Gå til innhold

Hva tror dere kommer av tiltak i morgen?

Anbefalte innlegg

Skrevet
Turid truseløs skrev (4 minutter siden):

Fordi at alt skal tenkes i hjel her hjemme. Israel satte booster på alle i høst og har en helt annen smittesituasjon enn oss, 63 smittede per 100 000. Mens vi sitter på gjerdet til det er for sent og må stenge ned med alle de konsekvensene det innebærer. Men vi pleier ligge hakk i hjel med danmark så kan hende de får gang pp vaksineringen ila 2 uker🥴

Jeg vet. Det var klare data i sommer fra Israel men FHI ville vente som vanlig... Snakk om besserwissere.. I Storbritannia har de gått ned fra 6mnd til 3mnd mellom 2 og 3 dose. Her har FHI/regjeringen gått ned til 5mnd denne uka,  enda man har en Britisk studie som jeg tror var publisert i The Lancet at det er bra effekt med 3mnd i mellom. De kan jo kalle inn forsvaret for hjelp med vaksinene. Eller har de ikke nok vaksiner på lager? 

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Håper på null restriksjoner. Staten har hatt mer enn god nok tid til å bygge ut kapasiteten på sykehusene. Frita helsepersonellet fra arbeidsmiljøloven i denne pandemien, doble grunnlønn deres og kjør på. La oss komme tilbake til normalen fortest mulig.

• Liker 4
Skrevet

Håper virkelig ikke skolene stenger igjen. Det ødelegger for så mange barn og unge. Jeg forstår at situasjonen er alvorlig men vet vi langtidseffektene av at barn og unge får så annerledes og mindre effektiv undervisning? Alle snakker om langtidseffektene av sykdommen og vaksina men jeg har ikke hørt snakke så mye om de langtidseffektene nedstengning  har på barna og ungdommene som sitter hjemme. Mindre sosial kontakt face to face og mindre fysisk aktivitet. Jeg synes at vi må holde skolene åpne fortsatt. Vi kan ha tiltak på skolen men vi kan ikke drive å stenge skolene og utsette barn og unge for isolasjon igjen. 

Skrevet
32 minutter siden, Jolanda said:

Hvem er alle dere som ØNSKER slike tiltak? Elsker dere å sitte hjemme uten sosial kontakt og med barn dere skal ta hånd om mens dere jobber? 

Det er meg. Jeg er DRITTLEI alt av tiltak, men ønsker å få bunkt med jævelskapen snart. "Barnet" klarer seg selv de 8- timene pappa'n og jeg må jobbe, da skal hun uansett gjøre skolearbeid. 

• Liker 3
Gjest Paper Clip
Skrevet (endret)

Dette er hva jeg håper ikke tror. 

Håper det blir påbud med munnbind, 2 meter og kun en nærkontakt. Samt at kommuner blir stengt for folk som ikke bor i kommunen, at det blir påbud om hjemmekontor, og veldig strengt til over nyttår og utover våren 2022. Jeg savner avstand og munnbind på alle mann. 

Endret av Paper Clip
Skrevet
Voksenmann skrev (28 minutter siden):

Håper på null restriksjoner. Staten har hatt mer enn god nok tid til å bygge ut kapasiteten på sykehusene. Frita helsepersonellet fra arbeidsmiljøloven i denne pandemien, doble grunnlønn deres og kjør på. La oss komme tilbake til normalen fortest mulig.

Helt enig, alle tiltakene gjør kun at det drar mer ut i tid. 

• Liker 6
Skrevet
LeneXCII skrev (3 minutter siden):

Helt enig, alle tiltakene gjør kun at det drar mer ut i tid. 

Man trenger tid for å få satt vaksiner/booster og få ned smittetrykket så ikke kapasiten blir sprengt på sykehusene. Man må tenke på sykehusene og helsa til folk.

• Liker 1
Skrevet
NorthernLight skrev (Akkurat nå):

Man trenger tid for å få satt vaksiner/booster og få ned smittetrykket så ikke kapasiten blir sprengt på sykehusene. Man må tenke på sykehusene og helsa til folk.

De kan ikke kjøre den samme argumentasjon etter snart to år. 

• Liker 7
Skrevet
LeneXCII skrev (Akkurat nå):

De kan ikke kjøre den samme argumentasjon etter snart to år. 

Man må ha tiltak når det trengs, og akkurat nå trenger man det virkelig.

• Liker 5
Skrevet
Frk.fri skrev (24 minutter siden):

Det er meg. Jeg er DRITTLEI alt av tiltak, men ønsker å få bunkt med jævelskapen snart. "Barnet" klarer seg selv de 8- timene pappa'n og jeg må jobbe, da skal hun uansett gjøre skolearbeid. 

Men Korona forsvinner ikke uansett, vi bare utsetter problemer og driver mer seigpining. Det er dessuten lett å si om man har barn som klarer seg selv. Mine barn er 1 og 4 og klarer seg ikke selv. 

• Liker 6
Skrevet

Håper trafikklysmodellen tres i kraft på skoler og i barnehager. 

Munnbindpåbud i butikk og tog/buss. 

Restriksjoner om antall mennesker samlet, både privat og offentlig. 

Fortgang i vaksineringen. 

• Liker 1
Skrevet
NorthernLight skrev (1 time siden):

Danmarks statsminister sier i dag :

https://www.bt.dk/politik/mette-frederiksen-det-gar-uhyggeligt-hurtigt

Hvorfor får ikke myndighetene her opp farten?  Jeg husker i august så satt flere kommuner 14 til 15 tusen doser i uka , nå er det betraktelig mindre. I hovedstaden i Danmark får de hjelp av militæret til å få fortgang. Noe å tenke på for myndighetene her? Booster dosene settes alt for tregt!

Skal det ikke være 5 mnd mellom dose 2 og dose 3? De man kan gi dose 3 er de som ble fullvaksinert i begynnelsen av juli, og de fleste ble ikke fullvaksinert såpass tidlig. Selv ble jeg ikke fullvaksinert før slutten av september og kan i praksis ikke få boosterdose før i slutten av februar. Det er lenge til.

Skrevet (endret)
lille pille skrev (6 minutter siden):

Skal det ikke være 5 mnd mellom dose 2 og dose 3? De man kan gi dose 3 er de som ble fullvaksinert i begynnelsen av juli, og de fleste ble ikke fullvaksinert såpass tidlig. Selv ble jeg ikke fullvaksinert før slutten av september og kan i praksis ikke få boosterdose før i slutten av februar. Det er lenge til.

Regjeringen satt ned intervallet for de mellom 65-45 år fra 6mnd til 5mnd på mandag. I storbritannia feks har de redusert fra 6mnd til 3mnd mellom 2-3 dose for de ned til 18år. Det har kommet en studie som er publisert i The Lancet om jeg husker riktig om at 3mnd mellom dose 2 og 3 gir bra effekt. Men FHI anbefalte 5mnd….

Endret av NorthernLight
  • Liker 1
Skrevet

Da blir det vel igjen noen slappe tiltak som kun beskytter de viktigste voksne mens barna må ut i ilden og skal smittes i stor skala i skole og barnehager - for å «skjermes» som fhi så fint kaller det å utsette barna for forsettlig massesmitte av en ny mutasjon som viser høy innleggelsesrate blant barn i sør Afrika .

• Liker 2
Skrevet

Jeg tror det blir obligatorisk testing ved ankomst fra utlandet. ikke innen 24 timer som er regelen nå, men testing på grenseovergangene. Jeg tror også det kan bli aktuelt med karantene uansett vaksinestatus, noe som er veldig synd for studentene i utlandet.

Skrevet
NorthernLight skrev (31 minutter siden):

Regjeringen satt ned intervallet for de mellom 65-45 år fra 6mnd til 5mnd på mandag. I storbritannia feks har de redusert fra 6mnd til 3mnd mellom 2-3 dose for de ned til 18år. Det har kommet en studie som er publisert i The Lancet om jeg husker riktig om at 3mnd mellom dose 2 og 3 gir bra effekt. Men FHI anbefalte 5mnd….

Og jeg kan ikke en gang finne noen svar på når en syk person i 70 årene kan få boostern siden personen ble koronasmittet i august og dermed nektet booster for noen uker siden. Det står hverken på FHI sine sider eller kommunen sine. Får fnatt :(  

Skrevet
Humle Brumle skrev (1 time siden):

Håper virkelig ikke skolene stenger igjen. Det ødelegger for så mange barn og unge. Jeg forstår at situasjonen er alvorlig men vet vi langtidseffektene av at barn og unge får så annerledes og mindre effektiv undervisning? Alle snakker om langtidseffektene av sykdommen og vaksina men jeg har ikke hørt snakke så mye om de langtidseffektene nedstengning  har på barna og ungdommene som sitter hjemme. Mindre sosial kontakt face to face og mindre fysisk aktivitet. Jeg synes at vi må holde skolene åpne fortsatt. Vi kan ha tiltak på skolen men vi kan ikke drive å stenge skolene og utsette barn og unge for isolasjon igjen. 

Tja, men det er også ødeleggende for mange barn slik det er i dag. Det blomstrer av korona på skolene, og klart det skaper frykt hos mange barn. Det er stadig et trinn, en klasse, en skole som er i karantene. Stadig barn som er blitt smittet, eller barn som er nærkontakter som lever i frykt for å bli smittet. Ofte har de fått overført frykten av foreldrene, klassekamerater, venner og media, en frykt som ikke må bagatelliseres.

Mens andre barn igjen tenker lite over at de skal bli smittet. Og kanskje håper det, for å få hjemmeskole i en periode. På samme måte som andre barn igjen, håper på at de aldri mer må ha hjemmeskole. Som syns det var grusomt og ensomt, og kanskje har en fæl hjemmesituasjon i tillegg.

Poenget er at vi ikke vet langtidseffektene av hverken nedstengningen av samfunnet, eller det at mange lever i frykt og angst for å få korona. Der frykten gjentagende blir høyere når det er noen som har vært skolen eller fritidsaktiviteten med koronasmitte. 

Så kanskje er det bedre å finne en mellomting, mellom nedstengning og det å være helt isolert fra jevnaldrende?

Skrevet
Frøkensina skrev (9 minutter siden):

Og jeg kan ikke en gang finne noen svar på når en syk person i 70 årene kan få boostern siden personen ble koronasmittet i august og dermed nektet booster for noen uker siden. Det står hverken på FHI sine sider eller kommunen sine. Får fnatt :(  

Nei det er tragisk og helt utrolig. Hvorfor må ikke noen gå i FHI etter alle tabbene? De skal jo faktisk ta vare på helsen til folk.
I de fleste yrker får man ikke utallige sjanser før man evt mister jobben. 

• Liker 4
Skrevet
Frøkensina skrev (24 minutter siden):

Jeg mener at når temaet ble diskutert i vår så måtte de vente 6 måneder etter koronainfeksjon. 

Skrevet
ATLAS6 skrev (15 minutter siden):

Jeg mener at når temaet ble diskutert i vår så måtte de vente 6 måneder etter koronainfeksjon. 

Ok takk. Mulig det er sånn, eller fem måneder nå da. 

• Opprett ny...