med at faren ble voldelig mot moren en dag og barna sa noe om dette i barnehagen og ble etterhvert tatt. Vi ber henne på besøk veldig ofte, og vi koser oss sammen. Anonymkode: cac72...b15 Jeg ville ikke tenkt så mye på hva som var grunnen. Kanskje du aldri finner ut av det. Kanskje det ikke var helt berettiget, og kanskje det var det. Kanskje hun elsker sine barn, men likevel ikke har omsorgsevne. Veldig fint at dere har en god relasjon.
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2021 #9 Skrevet 6. desember 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg vet ikke helt hva som skjedde for at barnevernet tok de, men det var noe med at faren ble voldelig mot moren en dag og barna sa noe om dette i barnehagen og ble etterhvert tatt. Vi ber henne på besøk veldig ofte, og vi koser oss sammen. Anonymkode: cac72...b15 Dette er selvfølgelig ikke sant, eller så har moren valgt faren framfor barna. En egnet mor får beholde barna dersom hun går fra far i en slik situasjon. Anonymkode: ad697...4a0 23
Ulven Skrevet 6. desember 2021 #10 Skrevet 6. desember 2021 Barna vet at mor er biologisk mor, men fostermor er blitt deres psykologiske mor grunnet den unge alderen da barna ble flyttet. Jeg vil tro at den samtalen du overhørte viser noe av grunnen til at mor ikke lenger har omsorgen. Det er mulig å beholde en god relasjon til sine barn selv om man ses en gang i måneden, men her kan det virke, på det du skriver, som hun prøver for mye og feil. 7
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2021 #11 Skrevet 6. desember 2021 Barnevernet har tatt barna? Ærlig talt🙄 Anonymkode: 3d875...bd2 9
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2021 #12 Skrevet 7. desember 2021 Barna er 11 og 13 år nå. Det er nok mange som da hadde reagert på å bli kalt vennen i hver setning. De vet nok godt hvem som er biologisk mor, men det er kan være at de var vitne til noe som har satt sine spor. Eller de opplevde noe direkte på seg selv. At de enda er i fosterhjem, sier jo også sitt om mora og faren. Det var nok ikke en Engangshendelse med vold som var grunnen til at de ble tatt ut Anonymkode: 81094...b3c 12
Silva Pluvialis Skrevet 7. desember 2021 #13 Skrevet 7. desember 2021 (endret) Jeg synes ikke synd på folk som har mistet barna til barnevernet. Det er barna det er synd på, ikke de voksne. Endret 7. desember 2021 av Gjenferdet 17
Gjest Adobyen Skrevet 7. desember 2021 #14 Skrevet 7. desember 2021 Jeg har ikke barn, men store ører. Er det sant at barnevernet er ekstra mistenksomme overfor fattige alenemødre med stønad fra nav? Hvis ungene kommer i barnehagen med litt for korte bukser fra i fjor fordi de ikke hadde råd til nye? Hvis moren går til sosialen og ber om nødhjelp til mat så har de rutiner for å varsle bv? Hva gjør bv da? Hjemmebesøk, kikke i skuffer og skap og granske hva pengene brukes på. Gjør de noe for å hjelpe den fattige familien eller sender de barna til fosterforeldre hvor de dekker utgiftene til barnas behov? Det er slike historier som verserer. Jeg vet ikke.
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2021 #15 Skrevet 7. desember 2021 3 minutter siden, Adobyen said: Jeg har ikke barn, men store ører. Er det sant at barnevernet er ekstra mistenksomme overfor fattige alenemødre med stønad fra nav? Hvis ungene kommer i barnehagen med litt for korte bukser fra i fjor fordi de ikke hadde råd til nye? Hvis moren går til sosialen og ber om nødhjelp til mat så har de rutiner for å varsle bv? Hva gjør bv da? Hjemmebesøk, kikke i skuffer og skap og granske hva pengene brukes på. Gjør de noe for å hjelpe den fattige familien eller sender de barna til fosterforeldre hvor de dekker utgiftene til barnas behov? Det er slike historier som verserer. Jeg vet ikke. Neu dette er bare rykter og hearsay Anonymkode: c1450...fcb 19
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2021 #16 Skrevet 7. desember 2021 Adobyen skrev (3 minutter siden): Jeg har ikke barn, men store ører. Er det sant at barnevernet er ekstra mistenksomme overfor fattige alenemødre med stønad fra nav? Hvis ungene kommer i barnehagen med litt for korte bukser fra i fjor fordi de ikke hadde råd til nye? Hvis moren går til sosialen og ber om nødhjelp til mat så har de rutiner for å varsle bv? Hva gjør bv da? Hjemmebesøk, kikke i skuffer og skap og granske hva pengene brukes på. Gjør de noe for å hjelpe den fattige familien eller sender de barna til fosterforeldre hvor de dekker utgiftene til barnas behov? Det er slike historier som verserer. Jeg vet ikke. Det skal nok atskillig mer til enn det. Spør noen av de voksne barnevernsbarna. De husker helt andre saker enn det som verserer. Dessuten, barnevernet kommer normalt sett aldri hverken uanmeldt, eller kikker i folks skuffer å skap. Anonymkode: 6edb4...f20 8
Gjest Adobyen Skrevet 7. desember 2021 #17 Skrevet 7. desember 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Neu dette er bare rykter og hearsay Anonymkode: c1450...fcb Ja, det får vi virkelig håpe.
Gjest Adobyen Skrevet 7. desember 2021 #18 Skrevet 7. desember 2021 (endret) AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Det skal nok atskillig mer til enn det. Spør noen av de voksne barnevernsbarna. De husker helt andre saker enn det som verserer. Dessuten, barnevernet kommer normalt sett aldri hverken uanmeldt, eller kikker i folks skuffer å skap. Anonymkode: 6edb4...f20 Å ja, jeg har lest gode historier om bv og fosterhjem også. Der barndomshjemmet var preget av rus eller vold osv. Der gjør bv en flott jobb om de fanger dem opp i tide. Stakkars unger. Og slike folk mener jeg mye stygt om ☹️ Endret 7. desember 2021 av Adobyen
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2021 #19 Skrevet 7. desember 2021 Adobyen skrev (3 timer siden): Jeg har ikke barn, men store ører. Er det sant at barnevernet er ekstra mistenksomme overfor fattige alenemødre med stønad fra nav? Hvis ungene kommer i barnehagen med litt for korte bukser fra i fjor fordi de ikke hadde råd til nye? Hvis moren går til sosialen og ber om nødhjelp til mat så har de rutiner for å varsle bv? Hva gjør bv da? Hjemmebesøk, kikke i skuffer og skap og granske hva pengene brukes på. Gjør de noe for å hjelpe den fattige familien eller sender de barna til fosterforeldre hvor de dekker utgiftene til barnas behov? Det er slike historier som verserer. Jeg vet ikke. Dette tror jeg er tilfellet. Hun går på sosialen. Hun er oppegående, men alt dette har preget henne mye. Anonymkode: cac72...b15
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2021 #20 Skrevet 7. desember 2021 Hvorfor er hun hjemme hos dere og snakker med barna? Og hvordan kunne dere høre hvordan barna reagerte? Satt hun samtalen på høytaler? I så fall er bare det et tegn på dårlig dømmekraft. Man utsetter ikke barna sine for naboenes skuelyst. Hun har selvsagt sin versjon av hvorfor barna ivaretas av barnevernet. Hvis versjonen hennes er at det er andre sin skyld, ikke hennes, så sier det mye om hennes evne til å ta ansvar og se hva som må endres på. Hun burde være glad for at de har det godt, og ihvertfall ikke utsette dem for en nabos nysgjerrige lytting til samtale mellom dem og deres mor. Om du var 13 år, og din mor hadde latt en nabo lytte til en samtale, ville du følt det som greit? Her synes jeg du er rett og slett meget naiv og lettlurt. Virkeligheten er nok en annen enn den hun forteller deg om. Anonymkode: 5a737...cf9 16
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå