Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg prøvde meg litt på intervall på sykkelen på treningssenteret i sted. Satt opp nivået og tok i alt i et minutt, satt ned nivået og roet ned i et minutt, og så på igjen i ca 8 minutt. Pulsen var vel nærmere opp i 90% noen ganger. Etterpå syklet jeg på rundt 65% maxpuls i 15 minutter. Hadde bare en kort økt på 30 min. Hva er beste måten å gjøre intervaller på på sykkelen?

Skrevet

Skal du trene intervall på ergometersykkel på senteret? Har de evt spinningtimer som heter intervall, eller skal du også sykle ute? Ikke at det har noe å si, bare litt nysgjerrig. Jeg elsker spinning intervalltimene..der får man musikk som passer til jobben man gjør også.

Intervalltrening er så mangt. Man kan ta i det absolutt maximale man klarer (og da holder man ut i max 30 sekunder pga melkesyren) og bør ta pause på 5-20sek og 10-40 arbeidsperioder.(1-5 Serier) Man kan trene pyramideintervall 30 sek - 8 min, man tar lenger og lenger intervaller hver gang, og så kortere og kortere. (80-95% av maxpuls). Pausene 30sek og til 5-6 min. Og evt lange intervaller som har lavere intensitet og varer 2-15 minutter. Pausene 30sek-6min. "-10 arbeidsperioder.

Det viktige er at du ikke stopper opp i pausene, den beste restitusjon er aktivitet med lav intensitet. I lange pauser er det viktig å ha såpass høy intensitet at man fremdeles er varm. Pausene skal være kortere enn arbeidsperiodene. Og det som er poenget er at man holder høy intensitet hele arbeidsperioden. Men ikke samme intensitet på 30sek intervaller som 10 min intervaller. Men såpass at du ikke klarer stort mer enn 10 min, men likevel holder samme intensitet.

En annen viktig ting er å ikke gjøre dette for ofte. Intervalltrening er ypperlig trening til ca 1 gang i uka, mens andre utholdenhetsøkter bør være "vanlige". (Med høy eller lav intensitet).

Trener du med pulsklokke? Det er i allefall et veldig godt tips, på de fleste ergometersykler på treningssenter finnes det sånne belter til å ha rundt brystet som registrerer pulsen på sykkeles display. Særlig sammen med Borgs skala er dette et kjempenyttig verktøy.

Borgs skala og litt til

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...