Gå til innhold

«Får håpe h*n ikke kommer lillejulaften eller julaften da». Sånn er det å ha termin fra midten av desember og utover..

Anbefalte innlegg

Skrevet

ALLE sier dette!

Flere som opplever det samme? Kjenner jeg begynner å bli frustrert over det.

Argumenter om bursdag i juletid, hvor kjedelig det er.

Hvor kjipt det er å måtte føde på selveste julaften.

Hvor synd det er i både oss og barnet om det skjer.

Fødsel er jo åpenbart ikke noe man kan velge når er med mindre det er planlagt keisersnitt.

Skjønner at folk sikkert ikke mener det vondt, men altså; Jeg har aldri sagt det til folk med termin rundt jul. Ville ikke falt meg inn.

Svarer bare alltid: tenk å være SÅ heldig å få en slik julegave! Da blir det stille med en gang..

Jeg har tre barn, to jenter som er de eldste, så en liten gutt, og venter nå en gutt til.

Også der får jeg høre hvor sykt slitsomt det blir. «Bare å forberede seg på slåssing og bråk + totalt kaos».

Tenker folk seg bare aldri om?

Vi håpet faktisk på at fjerdemann skulle bli en gutt, så yngste kunne få en bror og vokse opp med. Jentene har hatt så stor glede av hverandre og har det den dag i dag.

Anonymkode: 509fb...ffc

• Liker 13
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har termin 23. Desember og har (heldigvis) ikke fått kommentarer om hverken kjip jul eller synd med Desember-gutt. Har bare fått høre «Det blir en spennende jul for dere», og det blir det jo. Er selv født få dager før julaften og har to venner med bursdag den 24. Des. Det er virkelig i-landsproblem å ha bursdag da. Gratulerer med Desemberbarn 😁

Anonymkode: 74796...94a

• Liker 12
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg har termin 23. Desember og har (heldigvis) ikke fått kommentarer om hverken kjip jul eller synd med Desember-gutt. Har bare fått høre «Det blir en spennende jul for dere», og det blir det jo. Er selv født få dager før julaften og har to venner med bursdag den 24. Des. Det er virkelig i-landsproblem å ha bursdag da. Gratulerer med Desemberbarn 😁

Anonymkode: 74796...94a

Helt enig! SÅ glad du har sluppet de kommentarene ❤️ Gratulerer på forskudd med bursdag 😃

• Liker 4
Skrevet

Hadde termin 26.12., bestefaren til barnet kommenterte med "da kan vi glede oss på advent og jula som nå vi var barn" fordi det ble like spennende med når gaven kommer 😉 

Anonymkode: 12edd...c06

• Liker 7
Skrevet

Jeg tror nok bare du enten er uheldig med familien (om de slenger av seg dette) eller har valgt deg feil omgangskrets og sosiale lag her i livet (om det er venner eller kollegaer som kommer med slikt). 

Jeg omgir meg ikke med folk som kunne funnet på å lire av seg slikt. Og det inkluderer en onkel som lirer av seg rimelig mye betenkelig tankegods. Men selv han er ikke så kørka.

Så revurder folkene dine, ts. 

Og lykke til. :) 

Anonymkode: 67ace...cf9

• Liker 2
Skrevet

Skjønner at det er kjipt, men det er nok best å avskrive det som flåsete smalltalk og tenke mindt mulig på det! 

Anonymkode: 20b80...248

• Liker 4
Skrevet

Det er smalltalk. 

Anonymkode: 4dcfc...232

• Liker 7
Skrevet

Jeg kjenner en familie med to barn født til jul. Ingen av dem på juleaften, men det var ikke langt fra.

De er nøye med å markere bursdagen på dagen, men har bursdagsselskap med venner tidligere.

Han som er født rett før jul er faktisk minst fornøyd, for noen ganger blir bursdagen hans reisedag, eller drukner i siste skoledag.

Hun som er født rett etter jul er mer fornøyd, for hun får alltid feiret bursdag med masse familie.

Anonymkode: 86786...25d

Skrevet

Det eneste kjipe med å være desemberbarn er å måtte vente så lenge med å få lappen i forhold til de andre i samme klasse. Men da får han sitte på med storebroren sin. 

Anonymkode: 720d9...f0d

• Liker 2
Skrevet

De tenker sikkert at det blir lettere og kjekkere å ha fødselsdag på en dag der slekt og venner ha tid og overskudd til å feire dagen på lik linje med alle andre barn. 
Tror ikke det er vondt ment, men de snakker vel av erfaring? 
Ingen som kan styre dette allikevel 😃

Anonymkode: 8872b...ccc

• Liker 5
Skrevet

Hah  hadde jeg ikke brydd meg om .

Det er bare noe de sier for å si no.

Hadde termin 16 mai med min eldste. 

" håper han ikke kommer 17 mai da, stakkars unge " sikkert 20 stk  som sa det. 

Han kom 26 mai ;)

Anonymkode: f858b...7e0

• Liker 4
Gjest supernova_87
Skrevet

Noen folk er bare best i verden på problematiserende smalltalk. 🤪 

Jeg fatter det ikke selv. Her lever vi så privilegerte og velsignede liv, de fleste av, selv med lidelser og skader, og det eneste folk kan fokusere på er hvor problematisk og trist og jævlig alt er. Guri malla, hvordan ser det ut inni hodene deres egentlig? 

Fikk datingtips av en med master i psykologi her om dagen, han mente at jeg burde ha humor på andres bekostning for å gjøre meg selv interessant, men nei takk. 

Til lykke med snarlig fødsel, dette blir spennende! 😄 

Skrevet

Jeg fikk høre det samme da jeg gikk gravid med mini. "Nå må du klemme den ut slik at den ikke kommer på julaften", "Tenk så kjedelig å få bursdag på julaften" osv osv osv. 

Vi hadde prøvd i et par år og jeg var bare glad og hadde ikke oftret det en tanke at det skulle bli en negativ ting å ha termin så lenge før jul. Jeg svarte som regel bare tilbake at det ikke er så lett å planlegge slikt. 

Anonymkode: 167be...18c

• Liker 1
Skrevet

Jeg fikk høre at vi fikk håpe det ikke ble 17. mai med første barn og at det ikke ble julaften eller nyttårsaften med andre barn. Men jeg var egentlig enig i det. Selv om det hadde gått helt fint, og jeg hadde vært like lykkelig om de ble født på en av de dagene, altså. 

Det var faktisk utrolig mange som sa akkurat det til meg også, så jeg vil tro det er veldig vanlig smalltalk. Men de sa like ofte "åh, det blir en spesiell jul" og "så fint å få barn på våren når alt våkner til liv".

Jeg svarte at vi satser på 15. mai med første, fordi det var fødselsdatoen til en som betydde mye for meg. Og jeg går hardt inn for lillejulaften med nr. to, fordi det er bursdagen til svigermor og hun håpet sånn på det. 

Anonymkode: 19b80...566

• Liker 2
Skrevet

Vi er 3 i huset med fødselsdag i Desember. Jeg har bursdag første halvdelen, det samme har bonusungen. Sønnen min hadde termin 31. Desember, men ble satt i gang noen dager før. 

Personlig er det eneste jeg har irritert meg selv med å ha bursdag i desember er dem som tenker at "hey, nå kan vi kombinere bursdag og julegaven, så da trenger vi bare å kjøpe en." Det suger skikkelig mye for et lite barn. Jeg ville ha det som alle andre å få presanger 2 ganger i året. Så er nøye på at sånn skal ungen min også ha det. Fordelen med bursdag i desember er jo den at når jeg ble eldre, og det var noen spesefikke ting jeg ønsket meg som er litt dyrere, så gjlør det meg ingenting å få kombinert jule og bursdagspresang fra den jeg har ønsket gaven fra. 

Opplevde heldigvis veldig lite negative kommentarer med tanke på når terminen var. Var heller ekstra gøy for folk som viste at jeg var gravid å gjette og følge med på når mini kom. De få som sa noe på når jeg hadde termin fikk egentlig slengt tilbake at jeg kom til å få en av de beste julepresangene som finnes det året. Og da var den diskusjonen ferdig :P 

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Han kom 26 mai ;)

Anonymkode: f858b...7e0

Selvfølgelig gjorde han det, de beste folka er født 26. mai (meg selv inkludert) 😎 En fornuftig gutt det der! 

Anonymkode: d5f33...4c7

• Liker 1
Skrevet (endret)

Jeg har termin I januar. 

Å har en følelse på at babyen kommer nå i desember.  Og både svigers og andre sier jeg må knipe igjen til Januar for det er jo så kjedelig å være yngst i klassen..

Kjenner jeg blir irritert. Ungen kommer når den kommer. 

Endret av Anonymous 91
  • Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Jeg tror nok bare du enten er uheldig med familien (om de slenger av seg dette) eller har valgt deg feil omgangskrets og sosiale lag her i livet (om det er venner eller kollegaer som kommer med slikt). 

Jeg omgir meg ikke med folk som kunne funnet på å lire av seg slikt. Og det inkluderer en onkel som lirer av seg rimelig mye betenkelig tankegods. Men selv han er ikke så kørka.

Så revurder folkene dine, ts. 

Og lykke til. :) 

Anonymkode: 67ace...cf9

Jeg er mann og født i desember og min sønn er født og i desember og det er å stikke hodet i sanden og "late" som det ikke får konsekvenser. Dette er det forsket mye på.

Altså min 14 årige gutt har gått i klasse med jenter født i januar, dvs at han er nesten 1 år yngre i tillegg gutt som modnes seinere enn jenter.

https://www.aftenposten.no/meninger/kronikk/i/wEGxb4/barn-foedt-tidlig-paa-aaret-blir-best-i-test-tore-kristian-aune-og-rolf

På 70 tallet tok man konsekvensen av dette og holdt tilbake desember barn slik at de ikke skulle bli hengende etter. Dette er ikke mulig i dag uten diagnose.

Liten funfact er at kun 2 fotballspillere født etter august har kommet på landslaget for menn. Ødegård og Bjørnebye.

Alle andre er født første halvår. Så å få en gutt i desember betyr et direkte handicap de første 20 årene av livet. De er mindre, svakere, mindre modne, blir ikke satset på, talentet blir ikke dyrket, de opplever mindre mestring osv. Siden er ikke forskjellen så stor, men har man dratt på seg lavere selvtillit , lavere karakterer de første 20 årene kan det være en livslang sak.

Så ingen bør egentlig bli gravide mellom januar og april. Få heller ungen i første halvår å gi dem bedre odds i livet.

Anonymkode: 8e9c4...13f

• Liker 3
Skrevet

Med eldste hadde jeg termin i romjula, og jeg skal innrømme jeg håpte hun holdt seg inne til nyåret…ikke pga det ville vært kjipt å ha bursdag i jula, men rett og slett pga det ville vært mere gunstig ift skolestart. Det er er bedre å være 6 år og 8mnd enn ikke fylt 6 år enda. 

Rett og slett eldre og lengre tid på å bli mere moden for skole. 

Hun ble født i januar, og det ble jeg lettet over. 

Hun selv har alltid syntes det har vært kjipt at det er alt på engang; jul, nyttårsaften og bursdag på ei uke nesten. Også er det ett år til neste gang. 

• Liker 3
Skrevet

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Flere som opplever det samme?

Jeg hadde termin 25. desember, barnet er født på julaften, og jeg kan ikke huske at jeg fikk slike kommentarer under svangerskapet, eller rundt fødselstidspunkt.
Den verste kommentaren jeg fikk kom etter fødsel, og den gikk på at jeg var veldig dårlig til å planlegge, og spørsmål om jeg gjorde livet vanskelig for dem med vilje .  :ler:

Jeg fikk noen kommentarer etter skolestart, da alt uvanlig ble tillagt fødselstidspunktet til barnet.
Blant annet ville ikke barnet ha klassebursdager, ville ikke være med på leirskole, var lite sosial i klassen, og mange klasseforeldre mente så klart at slike ting skyldtes fødselstidspunktet.
(Sannheten var en helt annen, men den ble ikke delt med foreldrene, de fikk bare tro at de hadde funnet forklaringen på den avvikende oppførselen)

Anonymkode: 9fae5...79b

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...