Maggi2 Skrevet 7. desember 2021 #141 Skrevet 7. desember 2021 Humle Brumle skrev (2 timer siden): Håper virkelig ikke skolene stenger igjen. Det ødelegger for så mange barn og unge. Jeg forstår at situasjonen er alvorlig men vet vi langtidseffektene av at barn og unge får så annerledes og mindre effektiv undervisning? Alle snakker om langtidseffektene av sykdommen og vaksina men jeg har ikke hørt snakke så mye om de langtidseffektene nedstengning har på barna og ungdommene som sitter hjemme. Mindre sosial kontakt face to face og mindre fysisk aktivitet. Jeg synes at vi må holde skolene åpne fortsatt. Vi kan ha tiltak på skolen men vi kan ikke drive å stenge skolene og utsette barn og unge for isolasjon igjen. Problemet i skolene nå er at de ansatte faller som fluer. Fraværet er skyhøyt, alle ekstra ressurser (som assistent, medlærer osv) skrelles vekk i et desperat forsøk på å få nok vikarer, og mange klasser får ny, uerfaren vikar flere ganger i uken. De ansatte som ikke er syke, er dødsslitne av å holde hjulene i gang. Og gult/rødt nivå krever flere voksne. Voksne som vi ikke har tilgang på. Ikke på min skole iallfall. 1
ItchyBitchySpider Skrevet 7. desember 2021 #142 Skrevet 7. desember 2021 rosemarin skrev (19 timer siden): Det blir garantert ikke stenging av bhg og skoler. Kanskje de blir satt på gult nivå- noe som forsåvidt er er tulletiltak i seg selv. det burde vel bli karantene for alle igjen, men det ser jeg for meg blir et salig kaos når sinnsykt mange må i karantene hele tiden på toppen av alt annet. Spesielt i skoler og bhg og helsetjeneste osv som sliter med driften fra før Hvis det blir innført karantene etter hvert eneste nys eller host her i kommunen, vil driften stoppe helt, på alt. Vi har hatt kraftig forkjølelse gående i kommunen i flere uker, og teststasjonen har ikke kapasitet. Å stå ute i 25 minusgrader for å teste seg er ikke noe folk gidder eller klarer. 2
Mønepanne Skrevet 7. desember 2021 #144 Skrevet 7. desember 2021 LaptopPute skrev (Akkurat nå): Når er pressekonferansen? Kl. 19.
Gjest LaptopPute Skrevet 7. desember 2021 #145 Skrevet 7. desember 2021 3 minutter siden, Mønepanne said: Kl. 19. takk!
Justlooking Skrevet 7. desember 2021 #146 Skrevet 7. desember 2021 Håper de kommer med nyheten om at helsevesenet og eldreomsorgen endelig skal styrkes, og at de virkelig mener det 😅 5
Majer Skrevet 7. desember 2021 #147 Skrevet 7. desember 2021 Avstand, munnbind, antall nærkontakter og evt hjemmekontor. Det kommer til å bli enda flere innstramminger etter nyttår. Tiltakene kommer ikke til å være nok til å få smittetallene ned. 1
Gjest Atheena Skrevet 7. desember 2021 #148 Skrevet 7. desember 2021 LisbethBerg skrev (5 timer siden): Men det unnskylder ikke dem for at de ikke har gjort noe med det. Det har vært veldig vanskelig å øke intensivkapasiteten. Det er et sammensatt stort problem som ikke kan løses fort. Utdannelsen er på 1,5 år hvis løpet ikke inneholder Mastergrad. Halve studietiden består av praksis. Her kommer det store problemet og det er at det er ikke mulig å opprette flere praksisplasser. En intensivsykepleier kan ikke midt i en pandemi ha ansvar for masse studenter i tillegg. Man kan ha et vist antall med studenter samtidig inne på en slik avdeling, så hvis man vanligvis tar imot 10 stykker har man ikke flere intensivsenge og ansatte enn at man må ta vare på de studentene som kommer. Intensivavdelingen har selv sagt at de underveis i pandemien ikke har hatt ressurser til å kunne ta imot flere enn de allerede har i praksis fordi de står i en krevende arbeidssituasjon. I den andre enden har man stor lekkasje ut av yrket. Samtidig benyttet man seg tidligere i svært stor grad av vikarer fra nordiske land. Disse har vi for det meste mistet. Det har vært satt inn tiltak for å gjøre vanlige sykepleiere kompetente i intermediær overvåkning, men disse er fremdeles ikke intensivsykepleiere. Det er en kompleks utdanning og når de er ferdig på studie som tar 1,5 år så trenger de 6 mnd opplæring i tillegg etterpå. Det er ikke hvermansen som kan gjøre dette. Det krever kompetanse og det er ikke noe man bare lærer over natten. Det er ikke som å lære seg kassaapparatet på Kiwi. For å bemanne de mest komplekse pasientene som står på ECKMO behandling må det til enhver tid være 2-3 intensivsykepleier pluss perfusjonist for å håndtere maskinen og alt rundt. Vanlige sykepleiere med intermediærkompetanse kan selvfølgelig hjelpe til på intensiv og ha de letteste pasientene, men det krever også en kompetanse du ikke bare tilegner deg over natten. Så jeg tror regjeringen faktisk her har gjort hva de kan og forhåpentligvis vil det på sikt bli mye bedre.
Gjest Lawyam Skrevet 7. desember 2021 #149 Skrevet 7. desember 2021 Majer skrev (2 minutter siden): Avstand, munnbind, antall nærkontakter og evt hjemmekontor. Det kommer til å bli enda flere innstramminger etter nyttår. Tiltakene kommer ikke til å være nok til å få smittetallene ned. Tror ikke jeg heller. Folk er så døve at det er flaut. Hvordan noen 2 år etter pandemien startet ennå ikke forstår at det kommer konsekvenser av likegyldighet fatter jeg ikke. Tiltak hjelper ikke når det virker som om folk bare tenker at dette får andre enn 'meg' forholde seg til. Regjering, FHI, alle andre. 'Jeg' trenget ikke, jeg gidder ikke, jeg vil ikke, jeg er lei.... - bare masse unnskyldninger - for det er så slitsomt vet du, jeg 'må' få leve som før pandemien. Jeg, jeg, jeg og jeg - meg, meg, meg og meg!
Gjest Lawyam Skrevet 7. desember 2021 #150 Skrevet 7. desember 2021 https://www.nrk.no/norge/regjeringen-holder-pressekonferanse-om-koronasituasjonen-1.15761782
cas12 Skrevet 7. desember 2021 #151 Skrevet 7. desember 2021 Momma skrev (22 timer siden): Noen som vil gjette? tror de kommer noen regler for skole og bhg i alle fall og muligens mindre kontakter ,ellers vet jeg ikke. og så håper jeg de er klare på tiltakene er påbud og IKKE abefallinger for det blir bare tull
Iso1 Skrevet 7. desember 2021 #152 Skrevet 7. desember 2021 Paper Clip skrev (3 timer siden): Dette er hva jeg håper ikke tror. Håper det blir påbud med munnbind, 2 meter og kun en nærkontakt. Samt at kommuner blir stengt for folk som ikke bor i kommunen, at det blir påbud om hjemmekontor, og veldig strengt til over nyttår og utover våren 2022. Jeg savner avstand og munnbind på alle mann. Folk pendler jo mellom flere kommuner for å komme seg på jobb! Åssen skal de inngås? Haha, skjer ikke. 1
Iso1 Skrevet 7. desember 2021 #153 Skrevet 7. desember 2021 Hoppetau skrev (21 timer siden): Meteren, munnbind, karantene ved nærkontakt. Skolene kommer i alle fall ikke til å stenge. Stenger ikke skoler stenger ikke samfunnet heller.
Example Skrevet 7. desember 2021 #154 Skrevet 7. desember 2021 (endret) Sannsynligvis: Munnbindpåbud, begrensning av antall på arrangementer, 1-metersregelen tilbake, endring i TISK. Kanskje: Gult nivå i skoler, begrensninger på gjester i private hjem, sjenkestopp etter et visst klokkeslett. Endret 7. desember 2021 av Example
tom1986 Skrevet 7. desember 2021 #155 Skrevet 7. desember 2021 Example skrev (7 minutter siden): Sannsynligvis: Munnbindpåbud, begrensning av antall på arrangementer, 1-metersregelen tilbake, endring i TISK. Kanskje: Gult nivå i skoler, begrensninger på gjester i private hjem, sjenkestopp etter et visst klokkeslett. Hva er egentlig 1-metersregelen? Så vidt jeg vet så var det en nasjonal anbefaling i fjor, og ikke en forskrift. Mao., "1-metersregelen" er helt intetsigende i seg selv. Det som betyr noe er hvor den gjelder. Hvis den f.eks. gjelder i alle kulturtilbud, så betyr det at alle kulturarrangører må de facto stenge. 1
Gjest Paper Clip Skrevet 7. desember 2021 #156 Skrevet 7. desember 2021 Example skrev (8 minutter siden): Sannsynligvis: Munnbindpåbud, begrensning av antall på arrangementer, 1-metersregelen tilbake, endring i TISK. Kanskje: Gult nivå i skoler, begrensninger på gjester i private hjem, sjenkestopp etter et visst klokkeslett. Det står i alle nettaviser
Example Skrevet 7. desember 2021 #157 Skrevet 7. desember 2021 tom1986 skrev (Akkurat nå): Hva er egentlig 1-metersregelen? Så vidt jeg vet så var det en nasjonal anbefaling i fjor, og ikke en forskrift. Mao., "1-metersregelen" er helt intetsigende i seg selv. Det som betyr noe er hvor den gjelder. Hvis den f.eks. gjelder i alle kulturtilbud, så betyr det at alle kulturarrangører må de facto stenge. Det er først og fremst et problem for det meste av bedrifter som belager seg på fysisk oppmøte. En billig måte å la bedriftene ta regningen for tiltakene man innfører. "Vi stenger dere ikke, men..."
tom1986 Skrevet 7. desember 2021 #158 Skrevet 7. desember 2021 Example skrev (3 minutter siden): Det er først og fremst et problem for det meste av bedrifter som belager seg på fysisk oppmøte. En billig måte å la bedriftene ta regningen for tiltakene man innfører. "Vi stenger dere ikke, men..." Jepp. Avstandskrav gjør det umulig for serveringssteder, reiseliv, og kulturtilbud å holde åpent. Avstandskrav reduserer inntekt (færre kunder), og øker utgiftene (økt bemanning). Det er en feig og forkastelig måte å behandle store deler av norske arbeidstagere og næringseiere på. Jeg regner med det er hysteriske Guldvåg og Nakstad som har fått dette gjennom. 3
Tulla25j Skrevet 7. desember 2021 #159 Skrevet 7. desember 2021 «Vi Anbefaler, vi bør eller tenk selv». Really? 5
GammelKaktus Skrevet 7. desember 2021 #160 Skrevet 7. desember 2021 Dette var tamme greier. Blir som før da, de som gir faen kan fortsette med det og vi som innretter oss gjør det. 7
Anbefalte innlegg