Diamant20 Skrevet 7. desember 2021 #81 Skrevet 7. desember 2021 Det burde i alle fall være sånn at elevene på VGS kan ha hjemmeskole de dagene de ikke har vurdering på skolen. Det er mange smittede på skolene her og null smittevern… 3
Anonio Skrevet 7. desember 2021 #82 Skrevet 7. desember 2021 (endret) Hva man bør gjøre: Hjemmkontor for de som har mulighet, munnbind inne og på steder hvor man ikke kan holde meteren, tidlig stenging av skoler og barnehager, stenge utesteder og restauranter kl 10. Hva de kommer til å gjøre: Kjerkhol virker som en ekstremt dårlig helseminister, så tipper hun ikke tør å sette ned foten slik som Høie gjorde. Lar det gå to uker til før hun gjør noe med betydning. Tipper hun sier det blir 'lokale' tiltak, og så skyver ansvaret over på kommunene. Endret 7. desember 2021 av Anonio 15
Selena81 Skrevet 7. desember 2021 #83 Skrevet 7. desember 2021 trønder skrev (6 timer siden): De fleste skjønner jo at løpet er kjørt for julen i år også. Men det tør ikke Støre og Kjerkhol si i morgen. Det kommer nok noe halvhjerta om at man må begrense nærkontakter og bruke munnbind om man føler for det. Men please gå på julebord. Til julehelga er vi der vi var i fjor. Løpet er kjørt for jula i år?Det er vel din mening. Ja, styrende parter kan jo prøve å hindre fullvaksinerte voksne til å dra hjem til andre fullvaksinerte familiemedlemmer i jula. Tror jeg ikke en sjel kommer til å finne seg i, å med rette.🙄 6
Chiubi Skrevet 7. desember 2021 #84 Skrevet 7. desember 2021 Jeg orker ikke å forholde meg til gjetting og rykter. Jeg avventer til vi får informasjon fra myndighetene, det er vanskelig nok å holde rede på de faktiske forhold i en tid der informasjonen endres ofte. Skal man høre på gjetting og rykter i tillegg, blir det vanskelig å holde rede på hva som er rykter og hva som er gjeldende regler. 1
Xstrella Skrevet 7. desember 2021 #85 Skrevet 7. desember 2021 Lite. Mulig innføre 1m og 50 stk på konsert/kirker ect. Noe nedstenging skjer nok ikke igjen. En mer tafatt og sviktende regjering skal man lete lenge etter. De burde gjort noe med strømprisene. Folk fryser og da blir de fortere syke også. 5
Turid truseløs Skrevet 7. desember 2021 #86 Skrevet 7. desember 2021 (endret) Lykkelia skrev (7 timer siden): Jeg melder meg frivillig til å ha ungene hjemme fram til jul, så kan de som virkelig trenger det sende ungene på skolen. I mange sammenhenger kan én times undervisning hjemme med en voksen erstatte en hel dag på barneskolen. Selvsagt vil ungene da gå glipp av det sosiale og danningen skolen kan gi, men det lever de godt med i en periode. Synes det er håpløst at mange har ropt etter tiltak, men så utsetter regjeringen det så lenge at man risikerer at jula blir «ødelagt» nok en gang. Det hadde vært mye bedre om de aldri fjernet meteren, munnbind og TISK. Ordningen med å sende barn av koronasyke foreldre på skolen etter en foreldredrevet hjemmetest er jo helt håpløs! Nå som det synes som om barna blir hardere rammet av den nye virusvarianten, er de nødt til å beskytte barna til de vet mer. Jeg ønsket meg ny regjering, men savner Erna og Bent veldig akkurat når det gjelder korona. Tafattheten og kommunikasjonen til ny regjering har jo vært idiotisk. På den ene siden oppfordre til julebord, det neste øyeblikket avlyse sitt eget. Og restriksjoner i private hjem blir det i alle fall ikke. Så går det noen dager... Den regjeringen du savner har ikke løftet en eneste finger for å øke sykehusberedskapen i de 18 mnd de visste det var pandemi, men oppfordret til klapping for helsepersonell og dugnad og folkefest i september. DET har viss alle glemt? De har satset alt på vaksinen og det straffer seg nå, så at vi er i den situasjonen vi er i nå er vel ikke dagens regjering sin feil. Det tar tid og utvide sykehuskapasitet og utdanne intensivpersonell men alikevel er ingeting gjort ifht dette. Dersom de hadde økt grunnbemanning, og øke antall sykehusplasser hadde ikke helsepersonell vær utslitt og hatt skyhøyt sykefravær. Det kan UMULIG komme som et sjokk at influensasesongen og rs infeksjoner blir en ekstra utfordringn etter et nedstengt samfunn. Dette har vi på gulvet snakket om hele tiden! Så at vi igjen må stenge ned pga manglene kapasitet er en skam! Vi har sittet i en lekk båt i snart 2 år og øst med en kopp for harde livet i stedet for å fikse det som er problemet. Endret 7. desember 2021 av Turid truseløs 18
ostekaker Skrevet 7. desember 2021 #87 Skrevet 7. desember 2021 Når idag gir de beskjed? Klarer bare å finne ut at det kommer tiltak idag, men ingen klokkelstett.
Milky Skrevet 7. desember 2021 #88 Skrevet 7. desember 2021 Anonymburker skrev (8 timer siden): I praksis har det lite å si. Etter min erfaring fra skolen jeg jobber på. Å stenge skoler og barnehager (som noen her nevner) ville blitt helt latterlig nå som alle er vaksinerte. Det opereres med smittetall men hvor mange blir ordentlig syke? Dette begynner å bli så sinnsykt opphauset og overdramatisert at jeg blir helt matt. Folk må slutte å være så naive og la seg skremme av mediene som har akkurat dette som sitt mål. Hos oss har det mye å si. Vi har nemlig en storebarnsavdeling med MYE fravær blandt voksne, og voksne som ikke gidder å gjøre jobben sin. Dermed må vi på småbarn som har alt på stell hele tiden gjøre ting for storebarn som ikke gidder. Blir det gult nivå så kan vi ikke hjelpe dem, og da får vi tid til å gjøre tingene vi skal og jobbe med våre barn som trenger ekstra oppfølging, og ikke gjøre ting som er andres ansvar. Derfor håper jeg på gult nivå. Får se om de får ræva i gir da 2
tonebelinda Skrevet 7. desember 2021 #89 Skrevet 7. desember 2021 ostekaker skrev (13 minutter siden): Når idag gir de beskjed? Klarer bare å finne ut at det kommer tiltak idag, men ingen klokkelstett. De har ikke kommet med noe klokkeslett for dette ennå hørte jeg nettop. Kun at det kommer i dag. 2
ostekaker Skrevet 7. desember 2021 #90 Skrevet 7. desember 2021 tonebelinda skrev (1 minutt siden): De har ikke kommet med noe klokkeslett for dette ennå hørte jeg nettop. Kun at det kommer i dag. Takk 2
Gjest McGjest Skrevet 7. desember 2021 #91 Skrevet 7. desember 2021 Turid truseløs skrev (18 minutter siden): Den regjeringen du savner har ikke løftet en eneste finger for å øke sykehusberedskapen i de 18 mnd de visste det var pandemi, men oppfordret til klapping for helsepersonell og dugnad og folkefest i september. DET har viss alle glemt? De har satset alt på vaksinen og det straffer seg nå, så at vi er i den situasjonen vi er i nå er vel ikke dagens regjering sin feil. Det tar tid og utvide sykehuskapasitet og utdanne intensivpersonell men alikevel er ingeting gjort ifht dette. Dersom de hadde økt grunnbemanning, og øke antall sykehusplasser hadde ikke helsepersonell vær utslitt og hatt skyhøyt sykefravær. Det kan UMULIG komme som et sjokk at influensasesongen og rs infeksjoner blir en ekstra utfordringn etter et nedstengt samfunn. Dette har vi på gulvet snakket om hele tiden! Så at vi igjen må stenge ned pga manglene kapasitet er en skam! Vi har sittet i en lekk båt i snart 2 år og øst med en kopp for harde livet i stedet for å fikse det som er problemet. Ikke glem at helsepersonell ikke ble tillatt å streike tidligere i år ettersom det ble under kritisk bemanning. Samtidig er denne bemanningen helt vanlig i helger og røde dager. 🙄 4
Gjest Atheena Skrevet 7. desember 2021 #92 Skrevet 7. desember 2021 (endret) Snabeltann skrev (8 timer siden): Hos oss fikk barn til foreldre med samfunnskritiske jobber et fysisk skoletilbud under nedstengningen. Samme med «sårbare barn». Hadde disse barna (eller ungdommene da) på skolen hver dag, samtidig som jeg skulle drifte hjemmeskolen til resten…halleluja! Hilsen Lærer som håper på gult nivå, slik at jeg ikke lenger har 300 nærkontakter, men bare 60… Det får kun de yngste barna. Mange barn klarer seg greit nok hjemme, men de blir ensomme. Barn fra 6- 7. klasse er store nok til å være hjemme, men samtidig ikke. De vil ikke på skolen og sitte på et grupperom alene. Det er få som har det behovet og barna vil derfor ikke sitte alene på skolen med en assistent som går til og fra. Det er tilbudet jeg fikk fra skolen. Vi har også snart vært i denne situasjonen i 2 år. Hadde jeg hatt hjemmekontor som resten av foreldrene i klassen ville de hatt litt selskap. Fordelen er turnus og at jeg har noen dager fri så vi klarer oss, men hører fra mange kollegaer at en runde til blir tøft. Det er ikke bare å stenge ned skolen igjen. Det bør sitte langt inni da det ikke er barn og unge som havner på sykehus. Det har vært mye krim blant unge det siste året også. Hva vil skje med de sosiale forskjellene i Oslo? Vi trenger ikke flere skytinger og ungdom som havner utenfor. Mer nedstengning vil ramme de henge hardt. Endret 7. desember 2021 av Atheena
Anonio Skrevet 7. desember 2021 #93 Skrevet 7. desember 2021 Det blir nok desverre belastningen på sykehusene som blir avgjørende her. For Sør-Øst er det bare Kristiansand og Kalnes som kan hjelpe andre, resten er stappfulle. https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/47VRJV/internt-fra-sykehusene-det-er-stappfullt-og-naa-kommer-influensaen Quote I koordineringsmøtet torsdag møtte representanter fra 18 av 20 sykehus. Beskrivelsene handlet om tungt belegg, høyt sykefravær blant ansatte og stort behov for å utsette annen kirurgisk behandling. Ett av sykehusene meldte om opptil 40 prosent nedtrekk av andre kirurgiske inngrep. Forøvrig viser statistikk fra FHI at nesten halvparten av de lagt inn på intensiven er uvaksinerte. Tenk hva dere vil om det. 6
ostekaker Skrevet 7. desember 2021 #94 Skrevet 7. desember 2021 (endret) Synes det er drit dårlig å ikke kunne si hva vi kan muligens forvente oss , de klarer ikke en gang å si klokkeslett. Aner de i det hele tatt hvor mye frykt de setter i folk? Jeg drakk meg dritings igår, fordi jeg ble så jævla stressa og redd og dette er ikke første gang--men det har aldri så ille som det var igår! Endret 7. desember 2021 av ostekaker 2
Klump Skrevet 7. desember 2021 #95 Skrevet 7. desember 2021 Møkkalei skrev (9 timer siden): De kunne stengt ned nå noen uker før jul. Ferien er rett rundt hjørnet, tentamener kunne blitt gjort digitalt. Det er vanvittig mye vas og tull på skolene i desember som jeg tør påstå ingen får en psykisk knekk av å gå glipp av. De kunne stengt ned inntil vi visste om denne hel**** mutanten som sprer seg nå vil gjøre at innleggelsene fyker opp. Dere må snart forstå at det handler ikke kun om korona. Det handler om sykehusene og kapasiteten. Sykepleiere og leger som jobber doble vakter for å fylle inn for alle de som ikke orker mer. Intensivsykepleiere som går doble vakter, det er galskap. Har du vært på intensivavdelinger? Jeg har vært der i en uke og sett hva disse sykepleierne gjør. De sitter ved siden av pasientene sine flerr timer i strekk og bare stirrer og følger med. Legger inn medisiner, og må trå til hvis en av alarmene går. Det kan være ganske brutalt, man må være opplagt og våken for å ikke begå feil. Det rapporteres om at noen ikke har tid til å gå på toalettet. Bristepunktet for innleggelser var 300, vi er nesten der nå. Vet du hvem som vil lide hvis innleggelser av korona- pasienter øker kraftig? Alle sammen. Babyer med RS. Mennesker som trenger innleggelse pga influensa. Mennesker som får utsatt operasjoner de sårt trenger .Vet du hva, alle sammen som er syke og trenger hjelp, kapasiteten blir sprengt. Så skal vi sitte og fokusere på at en liten promille av skoleungdommer MÅ på skolebygget sitt for en hver pris? Dere får vise samme engasjement i sommerferier også. Må jo være like vondt å være borte fra skolen da også? Får de psykiske problemer av sommerferien også? Godt skrevet og helt riktig. Hilsen sliten sykepleier 11
Pås Skrevet 7. desember 2021 #96 Skrevet 7. desember 2021 Irja skrev (7 timer siden): Håper de lar barna få beholde den hverdagen de endelig har kommet tilbake til, etter nesten to år med inngripende tiltak. For min egen del, håper jeg alle over 60 år, får beskjed om å holde seg borte fra barnebarna. Hadde smakt godt å fjerne svigermor fra årets julefeiring. Er vel for mye å håpe på.. Koselig, hilsen farmor 5
tonebelinda Skrevet 7. desember 2021 #97 Skrevet 7. desember 2021 ostekaker skrev (1 time siden): Når idag gir de beskjed? Klarer bare å finne ut at det kommer tiltak idag, men ingen klokkelstett. Det blir kl 1900 2
ostekaker Skrevet 7. desember 2021 #98 Skrevet 7. desember 2021 tonebelinda skrev (3 minutter siden): Det blir kl 1900 Takk Krysser fingrene nå! 3
Elaine Marley Skrevet 7. desember 2021 #99 Skrevet 7. desember 2021 Tråden er ryddet for latterliggjøring, spekulasjoner og svar til dette. Elaine Marley, mod.
LisbethBerg Skrevet 7. desember 2021 #100 Skrevet 7. desember 2021 Turid truseløs skrev (2 timer siden): Den regjeringen du savner har ikke løftet en eneste finger for å øke sykehusberedskapen i de 18 mnd de visste det var pandemi, men oppfordret til klapping for helsepersonell og dugnad og folkefest i september. DET har viss alle glemt? De har satset alt på vaksinen og det straffer seg nå, så at vi er i den situasjonen vi er i nå er vel ikke dagens regjering sin feil. Det tar tid og utvide sykehuskapasitet og utdanne intensivpersonell men alikevel er ingeting gjort ifht dette. Dersom de hadde økt grunnbemanning, og øke antall sykehusplasser hadde ikke helsepersonell vær utslitt og hatt skyhøyt sykefravær. Det kan UMULIG komme som et sjokk at influensasesongen og rs infeksjoner blir en ekstra utfordringn etter et nedstengt samfunn. Dette har vi på gulvet snakket om hele tiden! Så at vi igjen må stenge ned pga manglene kapasitet er en skam! Vi har sittet i en lekk båt i snart 2 år og øst med en kopp for harde livet i stedet for å fikse det som er problemet. Dette. Utrolig provoserende hvordan folk hyller Erna og Bent - som har sitter med makten i 8 (!!!) år uten å gjøre noe for helsevesenet. Køene til operasjoner var milelange lenge før korona kom. De med midler har kommet inn på dagen for helsehjelp, mens barn av mindre bevilgede har stått i kø i månedsvis for enkle operasjoner. Det er en stor skam. Men de hylles som helter for at de stengte landet. Nå fortsetter vi å tisse i buksen for å holde oss varme - fantastisk bra strategi.🙄 13
Anbefalte innlegg