Gå til innhold

Slette alt eller deler av SoMe

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen som har slettet en eller flere sosiale medier de har vært aktive brukere  av/avhengig av? 

Hvordan endret livet seg etterpå? Slettet du "alt" på en gang? Eller en og en app?

Hvordan reagerte familie, kontakter, kompiser og venninner på at du meldte deg av?

Jeg er ganske  avhengig tror jeg, ihvertfall veldig aktiv bruker. Sjekker flere ganger i timen og følger med på det meste. Føler jeg bruker veldig mye tid på some (scrolling, sjekke, snapping,  sjekke snapkart , tinder...etc, hvasomhelst).

Vurderer å kutte i noe eller i alt.... 

Anonymkode: ab458...d74

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg slettet FB profil før sommeren. Hadde hatt den siden 2008 og var veldig aktiv der de første årene..

De siste år brukte jeg FB mye mer sjeldent, og var ekstremt overrasket, nesten sjokkert, hver gang jeg var der: alle mine FB-venner var der konstant! De reagerte med likes og kommentarer i løpet av bare noen minutter. Da skjønte jeg hvor ekstremt avhengige folk er. De er jo hele tiden på. Hvordan er dette mulig? 
Jeg var akkurat sånn jeg også. Dette er helt sykt. :( 

Til slutt bestemte jeg å bli kvitt den profilen. Det vanskeligste var å akseptere at jeg aldri får høre fra de fleste FB-vennene mine som jeg kjente så godt. Man vet så mye om folk, til og med dem man aldri møtt offline, man deler så mye privatinfo hver eneste dag at folk blir utrolig godt kjent. Men det er nettopp den delingen av privatlivet som er skremmende. Du føler som om det bare foregår mellom deg og de du kjenner godt, men det er ikke sånn det skjer. Infoen deles, hackes, nyhetene du ser manipuleres hele tiden. Det hele er bare helt feil. 

Jeg hadde tenkte på å slette profilen i lang tid, og planla hele tiden å si farvel til alle, kanskje få epost adresser til dem som ønsker å beholde kontakt (alle? :) ), men jeg skjønte plutselig at det blir bare dramatisk. Så jeg bare slettet profilen en dag, uten ett eneste ord. Og det føles veldig godt! :) Har ikke aktive profiler på de andre SoMe heller, bortsett fra her og Reddit.  
Fikk epost fra noen gamle venner noen uker/måneder senere, de spurte hvor jeg var, om det hadde skjedd noe, om det gikk bra med meg, osv. De tenkte at jeg deaktiverte profilen av noen grunn, kunne ikke tro at jeg kunne ha slettet den.

Jeg lagret, forresten, den hele FB vennelisten min (som PDF, lagres med lenker) for sikkerhets skyld, slik at det var mulig å finne dem i tilfelle savnen skulle bli helt uutholdende. Men, for å være helt ærlig, savner jeg folk derfra mye mindre enn jeg hadde forventet, overraskende nok. Det føles nesten som å flytte fra et sted til et helt ny sted der ingen kjenner deg. Du har fortsatt gode minner om folk du kjente før, men livet går bare videre. 

Anonymkode: 9e38e...c4c

• Liker 2
Skrevet

Bruker en del tid på face, av gammel vane. Har knapt interaksjon med folk der utover likes og delinger av morsomheter. Jo, grupper for fritidsakriviteter/skoleklassen til barnet. Jeg Har flere hundre venner..😅

Snap og insta er verstingene for meg. Den konstante trangen med å sende noe, sjekke meldinger, følge med på stoeies,  snapkart, etc.  Og den evige tankespinningen det er når folk åpner og/eller ikke svarer, det gjør MEG sliten ihvertfall.  

• Liker 1
Skrevet

Var på face siden den startet opp, slettet alt for 5 år side, savner ingenting der. Folk blir rare på Facebook....

Hatt insta siden 2014. Slettet appen for 2 år siden. Kan fortsatt logge inn på nettleseren, men det er svært sjelden.

Hadde snap ca ett år, skjønte ikke vitsen.

Det er fortsatt mulig å ringe folk, sms, mms. Jeg har gått litt tilbake i tid, til det bedre ☺️

• Liker 1
Skrevet

Jeg tok to uker fri fra Facebook og Instagram, og brukte Snap kun til å sende bilder av hva som skjedde til noen få venner og familie. Skrudde av alt av varsler så det ikke skulle friste. Jeg tok meg selv i å løfte opp telefonen en del ganger uten å tenke meg om, men etter noen dager gikk det bedre. Jeg merket at jeg hadde brukt mye energi på alle følelsene som dukker opp i løpet av skrolling. Etter to uker gikk jeg tilbake til å sjekke innom en gang om dagen, og det gikk greit. Det var aldri så interessant at jeg hadde behov for å sjekke mer. Noen ganger brukte jeg litt tid på humor og le litt. Dette er et par måneder siden, og om jeg kjeder meg får jeg fremdeles ikke lyst til å sjekke some.

Anonymkode: 16411...d27

Skrevet

Jeg slettet FB: En håndfull trudde jeg var sint på de og trudde jeg hadde blokka de. 

Instagram:  Ingen brydde seg. 

Tinder: aldri hatt

Snap har jeg enda, men bruker den minimalt. Kun nærmeste familie her. Fjerna alle andre. Jeg ba mannen min ghoste seg på kartet, for det blir usunt i mine øyne at jeg skal vite hvor han er til enhver tid. 

Så det du bør være obs på at du kanskje har noen venner som trur alt handler om de. 

Familie, venner og kontakter (jobb) hadde jeg kontakt med uansett så det var ingen reaksjon derifra. 

Jeg ble mye mer sosial og i bedre humør av å slette disse appene. Sant, uten SoMe til å underholde meg ble jeg helt nødt til å oppsøke andre mennesker, eller få de hjem til meg. 

Det tar 2-3 uker, og så fungerer hodet normalt igjen. I allefall gjorde det det for meg. 

Jeg tenker ikke noe særlig på SoMe lengre. 

Skrevet

Jeg har slettet alt, med unntak av Facebook. Bruker det primært fordi jeg er student og det skjer litt der i forbindelse med studiet, og for å holde meg oppdatert på ting jeg er interessert i. Nyhetsfeeden min består dermed bare av nettaviser, interesseorganisasjoner, fagprat og lignende, ingen privatpersoner kommer opp der, da jeg ikke følger noen av vennene mine sine profiler.

Min egen profil er såpass tom og lukket at samboeren til faren min slettet meg som venn, fordi hun trodde jeg hadde blokkert henne :ler: 

Skrevet

Jeg har akkurat deaktivert instagram. Oppdaget at den gjorde meg stresset.  Måtte liksom sjekke appen hele tiden.  

Helt utrolig hvor fort jeg "glemte" appen.   Savnet den litt første dagen, men så var den ute av øye og ute av sinn. 

Jeg har fortsatt facbook, men den appen bruker jeg mindre og mest i samband med hobbyen min og reko-ringen.  Da er det ikke like naturlig å sjekke FB appen utenom når jeg driver med hobbyen. 

Anonymkode: 017d4...ab3

Skrevet

Jeg har bare Snapchat og Discord, alt annet av sosiale medier har jeg slettet. Bruker ellers bare SMS, MMS og telefon 😊

Anonymkode: 4ffd4...29f

Skrevet

Jeg har hatt Facebook siden det ble poppis her i Norge. Var ganske aktiv, fikk alltid oppi 100 likes på bilder og ennå fler bursdagshilsen. Snakket med mange forskjellige på messenger. Slettet den for et år siden. Både Facebook og messenger. Var rart i et par dager, men det gikk fort over. Tenkte ikke på det. Folk merket ikke det engang. Nå nylig sa en venninne hun ikke fant meg for hun skulle sende meg noe. Jeg sa jeg slettet den for et år siden. «Åja» sa hun😂

Det jeg merket var at de som faktisk er meg nær og som er viktig for meg i livet, de har jeg kontakt med på tlf og på snap. Savner ikke Facebook. Instagram bruker jeg skjelden. Bruker snap hver dag.

Anonymkode: 89e0e...cee

Skrevet

Bruker kun messenger, tlf og sms. Hater snap og insta

Anonymkode: ead6a...28f

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Bruker kun messenger, tlf og sms. Hater snap og insta

Anonymkode: ead6a...28f

Fint om du svarer på spørsmålet i HI.....

• Liker 1
  • 4 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet

Om noen vurderer å slette, eller har det som nyttårsforsett,  så kan jeg trygt anbefale å kutte mye av de sosiale medier!

Facebook slettet..., har hverken savnet eller hatt behov. Snap er slettet..... 

Har beholdt insta, men har et avslappet foehold til insta. Bruker det til å følge hobbyrelatert + andre med samme medisinske utfordringer.

Gjest rampenissen72
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 6.12.2021 den 19.13):

Er det noen som har slettet en eller flere sosiale medier de har vært aktive brukere  av/avhengig av? 

Hvordan endret livet seg etterpå? Slettet du "alt" på en gang? Eller en og en app?

Hvordan reagerte familie, kontakter, kompiser og venninner på at du meldte deg av?

Jeg er ganske  avhengig tror jeg, ihvertfall veldig aktiv bruker. Sjekker flere ganger i timen og følger med på det meste. Føler jeg bruker veldig mye tid på some (scrolling, sjekke, snapping,  sjekke snapkart , tinder...etc, hvasomhelst).

Vurderer å kutte i noe eller i alt.... 

Jeg sletter alt i juni 2016. «Alt» vil si facebook, instagram og twitter. Har aldri angret. 

Har profil her og på reddit da, hvis det teller som SoMe. 

Skrevet

Jeg har nylig deaktivert instagram, facebook og messenger, og må si jeg synes det er en liten lettelse å ikke gå inn hele tiden. Merket fort hvor mye tid jeg egentlig brukte på disse platformene, og hvor automatisk tommelen trykker på appene av ren vane 😂 Man får en liten aha-opplevelse.
Kommer til å aktivere dem igjen etter en stund, men akkurat nå trenger jeg en pause av personlige årsaker. Og det kjennes godt for meg slik ting er for øyebikket.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...