Gå til innhold

Hva tror dere kommer av tiltak i morgen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg håper litt på påbudt hjemmekontor. Det var en linje om "f.eks. 50 %" sist og det har arbeidsplassen min tatt til seg. Men alle hos oss kan gjøre jobben sin hjemmefra. Så jeg synes egentlig det er litt unødvendig å dra inn på jobb, da det er en stor arbeidsplass med mange mennesker.

• Liker 14
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Siden de har nevnt kontaktreduserende tiltak ser jeg for meg antallsbegrensninger og meteren

• Liker 8
Skrevet

I morgen settes nok dødsstøtet på kultur- og utelivsbransjen. I tillegg frykter jeg at man skal inn å tulle til barnas skolehverdag igjen. Tror ikke sistnevnte skjer, men.

Jeg vil tro regjeringen vil prøve seg på en "kraftak før jul"-retorikk, men det er selvfølgelig tull. Tiltak som innføres nå blir nok værende til rundt mai. 

Så man ta en seriøs diskusjon på hvem som skal ta hovedbyrden av regningen for dette. Er det de fremtidige generasjoner, eller bør vi i større grad fordele utgifter nå? 

• Liker 8
Skrevet

Antallsbegrensinger  privat og på arrangementer.

Påbud om munnbind

Meteren kommer tilbake

Mulig gult nivå på skoler 

• Liker 6
Skrevet
Rødtoppen86 skrev (37 minutter siden):

Siden de har nevnt kontaktreduserende tiltak ser jeg for meg antallsbegrensninger og meteren

"Meteren" er så ødeleggende for mye av samfunnets aktivitet at den kan ikke innføres igjen. Generelt avstandskrav fører til at det meste av normal samfunnsaktivitet (arbeidsliv, skole, universiteter, fritidsaktiviteter, underholdningstilbud, serveringssteder, treningssentre og svømmehaller osv) må nesten stoppe helt opp. Avstandskrav er i realiteten en nedstenging av samfunnet, og vil koste Norge alt for mye.

• Liker 12
Skrevet
Example skrev (20 minutter siden):

I tillegg frykter jeg at man skal inn å tulle til barnas skolehverdag igjen.

Hvis det kommer noe i skolen så syns jeg man skal slutte opp om det. Smittetallene på noen skoler er helt ville. Det går jo ut over ansatte også. Det må være vanskelig å drive skole (og barnehage) når man ikke har kvalifisert personell tilgjengelig.

Skrevet

Hvorfor skal vi ha tiltak? Omicron er jo som en mild forkjølelse.

• Liker 23
Skrevet
Optimo skrev (2 minutter siden):

Hvis det kommer noe i skolen så syns jeg man skal slutte opp om det. Smittetallene på noen skoler er helt ville. Det går jo ut over ansatte også. Det må være vanskelig å drive skole (og barnehage) når man ikke har kvalifisert personell tilgjengelig.

Det er det. Samtidig er tiltak i skolene også merarbeid, og selvfølgelig skadelig for elevene.

Skrevet
Optimo skrev (4 minutter siden):

En nylig studie fra Nederland viste at elevene lærte ingenting (null!) ila den perioden det var hjemmeskole. Fjorårets nedstenging av skolene var en skandale, og har ført til at mange generasjoner barn har gått glipp av verdifull skolegang. Det absolutt siste man skal gjøre er å gjeninnføre hjemmeskole eller ødelegge skolen på andre måter. Da får vi heller tåle noen flere dødsfall blant eldre.

• Liker 21
Skrevet
tom1986 skrev (Akkurat nå):

En nylig studie fra Nederland viste at elevene lærte ingenting (null!) ila den perioden det var hjemmeskole. Fjorårets nedstenging av skolene var en skandale, og har ført til at mange generasjoner barn har gått glipp av verdifull skolegang. Det absolutt siste man skal gjøre er å gjeninnføre hjemmeskole eller ødelegge skolen på andre måter. Da får vi heller tåle noen flere dødsfall blant eldre.

Mange gjorde det bedre på hjemmeskole også. 

• Liker 12
Skrevet
tom1986 skrev (1 minutt siden):

Hvem har snakket om hjemmeskole? Det var "gult nivå" som var nevnt i tråden her. I mitt hode er det bedre med en skole med tilpasninger og kvalifiserte lærere heller enn en skole der læreren er den de tilfeldigvis fikk tak i fra Jobzone den dagen, fordi alle de kvalifiserte ligger syke.

Skrevet
zemer skrev (Akkurat nå):

Mange gjorde det bedre på hjemmeskole også. 

Spiller ingen rolle hva "mange" måtte gjøre. I gjennomsnitt er hjemmeskole katastrofalt for barn. De lærer, i gjennomsnitt, ingenting.

https://www.pnas.org/content/118/17/e2022376118

• Liker 9
Skrevet (endret)
Kaktusogsol skrev (26 minutter siden):

Hvorfor skal vi ha tiltak? Omicron er jo som en mild forkjølelse.

Det vet man ikke enda. Det meldes om kraftig økning i innleggelser i Sør Afrika, og de ser en stor økning blant barn og unge som trenger innleggelse.

https://inews.co.uk/news/world/omicron-variant-south-africa-cases-new-covid-strain-young-children-hospitals-1337840

Tiltak er nødvendig for å forsinke spredningen av Omicron pluss at sykehusene er fylt opp med Delta pasienter allerede. Som du kanskje har fått med deg mangler Norge sykepleiere. Personell går allerede doble vakter og operasjoner utsettes. 

Endret av J.E
  • Liker 4
Skrevet (endret)
Optimo skrev (2 minutter siden):

Hvem har snakket om hjemmeskole? Det var "gult nivå" som var nevnt i tråden her. I mitt hode er det bedre med en skole med tilpasninger og kvalifiserte lærere heller enn en skole der læreren er den de tilfeldigvis fikk tak i fra Jobzone den dagen, fordi alle de kvalifiserte ligger syke.

Om du tror det stanser med gult nivå så er du naiv. Trafikklysmodellen skulle hindre dette i fjor, men i store deler av landet (særlig Oslo-området) var det rødt nivå og (helt eller delvis) hjemmeskole i lange perioder. 

Barn og unges oppvekst - det vil si skole, fritidssysler og sosialt liv - er langt viktigere enn helsa til eldre mennesker.

Endret av tom1986
  • Liker 14
Skrevet
tom1986 skrev (3 minutter siden):

Om du tror det stanser med gult nivå så er du naiv. Trafikklysmodellen skulle hindre dette i fjor, men i store deler av landet (særlig Oslo-området) var det rødt nivå og (helt eller delvis) hjemmeskole i lange perioder. 

Tar ikke sorgene på forskudd. Hjemmeskolen i Oslo var i stor grad av og på, varierte mellom bydelene og skolene. Det var ikke sånn at alle satt hjemme i månedsvis.

Skrevet

Er livredd for at de skal stenge trening igjen. Det og antallsbegrensninger i private hjem er det som kommer til å provosere meg mest.

Jeg FATTER ikke hva de driver med. Her har de spredd mest mulig smitte med vilje ved å ikke ha karantene for nærkontakter og husstandsmedlemmer av påvist smittede, og så plutselig:

«Budskapet fra helseministeren skal ha vært klart: Tiltakene vil påvirke hverdagen til de fleste av oss.»

Jeg skjønner ikke hva målet er. Om målet var å unngå stor smittespredning burde de aldri ha droppet karantene for nærkontakter. Så handler dette egentlig mest om sosial kontroll likevel?

Tiltakene må jo være veldig mye mer inngripende enn munnbind-påbud og å gjeninnføre karantene for nærkontakter, for det er ikke noe som «påvirker hverdagen til de fleste av oss».

https://www.aftenposten.no/norge/i/a7q3yO/helseministeren-varsler-omfattende-tiltak

• Liker 11
Skrevet
tom1986 skrev (4 minutter siden):

Barn og unges oppvekst - det vil si skole, fritidssysler og sosialt liv - er langt viktigere enn helsa til eldre mennesker.

Det er din mening. Jeg tenker alles liv er like viktige jeg, bare fordi kroppen eldes mister man ikke sin verdi. Det må gå ann å ta hensyn til alle. Barn sulter og lider over hele verden, er no riv ruskende galt med ungdommer i vesten hvis de får psykiske problemer av hjemmeskole noen uker. I-lands problem deluxe. Dette gjelder liv, får være grenser snart for å sy puter under armene på ungdommen. De må også kunne tolerere noen tiltak når folk dør, og det er da for f ikke bare gamlinger. 

Hilsen kvinne 35, lærer. 

• Liker 16
Skrevet (endret)

Frem og tilbake, frem og tilbake. Jeg blir drittlei! 

Vi skulle tatt av de der oljepenga våres for 2 år siden og utdanna horder av intensivsykepleiere. Vi skulle bygd en hall med sykesenger og vi skulle bedt med EU på opplegget vårt. 

Kom til oss! Bli intensivsykepleier på under ett år, betalt utdanning, kost og losji. Kom, kom! 

Så skulle vi ha satt igang de folka som kan bygge. Bygd senger, ventilatorer, og vet da faen hva man trenger på et sykehus. 

Så skulle vi ha jobba knallhardt for å få opphevd patentet på vaksinene og pøsa de over kloden. 

Men la oss gå for seigpining dere. 

Endret av Rooosa
Skrevet

Ja, de får bare holde på. Det som er helt sikkert er at regningen skal tas en gang i fremtiden. Og det betyr kutt i velferd! Overhaling av sykelønn og div trygdeordninger, mindre pensjon osv. Kombiner dette med tap av arbeidsplasser og tapt skatteinntekter, samt unge som ikke fullfører videregående grunnet uforutsigbar skolegang, så har du oppskrift på økonomisk trøbbel for noen og enhver. Jeg gir det fem år. Så vil noen og enhver merke dette på lommeboken. Var det verdt det, synes dere? 

• Liker 11
Skrevet
Optimo skrev (1 minutt siden):

Tar ikke sorgene på forskudd. Hjemmeskolen i Oslo var i stor grad av og på, varierte mellom bydelene og skolene. Det var ikke sånn at alle satt hjemme i månedsvis.

Effekten av avbrutt skolegang, som hjemmeskole er, akkumuleres. De som går i skolen nå har store kunnskapshull som følge av nedstengingen i fjor og (mer sporadisk) i år. De har også fått sin normale hverdag med sosiale relasjoner og fritidssysler forstyrret i stor grad. Dette er selvfølgelig helt feil. Barn skal skjermes. Selv om det fører til at noen eldre dør.

• Liker 8
  • Opprett ny...