AnonymBruker Skrevet 6. desember 2021 #1 Skrevet 6. desember 2021 Ja, jeg syns det selv er utrolig kjipt, men pratet med foreldrene mine i dag som satte det litt i perspektiv. Da de vokste opp så var strøm en luksusvare. På vinteren fyrte de i peisen, men det ga ikke varme i alle rom. Så de pakket seg inn i ull, og det var normen på vinteren. De skrudde av alle lys, og tente stearinlys i de rommene de oppholdt seg i. I dag har vi varmekabler i flere rom enn badet. Vi dusjer hver dag, vaskemaskin og oppvaskmaskin går støtt, og jeg har flere venner som må ha 24-25 grader inne fordi de "trivs best med det". Det er jo egentlig et vanvittig sløseri som vi litt etter litt har integrert som en normal. Men det er ikke normalt. Det er egentlig på overtid at vi får en baksmell på luksusen. Vi har ikke peis, så jeg sitter her med stilongs og ullundertøy under joggebuksa med to pledd over meg. Det er 18 grader inne. Lider ingen nød. Det er vinter, liksom. Anonymkode: 374a3...bab 27
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2021 #2 Skrevet 6. desember 2021 Helt enig! Folk har blitt luksusdyr og de sløser, og så klager de på prisen etterpå. Ser jo det i tråder her på KG folk som vasker håndklet sitt etter hver dusj, dusjer 2 ganger om dagen osv, har 25 grader inne ++ Så utrolig unødvendig og man kan fint kutte masse av dette uten å få noe dårligere livskvalitet. Anonymkode: 35909...2fa 15
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2021 #3 Skrevet 6. desember 2021 Og en av de vennene som "må" ha minst 24 grader hjemme, når vi diskuterte det, sa at det går utover helsen hennes å ha lavere temperatur. Tenkte da at hun beveger seg jo ute når det nå er 10 minus her, og i kaldere hjem, og på jobb hvor det er kaldere, uten at det går utover helsen hennes. Da kler hun seg bare etter forholdene. Men dersom du faktisk "må" ha det så varmt hjemme så må du betale for den ekstravagansen også. Anonymkode: 374a3...bab 10
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2021 #4 Skrevet 6. desember 2021 Problemet er ikke prisen i seg, men den brå økningen. Folk har også blitt oppfordret til å bruke strøm som varmekilde i lang tid. Hadde folk fått mulighet til å planlegge og forberede seg hadde det ikke vært sånt ramaskrik. Anonymkode: aeed8...1ab 19
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2021 #5 Skrevet 6. desember 2021 Svært mange av de som klager på høye strømpriser nå har fått veldig mye billigere boliglån pga rentenedgang. Og nå kan det fort bli til at oppgangen utsettes ytterligere også. Taperne blir de med lav inntekt og lav inntekt, som minstepensjonister. Anonymkode: 9d25d...56e
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2021 #6 Skrevet 6. desember 2021 Dette er litt som å si at havregrøt ikke er kjedelig fordi folk sulter i sudan..... Anonymkode: a82dd...fa0 37
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2021 #7 Skrevet 6. desember 2021 Enig med innlegget over. Mange bruker helt klart unødvendig mye strøm, men samtidig går det jo en grense for hvor mye man kan kutte - særlig når det gjelder oppvarming. Ved er også dyrt og mange sitter med gamle trekkfulle boliger som man ikke har mulighet til å gjøre mer energieffektive sånn i en fei. Det må jo være innafor å forvente en litt høyere standard enn man hadde på 50-tallet? Anonymkode: 5562a...c89 15
Antiviruset Skrevet 6. desember 2021 #8 Skrevet 6. desember 2021 (endret) AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Ja, jeg syns det selv er utrolig kjipt, men pratet med foreldrene mine i dag som satte det litt i perspektiv. Da de vokste opp så var strøm en luksusvare. På vinteren fyrte de i peisen, men det ga ikke varme i alle rom. Så de pakket seg inn i ull, og det var normen på vinteren. De skrudde av alle lys, og tente stearinlys i de rommene de oppholdt seg i. I dag har vi varmekabler i flere rom enn badet. Vi dusjer hver dag, vaskemaskin og oppvaskmaskin går støtt, og jeg har flere venner som må ha 24-25 grader inne fordi de "trivs best med det". Det er jo egentlig et vanvittig sløseri som vi litt etter litt har integrert som en normal. Men det er ikke normalt. Det er egentlig på overtid at vi får en baksmell på luksusen. Vi har ikke peis, så jeg sitter her med stilongs og ullundertøy under joggebuksa med to pledd over meg. Det er 18 grader inne. Lider ingen nød. Det er vinter, liksom. Anonymkode: 374a3...bab Joda men den gangen var ikke strømnettet utbygd over hele landet en gang. Så argumentasjonen er helt latterlig. Når strømmen koster under 10 øre å produsere, og du argumenterer for at det er bra og selge den for 5 kroner kwt, da har ikke du forstått noe som helst. Hvordan dette drar inn kjøpekraft som igjen vil føre til høyere lønnskrav som igjen vil svekke bedriftene mye! Fordi man skal selge kraften dyrt til utlandet. Helt håpløs argumentasjon for det som skjer i dag. Det er noe skremmende naivt over å tro at dette redder kloden, når Kina, Russland og India fyrer på med kullkraft som overgår Europas "grønne skifte" mange ganger, og det øker stadig. Når oljealderen er over kommer Norge til å ende som det fattige samfunnet som det var før oljen. Så kan du kose deg med stearinlysene dine I gamle dager fyrte de med koks, torv og det som verre var for å holde varmen, naturvern var ikke i tankene en gang, havet ble brukt som søppeldynge som ligger der og syder den dag i dag. Miljøgiftene ble ikke tatt på alvor før ut på 1990 tallet. Så å trakte etter fattighusene fra krigens dager og før? Virkelig! Det er noe MDG og den gjengen der står for i teorien. Endret 6. desember 2021 av Antiviruset 17
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2021 #9 Skrevet 6. desember 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Svært mange av de som klager på høye strømpriser nå har fått veldig mye billigere boliglån pga rentenedgang. Og nå kan det fort bli til at oppgangen utsettes ytterligere også. Taperne blir de med lav inntekt og lav inntekt, som minstepensjonister. Anonymkode: 9d25d...56e Minstepensjonister, og de med lav inntekt, kan få støtteordninger: https://www.vi.no/okonomi/her-kan-du-fa-hjelp-til-stromregninga-na/74235601 Det er heller ikke bare de som klager. Det er også de med enebolig og Tesla og god inntekt med 50.000 kwh forbruk i året som har blitt vant med de unormalt lave strømprisene vi har hatt. Anonymkode: 374a3...bab 4
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2021 #10 Skrevet 6. desember 2021 Antiviruset skrev (4 minutter siden): Joda men den gangen var ikke strømnettet utbygd over hele landet en gang. Så argumentasjonen er helt latterlig. Når strømmen koster under 10 øre å produsere, og du argumenterer for at det er bra og selge den for 5 kroner kwt, da har ikke du forstått noe som helst. Hvordan dette drar inn kjøpekraft som igjen vil føre til høyere lønnskrav som igjen vil svekke bedriftene mye! Fordi man skal selge kraften dyrt til utlandet. Helt håpløs argumentasjon for det som skjer i dag. Det er noe skremmende naivt over å tro at dette redder kloden, når Kina, Russland og India fyrer på med kullkraft som overgår Europas "grønne skifte" mange ganger, og det øker stadig. Når oljealderen er over kommer Norge til å ende som det fattige samfunnet som det var før oljen. Så kan du kose deg med stearinlysene dine Klassisk overflodsretorikk. Vær klar over at du marinerer i velstand. Anonymkode: 374a3...bab 6
Antiviruset Skrevet 6. desember 2021 #11 Skrevet 6. desember 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Minstepensjonister, og de med lav inntekt, kan få støtteordninger: https://www.vi.no/okonomi/her-kan-du-fa-hjelp-til-stromregninga-na/74235601 Det er heller ikke bare de som klager. Det er også de med enebolig og Tesla og god inntekt med 50.000 kwh forbruk i året som har blitt vant med de unormalt lave strømprisene vi har hatt. Anonymkode: 374a3...bab Ja men de kunne man lett beskattet hardt uten å ramme alle med å selge kraften til utlandet og la nordmenn ta regningen. Er dere så enkle? Gir man billig strøm til boliger etter størrelse for nødvendig beregnet forbruk, og så beskatter alt det andre som luksus er problemet løst. Dette hadde man i Norge i mange år faktisk, der hus hadde målere som viste strømforbruket der og da, og det man kalte "overforbruk" ble beskattet mye høyere. Slike målere står ofte i eldre hus fra 1970 tallet, om de har overlevd oppussing da. Jeg lot min stå igjen da jeg rehabiliterte kjøkkenet. Nå kan man få slike målere som kobles til HAN pluggen på de nye strømmålerne. De koser 500 kr. 5
Antiviruset Skrevet 6. desember 2021 #12 Skrevet 6. desember 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Klassisk overflodsretorikk. Vær klar over at du marinerer i velstand. Anonymkode: 374a3...bab Hva vet du om det? Jeg har en bil jeg har jobbet hardt for, et enkelt og greit hus som jeg har jobbet hardt for! Virkelig luksus her oppe i Nord hvor det er vinter store deler av året. Der er store deler av den vanlige middelklassen, de som ligger lavere en det har ikke dette en gang.
panzerpølsa Skrevet 6. desember 2021 #13 Skrevet 6. desember 2021 Så du mener at vi skal tilbake til slik det var før? Fordi folk har greid det før? Da kan man jo si det om det meste. Medisiner, helsevesen, matvarer og utdannelse. Få det bort, fordi folk måtte leve uten dette før også. 11
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2021 #14 Skrevet 6. desember 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Klassisk overflodsretorikk. Vær klar over at du marinerer i velstand. Anonymkode: 374a3...bab Det blir ikke lenger velstand når bedrifter og industri på sikt tvinges til å legge ned på grunn av høye strømpriser. Du skjønner, det handler ikke bare om at folk flest ikke kan ha luksusforbruk av strøm lenger. Og det hjelper uansett ikke hvor mye du sparer når strømmen er mange ganger dyrere enn før. Du kan halvere forbruket men likevel sitte igjen med en dobbelt så høy strømregning. Det velter budsjettene til mange familier i år. Man kan heller ikke sammenligne med tidligere tider der avhengigheten av strøm ikke var så høy som nå. Nær sagt alle arbeidsplasser og verdiskapende aktiviteter krever strøm i disse dager. Man kan heller ikke sammeligne med resten av Europa som har andre kilder som fjernvarme og gass i mye større grad slik at de uansett kan ha et mye lavere strømforbruk. Det kan svært mange husstander i Norge ikke. Anonymkode: ec862...93a 8
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2021 #15 Skrevet 6. desember 2021 AnonymBruker skrev (44 minutter siden): Ja, jeg syns det selv er utrolig kjipt, men pratet med foreldrene mine i dag som satte det litt i perspektiv. Da de vokste opp så var strøm en luksusvare. På vinteren fyrte de i peisen, men det ga ikke varme i alle rom. Så de pakket seg inn i ull, og det var normen på vinteren. De skrudde av alle lys, og tente stearinlys i de rommene de oppholdt seg i. I dag har vi varmekabler i flere rom enn badet. Vi dusjer hver dag, vaskemaskin og oppvaskmaskin går støtt, og jeg har flere venner som må ha 24-25 grader inne fordi de "trivs best med det". Det er jo egentlig et vanvittig sløseri som vi litt etter litt har integrert som en normal. Men det er ikke normalt. Det er egentlig på overtid at vi får en baksmell på luksusen. Vi har ikke peis, så jeg sitter her med stilongs og ullundertøy under joggebuksa med to pledd over meg. Det er 18 grader inne. Lider ingen nød. Det er vinter, liksom. Anonymkode: 374a3...bab heldig du som har 18 grader...om vi ikke varmer ligger temperauren inne her på 8-9 grader Anonymkode: 92d8f...4fd 3
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2021 #16 Skrevet 6. desember 2021 panzerpølsa skrev (1 minutt siden): Så du mener at vi skal tilbake til slik det var før? Fordi folk har greid det før? Da kan man jo si det om det meste. Medisiner, helsevesen, matvarer og utdannelse. Få det bort, fordi folk måtte leve uten dette før også. Nei, men jeg savner et perspektiv på det som i bunn og grunn har blitt normalisert luksus i et av verdens rikeste land. Vi har mistet litt begrep på dette. Jeg er enig i at strømsjokket kom uventet, men jeg hadde håpet på en litt bredere diskusjon om dette. Levestandarden vår er skyhøy, og som flere nevner her, så er dette ikke noe som vil fortsette. Da kan det være greit å huske at det går an å ha god livskvalitet med å stramme litt mer inn enn det vi har blitt vant med. For rikdommen er ikke uendelig når oljen tar slutt. Anonymkode: 374a3...bab 4
Illuminatum Skrevet 6. desember 2021 #17 Skrevet 6. desember 2021 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Minstepensjonister, og de med lav inntekt, kan få støtteordninger: https://www.vi.no/okonomi/her-kan-du-fa-hjelp-til-stromregninga-na/74235601 Det er heller ikke bare de som klager. Det er også de med enebolig og Tesla og god inntekt med 50.000 kwh forbruk i året som har blitt vant med de unormalt lave strømprisene vi har hatt. Anonymkode: 374a3...bab Unormalt lave har de vel ikke vært, så lenge prisene klart har vært over produksjonskostnadene. 3
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2021 #18 Skrevet 6. desember 2021 Støre gjør heller ingenting. «Skal tenke på det» frem til julaften… dårligste statsministeren Norge noen gang har hatt. Anonymkode: b2fde...3d4 6
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2021 #19 Skrevet 6. desember 2021 Det politiske og økonomiske prosessene er en annen diskusjon. Jeg ville bare sette fokus på det som vi som folket kan gjøre noe med - bevissthet rundt eget forbruk. Anonymkode: 374a3...bab 4
Antiviruset Skrevet 6. desember 2021 #20 Skrevet 6. desember 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Støre gjør heller ingenting. «Skal tenke på det» frem til julaften… dårligste statsministeren Norge noen gang har hatt. Anonymkode: b2fde...3d4 Det er jo derfor han kalles "tåkefyrsten" blir vi invadert av en fremmed makt, skal han tenke på det til sommeren og komme tilbake med et svar. Og svaret blir garantert " dette må dere bare akseptere" De hadde det jo slik i 1940. Så levde og døde de uten vaksiner også Bort med det for slik var det i gamle dager! Tilbake til kjøkkenbenken med kvinnene også ! For slik var det i gamle dager. Stakkers de homofile som igjen blir forbudt! For slik var det i gamle dager! 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå